Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Medycyna roślin (S1)

Sylabus przedmiotu Technologia informacyjna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Medycyna roślin
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia informacyjna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki i Agrofizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Skórska <Elzbieta.Skorska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Romualda Bejger <Romualda.Bejger@zut.edu.pl>, Renata Matuszak-Slamani <Renata.Matuszak@zut.edu.pl>, Marek Rynkiewicz <Marek.Rynkiewicz@zut.edu.pl>, Elżbieta Skórska <Elzbieta.Skorska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 30 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa umiejętność obsługi komputera.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie umiejętności trafnego wyszukiwania informacji w Internecie wraz z oceną ich wiarygodności
C-2Nabycie umiejętności odpowiedniego przetwarzania informacji źródłowych w celu wykorzystania we własnych dokumentach.
C-3Opanowanie sztuki profesjonalnego opracowania różnych typów dokumentów elektronicznych: tekstowych, graficznych, prezentacyjnych oraz przenośnych (pdf) przy użyciu poszczególnych modułów pakietu Open Office.
C-4Nabycie umiejętności tworzenia własnych stron internetowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń: sieciowe usługi informatyczne w ZUT; zasady netykiety w korespondencji elektronicznej; możliwości i moduły pakietu OpenOffice.2
T-L-2Selekcja informacji wyszukanych w Internecie i ocena ich wiarygodności.4
T-L-3Opracowanie raportu za pomocą modułów Writer i Draw według zadanej instrukcji przy wykorzystaniu elementów graficznych pobranych ze stron internetowych. Formatowanie tekstu: wcięcia, akapity, interlinia, wstawianie elementów graficznych, tworzenie tabel, usuwanie hiperłączy.8
T-L-4Obliczenia, opracowanie arkuszy symulacyjnych i tworzenie wykresów przy użyciu modułu Calc.6
T-L-5Skanowanie fotografii i ich retusz i przetwarzanie za pomocą programu IrfanView.2
T-L-6Opracowanie profesjonalnej prezentacji multimedialnej (Impress), przygotowanie materiałów informacyjnych w formie pdf.4
T-L-7Obróbka materiału filmowego zarejestrowanego za pomocą cyfrowej kamery, aparatu fotograficznego lub smartfonu.2
T-L-8Opracowanie własnej strony internetowej.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych w pracowni dydaktycznej.30
A-L-2Praca własna studenta polegająca na wykonaniu ćwiczeń dodatkowych przy wykorzystaniu platformy zdalnej e-edukacja.zut.edu.pl60
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody programowane z użyciem komputera.
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Oceny wystawione za poszczególne dokumenty elektroniczne.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie ocen cząstkowych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_B01_W01
Student potrafi samodzielnie wskazać informacje na zadany temat za pomocą znanych mu narzędzi informatycznych.
MR_1A_W08, MR_1A_W03, MR_1A_W05, MR_1A_W13R1A_W01, R1A_W02, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07, R1A_W08, R1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1, C-2T-L-1, T-L-2M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_B01_U01
Student potrafi opracować dokument elektroniczny przy wykorzystaniu właściwie dobranych źródeł internetowych.
MR_1A_U01, MR_1A_U02R1A_U01, R1A_U03, R1A_U08, R1A_U09InzA_U01, InzA_U02, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2, C-3, C-4T-L-3, T-L-4, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_B01_K01
Student jest zdony do kreatywnego wykorzystywania narzędzi informatycznych.
MR_1A_K03, MR_1A_K08R1A_K02, R1A_K03, R1A_K08InzA_K02C-3, C-4T-L-6, T-L-8M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_B01_W01
Student potrafi samodzielnie wskazać informacje na zadany temat za pomocą znanych mu narzędzi informatycznych.
2,0Student nie jet w stanie wskazać informacji na zadany temat.
3,0Student jest w stanie znaleźć informacje na zadany temat bez podania źródła.
3,5Student jest w stanie znaleźć informacje na zadany temat i umie przytoczyć źródła.
4,0Student jest w stanie znaleźć informacje na zadany temat z kilku źródeł i umie je przytoczyć.
4,5Student jest w stanie znaleźć informacje na zadany temat z kilku źródeł, przytaczając poprawnie źródła, a także krytycznie je przeanalizować.
5,0Student jest w stanie znaleźć informacje na zadany temat z kilku źródeł, przytaczając poprawnie źródła, krytycznie je przeanalizować oraz ocenić wiarygodność.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_B01_U01
Student potrafi opracować dokument elektroniczny przy wykorzystaniu właściwie dobranych źródeł internetowych.
2,0Student nie umie poprawnie opracować żadnego dokumentu elektronicznego.
3,0Student potrafi poprawnie opracować dokument tekstowy.
