Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Oceny oddziaływania na środowisko:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Oceny oddziaływania na środowisko
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Marska <Barbara.Marska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 12 1,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA8 10 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student musi posiadac wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego oraz o jego zagrożeniach, znac typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska, znac podstawowe regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Omówienie zasad kwalifikacji przedsięwzięc, zgodnośc z Dyrektywą i Rozporzadzeniem Rady Ministrów. Samodzielne zakwalifikowanie przykładowych przedsięwzięc wybranych z listy.2
T-A-2Analiza treści raportu na wybranym przykładzie.1
T-A-3Przygotowanie do opracowania wstępnego raportu dla wybranego przedsięwzięcia w oparciu o dostarczone bazowe materiały. Wykonanie raportu. Prezentacja. Omówienie poprawności wykonania raportu.2
T-A-4Opracowanie pełnego raportu dla wybranego przez studenta przedsięwzięcia. Prezentacja. Ocena poprawności wykonania raportu.3
8
wykłady
T-W-1OOŚ w polsce i na świecie. Decyzja środowiskowa1
T-W-2Postępowanie kwalifikjacyjne. Postanowienia dotyczące potrzeby OOŚ. Uzgodnienia i opinie przed wydaniem decyzji środowiskowej. Zakres raportu1
T-W-3Raport na obszarach Natura 2000. Udział społeczeństwa w procesie OOŚ. Akty prawne niezbędne w procesie OOŚ1
T-W-4Źródła i zawartoś informacji przyrodniczej dla celów raportu. Obszary ograniczonego użytkowania.1
T-W-5Metody prognozowania zmian w środowisku stosowane dla celu raportu.1
T-W-6Lista kontrolna do testowania oddziaływań, przykłady oddziaływań które uznane są za znaczące. Zakres analiz i i badań dla celu raportu.1
T-W-7Zasady waloryzacji środowiska przyrodniczego na trasie inwestycji liniowych. OOŚ dla obiektów komunalnych. Ocena uciążliwości zapachowej. Typy oddziaływań przedsięwzięc na środowisko.1
T-W-8Zaliczenie wykładów1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Samodzielne zakwalifikowanie wybranych przedsięwziec z listy podanej przez prowadzącego cwiczenia, w oparciu o obowiązujące akty prawne2
A-A-2Aktywny udział w dyskusji4
A-A-3Poszukiwanie materiałów : zapoznanie z technologią wybranego przedsięwzięcia, identyfikacja lokalizacji przedsięwzięcia, mapy, przygotowanie do prezentacji.24
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora
M-3Praca w zespołach 2-3 osobowych
M-4Metoda projektów
M-5Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: zaliczanie kolejnych tematów cwiczeniowych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D17_W01
W wyniky przeprowadzonych zajęc student powinien byc w stanie zdefiniowa kategorie przedsięwzięc wymagających przeprowadzenia procesuOOŚ, rozpoznac źródła uciążliwości dla środowiska, scharakteryzowac środowisko, opisac oddziaływanie na poszczególne elementy środowiska,wybrac i zaproponowac metody w tym techniczne ograniczenia uciążliwości, zdefiniowa elementy i sposoby monitoringu, podsumowac oceę wpływu na środowisko.
OS_1A_W08R1A_W05, R1A_W06InzA_W05C-1T-W-1, T-W-5, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-5, M-1, M-3, M-4S-1, S-2
OS_1A_D17_W02
W wyniku prowadzonych zajęc student powinien byc w stanie zidentyfikowac i wskazac akty prawne niezbędne w OOŚ
OS_1A_W12R1A_W02C-1T-A-1M-5, M-1, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D17_U01
Student potrafi sprawnie korzystac z narzędzi i metod prognozowania zmian w środowisku
OS_1A_U02R1A_U02, R1A_U03C-1T-W-5, T-W-6M-5, M-4S-1
OS_1A_D17_U03
Student umie oszacowac wartości przyrodnicze i krajobrazowe analizowanego terenu
OS_1A_U08R1A_U06, R1A_U07, R1A_U09InzA_U06C-1T-W-7M-5, M-1, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D17_K01
W wyniku odbytych zajęc student ma zdolnośc do postrzegania relacji - realizacja przedsiewzięc a ochrona środowiska.
