Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Chemia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Gałczyńska <Malgorzata.Galczynska@zut.edu.pl>, Grażyna Jurgiel-Małecka <Grazyna.Jurgiel-Malecka@zut.edu.pl>, Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 16 2,00,62zaliczenie
laboratoriaL1 18 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomość chemii ogólnej i matematyki na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przyswojenie przez studentów wiadomosci dotyczacych własciwosci pierwiastków i ich związków, ze szczególnym uwzglednieniem pierwiastków dominujących w środowisku Zapoznanie studentów z ogólnymi prawami, które rządzą zachowaniem się materii. Uzyskanie umiejętności interpretacji zachodzących w środowisku przemian chemicznych.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wykrywania składu materii, zarówno pod kątem jakościowym jak i ilościowym.
C-3Opanowanie przez studentów podstawowych obliczeń chemicznych i zasad pracy laboratoryjnej. Opanowanie przez studentów umiejętnosci interpretacji i dokładności uzyskanych wyników pomiarów i obliczeń.
C-4Przyswojenie przez studentów wiadomosci dotyczacych własciwosci pierwiastków i ich związków, ze szczególnym uwzglednieniem pierwiastków dominujących w środowisku Zapoznanie studentów z ogólnymi prawami, które rządzą zachowaniem się materii. Ukształtowanie umiejętności interpretacji zjawisk chemicznych zachodzących w środowisku.
C-5Zapoznanie studentów z podstawowymi techniki laboratoryjnej oraz z metodami wykrywania składu materii, zarówno pod kątem jakościowym jak i ilościowym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawy analizy jakościowej, analiza jakościowa wybranych grup kationów, anionów i soli.6
T-L-2Podstawy analizy ilościowej, metody alkacymetryczne, redoksometryczne i kompleksometryczne.6
T-L-3Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów. Pomiar pH i badanie właściwości roztworów buforowych.4
T-L-4Metody chemicznej identyfikacji grup funkcyjnych2
18
wykłady
T-W-1Budowa atomu - Cząstki elementarne występujące w atomach. Liczby kwantowe. Kształty i kierunki orbitali. Elektronowa konfiguracja atomów. Tworzenie jonów. Układ okresowy pierwiastków chemicznych. Okresowość własności chemicznych pierwiastków. Właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego.2
T-W-2Metale, niemetale i pierwiastki amfoteryczne. Wiązania chemiczne - Skala elektroujemności pierwiastków. Wiązania: kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe, koordynacyjne. Wiązania metaliczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe - Siły van der Waalsa. Wiązanie wodorowe.2
T-W-3Kinetyka i statyka reakcji chemicznych - Szybkość reakcji chemicznej. Czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznej. Katalizatory. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Reguła przekory (reguła Le Chateliera-Brauna)1
T-W-4Zjawiska zachodzace w roztworach – Rozpuszczania, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - Dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcieńczeń Ostwalda. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworów – pH. Wskaźniki. Roztwory buforowe3
T-W-5Podstawy elektrochemii. Korozja1
T-W-6Wstęp do chemii organicznej- systematyczny przegląd związków organicznych, hybrydyzacja orbitali atomowych, wiązania chemiczne w związkach organicznych1
T-W-7Węglowodory: alifatyczne, cykliczne. Węglowodory aromatyczne: budowa i własności benzenu, reguła podstawników, WWA, chlorowcopochodne.2
T-W-8Związki organiczne jednofunkcyjne –właściwości alkoholi, fenole, aldehydów, ketonów kwasów karboksylowych i ich pochodne (estry, chlorki kwasowe, tłuszcze), aminy2
T-W-9Izomeria zwiazków organicznych1
T-W-10Związki organiczne wielofunkcyjne monosacharydy, oligo i polisacharydy, aminokwasy– budowa i własności chemiczne1
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie wiedzy podstawiowej do ćwieczeń17
A-L-2Udział w zajęciach18
A-L-3Opracowanie wyników przeprowadzonych badań i utrwalenie materiału poznanego na ćwiczeniach laboratoryjnych25
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie podstawowej wiedzy do wykładów i utrwalenie zrealizowanych treści wykładów30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Samodzielne wykonywanie przez studenta analiz chemicznych z zakresu analizy jakościowej i ilościowej oraz pomiarów pH. Ćwiczenia przy tablicy i samodzielne wykonywanie przez studenta obliczeń oraz zapisywanie równań chemicznych stanowiących opis i uzupełnienie do przeprowadzonych badań.
