Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Systemy zarządzania środowiskiem:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy zarządzania środowiskiem
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien znać podstawowe założenia monitoringu środowiska oraz powinien znać wskaźniki i biowskaźniki wykorzystywane w mionitoringu środowiska naturalnego. Studen powinien znać podstawy zarządzania środowiskiem na szczeblu krajowym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami funkcjonowania, analizowania i oceniania systemów zarządzania środowiskiem, organizacja monitoringu środowiska i interpretacji wyników niezbędnych do oceny stanu środowiska naturalnego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Wymagania prawne związane z wprowadzaniem i funkcjonowaniem systemów zarządzania środowiskiem1
T-W-2Metody i systemy zarządzania prośrodowiskowego w przedsiębiorstwie1
T-W-3Certyfikaty ISO 14001 nowa jakość zarządzania środowiskowego.2
T-W-4EMAS. Koncepcja systemu zarządzania środowiskowego2
T-W-5Modele wdrażanie systemów zarządzania środowiskiem. Studium przypadku4
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2czytanie wskazanej literatury5
A-W-3przygotowanie sie do egzaminu5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3metoda przypadków
M-4dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: ocena na koniec przedmiotu sprawdzające poziom wiedzy, umiejetności i kompetencji związanych z przedmiotem.
S-2Ocena formująca: oceny okresowych osiagnięć studenta

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D02_W02
Student opisuje zmiany i zagrożenia środowiska naturalnego spowodowane działalnością człowieka. Potrafi określić czynniki determinujące funkcjonowanie obszarów poddanych antropopresji. Zna podstawowe regulacje prawne i ekonomiczne w odniesieniu do zarządzania środowiskiem i monitoringu.
OS_1A_W09, OS_1A_W12, OS_1A_W10R1A_W02, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W07InzA_W04C-1T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-2M-1, M-4, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D02_U02
Student posługuje się metodami informatycznymi (w tym metodami GIS i teledetekcji) do oceny zagrożeń środowiska. Potrafi ocenic skutki działań oraz przeprowadzić prawidłową analizę wskaźników oceny stanu środowiska. Potrefi dokonać oceny ekonomicznej i prawnej podejmowanych działań. Umie ocenić systemy zarządzania środowiskiem w zależności od branży i zapotrzenowania. Zna funkcjonowanie i moduły systemu monitoringu środowiska.
OS_1A_U02, OS_1A_U07, OS_1A_U09R1A_U02, R1A_U03, R1A_U06, R1A_U07InzA_U04, InzA_U05C-1T-W-1, T-W-2M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_D02_K02
Student potrafi samodzielnie podejmowac decyzję w zakresie sposobu określenia stanu środowiska naturalnego. Dostrzega ryzykoi potrafi ocenić skutki presji atropogenicznej na środowisko. Potrafi sam dobrac i ocenic system zarządzania środowiskiem. Zna jego wady i zalety. Potrafi pracowac w grupie i formułować trafne, logiczne wnioski. Samodzielnie przeprowadza analizy wybranego problemu merytorycznego.
OS_1A_K06, OS_1A_K05R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-1T-W-1, T-W-5, T-W-2M-1, M-4, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D02_W02
Student opisuje zmiany i zagrożenia środowiska naturalnego spowodowane działalnością człowieka. Potrafi określić czynniki determinujące funkcjonowanie obszarów poddanych antropopresji. Zna podstawowe regulacje prawne i ekonomiczne w odniesieniu do zarządzania środowiskiem i monitoringu.
2,0Student nie potrafi zdefiniować zmian i zagrożeń środowiska naturalnego spowodowanych działalnością człowieka. Nie zna podstawowych regulacji prawnych i ekonomicznych w odniesieniu do zarządzania środowiskiem i monitoringu.
3,0Student potrafi zdefiniować zmiany i zagrożenia dla środowiska naturalnego spowodowanych działalnością człowieka. Zna w stopniu dostatecznym podstawowe regulacje prawne i ekonomiczne w odniesieniu do zarządzania środowiskiem i monitoringu.
