Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Diagnostyka środowiska na podstawie szaty roślinnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka środowiska na podstawie szaty roślinnej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sylwia Jurzyk-Nordlöw <Sylwia.Jurzyk@zut.edu.pl>, Magdalena Korchak <Magdalena.Korchak@zut.edu.pl>, Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>, Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 18 2,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 9 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień i terminów z zakresu botankiki oraz z zakresu ekologii na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość metod stosowanych w fitomonitoringu środowiska oraz umiejętność zastosowania wybranych metod w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Klasyfikacja i monitoring wód powierzchniowych, podziemnych i morskich w oparciu o akty prawne.1
T-A-2Ocena wskaźników jakości wody stosowanych w klasyfikacji wód. Ocena stanu ekologicznego wód na podstawie elementów fizykochemicznych i chemicznych, hydromorfologicznych i biologicznych.1
T-A-3Błędy w analizie chemicznej. Statystyczna ocena wyników pomiarów. Walidacja metod analitycznych.1
T-A-4Metody analizy roślinności. Ocena stanu środowiska na podstawie zbiorowisk roślinnych.1
T-A-5Flora wybranego obszaru jako wskaźnik stanu środowiska.2
T-A-6Metody analizy roślinności. Ocena stanu środowiska na podstawie zbiorowisk roślinnych.1
T-A-7Wskaźniki krajobrazowe w ocenie stopnia przekształcenia środowiska.1
8
wykłady
T-W-1Szata roślinna jako wskaźnik procesów zachodzących w środowisku. Znaczenie i zastosowanie ocen stanu środowiska (Ochrona przyrody, planowanie przestrzenne).2
T-W-2Bioindykacja - klasyfikacja metod.2
T-W-3Bioróżnorodność jako wskaźnik stanu środowiska. Ocena środowiska na podstawie flory i zbiorowisk roślinnych.2
T-W-4Monitoring przyrodniczy jako metoda długofalowego dianozowania i pognozowania procesów w środowisku.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.8
A-A-2Zaznajomienie się z zagadnieniami omawianymi na ćwiczeniach.8
A-A-3Opracowanie i analiza statystyczna danych uzyskanych na zajęciach.5
A-A-4Konsultacje z prowadzącym przedmiot.4
A-A-5Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych.5
30
wykłady
A-W-1Pisemne zaliczenie.4
A-W-2Czytanie literatury przedmiotowej.15
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki przedmiotu.11
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
M-3ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: pisemna praca zaliczeniowa
S-3Ocena formująca: ocena referatu na zadany temat

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O03-1_W04
Potrafi omówić znaczenie bioróżnorodności jako wskaźnika stanu środowiska.
C-1T-W-1, T-W-3M-1S-2
OS_1A_O03-1_W05
Zna procesy zachodzące w szacie roślinnej w reakcji na zróżnicowane i wielokierunkowe procesy zachodzące w środowisku.
C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4M-1S-2
OS_1A_O03-1_W06
Zna metody stosowane w fitomonitoringu środowiska.
C-1T-W-4, T-A-4, T-A-5, T-W-2M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O03-1_U03
Umie zastosować wybrane metody fitoindykacji w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.
C-1T-A-4, T-A-5, T-A-7M-2, M-3S-3
OS_1A_O03-1_U04
Umie rozpoznać wybrane gatunki oraz fitocenozy wskaźnikowe.
C-1T-A-4, T-A-5, T-A-7M-1, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_O03-1_K02
Ma świadomość wpływu działań człowieka na środowisko, a tym na procesy dynamiczne zachodzące w szacie roślinnej
C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-A-4, T-A-5, T-A-7M-1, M-2, M-3S-2
OS_1A_O03-1_K03
Jest świadomy roli szaty roślinnej jako wskaźnika stanu i kierunków przekształceń środowiska.
C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-A-4, T-A-5, T-W-2, T-A-7M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O03-1_W04
Potrafi omówić znaczenie bioróżnorodności jako wskaźnika stanu środowiska.
2,0
3,0Ma podstawowe, niepełne wiadomości na temat znaczenia bioróżnorodności jako wskaźnika stanu środowiska,
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_O03-1_W05
Zna procesy zachodzące w szacie roślinnej w reakcji na zróżnicowane i wielokierunkowe procesy zachodzące w środowisku.
2,0
3,0Potrafi wymienić i w niepełny sposób omówić podstawowe procesy zachodzące w szacie roślinnej w reakcji na procesy zachodzące w środowisku
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_O03-1_W06
Zna metody stosowane w fitomonitoringu środowiska.
2,0
3,0Wymienia podstwowe metody stosowane w fitomonitoringu środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O03-1_U03
Umie zastosować wybrane metody fitoindykacji w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.
2,0
3,0przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, nie potrafi odpowiedzieć na żadne z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_O03-1_U04
Umie rozpoznać wybrane gatunki oraz fitocenozy wskaźnikowe.