M-3Koordynowanie samodzielnego wykonywania przez studenta wybranych analiz chemicznych i pomiarów.
M-4Metody problemowe ( rozwiązywanie zadań, omawianie wyników obliczeń rachunkowych, dyskusja).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wyników i opisu analiz oraz badań wykonanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału z zakresu ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: PIsemne zaliczenie wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-5Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B03_W01
Student ma podstawową wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku
OS_1A_W02R1A_W01C-4T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-4M-1S-5, S-4
OS_1A_B03_W02
Student zna ogólne właściwości chemiczne podstawowych materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska
OS_1A_W06R1A_W03, R1A_W04InzA_W02C-4T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-4M-1S-5, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B03_U01
Student posiada umiejętność wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, a także korzysta z podstawowych techniki pracy laboratoryjnej i stosuje je do analiz chemicznych.
OS_1A_U05R1A_U04InzA_U03, InzA_U08C-3, C-5T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4M-4, M-3S-1, S-2
OS_1A_B03_U02
Student interpretuje wyniki przeprowadzonych badań i wyciąga na ich podstawie wnioski, a także ocenia dokładność przeprowadzonych badań.
OS_1A_U05R1A_U04InzA_U03, InzA_U08C-3, C-5T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4M-4, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B03_K01
Student jest kompetenty do pracy w grupie. Jest odpowiedzialeny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych w warunkach laboratoryjnych oraz przestrzega zasad etyki przy realizacji zadań.
OS_1A_K02, OS_1A_K03R1A_K02, R1A_K03, R1A_K08C-3T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4M-4, M-3S-1
OS_1A_B03_K02
Student ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzacych w środowsiku, warunkowanych czynnikami naturalnymi i antropogenicznymi oraz jest zorientowany na ciągłego uzupełniania wiedzy w tym zakresie.
OS_1A_K01R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07C-4T-W-5, T-W-7, T-W-9, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-4M-1S-5, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B03_W01
Student ma podstawową wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku
3,0Student ma niewielką wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku
3,5Student ma ogólną wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku
4,0Student ma dobrą wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku
4,5Student ma dużą wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku
OS_1A_B03_W02
Student zna ogólne właściwości chemiczne podstawowych materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska
2,0Student nie zna ogólnych właściwości chemicznych podstawowych materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska
3,0Student ma niewielka wiedzę w zakresie ogólnych właściwości chemicznych podstawowych materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska
3,5Student w sposób dostateczny zna ogólne właściwości chemiczne podstawowych materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska
4,0Student dobrze zna ogólne właściwości chemiczne podstawowych materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska
4,5Student ma bardzo dobrą wiedzę z niewielkimi brakami w zakresie ogólnych właściwości chemicznych podstawowych materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska
5,0Student bardzo dobrze zna ogólne właściwości chemiczne podstawowych materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B03_U01
Student posiada umiejętność wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, a także korzysta z podstawowych techniki pracy laboratoryjnej i stosuje je do analiz chemicznych.
2,0Student nie posiada umiejętności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych. NIe opanował podstawy techniki pracy laboratoryjnej i nie umie ich stosować podaczas analiz chemicznych.
3,0Student w niewielkim stopniu: posiada umiejętność wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych; opanował podstawy techniki pracy laboratoryjnej oraz umie je stosować podaczas analiz chemicznych.
3,5Student w dostatecznym stopniu: posiada umiejętność wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych; opanował podstawy techniki pracy laboratoryjnej oraz umie je stosować podaczas analiz chemicznych.
4,0Student w ogólnym stopniu: posiada umiejętność wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych; opanował podstawy techniki pracy laboratoryjnej oraz umie je stosować podaczas analiz chemicznych.
4,5Student w dobrym stopniu: posiada umiejętność wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych; opanował podstawy techniki pracy laboratoryjnej oraz umie je stosować podaczas analiz chemicznych.
