Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Medycyna roślin (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy dendrologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Medycyna roślin
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy dendrologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl>, Urszula Nawrocka-Grześkowiak <Urszula.Nawrocka-Grzeskowiak@zut.edu.pl>, Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl>, Małgorzata Nowakowska <Malgorzata.Nowakowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 10 1,00,33zaliczenie
wykładyW1 20 1,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z botaniki, morfologii roślin drzewiastych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie możliwości wykorzystania klucza do oznaczania drzew i krzewów
C-2Poznanie cech morfologicznych w tym diagnostycznych drzew i krzewów pomocnych w ich oznaczaniu
C-3Zdobycie umiejętności rozpoznawania podstawowych gatunków drzew i krzewów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Praktyczne wykorzystanie klucza do oznaczania drzew i krzewów2
T-L-2Cechy morfologiczne i diagnostyczne wybranych drzew i krzewów rosnących w Parku im. J. Kasprowicza w Szczecinie2
T-L-3Praktyczne rozpoznawanie podstawowych drzew i krzewów rodzimych i obcego pochodzenia - Cmentarz Centralny I Brama2
T-L-4Praktyczne rozpoznawanie podstawowych drzew i krzewów rodzimych i obcego pochodzenia - Cmentarz Centralny III Brama2
T-L-5Praktyczne rozpoznawanie podstawowych drzew i krzewów rodzimych i obcego pochodzenia - Różanka i tzw. Ogród Botaniczny z 1926 roku2
10
wykłady
T-W-1Podstawy systematyki drzew i krzewów2
T-W-2Cechy morfologiczne w tym diagnostyczne drzew i krzewów przydatne w ich oznaczaniu4
T-W-3Podstawowe gatunki drzew i krzewów nagozalążkowych4
T-W-4Podstawowe gatunki rodzimych drzew liściastych2
T-W-5Podstawowe gatunki rodzimych krzewów liściastych2
T-W-6Podstawowe gatunki drzew obcego pochodzenia3
T-W-7Podstawowe gatunki krzewów obcego pochodzenia3
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w ćwiczeniach10
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia6
A-L-3Konsultacje6
A-L-4Praca własna studenta8
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia4
A-W-3Konsultacje3
A-W-4Praca własna studenta4
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające/Wykład informacyjny
M-2Metody problemowe/Wykład konwersatoryjny
M-3Metody praktyczne/Obserwacja, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian wiadomości
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium
S-4Ocena podsumowująca: Ocena z praktycznego rozpoznawania drzew i krzewów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_C11_W01
Student posiada wiedzę o roli, znaczeniu i zrównoważonym użytkowaniu terenów zieleni; zna podstawowe gatunki drzew i krzewów
MR_1A_W06, MR_1A_W11R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06InzA_W02, InzA_W03C-2, C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_C11_U01
potrafi rozpoznać i klasyfikować podstawowe gatunki drzew i krzewów na podstawie ich cech diagnostycznych i przy wykorzystaniu klucza do oznaczania roślin drzewiastych
MR_1A_U05, MR_1A_U10R1A_U05InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-3, C-1T-L-5, T-W-2, T-W-1, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4M-3, M-2, M-1S-2, S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_C11_K01
ma świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z poznawaniem nowych gatunków drzew i krzewów; potrafi określić gatunki roślin drzewiastych o dużej wartości dendrologicznej i ekologicznej
MR_1A_K01, MR_1A_K04R1A_K01, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-3, C-2T-L-5, T-W-1, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-W-2, T-L-2M-2, M-3S-4, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_C11_W01
Student posiada wiedzę o roli, znaczeniu i zrównoważonym użytkowaniu terenów zieleni; zna podstawowe gatunki drzew i krzewów
2,0
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę nt. cech morfologicznych, w tym diagnostycznych drzew i krzewów pomocnych w ich oznaczaniu oraz nt. zasad korzystania z klucza do oznaczania drzew i krzewów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_C11_U01
potrafi rozpoznać i klasyfikować podstawowe gatunki drzew i krzewów na podstawie ich cech diagnostycznych i przy wykorzystaniu klucza do oznaczania roślin drzewiastych
2,0
3,0student zna w ograniczonym zakresie podstawowe gatunki drzew i krzewów; potrafi w ograniczonym zakresie oznaczyć gatunki roślin drzewiastych na podstawie ich cech diagnostycznych oraz z wykorzystaniem klucza do oznaczania drzew i krzewów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_C11_K01
ma świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z poznawaniem nowych gatunków drzew i krzewów; potrafi określić gatunki roślin drzewiastych o dużej wartości dendrologicznej i ekologicznej
2,0
3,0student posiada elementarną znajomość potrzeby samokształcenia się w zakresie rozpoznawania nowych gatunków drzew i krzewów oraz określania wartości dendrologicznej i ekologicznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bugała W., Drzewa i krzewy dla terenów zieleni, PWRiL, Warszawa, 2001
  2. Bugała W., Drzewa i krzewy iglaste, PWRiL, Warszawa, 2000
  3. Kubus M., Dendrologia. Skrypt dla studentów kierunków Architektura i Ogrodnictwo, AR w Szczecinie, Szczecin, 2005
  4. Seneta W., Dolatowski J., Dendrologia, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Coombes A.J., Drzewa. Kolekcjoner, Wiedza i Życie, Warszawa, 1992
