Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Zoologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zoologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 6 1,00,33zaliczenie
wykładyW1 12 2,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość biologii na poziomie liceum ogólnokształcącego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z różnorodnością świata fauny. Poznanie najważniejszych zagrożeń, wpływających na egzystencję zwierząt w środowisku eksploatowanym przez człowieka.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Pierwotniaki1
T-A-2Płazińce, nicienie i kolcogłowy. Wykorzystanie pasożytnictwa w walce biologicznej.1
T-A-3Pierścienice i mięczaki - charakterystyka i znaczenie.2
T-A-4Stawonogi – charakterystyka, znaczenie, ochrona i wykorzystanie w walce biologicznej (cz. 2).1
T-A-5Zwierzęta synantropijne.1
6
wykłady
T-W-1Zoologia jako nauka – rys historyczny. Systematyka i taksonomia świata zwierząt. Światowe zasoby fauny.1
T-W-2Gąbki i parzydełkowce. Zwierzęta jako organizmy wskaźnikowe1
T-W-3Stawonogi – charakterystyka, znaczenie, ochrona i wykorzystanie w walce biologicznej (cz. 1).1
T-W-4Światowa ichtiofauna i herpetofauna – charakterystyka, zagrożenia i formy ochrony.2
T-W-5Światowa ornitofauna – charakterystyka, zagrożenia i formy ochrony.1
T-W-6Ssaki - gatunki zagrożone i formy ochrony.1
T-W-7Bioróżnorodność świata zwierząt. Gatunki obce – zagrożenia dla polskiej i światowej fauny.1
T-W-8Strategia ochrony zwierząt w Polsce i na świecie.1
T-W-9Bioróżnorodność świata zwierząt.1
T-W-10Gatunki obce – zagrożenia dla polskiej i światowej fauny.1
T-W-11Domestykacja. Hodowla zwierząt a ochrona środowiska.1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach6
A-A-2Samodzielne zgłębianie wskazanej literatury10
A-A-3Przygotowanie się do sprawdzianów zaliczająych ćwiczenia10
A-A-4Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia4
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach12
A-W-2Samodzielne studiowanie tematów18
A-W-3Przygotowanie się do sprawdzianów zaliczeniowych30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2film, ekspozycja
M-3ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdziany przeprowadzane w czasie zajęć, dotyczące wcześniej omawianych zagadnień

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B05_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zyskuje wiedzę na temat zasobów fauny naszego kraju na tle zasobów świata.
OS_1A_W06, OS_1A_W01R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04InzA_W02C-1T-W-1M-2, M-1S-1
OS_1A_B05_W02
Powinien być być w stanie zdefiniować cechy charakterystyczne najważniejszych taksonów fauny naszego kraju.
OS_1A_W06R1A_W03, R1A_W04InzA_W02C-1T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-4M-3, M-2, M-1S-1
OS_1A_B05_W03
Student powinien być w stanie definiować największe zagrożenia dla fauny Polski i świata
OS_1A_W06R1A_W03, R1A_W04InzA_W02C-1T-W-8M-3, M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B05_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zyskuje umiejętność korzystania z kluczy do oznaczania poszczególnych bezkręgowców i kręgowców naszego kraju.
OS_1A_U01, OS_1A_U06R1A_U01, R1A_U02, R1A_U05InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07C-1T-W-11, T-W-9, T-W-10, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-4, T-A-5, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4M-3, M-2, M-1S-1
OS_1A_B05_U02
Student zyskuje umiejętność rozpoznawania przedstawicieli najważniejszych jednostek systematycznych naszej fauny
OS_1A_U01, OS_1A_U06R1A_U01, R1A_U02, R1A_U05InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07C-1T-W-11, T-W-9, T-W-10, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-4, T-A-5, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B05_K01
Przeprowadzone zajęcia mają kształtować świadomość wpływu działalności człowieka na stan otaczającego go środowiska, w tym także na egzystencję zwierząt. Mają kształtować poczucie odpowiedzialności za utrzymanie bioróżnorodności dla dalszych pokoleń.