OS_1A_K03R1A_K03C-1T-A-3, T-A-4M-5, M-3, M-4S-1
OS_1A_D17_K03
Student w wyniku odbytych zajęc posiada zdolnośc do oceny skutków nieprawidlowo wykonanego raportu, posiada świadomośc znaczenia tego opracowania. Ma aktywna postawę do pracy w zespole
OS_1A_K06R1A_K06InzA_K01C-1T-A-3, T-A-4M-5, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D17_W01
W wyniky przeprowadzonych zajęc student powinien byc w stanie zdefiniowa kategorie przedsięwzięc wymagających przeprowadzenia procesuOOŚ, rozpoznac źródła uciążliwości dla środowiska, scharakteryzowac środowisko, opisac oddziaływanie na poszczególne elementy środowiska,wybrac i zaproponowac metody w tym techniczne ograniczenia uciążliwości, zdefiniowa elementy i sposoby monitoringu, podsumowac oceę wpływu na środowisko.
2,0
3,0student zna podstawy klasyfikacji, nie potrafi w pełni okreslic zakresu raport
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_D17_W02
W wyniku prowadzonych zajęc student powinien byc w stanie zidentyfikowac i wskazac akty prawne niezbędne w OOŚ
2,0
3,0student zna częśc aktów prawnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D17_U01
Student potrafi sprawnie korzystac z narzędzi i metod prognozowania zmian w środowisku
2,0
3,0student stosuje część metod prognozowania niewystarczającą dla celu raportu
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_D17_U03
Student umie oszacowac wartości przyrodnicze i krajobrazowe analizowanego terenu
2,0
3,0student umie stosować metody szacowania wartosci przyrodniczych i krajobrazowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D17_K01
W wyniku odbytych zajęc student ma zdolnośc do postrzegania relacji - realizacja przedsiewzięc a ochrona środowiska.
2,0
3,0student dostrzega zależności pomiędzy realizacją przedsiewziecia a środowiskiem lecz nie w pełni je umie określic
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_D17_K03
Student w wyniku odbytych zajęc posiada zdolnośc do oceny skutków nieprawidlowo wykonanego raportu, posiada świadomośc znaczenia tego opracowania. Ma aktywna postawę do pracy w zespole
2,0
3,0student wykonuje raport o niewłaściwym zakresie oceniając go jako pełny
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Witold Lenart, Andrzej Tyszecki, Poradnik przeprowadzania Ocen Oddziaływania na Środowisko, EKO-KONSULT, Gdańsk, 1998, 1
  2. Prace zbiorowe, Problemy ocen środowiskowych, Biuro Projektowo-Doradcze EKO-KONSULT, Gdańsk, 2011, Krartalnik
  3. Ewa Florkiewicz, Andrzej Tyszecki, Postępowanie w sprawie OOŚ przy podejmowaniu decyzji administracyjnych, EKO-KONSULT, Gdańsk, 2002, 1

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Omówienie zasad kwalifikacji przedsięwzięc, zgodnośc z Dyrektywą i Rozporzadzeniem Rady Ministrów. Samodzielne zakwalifikowanie przykładowych przedsięwzięc wybranych z listy.2
T-A-2Analiza treści raportu na wybranym przykładzie.1
T-A-3Przygotowanie do opracowania wstępnego raportu dla wybranego przedsięwzięcia w oparciu o dostarczone bazowe materiały. Wykonanie raportu. Prezentacja. Omówienie poprawności wykonania raportu.2
T-A-4Opracowanie pełnego raportu dla wybranego przez studenta przedsięwzięcia. Prezentacja. Ocena poprawności wykonania raportu.3
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1OOŚ w polsce i na świecie. Decyzja środowiskowa1
T-W-2Postępowanie kwalifikjacyjne. Postanowienia dotyczące potrzeby OOŚ. Uzgodnienia i opinie przed wydaniem decyzji środowiskowej. Zakres raportu1
T-W-3Raport na obszarach Natura 2000. Udział społeczeństwa w procesie OOŚ. Akty prawne niezbędne w procesie OOŚ1