3,5Student w opisuje zmiany i zagrożenia środowiska naturalnego spowodowane działalnością człowieka. Przy pomocy nauczyciela potrafi określić podstawowe czynniki determinujące funkcjonowanie obszarów poddanych antropopresji. Zna w stopniu pand dostatecznym podstawowe regulacje prawne i ekonomiczne w odniesieniu do zarządzania środowiskiem i monitoringu.
4,0Student w opisuje zmiany i zagrożenia środowiska naturalnego spowodowane działalnością człowieka. Przy pomocy nauczyciela potrafi określić czynniki determinujące funkcjonowanie obszarów poddanych antropopresji. Ma podstawową wiedzę na temat regulacji prawnych i ekonomicznych w odniesieniu do zarządzania środowiskiem i monitoringu.
4,5Student w dobrym stopniu opisuje zmiany i zagrożenia środowiska naturalnego spowodowane działalnością człowieka. Przy pomocy nauczyciela potrafi określić czynniki determinujące funkcjonowanie obszarów poddanych antropopresji. Ma wiedzę na temat regulacji prawnych i ekonomicznych w odniesieniu do zarządzania środowiskiem i monitoringu.
5,0Student w bardzo dobrym stopniu opisuje zmiany i zagrożenia środowiska naturalnego spowodowane działalnością człowieka. Samodzielnie potrafi określić czynniki determinujące funkcjonowanie obszarów poddanych antropopresji. Ma pogłębioną wiedze na temat regulacji prawnych i ekonomicznych w odniesieniu do zarządzania środowiskiem i monitoringu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D02_U02
Student posługuje się metodami informatycznymi (w tym metodami GIS i teledetekcji) do oceny zagrożeń środowiska. Potrafi ocenic skutki działań oraz przeprowadzić prawidłową analizę wskaźników oceny stanu środowiska. Potrefi dokonać oceny ekonomicznej i prawnej podejmowanych działań. Umie ocenić systemy zarządzania środowiskiem w zależności od branży i zapotrzenowania. Zna funkcjonowanie i moduły systemu monitoringu środowiska.
2,0Student nie potrafi wykorzystać metod informatycznych (w tym metod GIS i teledetekcji) do oceny zagrożeń środowiska. Nie potrafi ocenic skutków działań oraz nie umie przeprowadzić analizy wskaźników oceny stanu środowiska. Nie zna podstawowych definicji związanych z przedmiotem.
3,0Student potrafi wykorzystać metody informatyczne (w tym metody GIS i teledetekcji) do oceny zagrożeń środowiska. Potrafi ocenic skutki działań oraz umie przy pomocy nauczyciela przeprowadzić analizy wskaźników oceny stanu środowiska. Posługuje się słownictwem związanym z przedmiotem w stopniu dostatecznym.
3,5Student potrafi wykorzystać metody informatyczne (w tym metody GIS i teledetekcji) do oceny zagrożeń środowiska. Potrafi ocenic skutki działań oraz umie przy pomocy nauczyciela przeprowadzić analizy wskaźników oceny stanu środowiska. Potrafi w podstawowym zakresie dokonać oceny ekonomicznej i prawnej podejmowanych działań. Posługuje się słownictwem związanym z przedmiotem w stopniu dostatecznym.
4,0Student przy pomocy nauczyciela posługuje się metodami informatycznymi (w tym metodami GIS i teledetekcji) do oceny zagrożeń środowiska. Potrafi ocenic skutki działań oraz przeprowadzić prawidłową analizę wskaźników oceny stanu środowiska. Potrafi w podstawowym zakresie dokonać oceny ekonomicznej i prawnej podejmowanych działań. Zna systemy zarządzania środowiskiem w zależności od branży i zapotrzebowania. Zna funkcjonowanie i podstawowe moduły systemu monitoringu środowiska. Posługuje się słownictwem związanym z przedmiotem w stopniu dobrym.
4,5Student przy pomocy nauczyciela posługuje się metodami informatycznymi (w tym metodami GIS i teledetekcji) do oceny zagrożeń środowiska. Potrafi w stopniu zadowalającym ocenic skutki działań oraz przeprowadzić prawidłową analizę wskaźników oceny stanu środowiska. Potrafi dokonać oceny ekonomicznej i prawnej podejmowanych działań. Umie ocenić systemy zarządzania środowiskiem w zależności od branży i zapotrzebowania. Zna funkcjonowanie i moduły systemu monitoringu środowiska. Posługuje się specjalistycznym słownictwem.