OS_1A_K01R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07C-1T-W-11, T-W-9, T-W-10, T-W-6, T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-8, T-W-4, T-A-5, T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4M-3, M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B05_W01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zyskuje wiedzę na temat zasobów fauny naszego kraju na tle zasobów świata.
2,0
3,0Student posiada wiedzę w stopniu dostatecznym na temat zasobów fauny Polski i świata
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_B05_W02
Powinien być być w stanie zdefiniować cechy charakterystyczne najważniejszych taksonów fauny naszego kraju.
2,0
3,0Student słabo potrafi definiować najważniejsze cechy charakterystyczne najważniejszych taksonów fauny naszego kraju
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_B05_W03
Student powinien być w stanie definiować największe zagrożenia dla fauny Polski i świata
2,0
3,0Student słabo zna najważniejsze zagrożenia dla fauny Polski i świata
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B05_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zyskuje umiejętność korzystania z kluczy do oznaczania poszczególnych bezkręgowców i kręgowców naszego kraju.
2,0
3,0Student posiadł umiejętność korzystania z kluczy w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
OS_1A_B05_U02
Student zyskuje umiejętność rozpoznawania przedstawicieli najważniejszych jednostek systematycznych naszej fauny
2,0
3,0Student potrafi rozpoznać przedstawicieli poszczególnych jednostek systematycznych w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B05_K01
Przeprowadzone zajęcia mają kształtować świadomość wpływu działalności człowieka na stan otaczającego go środowiska, w tym także na egzystencję zwierząt. Mają kształtować poczucie odpowiedzialności za utrzymanie bioróżnorodności dla dalszych pokoleń.
2,0
3,0Student wykazuje w stopniu podstawowym świadomość wpływu działalności ludzkiej na stan fauny zasiedlającej określone środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rajski A., Zoologia, PWN, Warszawa, 1997
  2. Hempel-Zawitkowska J., Zoologia dla uczelni rolniczych, PWN, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Kawecki Z., Zoologia stosowana, PWN, Warszawa, 1988

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Pierwotniaki1
T-A-2Płazińce, nicienie i kolcogłowy. Wykorzystanie pasożytnictwa w walce biologicznej.1
T-A-3Pierścienice i mięczaki - charakterystyka i znaczenie.2
T-A-4Stawonogi – charakterystyka, znaczenie, ochrona i wykorzystanie w walce biologicznej (cz. 2).1
T-A-5Zwierzęta synantropijne.1
6

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zoologia jako nauka – rys historyczny. Systematyka i taksonomia świata zwierząt. Światowe zasoby fauny.1
T-W-2Gąbki i parzydełkowce. Zwierzęta jako organizmy wskaźnikowe1
T-W-3Stawonogi – charakterystyka, znaczenie, ochrona i wykorzystanie w walce biologicznej (cz. 1).1
T-W-4Światowa ichtiofauna i herpetofauna – charakterystyka, zagrożenia i formy ochrony.2
T-W-5Światowa ornitofauna – charakterystyka, zagrożenia i formy ochrony.1
T-W-6Ssaki - gatunki zagrożone i formy ochrony.1
T-W-7Bioróżnorodność świata zwierząt. Gatunki obce – zagrożenia dla polskiej i światowej fauny.1
T-W-8Strategia ochrony zwierząt w Polsce i na świecie.1
T-W-9Bioróżnorodność świata zwierząt.1
T-W-10Gatunki obce – zagrożenia dla polskiej i światowej fauny.1
T-W-11Domestykacja. Hodowla zwierząt a ochrona środowiska.1
12

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach6
A-A-2Samodzielne zgłębianie wskazanej literatury10
A-A-3Przygotowanie się do sprawdzianów zaliczająych ćwiczenia10
A-A-4Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach12
A-W-2Samodzielne studiowanie tematów18
A-W-3Przygotowanie się do sprawdzianów zaliczeniowych30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B05_W01W wyniku przeprowadzonych zajęć student zyskuje wiedzę na temat zasobów fauny naszego kraju na tle zasobów świata.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W06Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku ochrona i kształtowanie środowiska. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska
OS_1A_W01Opisuje zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie. Zna zasady wykorzystania praw przyrody w technice i życiu codziennym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z różnorodnością świata fauny. Poznanie najważniejszych zagrożeń, wpływających na egzystencję zwierząt w środowisku eksploatowanym przez człowieka.