5,0Student w bardzo dobrym stopniu: posiada umiejętność wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych; opanował podstawy techniki pracy laboratoryjnej oraz umie je stosować podaczas analiz chemicznych.
OS_1A_B03_U02
Student interpretuje wyniki przeprowadzonych badań i wyciąga na ich podstawie wnioski, a także ocenia dokładność przeprowadzonych badań.
2,0Student nie umie interpretować wyników przeprowadzonych badań i wyciągać na ich podstawie wniosków, a także potrafi ocenić ich dokładności
3,0Student posiada niwieiką umiejętność prawidłowej interpretacji wyników przeprowadzonych badań i wyciągania na ich podstawie wniosków. W niewielkim stopniu potrafi ocenić dokładność przeprowadzonych badań.
3,5Student posiada dostateczną umiejętność prawidłowej interpretacji wyników przeprowadzonych badań i wyciągania na ich podstawie wniosków. W dostatecznym stopniu potrafi ocenić dokładność przeprowadzonych badań.
4,0Student posiada dobrą umiejętność prawidłowej interpretacji wyników przeprowadzonych badań i wyciągania na ich podstawie wniosków. W dobrym stopniu potrafi ocenić dokładność przeprowadzonych badań
4,5Student posiada bardzo dobrą z niewielkimi brakami umiejętność prawidłowej interpretacji wyników przeprowadzonych badań i wyciągania na ich podstawie wniosków. W dobrym stopniu potrafi ocenić dokładność przeprowadzonych badań
5,0Student posiada bardzo dobrą umiejętność prawidłowej interpretacji wyników przeprowadzonych badań i wyciągania na ich podstawie wniosków. W bardzo dobrym stopniu potrafi ocenić dokładność przeprowadzonych badań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B03_K01
Student jest kompetenty do pracy w grupie. Jest odpowiedzialeny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych w warunkach laboratoryjnych oraz przestrzega zasad etyki przy realizacji zadań.
2,0Student nie jest kompetenty do pracy w grupie. Nie jest odpowiedzialeny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych w warunkach laboratoryjnych oraz nie przestrzega zasad etyki przy realizacji zadań.
3,0Student w niewielkim stopniu jest kompetenty do pracy w grupie i odpowiedzialeny za bezpieczeństwo pracy własnej oraz innych w warunkach laboratoryjnych. Raczej nie przestrzega zasad etyki przy realizacji zadań.
3,5Student jest raczej kompetenty do pracy w grupie i odpowiedzialeny za bezpieczeństwo pracy własnej oraz innych w warunkach laboratoryjnych. Zazwyczaj przestrzega zasad etyki przy realizacji zadań
4,0Student jest zazwyczaj kompetenty do pracy w grupie i odpowiedzialeny za bezpieczeństwo pracy własnej oraz innych w warunkach laboratoryjnych. Prawie zawsze przestrzega zasad etyki przy realizacji zadań
4,5Student jest prawie zawsze kompetenty do pracy w grupie i odpowiedzialeny za bezpieczeństwo pracy własnej oraz innych w warunkach laboratoryjnych. Zawsze przestrzega zasad etyki przy realizacji zadań
5,0Student jest zawsze kompetenty do pracy w grupie i odpowiedzialeny za bezpieczeństwo pracy własnej oraz innych w warunkach laboratoryjnych. Zawsze przestrzega zasad etyki przy realizacji zadań
OS_1A_B03_K02
Student ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzacych w środowsiku, warunkowanych czynnikami naturalnymi i antropogenicznymi oraz jest zorientowany na ciągłego uzupełniania wiedzy w tym zakresie.
2,0Student nie ma świadomości ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku, warunkowanych czynnikami naturalnymi i antropogenicznymi oraz nie ma świadomości potrzeby ciągłego uzupełniania wiedzy w tym zakresie.
3,0Student ma niewielką świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku, warunkowanych czynnikami naturalnymi i antropogenicznymi oraz potrzebę ciągłego uzupełniania wiedzy w tym zakresie.
3,5Student ma ogólną świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku, warunkowanych czynnikami naturalnymi i antropogenicznymi oraz potrzebę ciągłego uzupełniania wiedzy w tym zakresie.
