Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Ochrona środowiska (N1)

Sylabus przedmiotu Matematyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Matematyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Jurij Chigariev <Jurij.Chigariev@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 8 1,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 8 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana znajmość matematyki na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedmiot ma na celu poznanie analizy matematycznej mającej zastosowanie w badaniach środowiskowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiązywanie zadań z funkcji elementarnych.2
T-A-2Rozwiązywanie zadań z granic ciągu i funkcji2
T-A-3Rozwiązywanie zadań z pochodnych funkcji.2
T-A-4Badanie zmienności funkcji.2
T-A-5Rozwiązywanie zadań z całek.2
T-A-6Działania na macierzach i obliczanie wyznaczników.2
T-A-7Rozwiązywanie zadań z rachnku wektorowego.2
T-A-8Rozwiązywanie zadań z rachunku prawdopodobieństwa.2
T-A-9Rozwiązywanie zadań ze statystyki opisowej.2
18
wykłady
T-W-1Teoria funkcji jednej zmiennej.2
T-W-2Granica ciągu i funkcji.2
T-W-3Rachunek różniczkowy.2
T-W-4Rachunek całkowy.2
T-W-5Macierze i wyznaczniki.2
T-W-6Rachunek wektorowy.2
T-W-7Rachunek prawdopodobieństwa.2
T-W-8Statystyka opisowa.2
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2czytanie wskazanej literatury10
A-A-3przygotowanie się do kolokwium i egzaminu50
90
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2czytanie wskazanej literatury10
A-W-3przygotowanie się do kolokwium i egzaminu20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie lub wyjaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin
S-2Ocena formująca: kolkwium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B01_W01
Student nabędzie wiedzę z zakresu stosowania metod matematycznych oraz statystycznych stosowanych w naukach o środowisku. Będzie rozróżniał metody statystyczne służace do opisu zjawisk i procesów zachodzących w środowisku naturalnym i antropogenicznym.
OS_1A_W02, OS_1A_W03R1A_W01C-1T-W-3, T-W-4M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B01_U01
Student nabędzie umiejętność wyciągania i interpretowania wniosków na podstatwie wykonanych analiz i symulacji statystycznych
OS_1A_U04R1A_U03InzA_U01C-1T-W-7, T-A-8M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OS_1A_B01_K01
Student nabędzie kompetencje w zakresie świadomości oraz samorozwoju. Dokona samooceny w podejmowaniu właściwych decyzji.
OS_1A_K01R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07C-1T-W-7, T-W-8M-2, M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B01_W01
Student nabędzie wiedzę z zakresu stosowania metod matematycznych oraz statystycznych stosowanych w naukach o środowisku. Będzie rozróżniał metody statystyczne służace do opisu zjawisk i procesów zachodzących w środowisku naturalnym i antropogenicznym.
2,0Student nie zdobył wiedzy w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych
3,0Student w stopniu zadowalającycm zdobył wiedzę w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych
3,5Student w stopniu dostatecznym zdobył wiedzę w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych
4,0Student w stopniu dobrym zdobył wiedzę w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych
4,5Student w stopniu dobrym zdobył wiedzę w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych oraz był aktywny na zajęciach
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zdobył wiedzę w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych oraz był aktywny na zajęciach

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B01_U01
Student nabędzie umiejętność wyciągania i interpretowania wniosków na podstatwie wykonanych analiz i symulacji statystycznych
2,0Student nie nabył umiejętności wyciągania i nterpretowania wniosków na podstawie wykonanych analiz i symulacji
3,0Student nabył w stopniu zadawalającym umiejętności wyciągania i nterpretowania wniosków na podstawie wykonanych analiz i symulacji
3,5Student nabył w stopniu dostatecznym umiejętności wyciągania i nterpretowania wniosków na podstawie wykonanych analiz i symulacji
4,0Student nabył w stopniu dobrym umiejętności wyciągania i nterpretowania wniosków na podstawie wykonanych analiz i symulacji
4,5Student zdobył wiedzę w stopniu dobrym w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych oraz był aktywny na zajęciach oraz wykazał miejętnośi twórcze
5,0Student zdobył wiedzę w stopniu bardzo dobrym w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych oraz był aktywny na zajęciach oraz wykazał miejętnośi twórcze

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
OS_1A_B01_K01
Student nabędzie kompetencje w zakresie świadomości oraz samorozwoju. Dokona samooceny w podejmowaniu właściwych decyzji.
2,0Student nie nabył kompetencji w zakresie świadomości oraz samorozwoju.
3,0Student nabył kompetencje w stopniu zadawalającym w zakresie świadomości oraz samorozwoju.
3,5Student nabył kompetencje w stopniu dostatecznym w zakresie świadomości oraz samorozwoju.
4,0Student nabył kompetencje w stopniu dobrym w zakresie świadomości oraz samorozwoju.
4,5Student nabył kompetencje w stopniu dobrym w zakresie świadomości oraz samorozwoju. Dokona samooceny w podejmowaniu właściwych decyzji.
5,0Student nabył kompetencje w stopniu bardzo dobrym w zakresie świadomości oraz samorozwoju. Dokona samooceny w podejmowaniu właściwych decyzji.