Treści programoweT-W-1Zoologia jako nauka – rys historyczny. Systematyka i taksonomia świata zwierząt. Światowe zasoby fauny.
Metody nauczaniaM-2film, ekspozycja
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany przeprowadzane w czasie zajęć, dotyczące wcześniej omawianych zagadnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada wiedzę w stopniu dostatecznym na temat zasobów fauny Polski i świata
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B05_W02Powinien być być w stanie zdefiniować cechy charakterystyczne najważniejszych taksonów fauny naszego kraju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W06Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku ochrona i kształtowanie środowiska. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z różnorodnością świata fauny. Poznanie najważniejszych zagrożeń, wpływających na egzystencję zwierząt w środowisku eksploatowanym przez człowieka.
Treści programoweT-W-6Ssaki - gatunki zagrożone i formy ochrony.
T-W-5Światowa ornitofauna – charakterystyka, zagrożenia i formy ochrony.
T-W-3Stawonogi – charakterystyka, znaczenie, ochrona i wykorzystanie w walce biologicznej (cz. 1).
T-W-4Światowa ichtiofauna i herpetofauna – charakterystyka, zagrożenia i formy ochrony.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia przedmiotowe
M-2film, ekspozycja
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany przeprowadzane w czasie zajęć, dotyczące wcześniej omawianych zagadnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student słabo potrafi definiować najważniejsze cechy charakterystyczne najważniejszych taksonów fauny naszego kraju
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B05_W03Student powinien być w stanie definiować największe zagrożenia dla fauny Polski i świata
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W06Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku ochrona i kształtowanie środowiska. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z różnorodnością świata fauny. Poznanie najważniejszych zagrożeń, wpływających na egzystencję zwierząt w środowisku eksploatowanym przez człowieka.
Treści programoweT-W-8Strategia ochrony zwierząt w Polsce i na świecie.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia przedmiotowe
M-2film, ekspozycja
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany przeprowadzane w czasie zajęć, dotyczące wcześniej omawianych zagadnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student słabo zna najważniejsze zagrożenia dla fauny Polski i świata
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B05_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student zyskuje umiejętność korzystania z kluczy do oznaczania poszczególnych bezkręgowców i kręgowców naszego kraju.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
OS_1A_U06Dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z różnorodnością świata fauny. Poznanie najważniejszych zagrożeń, wpływających na egzystencję zwierząt w środowisku eksploatowanym przez człowieka.
Treści programoweT-W-11Domestykacja. Hodowla zwierząt a ochrona środowiska.
T-W-9Bioróżnorodność świata zwierząt.
T-W-10Gatunki obce – zagrożenia dla polskiej i światowej fauny.
T-W-6Ssaki - gatunki zagrożone i formy ochrony.
T-W-5Światowa ornitofauna – charakterystyka, zagrożenia i formy ochrony.
T-W-1Zoologia jako nauka – rys historyczny. Systematyka i taksonomia świata zwierząt. Światowe zasoby fauny.
T-W-2Gąbki i parzydełkowce. Zwierzęta jako organizmy wskaźnikowe
T-W-3Stawonogi – charakterystyka, znaczenie, ochrona i wykorzystanie w walce biologicznej (cz. 1).
T-W-8Strategia ochrony zwierząt w Polsce i na świecie.
T-W-4Światowa ichtiofauna i herpetofauna – charakterystyka, zagrożenia i formy ochrony.
T-A-5Zwierzęta synantropijne.
T-A-3Pierścienice i mięczaki - charakterystyka i znaczenie.
T-A-1Pierwotniaki
T-A-2Płazińce, nicienie i kolcogłowy. Wykorzystanie pasożytnictwa w walce biologicznej.
T-A-4Stawonogi – charakterystyka, znaczenie, ochrona i wykorzystanie w walce biologicznej (cz. 2).
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia przedmiotowe
M-2film, ekspozycja
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany przeprowadzane w czasie zajęć, dotyczące wcześniej omawianych zagadnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiadł umiejętność korzystania z kluczy w stopniu dostatecznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B05_U02Student zyskuje umiejętność rozpoznawania przedstawicieli najważniejszych jednostek systematycznych naszej fauny
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, posiada umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych.