4,0Student ma dobrą świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku, warunkowanych czynnikami naturalnymi i antropogenicznymi oraz potrzebę ciągłego uzupełniania wiedzy w tym zakresie.
4,5Student ma dużą świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku, warunkowanych czynnikami naturalnymi i antropogenicznymi oraz potrzebę ciągłego uzupełniania wiedzy w tym zakresie.
5,0Student ma pełną świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku, warunkowanych czynnikami naturalnymi i antropogenicznymi oraz potrzebę ciągłego uzupełniania wiedzy w tym zakresie.

Literatura podstawowa

  1. Fisher J., Arnold J.R.P., Chemia dla biologów. Krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2008, 1
  2. Cox P.A., Chemia nieorganiczna T.1 i 2, PWN, Warszawa, 2006, 1
  3. Morrison R.T., Boyd R.N., Chemia organiczna T. 1i 2., PWN, Warszawa, 2009, 4

Literatura dodatkowa

  1. 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawy analizy jakościowej, analiza jakościowa wybranych grup kationów, anionów i soli.6
T-L-2Podstawy analizy ilościowej, metody alkacymetryczne, redoksometryczne i kompleksometryczne.6
T-L-3Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów. Pomiar pH i badanie właściwości roztworów buforowych.4
T-L-4Metody chemicznej identyfikacji grup funkcyjnych2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa atomu - Cząstki elementarne występujące w atomach. Liczby kwantowe. Kształty i kierunki orbitali. Elektronowa konfiguracja atomów. Tworzenie jonów. Układ okresowy pierwiastków chemicznych. Okresowość własności chemicznych pierwiastków. Właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego.2
T-W-2Metale, niemetale i pierwiastki amfoteryczne. Wiązania chemiczne - Skala elektroujemności pierwiastków. Wiązania: kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe, koordynacyjne. Wiązania metaliczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe - Siły van der Waalsa. Wiązanie wodorowe.2
T-W-3Kinetyka i statyka reakcji chemicznych - Szybkość reakcji chemicznej. Czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznej. Katalizatory. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Reguła przekory (reguła Le Chateliera-Brauna)1
T-W-4Zjawiska zachodzace w roztworach – Rozpuszczania, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - Dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcieńczeń Ostwalda. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworów – pH. Wskaźniki. Roztwory buforowe3
T-W-5Podstawy elektrochemii. Korozja1
T-W-6Wstęp do chemii organicznej- systematyczny przegląd związków organicznych, hybrydyzacja orbitali atomowych, wiązania chemiczne w związkach organicznych1
T-W-7Węglowodory: alifatyczne, cykliczne. Węglowodory aromatyczne: budowa i własności benzenu, reguła podstawników, WWA, chlorowcopochodne.2
T-W-8Związki organiczne jednofunkcyjne –właściwości alkoholi, fenole, aldehydów, ketonów kwasów karboksylowych i ich pochodne (estry, chlorki kwasowe, tłuszcze), aminy2
T-W-9Izomeria zwiazków organicznych1
T-W-10Związki organiczne wielofunkcyjne monosacharydy, oligo i polisacharydy, aminokwasy– budowa i własności chemiczne1
16

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie wiedzy podstawiowej do ćwieczeń17
A-L-2Udział w zajęciach18
A-L-3Opracowanie wyników przeprowadzonych badań i utrwalenie materiału poznanego na ćwiczeniach laboratoryjnych25
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie podstawowej wiedzy do wykładów i utrwalenie zrealizowanych treści wykładów30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B03_W01Student ma podstawową wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W02Zna metody matematyczne oraz metody badania podstawowych wielkości fizycznych stosowane w naukach o środowisku Zna właściwości pierwiastków oraz wybranych związków organicznych i nieorganicznych. Zna podstawowe prawa chemiczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Przyswojenie przez studentów wiadomosci dotyczacych własciwosci pierwiastków i ich związków, ze szczególnym uwzglednieniem pierwiastków dominujących w środowisku Zapoznanie studentów z ogólnymi prawami, które rządzą zachowaniem się materii. Ukształtowanie umiejętności interpretacji zjawisk chemicznych zachodzących w środowisku.
