Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Mikrobiologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>, Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 6 1,00,00zaliczenie
laboratoriaL3 12 2,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie wiedzy o mikroorganizmach środowiskowych, o różnorodności ich form i procesach biochemicznych zachodzących dzięki ich aktwności.
C-2Nabycie podstawowych umiejętności prowadzenia hodowli mikroorganizmów, wykonywania preparatów barwionych i przyżyciowych. Rozumienie znaczenia obecności mikroorganizmów w glebie i wodzie. Świadomość potrzeby ochrony bioróżnorodności, w celu zachowania prawidłowego funkcjonowania ekosystemów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Sposoby hodowli mikroorganizmów, dobór podłóż hodowlanych, metody niszczenia mikroorganizmów. Wszechobecność mikroorganizmów.2
T-L-2Barwienie bakterii w celu poznania kształtów i układów komórek (barwienie proste). Budowa ściany komórkowej i zdolność wytwarzania przetrwalników przez niektóre bakterie - wykonywanie preparatów metodami złożonymi.4
T-L-3Promieniowce, morfologia i znaczenie w przyrodzie. Obserwacje mikroskopowe. Antybiogram.2
T-L-4Rola grzybów strzępkowych w ekosystemach. Obserwacje mikroskopowe i próba klasyfikacji systematycznej okazów z kolekcji.4
T-L-5Wykorzystanie mikroorganizmów w rolnictwie (szczepionki, startery) i przemyśle rolno-spożywczym. Fermentacja mlekowa i alkoholowa.2
T-L-6Mikroorganizmy wodne. Wymagania sanitarne odnośnie wody przeznaczonej do picia i rekreacji, wg aktualnych norm. Bakterie z grupy coli, miano coli.2
16
wykłady
T-W-1Powstanie i rozwój mikrobiologii. Morfologia mikroorganizmów.2
T-W-2Wzrost i rozmnażanie mikroorganizmów. Cykle rozwojowe drobnoustrojów, wzrost populacji oraz matematyczne parametry krzywej wzrostu. Rodzaje hodowli bakteryjnych.2
T-W-3Wpływ czynników środowiskowych na mikroorganizmy – czynniki fizyczne, chemiczne i antropogeniczne.2
T-W-4Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne zależności pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.2
T-W-5Metabolizm mikroorganizmów – procesy kataboliczne, anaboliczne oraz amfibolizm.2
T-W-6Rola mikroorganizmów w biosferze.2
T-W-7Wpływ działalności człowieka na mikroflorę gleby.2
T-W-8Występowanie mikroorganizmów w różnych środowiskach2
16
ćwiczenia audytoryjne
0

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnicwo w zajęciach16
A-L-2Przygotowanie do zajęć12
A-L-3Przygotowanie do kolokwium20
A-L-4Konsultacje z prowadzącym2
A-L-5Praca własna, poza zajęciami, weryfikowanie wiedzy ze źródeł naukowych i popularnonakowych.10
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2konsultacje z prowadzącym4
A-W-3przygotowanie do egzaminu40
60
ćwiczenia audytoryjne
0

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Multimedialny wykład informacyjny
M-2Ćwiczenie laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: kolokwium
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B09_W01
Student ma wiedzę o różnych grupach mikroorganizmów środowiskowych i ich właściwościach. Zna podstawowe procesy biochemiczne zachodzące w środowisku dzięki aktywności enzymatycznej bakterii i grzybów.
OS_1A_W06R1A_W03, R1A_W04InzA_W02C-1T-W-2, T-W-1, T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-4M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B09_U01
Student potrafi wykonać proste czynności laboratoryjne dotyczące hodowli mikroorganizmów. Umie prawidłowo interpretować i opisywać wyniki doświadczeń.
OS_1A_U01R1A_U01, R1A_U02InzA_U02C-2T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-L-6M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B09_K01
Student ma świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska.
OS_1A_K01R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07C-2, C-1T-W-2, T-W-1, T-W-8, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-L-1, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B09_W01
Student ma wiedzę o różnych grupach mikroorganizmów środowiskowych i ich właściwościach. Zna podstawowe procesy biochemiczne zachodzące w środowisku dzięki aktywności enzymatycznej bakterii i grzybów.
2,0
3,0Podstawowa wiedza o grupach mikroorganizmów środowiskowych i ich roli. Znajomość interakcji między mikroorganizmami, a innymi organizmami i elementami abiotycznymi występującymi w ekosystemach.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B09_U01
Student potrafi wykonać proste czynności laboratoryjne dotyczące hodowli mikroorganizmów. Umie prawidłowo interpretować i opisywać wyniki doświadczeń.
2,0
3,0Potrafi łączyć fakt obecności mikroorganizmów w środowisku z widocznymi (odczuwalnymi) efektami ich działalności. Umiejętność prowadzenia prostej hodowli mikroorganizmów. Potrafi samodzielnie wykonać preparat barwiony i przyżyciowy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B09_K01
Student ma świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska.
2,0
3,0Student ma świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Nowak A., Mikrobiologia, Akademii Rolniczej, Szczecin, 2000
  2. Kunicki-Goldfinger W., Życie bakterii, PWN, Warszawa, 2007
  3. Nicklin J., Graeme-Cook K., Killington R., Mikrobiologia, PWN, Warszawa, 2000
  4. A. Nowak, B. Marska, H. Wronkowska, W. Michalcewicz, Błaszak M., Przybulewska K., Hawrot-Paw M., Ćwiczenia z mikrobiologii dla kierunków: biologia, biotechnologia, ochrona środowiska, ogrodnictwo, rolnictwo, towaroznawstwo. Szczecin., Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny, Szczecin, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Drewniak J., Drewniak T., Mikrobiologia żywności, WSiP, Warszawa, 1999
  2. Paul E.A., Clark F.,E., Mikrobiologia i biochemia gleb, UMCS, Lublin, 2000