Literatura podstawowa

  1. Oktaba W., Niedokos E., Matematyka i podstawy statystyki matematycznej., PWN, Warszawa, 1974
  2. Koronacki J., Mielniczuk J., Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych., WNT, Warszawa, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Winnicki K. i in., Zbiór przykładów i zadań z matematyki dla studentów studiów zaocznych, AR, Szczecin, 2002
  2. Markiewska-Krawiec D., Krawiec B., Podstawy statystyki matematycznej, AR, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiązywanie zadań z funkcji elementarnych.2
T-A-2Rozwiązywanie zadań z granic ciągu i funkcji2
T-A-3Rozwiązywanie zadań z pochodnych funkcji.2
T-A-4Badanie zmienności funkcji.2
T-A-5Rozwiązywanie zadań z całek.2
T-A-6Działania na macierzach i obliczanie wyznaczników.2
T-A-7Rozwiązywanie zadań z rachnku wektorowego.2
T-A-8Rozwiązywanie zadań z rachunku prawdopodobieństwa.2
T-A-9Rozwiązywanie zadań ze statystyki opisowej.2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Teoria funkcji jednej zmiennej.2
T-W-2Granica ciągu i funkcji.2
T-W-3Rachunek różniczkowy.2
T-W-4Rachunek całkowy.2
T-W-5Macierze i wyznaczniki.2
T-W-6Rachunek wektorowy.2
T-W-7Rachunek prawdopodobieństwa.2
T-W-8Statystyka opisowa.2
16

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2czytanie wskazanej literatury10
A-A-3przygotowanie się do kolokwium i egzaminu50
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2czytanie wskazanej literatury10
A-W-3przygotowanie się do kolokwium i egzaminu20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B01_W01Student nabędzie wiedzę z zakresu stosowania metod matematycznych oraz statystycznych stosowanych w naukach o środowisku. Będzie rozróżniał metody statystyczne służace do opisu zjawisk i procesów zachodzących w środowisku naturalnym i antropogenicznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_W02Zna metody matematyczne oraz metody badania podstawowych wielkości fizycznych stosowane w naukach o środowisku Zna właściwości pierwiastków oraz wybranych związków organicznych i nieorganicznych. Zna podstawowe prawa chemiczne
OS_1A_W03Rozróżnia parametry statystyczne służące do opisu zjawisk i procesów zachodzących w środowisku
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przedmiot ma na celu poznanie analizy matematycznej mającej zastosowanie w badaniach środowiskowych.
Treści programoweT-W-3Rachunek różniczkowy.
T-W-4Rachunek całkowy.
Metody nauczaniaM-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kolkwium
S-1Ocena podsumowująca: egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zdobył wiedzy w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych
3,0Student w stopniu zadowalającycm zdobył wiedzę w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych
3,5Student w stopniu dostatecznym zdobył wiedzę w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych
4,0Student w stopniu dobrym zdobył wiedzę w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych
4,5Student w stopniu dobrym zdobył wiedzę w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych oraz był aktywny na zajęciach
5,0Student w stopniu bardzo dobrym zdobył wiedzę w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych oraz był aktywny na zajęciach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B01_U01Student nabędzie umiejętność wyciągania i interpretowania wniosków na podstatwie wykonanych analiz i symulacji statystycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_U04Stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i przemysłowej, potrafi przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Przedmiot ma na celu poznanie analizy matematycznej mającej zastosowanie w badaniach środowiskowych.
Treści programoweT-W-7Rachunek prawdopodobieństwa.
T-A-8Rozwiązywanie zadań z rachunku prawdopodobieństwa.
Metody nauczaniaM-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kolkwium
S-1Ocena podsumowująca: egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabył umiejętności wyciągania i nterpretowania wniosków na podstawie wykonanych analiz i symulacji
3,0Student nabył w stopniu zadawalającym umiejętności wyciągania i nterpretowania wniosków na podstawie wykonanych analiz i symulacji
3,5Student nabył w stopniu dostatecznym umiejętności wyciągania i nterpretowania wniosków na podstawie wykonanych analiz i symulacji
4,0Student nabył w stopniu dobrym umiejętności wyciągania i nterpretowania wniosków na podstawie wykonanych analiz i symulacji
4,5Student zdobył wiedzę w stopniu dobrym w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych oraz był aktywny na zajęciach oraz wykazał miejętnośi twórcze
5,0Student zdobył wiedzę w stopniu bardzo dobrym w zakresie stosowania metod matematycznych i statystycznych oraz był aktywny na zajęciach oraz wykazał miejętnośi twórcze
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaOS_1A_B01_K01Student nabędzie kompetencje w zakresie świadomości oraz samorozwoju. Dokona samooceny w podejmowaniu właściwych decyzji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOS_1A_K01Ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Przedmiot ma na celu poznanie analizy matematycznej mającej zastosowanie w badaniach środowiskowych.
Treści programoweT-W-7Rachunek prawdopodobieństwa.
T-W-8Statystyka opisowa.
Metody nauczaniaM-2objaśnienie lub wyjaśnienie
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: kolkwium
S-1Ocena podsumowująca: egzamin
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabył kompetencji w zakresie świadomości oraz samorozwoju.
3,0Student nabył kompetencje w stopniu zadawalającym w zakresie świadomości oraz samorozwoju.
3,5Student nabył kompetencje w stopniu dostatecznym w zakresie świadomości oraz samorozwoju.
4,0Student nabył kompetencje w stopniu dobrym w zakresie świadomości oraz samorozwoju.
4,5Student nabył kompetencje w stopniu dobrym w zakresie świadomości oraz samorozwoju. Dokona samooceny w podejmowaniu właściwych decyzji.
5,0Student nabył kompetencje w stopniu bardzo dobrym w zakresie świadomości oraz samorozwoju. Dokona samooceny w podejmowaniu właściwych decyzji.