T-W-4Źródła i zawartoś informacji przyrodniczej dla celów raportu. Obszary ograniczonego użytkowania.1
T-W-5Metody prognozowania zmian w środowisku stosowane dla celu raportu.1
T-W-6Lista kontrolna do testowania oddziaływań, przykłady oddziaływań które uznane są za znaczące. Zakres analiz i i badań dla celu raportu.1
T-W-7Zasady waloryzacji środowiska przyrodniczego na trasie inwestycji liniowych. OOŚ dla obiektów komunalnych. Ocena uciążliwości zapachowej. Typy oddziaływań przedsięwzięc na środowisko.1
T-W-8Zaliczenie wykładów1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Samodzielne zakwalifikowanie wybranych przedsięwziec z listy podanej przez prowadzącego cwiczenia, w oparciu o obowiązujące akty prawne2
A-A-2Aktywny udział w dyskusji4
A-A-3Poszukiwanie materiałów : zapoznanie z technologią wybranego przedsięwzięcia, identyfikacja lokalizacji przedsięwzięcia, mapy, przygotowanie do prezentacji.24
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D17_W01W wyniky przeprowadzonych zajęc student powinien byc w stanie zdefiniowa kategorie przedsięwzięc wymagających przeprowadzenia procesuOOŚ, rozpoznac źródła uciążliwości dla środowiska, scharakteryzowac środowisko, opisac oddziaływanie na poszczególne elementy środowiska,wybrac i zaproponowac metody w tym techniczne ograniczenia uciążliwości, zdefiniowa elementy i sposoby monitoringu, podsumowac oceę wpływu na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W08Ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego, zna zasady zrównoważonego użytkowania środowiska z uwzględnieniem dbałości o różnorodność biologiczną oraz ma wiedzę o zagrożeniach środowiska przyrodniczego. Zna typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska.
Treści programoweT-W-1OOŚ w polsce i na świecie. Decyzja środowiskowa
T-W-5Metody prognozowania zmian w środowisku stosowane dla celu raportu.
T-W-7Zasady waloryzacji środowiska przyrodniczego na trasie inwestycji liniowych. OOŚ dla obiektów komunalnych. Ocena uciążliwości zapachowej. Typy oddziaływań przedsięwzięc na środowisko.
T-W-3Raport na obszarach Natura 2000. Udział społeczeństwa w procesie OOŚ. Akty prawne niezbędne w procesie OOŚ
T-W-4Źródła i zawartoś informacji przyrodniczej dla celów raportu. Obszary ograniczonego użytkowania.
T-W-6Lista kontrolna do testowania oddziaływań, przykłady oddziaływań które uznane są za znaczące. Zakres analiz i i badań dla celu raportu.
T-A-2Analiza treści raportu na wybranym przykładzie.
T-A-3Przygotowanie do opracowania wstępnego raportu dla wybranego przedsięwzięcia w oparciu o dostarczone bazowe materiały. Wykonanie raportu. Prezentacja. Omówienie poprawności wykonania raportu.
T-A-4Opracowanie pełnego raportu dla wybranego przez studenta przedsięwzięcia. Prezentacja. Ocena poprawności wykonania raportu.
Metody nauczaniaM-5Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
M-3Praca w zespołach 2-3 osobowych
M-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczanie kolejnych tematów cwiczeniowych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna podstawy klasyfikacji, nie potrafi w pełni okreslic zakresu raport
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D17_W02W wyniku prowadzonych zajęc student powinien byc w stanie zidentyfikowac i wskazac akty prawne niezbędne w OOŚ
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W12Zna podstawowe regulacje prawne i ekonomiczne w działalności gospodarczej, edukacyjnej, badawczej oraz potrafi definiować metody zarządzania środowiskiem
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska.