3,5Student potrafi poprawnie opracować dokument tekstowy z elementami graficznymi.
4,0Student potrafi poprawnie opracować dokument tekstowy z elementami graficznymi oraz przetworzyć dokument graficzny.
4,5Student potrafi poprawnie opracować dokument tekstowy z elementami graficznymi, przetworzyć dokument graficzny oraz opracować prezentację.
5,0Student potrafi poprawnie opracować dokument tekstowy z elementami graficznymi, przetworzyć dokument graficzny, opracować prezentację i uworzyć stronę internetową.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_B01_K01
Student jest zdony do kreatywnego wykorzystywania narzędzi informatycznych.
2,0Student nie zna żadnego modułu pakietu OpenOffice.
3,0Student umie wykorzystać edytor tekstu Writer do opracowania własnego dokumentu.
3,5Student umie wykorzystać edytor tekstu Writer oraz program graficzny do utworzenia własnych dokumentów.
4,0Student umie wykorzystać edytor tekstu Writer, program graficzny i arkusz kalkulacyjny Calc do utworzenia własnych dokumentów.
4,5Student umie wykorzystać edytor tekstu Writer, program graficzny, arkusz kalkulacyjny Calc oraz moduł Impress do tworzenia własnych dokumentów.
5,0Student umie wykorzystać edytor tekstu Writer, program graficzny, arkusz kalkulacyjny Calc, moduł Impress oraz język html do tworzenia własnych dokumentów.

Literatura podstawowa

  1. Podręcznik użytkownika pakietu OpenOffice, http://openzone.pl/ksiazka/, 2011
  2. Opis pakietu Open Office, http://pl.wikibooks.org/wiki/OpenOffice.org, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Kurs języka html, http://pl.html.net/tutorials/html/, 2012
  2. http://openoffice.pl/, http://www.ux.pl/openoffice/ http://pl.openoffice.org/, 2012

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń: sieciowe usługi informatyczne w ZUT; zasady netykiety w korespondencji elektronicznej; możliwości i moduły pakietu OpenOffice.2
T-L-2Selekcja informacji wyszukanych w Internecie i ocena ich wiarygodności.4
T-L-3Opracowanie raportu za pomocą modułów Writer i Draw według zadanej instrukcji przy wykorzystaniu elementów graficznych pobranych ze stron internetowych. Formatowanie tekstu: wcięcia, akapity, interlinia, wstawianie elementów graficznych, tworzenie tabel, usuwanie hiperłączy.8
T-L-4Obliczenia, opracowanie arkuszy symulacyjnych i tworzenie wykresów przy użyciu modułu Calc.6
T-L-5Skanowanie fotografii i ich retusz i przetwarzanie za pomocą programu IrfanView.2
T-L-6Opracowanie profesjonalnej prezentacji multimedialnej (Impress), przygotowanie materiałów informacyjnych w formie pdf.4
T-L-7Obróbka materiału filmowego zarejestrowanego za pomocą cyfrowej kamery, aparatu fotograficznego lub smartfonu.2
T-L-8Opracowanie własnej strony internetowej.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach laboratoryjnych w pracowni dydaktycznej.30
A-L-2Praca własna studenta polegająca na wykonaniu ćwiczeń dodatkowych przy wykorzystaniu platformy zdalnej e-edukacja.zut.edu.pl60
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_B01_W01Student potrafi samodzielnie wskazać informacje na zadany temat za pomocą znanych mu narzędzi informatycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
MR_1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości, surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do kierunku Medycyna Roślin
MR_1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik i mechanizmów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
MR_1A_W13zna podstawowe technologie uprawy roślin i ich ochrony przed agrofagami w systemach integrowanych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W02ma podstawową wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R1A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności trafnego wyszukiwania informacji w Internecie wraz z oceną ich wiarygodności
C-2Nabycie umiejętności odpowiedniego przetwarzania informacji źródłowych w celu wykorzystania we własnych dokumentach.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie do ćwiczeń: sieciowe usługi informatyczne w ZUT; zasady netykiety w korespondencji elektronicznej; możliwości i moduły pakietu OpenOffice.
T-L-2Selekcja informacji wyszukanych w Internecie i ocena ich wiarygodności.
Metody nauczaniaM-1Metody programowane z użyciem komputera.
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny wystawione za poszczególne dokumenty elektroniczne.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie ocen cząstkowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jet w stanie wskazać informacji na zadany temat.
3,0Student jest w stanie znaleźć informacje na zadany temat bez podania źródła.
3,5Student jest w stanie znaleźć informacje na zadany temat i umie przytoczyć źródła.
4,0Student jest w stanie znaleźć informacje na zadany temat z kilku źródeł i umie je przytoczyć.