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Sposoby hodowli mikroorganizmów, dobór podłóż hodowlanych, metody niszczenia mikroorganizmów. Wszechobecność mikroorganizmów.2
T-L-2Barwienie bakterii w celu poznania kształtów i układów komórek (barwienie proste). Budowa ściany komórkowej i zdolność wytwarzania przetrwalników przez niektóre bakterie - wykonywanie preparatów metodami złożonymi.4
T-L-3Promieniowce, morfologia i znaczenie w przyrodzie. Obserwacje mikroskopowe. Antybiogram.2
T-L-4Rola grzybów strzępkowych w ekosystemach. Obserwacje mikroskopowe i próba klasyfikacji systematycznej okazów z kolekcji.4
T-L-5Wykorzystanie mikroorganizmów w rolnictwie (szczepionki, startery) i przemyśle rolno-spożywczym. Fermentacja mlekowa i alkoholowa.2
T-L-6Mikroorganizmy wodne. Wymagania sanitarne odnośnie wody przeznaczonej do picia i rekreacji, wg aktualnych norm. Bakterie z grupy coli, miano coli.2
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Powstanie i rozwój mikrobiologii. Morfologia mikroorganizmów.2
T-W-2Wzrost i rozmnażanie mikroorganizmów. Cykle rozwojowe drobnoustrojów, wzrost populacji oraz matematyczne parametry krzywej wzrostu. Rodzaje hodowli bakteryjnych.2
T-W-3Wpływ czynników środowiskowych na mikroorganizmy – czynniki fizyczne, chemiczne i antropogeniczne.2
T-W-4Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne zależności pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.2
T-W-5Metabolizm mikroorganizmów – procesy kataboliczne, anaboliczne oraz amfibolizm.2
T-W-6Rola mikroorganizmów w biosferze.2
T-W-7Wpływ działalności człowieka na mikroflorę gleby.2
T-W-8Występowanie mikroorganizmów w różnych środowiskach2
16