2,0
3,0przedstawi pełną charakterystykę biocenotyczną 1 gatunku charakterystycznego dla siedliska
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_O03-1_K02
Ma świadomość wpływu działań człowieka na środowisko, a tym na procesy dynamiczne zachodzące w szacie roślinnej
2,0
3,0Potrafi w podstawowy sposób omówić wpływ człowieka na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_O03-1_K03
Jest świadomy roli szaty roślinnej jako wskaźnika stanu i kierunków przekształceń środowiska.
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę na temat rośli szaty roślinnej jako wskaźnika stanu środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Matuszkiewicz W., Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski, PWN, Warszawa, 2007
  2. Roo-Zielińska E., Solon J., Degórski M., Ocena stanu i przekształceń środowiska przyrodniczego na podstawie wskaźników geobotanicznych, krajobrazowych i glebowych, PAN, Inst. Geogr. i Przestrz. Zagosp., 2007, Monografie 9
  3. Zimny H., Ekologiczna ocena stanu środowiska. Bioindykacja i biomonitoring, Wyd. Grzegorczyk, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Kaźmierczakowa R., Zarzycki K., Polska Czerwona Księga Roślin. Paprotniki i rośliny kwiatowe, Inst. Bot. PAN, Kraków, 2001
  2. Zarzycki K, Trzcińska-Tacik H., Różański W., Szeląg Z., Wołek J., Korzeniak U., Ekologiczne liczby wskaźnikowe roślin naczyniowych Polski, Inst. Bot. PAN, Kraków, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Klasyfikacja i monitoring wód powierzchniowych, podziemnych i morskich w oparciu o akty prawne.1
T-A-2Ocena wskaźników jakości wody stosowanych w klasyfikacji wód. Ocena stanu ekologicznego wód na podstawie elementów fizykochemicznych i chemicznych, hydromorfologicznych i biologicznych.1
T-A-3Błędy w analizie chemicznej. Statystyczna ocena wyników pomiarów. Walidacja metod analitycznych.1
T-A-4Metody analizy roślinności. Ocena stanu środowiska na podstawie zbiorowisk roślinnych.1
T-A-5Flora wybranego obszaru jako wskaźnik stanu środowiska.2
T-A-6Metody analizy roślinności. Ocena stanu środowiska na podstawie zbiorowisk roślinnych.1
T-A-7Wskaźniki krajobrazowe w ocenie stopnia przekształcenia środowiska.1
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Szata roślinna jako wskaźnik procesów zachodzących w środowisku. Znaczenie i zastosowanie ocen stanu środowiska (Ochrona przyrody, planowanie przestrzenne).2
T-W-2Bioindykacja - klasyfikacja metod.2
T-W-3Bioróżnorodność jako wskaźnik stanu środowiska. Ocena środowiska na podstawie flory i zbiorowisk roślinnych.2
T-W-4Monitoring przyrodniczy jako metoda długofalowego dianozowania i pognozowania procesów w środowisku.2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach.8
A-A-2Zaznajomienie się z zagadnieniami omawianymi na ćwiczeniach.8
A-A-3Opracowanie i analiza statystyczna danych uzyskanych na zajęciach.5
A-A-4Konsultacje z prowadzącym przedmiot.4
A-A-5Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Pisemne zaliczenie.4
A-W-2Czytanie literatury przedmiotowej.15
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki przedmiotu.11
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O03-1_W04Potrafi omówić znaczenie bioróżnorodności jako wskaźnika stanu środowiska.
Cel przedmiotuC-1Znajomość metod stosowanych w fitomonitoringu środowiska oraz umiejętność zastosowania wybranych metod w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.
Treści programoweT-W-1Szata roślinna jako wskaźnik procesów zachodzących w środowisku. Znaczenie i zastosowanie ocen stanu środowiska (Ochrona przyrody, planowanie przestrzenne).
T-W-3Bioróżnorodność jako wskaźnik stanu środowiska. Ocena środowiska na podstawie flory i zbiorowisk roślinnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: pisemna praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma podstawowe, niepełne wiadomości na temat znaczenia bioróżnorodności jako wskaźnika stanu środowiska,
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O03-1_W05Zna procesy zachodzące w szacie roślinnej w reakcji na zróżnicowane i wielokierunkowe procesy zachodzące w środowisku.
Cel przedmiotuC-1Znajomość metod stosowanych w fitomonitoringu środowiska oraz umiejętność zastosowania wybranych metod w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.
Treści programoweT-W-1Szata roślinna jako wskaźnik procesów zachodzących w środowisku. Znaczenie i zastosowanie ocen stanu środowiska (Ochrona przyrody, planowanie przestrzenne).
T-W-3Bioróżnorodność jako wskaźnik stanu środowiska. Ocena środowiska na podstawie flory i zbiorowisk roślinnych.