4,5Student jest w stanie znaleźć informacje na zadany temat z kilku źródeł, przytaczając poprawnie źródła, a także krytycznie je przeanalizować.
5,0Student jest w stanie znaleźć informacje na zadany temat z kilku źródeł, przytaczając poprawnie źródła, krytycznie je przeanalizować oraz ocenić wiarygodność.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_B01_U01Student potrafi opracować dokument elektroniczny przy wykorzystaniu właściwie dobranych źródeł internetowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_U01potrafi wyszukiwać, analizować i wykorzystywać informacje i materiały z różnych źródeł i baz danych dotyczące medycyny roślin; ma umiejętność porównywania danych, interpretowania i wysnuwania wniosków na poziomie pracy inżynierskiej
MR_1A_U02potrafi w formie pisemnej i ustnej sporządzać opracowania, projekty i prace z zakresu medycyny roślin oraz prezentować je z wykorzystaniem różnorodnych technik, w tym multimedialnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U08posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
R1A_U09posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Nabycie umiejętności trafnego wyszukiwania informacji w Internecie wraz z oceną ich wiarygodności
C-2Nabycie umiejętności odpowiedniego przetwarzania informacji źródłowych w celu wykorzystania we własnych dokumentach.
C-3Opanowanie sztuki profesjonalnego opracowania różnych typów dokumentów elektronicznych: tekstowych, graficznych, prezentacyjnych oraz przenośnych (pdf) przy użyciu poszczególnych modułów pakietu Open Office.
C-4Nabycie umiejętności tworzenia własnych stron internetowych.
Treści programoweT-L-3Opracowanie raportu za pomocą modułów Writer i Draw według zadanej instrukcji przy wykorzystaniu elementów graficznych pobranych ze stron internetowych. Formatowanie tekstu: wcięcia, akapity, interlinia, wstawianie elementów graficznych, tworzenie tabel, usuwanie hiperłączy.
T-L-4Obliczenia, opracowanie arkuszy symulacyjnych i tworzenie wykresów przy użyciu modułu Calc.
T-L-6Opracowanie profesjonalnej prezentacji multimedialnej (Impress), przygotowanie materiałów informacyjnych w formie pdf.
Metody nauczaniaM-1Metody programowane z użyciem komputera.
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny wystawione za poszczególne dokumenty elektroniczne.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie ocen cząstkowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie poprawnie opracować żadnego dokumentu elektronicznego.
3,0Student potrafi poprawnie opracować dokument tekstowy.
3,5Student potrafi poprawnie opracować dokument tekstowy z elementami graficznymi.
4,0Student potrafi poprawnie opracować dokument tekstowy z elementami graficznymi oraz przetworzyć dokument graficzny.
4,5Student potrafi poprawnie opracować dokument tekstowy z elementami graficznymi, przetworzyć dokument graficzny oraz opracować prezentację.
5,0Student potrafi poprawnie opracować dokument tekstowy z elementami graficznymi, przetworzyć dokument graficzny, opracować prezentację i uworzyć stronę internetową.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_B01_K01Student jest zdony do kreatywnego wykorzystywania narzędzi informatycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_K03jest przygotowany do pracy indywidualnej i zespołowej w organizacjach i instytucjach zajmujących się produkcją roślinną oraz organizacją ochrony roślin
MR_1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Opanowanie sztuki profesjonalnego opracowania różnych typów dokumentów elektronicznych: tekstowych, graficznych, prezentacyjnych oraz przenośnych (pdf) przy użyciu poszczególnych modułów pakietu Open Office.
C-4Nabycie umiejętności tworzenia własnych stron internetowych.
Treści programoweT-L-6Opracowanie profesjonalnej prezentacji multimedialnej (Impress), przygotowanie materiałów informacyjnych w formie pdf.
T-L-8Opracowanie własnej strony internetowej.
Metody nauczaniaM-1Metody programowane z użyciem komputera.
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny wystawione za poszczególne dokumenty elektroniczne.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń na podstawie ocen cząstkowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna żadnego modułu pakietu OpenOffice.
3,0Student umie wykorzystać edytor tekstu Writer do opracowania własnego dokumentu.
3,5Student umie wykorzystać edytor tekstu Writer oraz program graficzny do utworzenia własnych dokumentów.
4,0Student umie wykorzystać edytor tekstu Writer, program graficzny i arkusz kalkulacyjny Calc do utworzenia własnych dokumentów.
4,5Student umie wykorzystać edytor tekstu Writer, program graficzny, arkusz kalkulacyjny Calc oraz moduł Impress do tworzenia własnych dokumentów.
5,0Student umie wykorzystać edytor tekstu Writer, program graficzny, arkusz kalkulacyjny Calc, moduł Impress oraz język html do tworzenia własnych dokumentów.