5,0Student samodzielnie posługuje się metodami informatycznymi (w tym metodami GIS i teledetekcji) do oceny zagrożeń środowiska. Potrafi doskonale ocenic skutki działań oraz przeprowadzić prawidłową analizę wskaźników oceny stanu środowiska. Potrafi samodzielnie dokonać oceny ekonomicznej i prawnej podejmowanych działań. Umie ocenić systemy zarządzania środowiskiem w zależności od branży i zapotrzebowania. Zna funkcjonowanie i moduły systemu monitoringu środowiska. Posługuje się specjalistycznym słownictwem.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_D02_K02
Student potrafi samodzielnie podejmowac decyzję w zakresie sposobu określenia stanu środowiska naturalnego. Dostrzega ryzykoi potrafi ocenić skutki presji atropogenicznej na środowisko. Potrafi sam dobrac i ocenic system zarządzania środowiskiem. Zna jego wady i zalety. Potrafi pracowac w grupie i formułować trafne, logiczne wnioski. Samodzielnie przeprowadza analizy wybranego problemu merytorycznego.
2,0Student nie potrafi podjąć podstawowych decyzji w zakresie sposobu określenia stanu środowiska naturalnego. Nie umie ocenić skutków presji atropogenicznej na środowisko. Nie zna i nie potrafi dobrać i ocenić poszczególnych systemów zarządzania środowiskiem. Nie umie pracować w grupie.
3,0Student potrafi podjąć podstawowe decyzje w zakresie sposobu określenia stanu środowiska naturalnego. Umie ocenić skutki presji atropogenicznej na środowisko. Zna i potrafi dobrać i ocenić poszczególne systemy zarządzania środowiskiem. Umie pracować w grupie i formułować trafne, logiczne wnioski.
3,5Student potrafi podjąć decyzje w zakresie dostatecznym co do sposobu określenia stanu środowiska naturalnego. Umie ocenić skutki presji atropogenicznej na środowisko. Zna i potrafi dobrać i ocenić poszczególne systemy zarządzania środowiskiem. Umie pracować w grupie i formułować trafne, logiczne wnioski.
4,0Student podejmuje decyzję w zakresie sposobu określenia stanu środowiska naturalnego. Dostrzega ryzyko i ocenia skutki presji atropogenicznej na środowisko. Potrafi dobrać i ocenić system zarządzania środowiskiem. Potrafi pracowac w grupie i formułować trafne, logiczne wnioski. Przy udziale nauczyciela przeprowadza analizy wybranego problemu merytorycznego.
4,5Student podejmuje decyzję w zakresie sposobu określenia stanu środowiska naturalnego. Dostrzega ryzyko i ocenia skutki presji atropogenicznej na środowisko. Potrafi sam dobrac i ocenic system zarządzania środowiskiem. Zna jego wady i zalety. Potrafi pracowac w grupie i formułować trafne, logiczne wnioski. Przy udziale nauczyciela przeprowadza analizy wybranego problemu merytorycznego.
5,0Student samodzielnie podejmuje decyzję w zakresie sposobu określenia stanu środowiska naturalnego. Dostrzega ryzyko i samodzielnie ocenia skutki presji atropogenicznej na środowisko. Potrafi sam dobrac i ocenic system zarządzania środowiskiem. Zna jego wady i zalety. Potrafi pracowac w grupie i formułować trafne, logiczne wnioski. Samodzielnie przeprowadza analizy wybranego problemu merytorycznego.