OS_1A_U06Dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji rolnej i przemysłowej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów, potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z różnorodnością świata fauny. Poznanie najważniejszych zagrożeń, wpływających na egzystencję zwierząt w środowisku eksploatowanym przez człowieka.
Treści programoweT-W-11Domestykacja. Hodowla zwierząt a ochrona środowiska.
T-W-9Bioróżnorodność świata zwierząt.
T-W-10Gatunki obce – zagrożenia dla polskiej i światowej fauny.
T-W-6Ssaki - gatunki zagrożone i formy ochrony.
T-W-5Światowa ornitofauna – charakterystyka, zagrożenia i formy ochrony.
T-W-1Zoologia jako nauka – rys historyczny. Systematyka i taksonomia świata zwierząt. Światowe zasoby fauny.
T-W-2Gąbki i parzydełkowce. Zwierzęta jako organizmy wskaźnikowe
T-W-3Stawonogi – charakterystyka, znaczenie, ochrona i wykorzystanie w walce biologicznej (cz. 1).
T-W-8Strategia ochrony zwierząt w Polsce i na świecie.
T-W-4Światowa ichtiofauna i herpetofauna – charakterystyka, zagrożenia i formy ochrony.
T-A-5Zwierzęta synantropijne.
T-A-3Pierścienice i mięczaki - charakterystyka i znaczenie.
T-A-1Pierwotniaki
T-A-2Płazińce, nicienie i kolcogłowy. Wykorzystanie pasożytnictwa w walce biologicznej.
T-A-4Stawonogi – charakterystyka, znaczenie, ochrona i wykorzystanie w walce biologicznej (cz. 2).
Metody nauczaniaM-2film, ekspozycja
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany przeprowadzane w czasie zajęć, dotyczące wcześniej omawianych zagadnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi rozpoznać przedstawicieli poszczególnych jednostek systematycznych w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B05_K01Przeprowadzone zajęcia mają kształtować świadomość wpływu działalności człowieka na stan otaczającego go środowiska, w tym także na egzystencję zwierząt. Mają kształtować poczucie odpowiedzialności za utrzymanie bioróżnorodności dla dalszych pokoleń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z różnorodnością świata fauny. Poznanie najważniejszych zagrożeń, wpływających na egzystencję zwierząt w środowisku eksploatowanym przez człowieka.
Treści programoweT-W-11Domestykacja. Hodowla zwierząt a ochrona środowiska.
T-W-9Bioróżnorodność świata zwierząt.
T-W-10Gatunki obce – zagrożenia dla polskiej i światowej fauny.
T-W-6Ssaki - gatunki zagrożone i formy ochrony.
T-W-5Światowa ornitofauna – charakterystyka, zagrożenia i formy ochrony.
T-W-1Zoologia jako nauka – rys historyczny. Systematyka i taksonomia świata zwierząt. Światowe zasoby fauny.
T-W-2Gąbki i parzydełkowce. Zwierzęta jako organizmy wskaźnikowe
T-W-3Stawonogi – charakterystyka, znaczenie, ochrona i wykorzystanie w walce biologicznej (cz. 1).
T-W-8Strategia ochrony zwierząt w Polsce i na świecie.
T-W-4Światowa ichtiofauna i herpetofauna – charakterystyka, zagrożenia i formy ochrony.
T-A-5Zwierzęta synantropijne.
T-A-3Pierścienice i mięczaki - charakterystyka i znaczenie.
T-A-1Pierwotniaki
T-A-2Płazińce, nicienie i kolcogłowy. Wykorzystanie pasożytnictwa w walce biologicznej.
T-A-4Stawonogi – charakterystyka, znaczenie, ochrona i wykorzystanie w walce biologicznej (cz. 2).
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia przedmiotowe
M-2film, ekspozycja
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany przeprowadzane w czasie zajęć, dotyczące wcześniej omawianych zagadnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje w stopniu podstawowym świadomość wpływu działalności ludzkiej na stan fauny zasiedlającej określone środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0