Treści programoweT-A-1Omówienie zasad kwalifikacji przedsięwzięc, zgodnośc z Dyrektywą i Rozporzadzeniem Rady Ministrów. Samodzielne zakwalifikowanie przykładowych przedsięwzięc wybranych z listy.
Metody nauczaniaM-5Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
M-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczanie kolejnych tematów cwiczeniowych
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna częśc aktów prawnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D17_U01Student potrafi sprawnie korzystac z narzędzi i metod prognozowania zmian w środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U02Posługuje się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska.
Treści programoweT-W-5Metody prognozowania zmian w środowisku stosowane dla celu raportu.
T-W-6Lista kontrolna do testowania oddziaływań, przykłady oddziaływań które uznane są za znaczące. Zakres analiz i i badań dla celu raportu.
Metody nauczaniaM-5Dyskusja dydaktyczna
M-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczanie kolejnych tematów cwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student stosuje część metod prognozowania niewystarczającą dla celu raportu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D17_U03Student umie oszacowac wartości przyrodnicze i krajobrazowe analizowanego terenu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U08Inwentaryzuje i waloryzuje zasoby przyrody. Zna i potrafi sporządzać bilanse związane z prawidłowym funkcjonowaniem ekosystemów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska.
Treści programoweT-W-7Zasady waloryzacji środowiska przyrodniczego na trasie inwestycji liniowych. OOŚ dla obiektów komunalnych. Ocena uciążliwości zapachowej. Typy oddziaływań przedsięwzięc na środowisko.
Metody nauczaniaM-5Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
M-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczanie kolejnych tematów cwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student umie stosować metody szacowania wartosci przyrodniczych i krajobrazowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D17_K01W wyniku odbytych zajęc student ma zdolnośc do postrzegania relacji - realizacja przedsiewzięc a ochrona środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K03Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska.
Treści programoweT-A-3Przygotowanie do opracowania wstępnego raportu dla wybranego przedsięwzięcia w oparciu o dostarczone bazowe materiały. Wykonanie raportu. Prezentacja. Omówienie poprawności wykonania raportu.
T-A-4Opracowanie pełnego raportu dla wybranego przez studenta przedsięwzięcia. Prezentacja. Ocena poprawności wykonania raportu.
Metody nauczaniaM-5Dyskusja dydaktyczna
M-3Praca w zespołach 2-3 osobowych
M-4Metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczanie kolejnych tematów cwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student dostrzega zależności pomiędzy realizacją przedsiewziecia a środowiskiem lecz nie w pełni je umie określic
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D17_K03Student w wyniku odbytych zajęc posiada zdolnośc do oceny skutków nieprawidlowo wykonanego raportu, posiada świadomośc znaczenia tego opracowania. Ma aktywna postawę do pracy w zespole
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K06Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływajacych na jakośc środowiska, posiadanie umiejętności inwentaryzacji i waloryzacji zasobów przyrodniczych oraz posługiwania się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska,umie posługiwac się aktami prawnymi, potrafi określa priorytety służące realizacji przedsiewzięcia, potrafi podejmowa decyzje o sposobach oceny i ochrony środowiska.
Treści programoweT-A-3Przygotowanie do opracowania wstępnego raportu dla wybranego przedsięwzięcia w oparciu o dostarczone bazowe materiały. Wykonanie raportu. Prezentacja. Omówienie poprawności wykonania raportu.
T-A-4Opracowanie pełnego raportu dla wybranego przez studenta przedsięwzięcia. Prezentacja. Ocena poprawności wykonania raportu.
Metody nauczaniaM-5Dyskusja dydaktyczna
M-3Praca w zespołach 2-3 osobowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: zaliczanie kolejnych tematów cwiczeniowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student wykonuje raport o niewłaściwym zakresie oceniając go jako pełny
3,5
4,0
4,5
5,0