Literatura podstawowa

  1. Michał Jan Cichy, Adam Ryszko, „Zarządzanie Środowiskiem” czI, Politechnika Śląska, Polskie Centrum CP, Katowice, 2011
  2. Piotr Stepnowski, Elżbieta Synak, Beata Szafranek, Zbigniew Kaczyński, Monitoring i analityka zanieczyszczeń w środowisku, Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2010

Literatura dodatkowa

  1. WIOŚ Szczecin, Raport o stanie środowiska naturalnego w województwie zachodniopomorskim, WIOŚ Szczecin, Szczecin, 2011
  2. GIOŚ, Raport o stanie środowiska naturalnego w Polsce, GIOŚ Warszawa, Warszawa, 2011

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wymagania prawne związane z wprowadzaniem i funkcjonowaniem systemów zarządzania środowiskiem1
T-W-2Metody i systemy zarządzania prośrodowiskowego w przedsiębiorstwie1
T-W-3Certyfikaty ISO 14001 nowa jakość zarządzania środowiskowego.2
T-W-4EMAS. Koncepcja systemu zarządzania środowiskowego2
T-W-5Modele wdrażanie systemów zarządzania środowiskiem. Studium przypadku4
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2czytanie wskazanej literatury5
A-W-3przygotowanie sie do egzaminu5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D02_W02Student opisuje zmiany i zagrożenia środowiska naturalnego spowodowane działalnością człowieka. Potrafi określić czynniki determinujące funkcjonowanie obszarów poddanych antropopresji. Zna podstawowe regulacje prawne i ekonomiczne w odniesieniu do zarządzania środowiskiem i monitoringu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W09Opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach
OS_1A_W12Zna podstawowe regulacje prawne i ekonomiczne w działalności gospodarczej, edukacyjnej, badawczej oraz potrafi definiować metody zarządzania środowiskiem
OS_1A_W10Ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich. Dodatkowo posiada podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami funkcjonowania, analizowania i oceniania systemów zarządzania środowiskiem, organizacja monitoringu środowiska i interpretacji wyników niezbędnych do oceny stanu środowiska naturalnego.
Treści programoweT-W-4EMAS. Koncepcja systemu zarządzania środowiskowego
T-W-3Certyfikaty ISO 14001 nowa jakość zarządzania środowiskowego.
T-W-1Wymagania prawne związane z wprowadzaniem i funkcjonowaniem systemów zarządzania środowiskiem
T-W-5Modele wdrażanie systemów zarządzania środowiskiem. Studium przypadku
T-W-2Metody i systemy zarządzania prośrodowiskowego w przedsiębiorstwie
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-4dyskusja dydaktyczna
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena na koniec przedmiotu sprawdzające poziom wiedzy, umiejetności i kompetencji związanych z przedmiotem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować zmian i zagrożeń środowiska naturalnego spowodowanych działalnością człowieka. Nie zna podstawowych regulacji prawnych i ekonomicznych w odniesieniu do zarządzania środowiskiem i monitoringu.
3,0Student potrafi zdefiniować zmiany i zagrożenia dla środowiska naturalnego spowodowanych działalnością człowieka. Zna w stopniu dostatecznym podstawowe regulacje prawne i ekonomiczne w odniesieniu do zarządzania środowiskiem i monitoringu.
3,5Student w opisuje zmiany i zagrożenia środowiska naturalnego spowodowane działalnością człowieka. Przy pomocy nauczyciela potrafi określić podstawowe czynniki determinujące funkcjonowanie obszarów poddanych antropopresji. Zna w stopniu pand dostatecznym podstawowe regulacje prawne i ekonomiczne w odniesieniu do zarządzania środowiskiem i monitoringu.
4,0Student w opisuje zmiany i zagrożenia środowiska naturalnego spowodowane działalnością człowieka. Przy pomocy nauczyciela potrafi określić czynniki determinujące funkcjonowanie obszarów poddanych antropopresji. Ma podstawową wiedzę na temat regulacji prawnych i ekonomicznych w odniesieniu do zarządzania środowiskiem i monitoringu.
4,5Student w dobrym stopniu opisuje zmiany i zagrożenia środowiska naturalnego spowodowane działalnością człowieka. Przy pomocy nauczyciela potrafi określić czynniki determinujące funkcjonowanie obszarów poddanych antropopresji. Ma wiedzę na temat regulacji prawnych i ekonomicznych w odniesieniu do zarządzania środowiskiem i monitoringu.
