Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Technologie uzdatniania wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie uzdatniania wód
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Grażyna Jurgiel-Małecka <Grazyna.Jurgiel-Malecka@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 8 1,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 6 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw z zakresu chemii na poziomie akademickim.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze standardami jakosci wody na cele bytowo-gospodarcze w oparciu o aktualne akty prawne.
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami głównych zanieczyszczen wód naturalnych, ich oznaczaniem oraz z procesami jednostkowymi uzdatniania wody.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Stezenia roztworów, ładunki zanieczyszczen.2
T-A-2metody spektrofotometryczne i kolorymetrycze w analizie wody2
T-A-3Analiza przykładowych zestawów procesów jednostkowych stosowanych do uzdatniania wód powierzchniowych i podziemnych.2
6
wykłady
T-W-1Chemiczne i fizyczne własności wody. Standardy jakosci wody na cele bytowo-gospodarcze (akty prawne). Rodzaje zanieczyszczen i procesy ich usuwania.3
T-W-2Procesy jednostkowe uzdatniania wody. Mieszanie. Napowietrzanie i odpedzanie. Flokulacja. Sedymentacja. Koagulacja. Filtracja. Wymiana jonowa. Chemiczne stracanie. Adsorpcja. Procesy membranowe. Dezynfekcja wody.4
T-W-3Układy technologiczne oczyszczania - przykłady1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Zaznajomienie się z zagadnieniami omawianymi na ćwiczeniach.9
A-A-3Opanowanie treści omawianych na ćwiczeniach i przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu15
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych8
A-W-2Samodzielne opanowanie materiału wykładowego22
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Analiza danych zawartych w aktach prawnych dotyczące parametrów wody, pokaz i obliczenia dla wybranych metod analizy wody

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D04_W01
Znajomosc standardów jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz wszystkich procesówi jednostkowych stosowanych podczas uzdatniania wody.
OS_1A_W07, OS_1A_W05R1A_W01, R1A_W03, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W05C-2, C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D04_U01
Student posiada umiejetność doboru procesów jednostkowych oczyszczania wody w zależności od rodzaju zanieczyszczen
OS_1A_U05, OS_1A_U09R1A_U04, R1A_U07InzA_U03, InzA_U04, InzA_U08C-2, C-1T-A-3, T-A-2, T-A-1M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D04_K01
Posiada kompetencje pozwalajace na ocene stanu srodowiska dotyczaca jakosci wody oraz ma świadomosc ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody.
OS_1A_K01, OS_1A_K02, OS_1A_K05R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08C-1, C-2T-A-3, T-A-2, T-W-3, T-W-1M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D04_W01
Znajomosc standardów jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz wszystkich procesówi jednostkowych stosowanych podczas uzdatniania wody.
2,0
3,0Student zna standardy jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D04_U01
Student posiada umiejetność doboru procesów jednostkowych oczyszczania wody w zależności od rodzaju zanieczyszczen
2,0
3,0Opanowanie umiejetnosci doboru procesów jednostkowych w zaleznosci od rodzaju zanieczyszczen w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D04_K01
Posiada kompetencje pozwalajace na ocene stanu srodowiska dotyczaca jakosci wody oraz ma świadomosc ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody.
2,0
3,0Student potrafi ocenić stan srodowiska dotyczaca jakosci wody oraz ma świadomosc ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kowal A. L., Świderska-Bróż M., Oczyszczanie wody, PWN, Warszawa, 2000, 2
  2. Hermanowicz W., Dojlido J., Dożańska W., Koziorowski B., Zerbe J., Fizykochemiczne badanie wody i ścieków, Arkady, Warszawa, 1999, 2

