Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Medycyna roślin (S1)

Sylabus przedmiotu Wychowanie fizyczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Medycyna roślin
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wychowanie fizyczne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Wychowania Fizycznego i Sportu
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Biernaczyk <Andrzej.Biernaczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Biernaczyk <Andrzej.Biernaczyk@zut.edu.pl>, Grażyna Marchlewska <Grazyna.Marchlewska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 30 1,01,00zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 30 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak przeciwskazań zdrowotnych do wykonywania ćwiczeń fizycznych
W-2Studenci całkowicie zwolnieni z wykonywania ćwiczeń fizycznych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nauczanie elementów technicznych wybranej dyscypliny sportowej
C-2Rozbudzenie dbałości o własne zdrowie poprzez stosowanie ćwiczeń fizycznych jako środka zapobiegawczego schorzeniom ukladów ruchowego, oddechowego, krwionośnego, nerwowego i innych. Mobilizacja do postaw prozdrowotnych.
C-3Podnoszenie cech motorycznych: siły szybkości wytrzymałości zwinności zręczności, mocy.
C-4Wykształcenie nawyku stosowania ćwiczeń ruchowych w celach rekreacyjnych. Przekazanie wiadomości z zakresu kultury fizycznej, organizacji imprez sportowych, turystycznych oraz przepisów podstawowch dyscyplin sportowych.
C-5Przeciwstawienie się patologiom społecznym (alkoholizm, narkomania, nikotynizm) poprzez propozycję uczestnictwa w szeroko pojętej aktywności fizycznej.
C-6Zapoznanie studenta z historią kultury fizycznej i sportu, przepisami wybranych dyscyplin sportowych oraz przekazanie wiedzy o organizacji imprez sportowych, rekreacyjnych i turystycznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Treśc zajęć zależna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programami nauczania - student wybiera jedną z dostępnych dyscyplin sportowych. Wykłady dla studentów ze zwolnieniami semestralnymi i rocznymi: zdrowotne efekty aktywności fizycznej, aktywniość fizyczna a uzależnienia; miejsce aktywności fizycznej wsród czynników warunkujących zdrowie; wpływ aktywności fizycznej na stan fizjologiczny organizmu (tętno, ciśnienie, rytm oddechu, wady postawy ciała, odporność, kontrola masy ciała); historia igrzysk olimpijskich; ruch fizyczny jako forma walki ze stresem.30
30
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Treść zajęć zależna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programami nauczania - student wybiera jedną z dostępnych dyscyplin sportowych. Wykłady dla studentów ze zwolnieniami semestralnymi i rocznymi: zdrowtne efekty aktywności fizycznej; aktywność fizyczna a uzależnienia; miejsce aktywności fizycznej wśród czynników warunkujacych zdrowie; wpływ aktywności fizycznej na stan fizjologiczny organizmu (tętno,ciśnienie, rytm oddechu, wady postawy ciała, odporność); kontrola masy ciała; historia igrzysk olimpijskich; ruch fizyczny jako forma walki ze stresem.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Ćwiczenia w grupach, treningi sportowe, uczestnictwo w imprezach turystycznych i obozach sportowych; Uczestnictwo w zajęciach dla studentów ze zwolnieniem lekarskim semestralnymi i całorocznymi.30
30
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1ćwiczenia w grupach, treningi sportowe, uczestnictwo w imprezach turystycznych i obozach sportowych uczestnictwo w zajęciach dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semestralnymi i rocznymi30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1metody nauczania zadań ruchowych: syntetyczna, analityczna, mieszana i kompleksowa metoda praktyczna - pokaz metoda aktywizujaca - dyskusja dydaktyczna, zadaniowa, bezpośredniej celowości ruchu metoda odtwórcza: zadaniowo ścisła metoda obwodowo stacyjna metoda treningowa
M-2Wykład konwersatoryjny, prezentacja multimedialna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena studenta na podstawie jego postępów, zangażowania, systematycznego uczestnictwa i aktywności na zajęciacha, także umiejetności ruchowych w zakresie wybranych dyscyplin sportowych (sprawdziany, testy)
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium, test z wiedzy o kulturze fizycznej.

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_B11_U01
Posiada umiejętności włączenia się w prozdrowotny styl życia. Zna zależność między aktywnością ruchową a zdrowiem. Potrafi dobrać aktywność fizyczną do stanu zdrowia,wieku, płci i ją promować.
MR_1A_U02R1A_U03, R1A_U08, R1A_U09InzA_U08C-2T-A-1M-1S-1

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_B11_U01
Posiada umiejętności włączenia się w prozdrowotny styl życia. Zna zależność między aktywnością ruchową a zdrowiem. Potrafi dobrać aktywność fizyczną do stanu zdrowia,wieku, płci i ją promować.
2,0Student nie uczęszcza na zajęcia.
3,0Zna bardzo ogólnie podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia.
3,5Zna podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia.
4,0Potrafi właczyć się w prozdrowotny styl życia. Potrafi aktywność fizyczną dobrać do stanu zdrowia.
4,5Aktywność ruchową potrafi zastosować odpowiednio do stanu zdrowia i wieku. Włącza się w propagowanie zdrowego stylu życia. Mobilizuje innych do postaw prozdrowotnych.
5,0Potrafi zastosować odpowiedni rodzaj aktywności ruchowej w zależności od potrzeb, wieku, płci i stanu zdrowia. Indywidualnie rozwija swoje uzdolnienienia. Mobilizuje siebie i innych do działań prozdrowotnych.