Treści programoweT-W-5Podstawy elektrochemii. Korozja
T-W-7Węglowodory: alifatyczne, cykliczne. Węglowodory aromatyczne: budowa i własności benzenu, reguła podstawników, WWA, chlorowcopochodne.
T-W-9Izomeria zwiazków organicznych
T-W-2Metale, niemetale i pierwiastki amfoteryczne. Wiązania chemiczne - Skala elektroujemności pierwiastków. Wiązania: kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe, koordynacyjne. Wiązania metaliczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe - Siły van der Waalsa. Wiązanie wodorowe.
T-W-1Budowa atomu - Cząstki elementarne występujące w atomach. Liczby kwantowe. Kształty i kierunki orbitali. Elektronowa konfiguracja atomów. Tworzenie jonów. Układ okresowy pierwiastków chemicznych. Okresowość własności chemicznych pierwiastków. Właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego.
T-W-3Kinetyka i statyka reakcji chemicznych - Szybkość reakcji chemicznej. Czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznej. Katalizatory. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Reguła przekory (reguła Le Chateliera-Brauna)
T-W-6Wstęp do chemii organicznej- systematyczny przegląd związków organicznych, hybrydyzacja orbitali atomowych, wiązania chemiczne w związkach organicznych
T-W-8Związki organiczne jednofunkcyjne –właściwości alkoholi, fenole, aldehydów, ketonów kwasów karboksylowych i ich pochodne (estry, chlorki kwasowe, tłuszcze), aminy
T-W-10Związki organiczne wielofunkcyjne monosacharydy, oligo i polisacharydy, aminokwasy– budowa i własności chemiczne
T-W-4Zjawiska zachodzace w roztworach – Rozpuszczania, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - Dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcieńczeń Ostwalda. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworów – pH. Wskaźniki. Roztwory buforowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku
3,0Student ma niewielką wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku
3,5Student ma ogólną wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku
4,0Student ma dobrą wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku
4,5Student ma dużą wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku
5,0Student ma bardzo dobrą wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B03_W02Student zna ogólne właściwości chemiczne podstawowych materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W06Rozróżnia podstawowe zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych poziomach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku ochrona i kształtowanie środowiska. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu ochrony i kształtowania środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Przyswojenie przez studentów wiadomosci dotyczacych własciwosci pierwiastków i ich związków, ze szczególnym uwzglednieniem pierwiastków dominujących w środowisku Zapoznanie studentów z ogólnymi prawami, które rządzą zachowaniem się materii. Ukształtowanie umiejętności interpretacji zjawisk chemicznych zachodzących w środowisku.
Treści programoweT-W-5Podstawy elektrochemii. Korozja
T-W-7Węglowodory: alifatyczne, cykliczne. Węglowodory aromatyczne: budowa i własności benzenu, reguła podstawników, WWA, chlorowcopochodne.
T-W-9Izomeria zwiazków organicznych
T-W-2Metale, niemetale i pierwiastki amfoteryczne. Wiązania chemiczne - Skala elektroujemności pierwiastków. Wiązania: kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe, koordynacyjne. Wiązania metaliczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe - Siły van der Waalsa. Wiązanie wodorowe.
T-W-1Budowa atomu - Cząstki elementarne występujące w atomach. Liczby kwantowe. Kształty i kierunki orbitali. Elektronowa konfiguracja atomów. Tworzenie jonów. Układ okresowy pierwiastków chemicznych. Okresowość własności chemicznych pierwiastków. Właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego.