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
0

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnicwo w zajęciach16
A-L-2Przygotowanie do zajęć12
A-L-3Przygotowanie do kolokwium20
A-L-4Konsultacje z prowadzącym2
A-L-5Praca własna, poza zajęciami, weryfikowanie wiedzy ze źródeł naukowych i popularnonakowych.10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2konsultacje z prowadzącym4
A-W-3przygotowanie do egzaminu40
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
0
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B09_W01Student ma wiedzę o różnych grupach mikroorganizmów środowiskowych i ich właściwościach. Zna podstawowe procesy biochemiczne zachodzące w środowisku dzięki aktywności enzymatycznej bakterii i grzybów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W06Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku ochrona i kształtowanie środowiska. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie wiedzy o mikroorganizmach środowiskowych, o różnorodności ich form i procesach biochemicznych zachodzących dzięki ich aktwności.
Treści programoweT-W-2Wzrost i rozmnażanie mikroorganizmów. Cykle rozwojowe drobnoustrojów, wzrost populacji oraz matematyczne parametry krzywej wzrostu. Rodzaje hodowli bakteryjnych.
T-W-1Powstanie i rozwój mikrobiologii. Morfologia mikroorganizmów.
T-W-8Występowanie mikroorganizmów w różnych środowiskach
T-W-5Metabolizm mikroorganizmów – procesy kataboliczne, anaboliczne oraz amfibolizm.
T-W-6Rola mikroorganizmów w biosferze.
T-W-7Wpływ działalności człowieka na mikroflorę gleby.
T-W-3Wpływ czynników środowiskowych na mikroorganizmy – czynniki fizyczne, chemiczne i antropogeniczne.
T-W-4Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne zależności pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.
Metody nauczaniaM-1Multimedialny wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Podstawowa wiedza o grupach mikroorganizmów środowiskowych i ich roli. Znajomość interakcji między mikroorganizmami, a innymi organizmami i elementami abiotycznymi występującymi w ekosystemach.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B09_U01Student potrafi wykonać proste czynności laboratoryjne dotyczące hodowli mikroorganizmów. Umie prawidłowo interpretować i opisywać wyniki doświadczeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-2Nabycie podstawowych umiejętności prowadzenia hodowli mikroorganizmów, wykonywania preparatów barwionych i przyżyciowych. Rozumienie znaczenia obecności mikroorganizmów w glebie i wodzie. Świadomość potrzeby ochrony bioróżnorodności, w celu zachowania prawidłowego funkcjonowania ekosystemów.
Treści programoweT-L-2Barwienie bakterii w celu poznania kształtów i układów komórek (barwienie proste). Budowa ściany komórkowej i zdolność wytwarzania przetrwalników przez niektóre bakterie - wykonywanie preparatów metodami złożonymi.
T-L-4Rola grzybów strzępkowych w ekosystemach. Obserwacje mikroskopowe i próba klasyfikacji systematycznej okazów z kolekcji.
T-L-5Wykorzystanie mikroorganizmów w rolnictwie (szczepionki, startery) i przemyśle rolno-spożywczym. Fermentacja mlekowa i alkoholowa.
T-L-3Promieniowce, morfologia i znaczenie w przyrodzie. Obserwacje mikroskopowe. Antybiogram.
T-L-1Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Sposoby hodowli mikroorganizmów, dobór podłóż hodowlanych, metody niszczenia mikroorganizmów. Wszechobecność mikroorganizmów.
T-L-6Mikroorganizmy wodne. Wymagania sanitarne odnośnie wody przeznaczonej do picia i rekreacji, wg aktualnych norm. Bakterie z grupy coli, miano coli.
Metody nauczaniaM-1Multimedialny wykład informacyjny
M-2Ćwiczenie laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi łączyć fakt obecności mikroorganizmów w środowisku z widocznymi (odczuwalnymi) efektami ich działalności. Umiejętność prowadzenia prostej hodowli mikroorganizmów. Potrafi samodzielnie wykonać preparat barwiony i przyżyciowy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B09_K01Student ma świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-2Nabycie podstawowych umiejętności prowadzenia hodowli mikroorganizmów, wykonywania preparatów barwionych i przyżyciowych. Rozumienie znaczenia obecności mikroorganizmów w glebie i wodzie. Świadomość potrzeby ochrony bioróżnorodności, w celu zachowania prawidłowego funkcjonowania ekosystemów.
C-1Zdobycie wiedzy o mikroorganizmach środowiskowych, o różnorodności ich form i procesach biochemicznych zachodzących dzięki ich aktwności.
Treści programoweT-W-2Wzrost i rozmnażanie mikroorganizmów. Cykle rozwojowe drobnoustrojów, wzrost populacji oraz matematyczne parametry krzywej wzrostu. Rodzaje hodowli bakteryjnych.
T-W-1Powstanie i rozwój mikrobiologii. Morfologia mikroorganizmów.
T-W-8Występowanie mikroorganizmów w różnych środowiskach
T-W-5Metabolizm mikroorganizmów – procesy kataboliczne, anaboliczne oraz amfibolizm.
T-W-6Rola mikroorganizmów w biosferze.
T-W-7Wpływ działalności człowieka na mikroflorę gleby.
T-W-3Wpływ czynników środowiskowych na mikroorganizmy – czynniki fizyczne, chemiczne i antropogeniczne.
T-W-4Zmiany wywoływane przez mikroorganizmy w środowisku. Wzajemne zależności pomiędzy drobnoustrojami i innymi organizmami.
T-L-2Barwienie bakterii w celu poznania kształtów i układów komórek (barwienie proste). Budowa ściany komórkowej i zdolność wytwarzania przetrwalników przez niektóre bakterie - wykonywanie preparatów metodami złożonymi.
T-L-4Rola grzybów strzępkowych w ekosystemach. Obserwacje mikroskopowe i próba klasyfikacji systematycznej okazów z kolekcji.
T-L-5Wykorzystanie mikroorganizmów w rolnictwie (szczepionki, startery) i przemyśle rolno-spożywczym. Fermentacja mlekowa i alkoholowa.
T-L-3Promieniowce, morfologia i znaczenie w przyrodzie. Obserwacje mikroskopowe. Antybiogram.
T-L-1Bezpieczeństwo i higiena pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Sposoby hodowli mikroorganizmów, dobór podłóż hodowlanych, metody niszczenia mikroorganizmów. Wszechobecność mikroorganizmów.
T-L-6Mikroorganizmy wodne. Wymagania sanitarne odnośnie wody przeznaczonej do picia i rekreacji, wg aktualnych norm. Bakterie z grupy coli, miano coli.
Metody nauczaniaM-1Multimedialny wykład informacyjny
M-2Ćwiczenie laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: kolokwium
S-2Ocena podsumowująca: egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość istotnej roli mikroorganizmów w prawidłowym funkcjonowaniu środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0