Literatura dodatkowa

  1. Aktualne rozporzadzenia Ministra Srodowiska dotyczace wody 2014, 2014
  2. Gibczyńska M., Hydrochemia, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Szczecin, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Stezenia roztworów, ładunki zanieczyszczen.2
T-A-2metody spektrofotometryczne i kolorymetrycze w analizie wody2
T-A-3Analiza przykładowych zestawów procesów jednostkowych stosowanych do uzdatniania wód powierzchniowych i podziemnych.2
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Chemiczne i fizyczne własności wody. Standardy jakosci wody na cele bytowo-gospodarcze (akty prawne). Rodzaje zanieczyszczen i procesy ich usuwania.3
T-W-2Procesy jednostkowe uzdatniania wody. Mieszanie. Napowietrzanie i odpedzanie. Flokulacja. Sedymentacja. Koagulacja. Filtracja. Wymiana jonowa. Chemiczne stracanie. Adsorpcja. Procesy membranowe. Dezynfekcja wody.4
T-W-3Układy technologiczne oczyszczania - przykłady1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2Zaznajomienie się z zagadnieniami omawianymi na ćwiczeniach.9
A-A-3Opanowanie treści omawianych na ćwiczeniach i przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych8
A-W-2Samodzielne opanowanie materiału wykładowego22
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D04_W01Znajomosc standardów jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz wszystkich procesówi jednostkowych stosowanych podczas uzdatniania wody.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W07Zna podstawy metod, technik technologii pozwalających kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Zna narzędzia i materiały pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka. Rozróżnia typowe technologie inżynierskie w zakresie ochrony i kształtowania środowiska.
OS_1A_W05Identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z ochroną i kształtowaniem środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z rodzajami głównych zanieczyszczen wód naturalnych, ich oznaczaniem oraz z procesami jednostkowymi uzdatniania wody.
C-1Zapoznanie studentów ze standardami jakosci wody na cele bytowo-gospodarcze w oparciu o aktualne akty prawne.
Treści programoweT-W-2Procesy jednostkowe uzdatniania wody. Mieszanie. Napowietrzanie i odpedzanie. Flokulacja. Sedymentacja. Koagulacja. Filtracja. Wymiana jonowa. Chemiczne stracanie. Adsorpcja. Procesy membranowe. Dezynfekcja wody.
T-W-3Układy technologiczne oczyszczania - przykłady
T-W-1Chemiczne i fizyczne własności wody. Standardy jakosci wody na cele bytowo-gospodarcze (akty prawne). Rodzaje zanieczyszczen i procesy ich usuwania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Analiza danych zawartych w aktach prawnych dotyczące parametrów wody, pokaz i obliczenia dla wybranych metod analizy wody
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna standardy jakosci wód bytowo-gospodarczych oraz procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D04_U01Student posiada umiejetność doboru procesów jednostkowych oczyszczania wody w zależności od rodzaju zanieczyszczen
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
OS_1A_U09Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych. Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich, potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić — zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z rodzajami głównych zanieczyszczen wód naturalnych, ich oznaczaniem oraz z procesami jednostkowymi uzdatniania wody.
C-1Zapoznanie studentów ze standardami jakosci wody na cele bytowo-gospodarcze w oparciu o aktualne akty prawne.
Treści programoweT-A-3Analiza przykładowych zestawów procesów jednostkowych stosowanych do uzdatniania wód powierzchniowych i podziemnych.
T-A-2metody spektrofotometryczne i kolorymetrycze w analizie wody
T-A-1Stezenia roztworów, ładunki zanieczyszczen.
Metody nauczaniaM-2Analiza danych zawartych w aktach prawnych dotyczące parametrów wody, pokaz i obliczenia dla wybranych metod analizy wody
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Opanowanie umiejetnosci doboru procesów jednostkowych w zaleznosci od rodzaju zanieczyszczen w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D04_K01Posiada kompetencje pozwalajace na ocene stanu srodowiska dotyczaca jakosci wody oraz ma świadomosc ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
OS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
OS_1A_K05W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny i ochrony środowiska. Pracuje samodzielnie i w zespole
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze standardami jakosci wody na cele bytowo-gospodarcze w oparciu o aktualne akty prawne.
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami głównych zanieczyszczen wód naturalnych, ich oznaczaniem oraz z procesami jednostkowymi uzdatniania wody.
Treści programoweT-A-3Analiza przykładowych zestawów procesów jednostkowych stosowanych do uzdatniania wód powierzchniowych i podziemnych.
T-A-2metody spektrofotometryczne i kolorymetrycze w analizie wody
T-W-3Układy technologiczne oczyszczania - przykłady
T-W-1Chemiczne i fizyczne własności wody. Standardy jakosci wody na cele bytowo-gospodarcze (akty prawne). Rodzaje zanieczyszczen i procesy ich usuwania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Analiza danych zawartych w aktach prawnych dotyczące parametrów wody, pokaz i obliczenia dla wybranych metod analizy wody
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi ocenić stan srodowiska dotyczaca jakosci wody oraz ma świadomosc ciagłego rozwoju metod uzdatniania wody w stopniu dostatecznym z pewnymi brakami
3,5
4,0
4,5
5,0