Literatura podstawowa

  1. J. Sobotta, Atlas anatomii człowieka, Urban i partner, Wrocław, 1994
  2. Z.Stawczyk, Gry i zabawy lekkoatletyczne, AWF Poznań, 1998
  3. R.Trzśniowski, Gry i zabawy ruchowe, WSiP, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. R. Karpiński, Nauczanie pływania, AWF Katowice, Katowice, 1995, II
  2. S. Owczarek, Atklas ćwiczeń korekcyjnych, WSiP, Warszawa, 2005
  3. G. Gracz, Emocje przedstartowe oraz ich zwiazek z aspiracjami sportowców, AWF Poznań, Poznań, 1998
  4. J. Grabowski, J. Szpa (przekład), Europejski test sprawności, AWF Kraków, Kraków, 1989
  5. K. Zuchora, Podstawowy test sprawności fizycznej, 2010
  6. J. Mazurek, Podstawowy test sprawności fizycznej, WSiT, Warszawawa, 1980
  7. J. Talaga, A-Z sprawności fizycznej, Warszawa, 1995
  8. J. Bahrynowicz-Fic, Własciwości ćwiczeń fizycznych, ich systematyka i metodyka, PZWL, Warszawa, 1995
  9. J. Talaga, Sprowność fizyczna ogólna, testy, Zysk i S-ka, Poznań, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Treśc zajęć zależna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programami nauczania - student wybiera jedną z dostępnych dyscyplin sportowych. Wykłady dla studentów ze zwolnieniami semestralnymi i rocznymi: zdrowotne efekty aktywności fizycznej, aktywniość fizyczna a uzależnienia; miejsce aktywności fizycznej wsród czynników warunkujących zdrowie; wpływ aktywności fizycznej na stan fizjologiczny organizmu (tętno, ciśnienie, rytm oddechu, wady postawy ciała, odporność, kontrola masy ciała); historia igrzysk olimpijskich; ruch fizyczny jako forma walki ze stresem.30
30

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Treść zajęć zależna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programami nauczania - student wybiera jedną z dostępnych dyscyplin sportowych. Wykłady dla studentów ze zwolnieniami semestralnymi i rocznymi: zdrowtne efekty aktywności fizycznej; aktywność fizyczna a uzależnienia; miejsce aktywności fizycznej wśród czynników warunkujacych zdrowie; wpływ aktywności fizycznej na stan fizjologiczny organizmu (tętno,ciśnienie, rytm oddechu, wady postawy ciała, odporność); kontrola masy ciała; historia igrzysk olimpijskich; ruch fizyczny jako forma walki ze stresem.30
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Ćwiczenia w grupach, treningi sportowe, uczestnictwo w imprezach turystycznych i obozach sportowych; Uczestnictwo w zajęciach dla studentów ze zwolnieniem lekarskim semestralnymi i całorocznymi.30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1ćwiczenia w grupach, treningi sportowe, uczestnictwo w imprezach turystycznych i obozach sportowych uczestnictwo w zajęciach dla studentów ze zwolnieniami lekarskimi semestralnymi i rocznymi30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_B11_U01Posiada umiejętności włączenia się w prozdrowotny styl życia. Zna zależność między aktywnością ruchową a zdrowiem. Potrafi dobrać aktywność fizyczną do stanu zdrowia,wieku, płci i ją promować.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_U02potrafi w formie pisemnej i ustnej sporządzać opracowania, projekty i prace z zakresu medycyny roślin oraz prezentować je z wykorzystaniem różnorodnych technik, w tym multimedialnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Rozbudzenie dbałości o własne zdrowie poprzez stosowanie ćwiczeń fizycznych jako środka zapobiegawczego schorzeniom ukladów ruchowego, oddechowego, krwionośnego, nerwowego i innych. Mobilizacja do postaw prozdrowotnych.
Treści programoweT-A-1Treśc zajęć zależna od rodzaju dyscypliny sportowej i zgodna z programami nauczania - student wybiera jedną z dostępnych dyscyplin sportowych. Wykłady dla studentów ze zwolnieniami semestralnymi i rocznymi: zdrowotne efekty aktywności fizycznej, aktywniość fizyczna a uzależnienia; miejsce aktywności fizycznej wsród czynników warunkujących zdrowie; wpływ aktywności fizycznej na stan fizjologiczny organizmu (tętno, ciśnienie, rytm oddechu, wady postawy ciała, odporność, kontrola masy ciała); historia igrzysk olimpijskich; ruch fizyczny jako forma walki ze stresem.
Metody nauczaniaM-1metody nauczania zadań ruchowych: syntetyczna, analityczna, mieszana i kompleksowa metoda praktyczna - pokaz metoda aktywizujaca - dyskusja dydaktyczna, zadaniowa, bezpośredniej celowości ruchu metoda odtwórcza: zadaniowo ścisła metoda obwodowo stacyjna metoda treningowa
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena studenta na podstawie jego postępów, zangażowania, systematycznego uczestnictwa i aktywności na zajęciacha, także umiejetności ruchowych w zakresie wybranych dyscyplin sportowych (sprawdziany, testy)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczęszcza na zajęcia.
3,0Zna bardzo ogólnie podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia.
3,5Zna podstawowe pojęcia i zagadnienia dotyczące promocji zdrowia.
4,0Potrafi właczyć się w prozdrowotny styl życia. Potrafi aktywność fizyczną dobrać do stanu zdrowia.
4,5Aktywność ruchową potrafi zastosować odpowiednio do stanu zdrowia i wieku. Włącza się w propagowanie zdrowego stylu życia. Mobilizuje innych do postaw prozdrowotnych.
5,0Potrafi zastosować odpowiedni rodzaj aktywności ruchowej w zależności od potrzeb, wieku, płci i stanu zdrowia. Indywidualnie rozwija swoje uzdolnienienia. Mobilizuje siebie i innych do działań prozdrowotnych.