T-W-3Kinetyka i statyka reakcji chemicznych - Szybkość reakcji chemicznej. Czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznej. Katalizatory. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Reguła przekory (reguła Le Chateliera-Brauna)
T-W-6Wstęp do chemii organicznej- systematyczny przegląd związków organicznych, hybrydyzacja orbitali atomowych, wiązania chemiczne w związkach organicznych
T-W-8Związki organiczne jednofunkcyjne –właściwości alkoholi, fenole, aldehydów, ketonów kwasów karboksylowych i ich pochodne (estry, chlorki kwasowe, tłuszcze), aminy
T-W-10Związki organiczne wielofunkcyjne monosacharydy, oligo i polisacharydy, aminokwasy– budowa i własności chemiczne
T-W-4Zjawiska zachodzace w roztworach – Rozpuszczania, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - Dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcieńczeń Ostwalda. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworów – pH. Wskaźniki. Roztwory buforowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna ogólnych właściwości chemicznych podstawowych materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska
3,0Student ma niewielka wiedzę w zakresie ogólnych właściwości chemicznych podstawowych materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska
3,5Student w sposób dostateczny zna ogólne właściwości chemiczne podstawowych materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska
4,0Student dobrze zna ogólne właściwości chemiczne podstawowych materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska
4,5Student ma bardzo dobrą wiedzę z niewielkimi brakami w zakresie ogólnych właściwości chemicznych podstawowych materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska
5,0Student bardzo dobrze zna ogólne właściwości chemiczne podstawowych materiałów stosowanych w ochronie i kształtowaniu środowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B03_U01Student posiada umiejętność wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, a także korzysta z podstawowych techniki pracy laboratoryjnej i stosuje je do analiz chemicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Opanowanie przez studentów podstawowych obliczeń chemicznych i zasad pracy laboratoryjnej. Opanowanie przez studentów umiejętnosci interpretacji i dokładności uzyskanych wyników pomiarów i obliczeń.
C-5Zapoznanie studentów z podstawowymi techniki laboratoryjnej oraz z metodami wykrywania składu materii, zarówno pod kątem jakościowym jak i ilościowym.
Treści programoweT-L-3Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów. Pomiar pH i badanie właściwości roztworów buforowych.
T-L-2Podstawy analizy ilościowej, metody alkacymetryczne, redoksometryczne i kompleksometryczne.
T-L-1Podstawy analizy jakościowej, analiza jakościowa wybranych grup kationów, anionów i soli.
T-L-4Metody chemicznej identyfikacji grup funkcyjnych
Metody nauczaniaM-4Metody problemowe ( rozwiązywanie zadań, omawianie wyników obliczeń rachunkowych, dyskusja).
M-3Koordynowanie samodzielnego wykonywania przez studenta wybranych analiz chemicznych i pomiarów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wyników i opisu analiz oraz badań wykonanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału z zakresu ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych. NIe opanował podstawy techniki pracy laboratoryjnej i nie umie ich stosować podaczas analiz chemicznych.
3,0Student w niewielkim stopniu: posiada umiejętność wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych; opanował podstawy techniki pracy laboratoryjnej oraz umie je stosować podaczas analiz chemicznych.
3,5Student w dostatecznym stopniu: posiada umiejętność wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych; opanował podstawy techniki pracy laboratoryjnej oraz umie je stosować podaczas analiz chemicznych.
4,0Student w ogólnym stopniu: posiada umiejętność wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych; opanował podstawy techniki pracy laboratoryjnej oraz umie je stosować podaczas analiz chemicznych.
4,5Student w dobrym stopniu: posiada umiejętność wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych; opanował podstawy techniki pracy laboratoryjnej oraz umie je stosować podaczas analiz chemicznych.
5,0Student w bardzo dobrym stopniu: posiada umiejętność wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych; opanował podstawy techniki pracy laboratoryjnej oraz umie je stosować podaczas analiz chemicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B03_U02Student interpretuje wyniki przeprowadzonych badań i wyciąga na ich podstawie wnioski, a także ocenia dokładność przeprowadzonych badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U05Wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski, potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Opanowanie przez studentów podstawowych obliczeń chemicznych i zasad pracy laboratoryjnej. Opanowanie przez studentów umiejętnosci interpretacji i dokładności uzyskanych wyników pomiarów i obliczeń.
C-5Zapoznanie studentów z podstawowymi techniki laboratoryjnej oraz z metodami wykrywania składu materii, zarówno pod kątem jakościowym jak i ilościowym.
Treści programoweT-L-3Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów. Pomiar pH i badanie właściwości roztworów buforowych.
T-L-2Podstawy analizy ilościowej, metody alkacymetryczne, redoksometryczne i kompleksometryczne.
T-L-1Podstawy analizy jakościowej, analiza jakościowa wybranych grup kationów, anionów i soli.