5,0Student w bardzo dobrym stopniu opisuje zmiany i zagrożenia środowiska naturalnego spowodowane działalnością człowieka. Samodzielnie potrafi określić czynniki determinujące funkcjonowanie obszarów poddanych antropopresji. Ma pogłębioną wiedze na temat regulacji prawnych i ekonomicznych w odniesieniu do zarządzania środowiskiem i monitoringu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D02_U02Student posługuje się metodami informatycznymi (w tym metodami GIS i teledetekcji) do oceny zagrożeń środowiska. Potrafi ocenic skutki działań oraz przeprowadzić prawidłową analizę wskaźników oceny stanu środowiska. Potrefi dokonać oceny ekonomicznej i prawnej podejmowanych działań. Umie ocenić systemy zarządzania środowiskiem w zależności od branży i zapotrzenowania. Zna funkcjonowanie i moduły systemu monitoringu środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U02Posługuje się współczesnymi metodami informatycznymi do oceny zagrożeń środowiska
OS_1A_U07Posługuje się Systemem Informacji Geograficznej (GIS) jako podstawowym narzędziem do tworzenia baz danych o środowisku. Planuje zarządzanie biomasą i substancjami biogennymi w środowisku, rolnictwie i gospodarce komunalnej.
OS_1A_U09Posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych. Potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich, potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić — zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami funkcjonowania, analizowania i oceniania systemów zarządzania środowiskiem, organizacja monitoringu środowiska i interpretacji wyników niezbędnych do oceny stanu środowiska naturalnego.
Treści programoweT-W-1Wymagania prawne związane z wprowadzaniem i funkcjonowaniem systemów zarządzania środowiskiem
T-W-2Metody i systemy zarządzania prośrodowiskowego w przedsiębiorstwie
Metody nauczaniaM-3metoda przypadków
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena na koniec przedmiotu sprawdzające poziom wiedzy, umiejetności i kompetencji związanych z przedmiotem.
S-2Ocena formująca: oceny okresowych osiagnięć studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać metod informatycznych (w tym metod GIS i teledetekcji) do oceny zagrożeń środowiska. Nie potrafi ocenic skutków działań oraz nie umie przeprowadzić analizy wskaźników oceny stanu środowiska. Nie zna podstawowych definicji związanych z przedmiotem.
3,0Student potrafi wykorzystać metody informatyczne (w tym metody GIS i teledetekcji) do oceny zagrożeń środowiska. Potrafi ocenic skutki działań oraz umie przy pomocy nauczyciela przeprowadzić analizy wskaźników oceny stanu środowiska. Posługuje się słownictwem związanym z przedmiotem w stopniu dostatecznym.
3,5Student potrafi wykorzystać metody informatyczne (w tym metody GIS i teledetekcji) do oceny zagrożeń środowiska. Potrafi ocenic skutki działań oraz umie przy pomocy nauczyciela przeprowadzić analizy wskaźników oceny stanu środowiska. Potrafi w podstawowym zakresie dokonać oceny ekonomicznej i prawnej podejmowanych działań. Posługuje się słownictwem związanym z przedmiotem w stopniu dostatecznym.
4,0Student przy pomocy nauczyciela posługuje się metodami informatycznymi (w tym metodami GIS i teledetekcji) do oceny zagrożeń środowiska. Potrafi ocenic skutki działań oraz przeprowadzić prawidłową analizę wskaźników oceny stanu środowiska. Potrafi w podstawowym zakresie dokonać oceny ekonomicznej i prawnej podejmowanych działań. Zna systemy zarządzania środowiskiem w zależności od branży i zapotrzebowania. Zna funkcjonowanie i podstawowe moduły systemu monitoringu środowiska. Posługuje się słownictwem związanym z przedmiotem w stopniu dobrym.
4,5Student przy pomocy nauczyciela posługuje się metodami informatycznymi (w tym metodami GIS i teledetekcji) do oceny zagrożeń środowiska. Potrafi w stopniu zadowalającym ocenic skutki działań oraz przeprowadzić prawidłową analizę wskaźników oceny stanu środowiska. Potrafi dokonać oceny ekonomicznej i prawnej podejmowanych działań. Umie ocenić systemy zarządzania środowiskiem w zależności od branży i zapotrzebowania. Zna funkcjonowanie i moduły systemu monitoringu środowiska. Posługuje się specjalistycznym słownictwem.