T-W-4Monitoring przyrodniczy jako metoda długofalowego dianozowania i pognozowania procesów w środowisku.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: pisemna praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wymienić i w niepełny sposób omówić podstawowe procesy zachodzące w szacie roślinnej w reakcji na procesy zachodzące w środowisku
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O03-1_W06Zna metody stosowane w fitomonitoringu środowiska.
Cel przedmiotuC-1Znajomość metod stosowanych w fitomonitoringu środowiska oraz umiejętność zastosowania wybranych metod w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.
Treści programoweT-W-4Monitoring przyrodniczy jako metoda długofalowego dianozowania i pognozowania procesów w środowisku.
T-A-4Metody analizy roślinności. Ocena stanu środowiska na podstawie zbiorowisk roślinnych.
T-A-5Flora wybranego obszaru jako wskaźnik stanu środowiska.
T-W-2Bioindykacja - klasyfikacja metod.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: pisemna praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wymienia podstwowe metody stosowane w fitomonitoringu środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O03-1_U03Umie zastosować wybrane metody fitoindykacji w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.
Cel przedmiotuC-1Znajomość metod stosowanych w fitomonitoringu środowiska oraz umiejętność zastosowania wybranych metod w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.
Treści programoweT-A-4Metody analizy roślinności. Ocena stanu środowiska na podstawie zbiorowisk roślinnych.
T-A-5Flora wybranego obszaru jako wskaźnik stanu środowiska.
T-A-7Wskaźniki krajobrazowe w ocenie stopnia przekształcenia środowiska.
Metody nauczaniaM-2metoda projektów
M-3ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena referatu na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, nie potrafi odpowiedzieć na żadne z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O03-1_U04Umie rozpoznać wybrane gatunki oraz fitocenozy wskaźnikowe.
Cel przedmiotuC-1Znajomość metod stosowanych w fitomonitoringu środowiska oraz umiejętność zastosowania wybranych metod w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.
Treści programoweT-A-4Metody analizy roślinności. Ocena stanu środowiska na podstawie zbiorowisk roślinnych.
T-A-5Flora wybranego obszaru jako wskaźnik stanu środowiska.
T-A-7Wskaźniki krajobrazowe w ocenie stopnia przekształcenia środowiska.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena referatu na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przedstawi pełną charakterystykę biocenotyczną 1 gatunku charakterystycznego dla siedliska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O03-1_K02Ma świadomość wpływu działań człowieka na środowisko, a tym na procesy dynamiczne zachodzące w szacie roślinnej
Cel przedmiotuC-1Znajomość metod stosowanych w fitomonitoringu środowiska oraz umiejętność zastosowania wybranych metod w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.
Treści programoweT-W-1Szata roślinna jako wskaźnik procesów zachodzących w środowisku. Znaczenie i zastosowanie ocen stanu środowiska (Ochrona przyrody, planowanie przestrzenne).
T-W-3Bioróżnorodność jako wskaźnik stanu środowiska. Ocena środowiska na podstawie flory i zbiorowisk roślinnych.
T-W-4Monitoring przyrodniczy jako metoda długofalowego dianozowania i pognozowania procesów w środowisku.
T-A-4Metody analizy roślinności. Ocena stanu środowiska na podstawie zbiorowisk roślinnych.
T-A-5Flora wybranego obszaru jako wskaźnik stanu środowiska.
T-A-7Wskaźniki krajobrazowe w ocenie stopnia przekształcenia środowiska.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
M-3ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: pisemna praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi w podstawowy sposób omówić wpływ człowieka na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_O03-1_K03Jest świadomy roli szaty roślinnej jako wskaźnika stanu i kierunków przekształceń środowiska.
Cel przedmiotuC-1Znajomość metod stosowanych w fitomonitoringu środowiska oraz umiejętność zastosowania wybranych metod w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.
Treści programoweT-W-1Szata roślinna jako wskaźnik procesów zachodzących w środowisku. Znaczenie i zastosowanie ocen stanu środowiska (Ochrona przyrody, planowanie przestrzenne).
T-W-3Bioróżnorodność jako wskaźnik stanu środowiska. Ocena środowiska na podstawie flory i zbiorowisk roślinnych.
T-W-4Monitoring przyrodniczy jako metoda długofalowego dianozowania i pognozowania procesów w środowisku.
T-A-4Metody analizy roślinności. Ocena stanu środowiska na podstawie zbiorowisk roślinnych.
T-A-5Flora wybranego obszaru jako wskaźnik stanu środowiska.
T-W-2Bioindykacja - klasyfikacja metod.
T-A-7Wskaźniki krajobrazowe w ocenie stopnia przekształcenia środowiska.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: pisemna praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę na temat rośli szaty roślinnej jako wskaźnika stanu środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0