T-L-4Metody chemicznej identyfikacji grup funkcyjnych
Metody nauczaniaM-4Metody problemowe ( rozwiązywanie zadań, omawianie wyników obliczeń rachunkowych, dyskusja).
M-3Koordynowanie samodzielnego wykonywania przez studenta wybranych analiz chemicznych i pomiarów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wyników i opisu analiz oraz badań wykonanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie materiału z zakresu ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie interpretować wyników przeprowadzonych badań i wyciągać na ich podstawie wniosków, a także potrafi ocenić ich dokładności
3,0Student posiada niwieiką umiejętność prawidłowej interpretacji wyników przeprowadzonych badań i wyciągania na ich podstawie wniosków. W niewielkim stopniu potrafi ocenić dokładność przeprowadzonych badań.
3,5Student posiada dostateczną umiejętność prawidłowej interpretacji wyników przeprowadzonych badań i wyciągania na ich podstawie wniosków. W dostatecznym stopniu potrafi ocenić dokładność przeprowadzonych badań.
4,0Student posiada dobrą umiejętność prawidłowej interpretacji wyników przeprowadzonych badań i wyciągania na ich podstawie wniosków. W dobrym stopniu potrafi ocenić dokładność przeprowadzonych badań
4,5Student posiada bardzo dobrą z niewielkimi brakami umiejętność prawidłowej interpretacji wyników przeprowadzonych badań i wyciągania na ich podstawie wniosków. W dobrym stopniu potrafi ocenić dokładność przeprowadzonych badań
5,0Student posiada bardzo dobrą umiejętność prawidłowej interpretacji wyników przeprowadzonych badań i wyciągania na ich podstawie wniosków. W bardzo dobrym stopniu potrafi ocenić dokładność przeprowadzonych badań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B03_K01Student jest kompetenty do pracy w grupie. Jest odpowiedzialeny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych w warunkach laboratoryjnych oraz przestrzega zasad etyki przy realizacji zadań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K02Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych. Potrafi zorganizować pracę w grupie. Przestrzega zasad etyki przy zbieraniu i opisywaniu potrzebnych danych
OS_1A_K03Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania badawczego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Opanowanie przez studentów podstawowych obliczeń chemicznych i zasad pracy laboratoryjnej. Opanowanie przez studentów umiejętnosci interpretacji i dokładności uzyskanych wyników pomiarów i obliczeń.
Treści programoweT-L-3Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów. Pomiar pH i badanie właściwości roztworów buforowych.
T-L-2Podstawy analizy ilościowej, metody alkacymetryczne, redoksometryczne i kompleksometryczne.
T-L-1Podstawy analizy jakościowej, analiza jakościowa wybranych grup kationów, anionów i soli.
T-L-4Metody chemicznej identyfikacji grup funkcyjnych
Metody nauczaniaM-4Metody problemowe ( rozwiązywanie zadań, omawianie wyników obliczeń rachunkowych, dyskusja).
M-3Koordynowanie samodzielnego wykonywania przez studenta wybranych analiz chemicznych i pomiarów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wyników i opisu analiz oraz badań wykonanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest kompetenty do pracy w grupie. Nie jest odpowiedzialeny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych w warunkach laboratoryjnych oraz nie przestrzega zasad etyki przy realizacji zadań.
3,0Student w niewielkim stopniu jest kompetenty do pracy w grupie i odpowiedzialeny za bezpieczeństwo pracy własnej oraz innych w warunkach laboratoryjnych. Raczej nie przestrzega zasad etyki przy realizacji zadań.