5,0Student samodzielnie posługuje się metodami informatycznymi (w tym metodami GIS i teledetekcji) do oceny zagrożeń środowiska. Potrafi doskonale ocenic skutki działań oraz przeprowadzić prawidłową analizę wskaźników oceny stanu środowiska. Potrafi samodzielnie dokonać oceny ekonomicznej i prawnej podejmowanych działań. Umie ocenić systemy zarządzania środowiskiem w zależności od branży i zapotrzebowania. Zna funkcjonowanie i moduły systemu monitoringu środowiska. Posługuje się specjalistycznym słownictwem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_D02_K02Student potrafi samodzielnie podejmowac decyzję w zakresie sposobu określenia stanu środowiska naturalnego. Dostrzega ryzykoi potrafi ocenić skutki presji atropogenicznej na środowisko. Potrafi sam dobrac i ocenic system zarządzania środowiskiem. Zna jego wady i zalety. Potrafi pracowac w grupie i formułować trafne, logiczne wnioski. Samodzielnie przeprowadza analizy wybranego problemu merytorycznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K06Dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny przedstawić swoje poglądy.
OS_1A_K05W sposób odpowiedzialny i kompetentny potrafi podjąć decyzję o sposobach oceny i ochrony środowiska. Pracuje samodzielnie i w zespole
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami funkcjonowania, analizowania i oceniania systemów zarządzania środowiskiem, organizacja monitoringu środowiska i interpretacji wyników niezbędnych do oceny stanu środowiska naturalnego.
Treści programoweT-W-1Wymagania prawne związane z wprowadzaniem i funkcjonowaniem systemów zarządzania środowiskiem
T-W-5Modele wdrażanie systemów zarządzania środowiskiem. Studium przypadku
T-W-2Metody i systemy zarządzania prośrodowiskowego w przedsiębiorstwie
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-4dyskusja dydaktyczna
M-2wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: ocena na koniec przedmiotu sprawdzające poziom wiedzy, umiejetności i kompetencji związanych z przedmiotem.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi podjąć podstawowych decyzji w zakresie sposobu określenia stanu środowiska naturalnego. Nie umie ocenić skutków presji atropogenicznej na środowisko. Nie zna i nie potrafi dobrać i ocenić poszczególnych systemów zarządzania środowiskiem. Nie umie pracować w grupie.
3,0Student potrafi podjąć podstawowe decyzje w zakresie sposobu określenia stanu środowiska naturalnego. Umie ocenić skutki presji atropogenicznej na środowisko. Zna i potrafi dobrać i ocenić poszczególne systemy zarządzania środowiskiem. Umie pracować w grupie i formułować trafne, logiczne wnioski.
3,5Student potrafi podjąć decyzje w zakresie dostatecznym co do sposobu określenia stanu środowiska naturalnego. Umie ocenić skutki presji atropogenicznej na środowisko. Zna i potrafi dobrać i ocenić poszczególne systemy zarządzania środowiskiem. Umie pracować w grupie i formułować trafne, logiczne wnioski.
4,0Student podejmuje decyzję w zakresie sposobu określenia stanu środowiska naturalnego. Dostrzega ryzyko i ocenia skutki presji atropogenicznej na środowisko. Potrafi dobrać i ocenić system zarządzania środowiskiem. Potrafi pracowac w grupie i formułować trafne, logiczne wnioski. Przy udziale nauczyciela przeprowadza analizy wybranego problemu merytorycznego.
4,5Student podejmuje decyzję w zakresie sposobu określenia stanu środowiska naturalnego. Dostrzega ryzyko i ocenia skutki presji atropogenicznej na środowisko. Potrafi sam dobrac i ocenic system zarządzania środowiskiem. Zna jego wady i zalety. Potrafi pracowac w grupie i formułować trafne, logiczne wnioski. Przy udziale nauczyciela przeprowadza analizy wybranego problemu merytorycznego.
5,0Student samodzielnie podejmuje decyzję w zakresie sposobu określenia stanu środowiska naturalnego. Dostrzega ryzyko i samodzielnie ocenia skutki presji atropogenicznej na środowisko. Potrafi sam dobrac i ocenic system zarządzania środowiskiem. Zna jego wady i zalety. Potrafi pracowac w grupie i formułować trafne, logiczne wnioski. Samodzielnie przeprowadza analizy wybranego problemu merytorycznego.