Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Medycyna roślin (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy gleboznawstwa i podłoża ogrodnicze:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Medycyna roślin | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy gleboznawstwa i podłoża ogrodnicze | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Kształtowania Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ryszard Malinowski <Ryszard.Malinowski@zut.edu.pl>, Adam Sammel <Adam.Sammel@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z zakresu: chemii, fizyki, mikrobiologii i geografii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie procesów powstawania gleb i podłoży ogrodniczych oraz ich podstawowych właściwości fizycznych i chemicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Wyliczanie retencji wodnych dla gleb o różnym składzie granulometrycznym według krzywych pF oraz niektórych właściwości wodno-powietrznych gleb | 2 |
T-A-2 | Opis cech morfologicznych gleb na monolitach skrzynkowych | 2 |
T-A-3 | Okreslenie przynależności systematycznej gleb według ich morfologii na monolitach skrzynkowych | 2 |
T-A-4 | Prace studyjne w oparciu o mapy klasyfikacyjne i glebowo-rolnicze | 2 |
T-A-5 | Rozpoznawanie podłoży ogrodniczych | 2 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Oznaczanie po cechach fizycznych skał osadowych oraz szacunkowa ocena ich wartości glebotwórczej | 2 |
T-L-2 | Oznaczanie składu granulometrycznego gleb metodą organoleptyczną oraz ocena właściwości fizycznych i chemicznych poszczególnych frakcji i grup granulometrycznych | 2 |
T-L-3 | Oznaczanie odczynu gleb metodą kolorymetryczną i potencjometryczną, ocena aktywności mikrobiologicznej oraz przyswajalności składników pokarmowych | 2 |
T-L-4 | Oznacznie kwasowości hydrolitycznej i wyliczanie dawki nawozu wapniowego oraz oznaczanie sumy zasad metodą Kappena. Ocena właściwości sorpcyjnych gleb | 2 |
T-L-5 | Ocena organoleptyczna substratów do podłoży ogrodniczych | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Powstawanie, podział i właściwości minerałów ze szczególnym uwzględnieniem minerałów glebotwórczych | 2 |
T-W-2 | Powstawanie, podział i właściwości skał ze szczególnym uwzględnieniem skał osadowych i ich przydatność glebotwórcza oraz do produkcji podłoży ogrodniczych | 2 |
T-W-3 | Skład granulometryczny gleb i jego związek z właściwościami chemicznymi i wodno-powietrznymi gleb oraz podłoży ogrodniczych | 2 |
T-W-4 | Właściwości fizyczne, ze szczególnym uwzględnieniem właściwości wodno-powietrznych, gleb oraz podłoży ogrodniczych | 2 |
T-W-5 | Rodzaje kwasowości, wpływ odczynu na właściwości chemiczne, fizyczne i mikrobiologiczne gleby, sposoby regulacji odczynu gleb | 2 |
T-W-6 | Próchnica i właściwości sorpcyjne gleb | 2 |
T-W-7 | Czynniki glebotwórcze, powstawanie i morfologia gleb. Jednostki taksonomiczne systematyki gleb Polski oraz ich charakterystyka | 2 |
T-W-8 | Zasady wyceny wartości rolniczej gleb na podstawie klasy bonitacyjnej i kompleksu przydatności rolniczej gleb | 2 |
T-W-9 | Substraty do podłoży ogrodniczych i ich właściwości | 2 |
T-W-10 | Rodzaje podłoży ogrodniczych | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń | 2 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 3 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń | 2 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-W-2 | Konsultacje | 2 |
A-W-3 | Studiowanie literatury związanej z tematyką wykładów | 4 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów | 5 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny przedstawiający zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Praca w grupach ćwiczeniowych |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności i zdobytej wiedzy na ćwiczeniach audytoryjnych |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie podsumowujące zdobytą wiedzę na wykładach |
S-3 | Ocena formująca: Ocena z poszczególnych rozdziałów tematycznych wykładów i ćwiczeń adytoryjnych. Ocena pracy w grupach laboratoryjnych |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_C04_W01 W zakresie wiedzy student potrafi scharakteryzować podstawowe skały osadowe i substraty do podłoży ogrodniczych. Zna podstawowe procesy kształtujące właściwości fizyczne i chemiczne gleb. Ptrafi określić przynależność systematyczną gleb oraz scharakteryzować podłoża ogrodnicze | MR_1A_W03, MR_1A_W06, MR_1A_W07 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07, R1A_W09 | InzA_W03, InzA_W04 | C-1 | T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-9, T-W-6, T-W-4, T-W-1 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_C04_U01 Student potrafi rozpoznać skały osadowe, substraty do podłoży ogrodniczych oraz typy gleb. Potrafi określić i kształtować właściwości fizyczne i chemiczne gleb oraz podłoży ogrodniczych. | MR_1A_U09, MR_1A_U10 | R1A_U05, R1A_U06 | InzA_U02, InzA_U05 | C-1 | T-A-3, T-A-5, T-L-3, T-A-4, T-A-2, T-L-5, T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-A-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_C04_K01 Rozumie procesy powstawania gleb i procesy kształtujące właściwości fizyczne i chemiczne gleb. Potyrafi kształtować właściwości fizyczne i chemiczne gleb oraz podłoży ogrodniczych. Potrafi przygotować podłoża ogrodnicze | MR_1A_K01, MR_1A_K04 | R1A_K01, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-A-1, T-L-1, T-L-2, T-W-5, T-W-2, T-A-4, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-1, T-W-4, T-L-5, T-L-4, T-W-3, T-A-2, T-L-3, T-W-6, T-A-3, T-W-8, T-A-5 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_C04_W01 W zakresie wiedzy student potrafi scharakteryzować podstawowe skały osadowe i substraty do podłoży ogrodniczych. Zna podstawowe procesy kształtujące właściwości fizyczne i chemiczne gleb. Ptrafi określić przynależność systematyczną gleb oraz scharakteryzować podłoża ogrodnicze | 2,0 | |
3,0 | - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie rozukmienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia błędy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_C04_U01 Student potrafi rozpoznać skały osadowe, substraty do podłoży ogrodniczych oraz typy gleb. Potrafi określić i kształtować właściwości fizyczne i chemiczne gleb oraz podłoży ogrodniczych. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_C04_K01 Rozumie procesy powstawania gleb i procesy kształtujące właściwości fizyczne i chemiczne gleb. Potyrafi kształtować właściwości fizyczne i chemiczne gleb oraz podłoży ogrodniczych. Potrafi przygotować podłoża ogrodnicze | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Dobrzański B., Zawadzki S., Gleboznawstwo, PWRiL, 1995
- Koćmit A., Niedźwiecki E., Zabłocki Z, Gleboznawstwo z elementami geologii., Akademia rolnicza w Szczecinie, 1997
- Mocek A., Drzymała P., Maszner P., Geneza, analiza i klasyfikacja gleb, AR Poznań, 1997
Literatura dodatkowa
- Turski R., Słowińska-Jurkiewicz A., Hetman J., Zarys gleboznawstwa, Ar Lublin, 1999