3,5Student jest raczej kompetenty do pracy w grupie i odpowiedzialeny za bezpieczeństwo pracy własnej oraz innych w warunkach laboratoryjnych. Zazwyczaj przestrzega zasad etyki przy realizacji zadań
4,0Student jest zazwyczaj kompetenty do pracy w grupie i odpowiedzialeny za bezpieczeństwo pracy własnej oraz innych w warunkach laboratoryjnych. Prawie zawsze przestrzega zasad etyki przy realizacji zadań
4,5Student jest prawie zawsze kompetenty do pracy w grupie i odpowiedzialeny za bezpieczeństwo pracy własnej oraz innych w warunkach laboratoryjnych. Zawsze przestrzega zasad etyki przy realizacji zadań
5,0Student jest zawsze kompetenty do pracy w grupie i odpowiedzialeny za bezpieczeństwo pracy własnej oraz innych w warunkach laboratoryjnych. Zawsze przestrzega zasad etyki przy realizacji zadań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B03_K02Student ma świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzacych w środowsiku, warunkowanych czynnikami naturalnymi i antropogenicznymi oraz jest zorientowany na ciągłego uzupełniania wiedzy w tym zakresie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-4Przyswojenie przez studentów wiadomosci dotyczacych własciwosci pierwiastków i ich związków, ze szczególnym uwzglednieniem pierwiastków dominujących w środowisku Zapoznanie studentów z ogólnymi prawami, które rządzą zachowaniem się materii. Ukształtowanie umiejętności interpretacji zjawisk chemicznych zachodzących w środowisku.
Treści programoweT-W-5Podstawy elektrochemii. Korozja
T-W-7Węglowodory: alifatyczne, cykliczne. Węglowodory aromatyczne: budowa i własności benzenu, reguła podstawników, WWA, chlorowcopochodne.
T-W-9Izomeria zwiazków organicznych
T-W-2Metale, niemetale i pierwiastki amfoteryczne. Wiązania chemiczne - Skala elektroujemności pierwiastków. Wiązania: kowalencyjne, kowalencyjne spolaryzowane, jonowe, koordynacyjne. Wiązania metaliczne. Oddziaływania międzycząsteczkowe - Siły van der Waalsa. Wiązanie wodorowe.
T-W-1Budowa atomu - Cząstki elementarne występujące w atomach. Liczby kwantowe. Kształty i kierunki orbitali. Elektronowa konfiguracja atomów. Tworzenie jonów. Układ okresowy pierwiastków chemicznych. Okresowość własności chemicznych pierwiastków. Właściwości pierwiastków na podstawie układu okresowego.
T-W-3Kinetyka i statyka reakcji chemicznych - Szybkość reakcji chemicznej. Czynniki wpływające na szybkość reakcji chemicznej. Katalizatory. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas. Reguła przekory (reguła Le Chateliera-Brauna)
T-W-6Wstęp do chemii organicznej- systematyczny przegląd związków organicznych, hybrydyzacja orbitali atomowych, wiązania chemiczne w związkach organicznych
T-W-8Związki organiczne jednofunkcyjne –właściwości alkoholi, fenole, aldehydów, ketonów kwasów karboksylowych i ich pochodne (estry, chlorki kwasowe, tłuszcze), aminy
T-W-10Związki organiczne wielofunkcyjne monosacharydy, oligo i polisacharydy, aminokwasy– budowa i własności chemiczne
T-W-4Zjawiska zachodzace w roztworach – Rozpuszczania, dyfuzja, osmoza, dysocjacja, hydratacja, hydroliza. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - Dysocjacja elektrolitów, stała i stopień dysocjacji. Prawo rozcieńczeń Ostwalda. Iloczyn jonowy wody. Odczyn roztworów – pH. Wskaźniki. Roztwory buforowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-5Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku, warunkowanych czynnikami naturalnymi i antropogenicznymi oraz nie ma świadomości potrzeby ciągłego uzupełniania wiedzy w tym zakresie.
3,0Student ma niewielką świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku, warunkowanych czynnikami naturalnymi i antropogenicznymi oraz potrzebę ciągłego uzupełniania wiedzy w tym zakresie.
3,5Student ma ogólną świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku, warunkowanych czynnikami naturalnymi i antropogenicznymi oraz potrzebę ciągłego uzupełniania wiedzy w tym zakresie.
4,0Student ma dobrą świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku, warunkowanych czynnikami naturalnymi i antropogenicznymi oraz potrzebę ciągłego uzupełniania wiedzy w tym zakresie.
4,5Student ma dużą świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku, warunkowanych czynnikami naturalnymi i antropogenicznymi oraz potrzebę ciągłego uzupełniania wiedzy w tym zakresie.
5,0Student ma pełną świadomość ciagłych chemicznych przemian zachodzących w środowsiku, warunkowanych czynnikami naturalnymi i antropogenicznymi oraz potrzebę ciągłego uzupełniania wiedzy w tym zakresie.