  2. Godet J.D., Drzewa i krzewy, rozpoznawanie gatunków, Multico Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 1997
  3. Stachak A. (red.), Zieleń Szczecina. Ilustrowany przewodnik dendrologiczny, InPlus, Wołczkowo, 2000
  4. Kremer B.P., Przewodnik drzewa i krzewy, Multico Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 1995

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Praktyczne wykorzystanie klucza do oznaczania drzew i krzewów2
T-L-2Cechy morfologiczne i diagnostyczne wybranych drzew i krzewów rosnących w Parku im. J. Kasprowicza w Szczecinie2
T-L-3Praktyczne rozpoznawanie podstawowych drzew i krzewów rodzimych i obcego pochodzenia - Cmentarz Centralny I Brama2
T-L-4Praktyczne rozpoznawanie podstawowych drzew i krzewów rodzimych i obcego pochodzenia - Cmentarz Centralny III Brama2
T-L-5Praktyczne rozpoznawanie podstawowych drzew i krzewów rodzimych i obcego pochodzenia - Różanka i tzw. Ogród Botaniczny z 1926 roku2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy systematyki drzew i krzewów2
T-W-2Cechy morfologiczne w tym diagnostyczne drzew i krzewów przydatne w ich oznaczaniu4
T-W-3Podstawowe gatunki drzew i krzewów nagozalążkowych4
T-W-4Podstawowe gatunki rodzimych drzew liściastych2
T-W-5Podstawowe gatunki rodzimych krzewów liściastych2
T-W-6Podstawowe gatunki drzew obcego pochodzenia3
T-W-7Podstawowe gatunki krzewów obcego pochodzenia3
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w ćwiczeniach10
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia6
A-L-3Konsultacje6
A-L-4Praca własna studenta8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia4
A-W-3Konsultacje3
A-W-4Praca własna studenta4
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_C11_W01Student posiada wiedzę o roli, znaczeniu i zrównoważonym użytkowaniu terenów zieleni; zna podstawowe gatunki drzew i krzewów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego oraz o jego zagrożeniach i o konieczności zrównoważonego użytkowania zasobów przyrody
MR_1A_W11zna gatunki i odmiany roślin ogrodniczych, rolniczych i terenów zieleni oraz agrofagi z nimi związane
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Poznanie cech morfologicznych w tym diagnostycznych drzew i krzewów pomocnych w ich oznaczaniu
C-1Poznanie możliwości wykorzystania klucza do oznaczania drzew i krzewów
Treści programoweT-W-1Podstawy systematyki drzew i krzewów
T-W-2Cechy morfologiczne w tym diagnostyczne drzew i krzewów przydatne w ich oznaczaniu
T-W-3Podstawowe gatunki drzew i krzewów nagozalążkowych
T-W-4Podstawowe gatunki rodzimych drzew liściastych
T-W-7Podstawowe gatunki krzewów obcego pochodzenia
Metody nauczaniaM-1Metody podające/Wykład informacyjny
M-2Metody problemowe/Wykład konwersatoryjny
M-3Metody praktyczne/Obserwacja, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian wiadomości
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności
S-4Ocena podsumowująca: Ocena z praktycznego rozpoznawania drzew i krzewów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada ograniczoną wiedzę nt. cech morfologicznych, w tym diagnostycznych drzew i krzewów pomocnych w ich oznaczaniu oraz nt. zasad korzystania z klucza do oznaczania drzew i krzewów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_C11_U01potrafi rozpoznać i klasyfikować podstawowe gatunki drzew i krzewów na podstawie ich cech diagnostycznych i przy wykorzystaniu klucza do oznaczania roślin drzewiastych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_U05potrafi rozpoznać i klasyfikować podstawowe taksony roślin uprawnych i dziko rosnących oraz określić optymalne warunki ich wzrostu i rozwoju
MR_1A_U10potrafi posługiwać się podstawowymi technikami w ocenie stanu zdrowotności roślin i kondycji środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-3Zdobycie umiejętności rozpoznawania podstawowych gatunków drzew i krzewów
C-1Poznanie możliwości wykorzystania klucza do oznaczania drzew i krzewów
Treści programoweT-L-5Praktyczne rozpoznawanie podstawowych drzew i krzewów rodzimych i obcego pochodzenia - Różanka i tzw. Ogród Botaniczny z 1926 roku
T-W-2Cechy morfologiczne w tym diagnostyczne drzew i krzewów przydatne w ich oznaczaniu
T-W-1Podstawy systematyki drzew i krzewów
T-L-3Praktyczne rozpoznawanie podstawowych drzew i krzewów rodzimych i obcego pochodzenia - Cmentarz Centralny I Brama
T-L-1Praktyczne wykorzystanie klucza do oznaczania drzew i krzewów
T-L-2Cechy morfologiczne i diagnostyczne wybranych drzew i krzewów rosnących w Parku im. J. Kasprowicza w Szczecinie
T-L-4Praktyczne rozpoznawanie podstawowych drzew i krzewów rodzimych i obcego pochodzenia - Cmentarz Centralny III Brama
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne/Obserwacja, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe
M-2Metody problemowe/Wykład konwersatoryjny
M-1Metody podające/Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności
S-1Ocena formująca: Sprawdzian wiadomości
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium
S-4Ocena podsumowująca: Ocena z praktycznego rozpoznawania drzew i krzewów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna w ograniczonym zakresie podstawowe gatunki drzew i krzewów; potrafi w ograniczonym zakresie oznaczyć gatunki roślin drzewiastych na podstawie ich cech diagnostycznych oraz z wykorzystaniem klucza do oznaczania drzew i krzewów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_C11_K01ma świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z poznawaniem nowych gatunków drzew i krzewów; potrafi określić gatunki roślin drzewiastych o dużej wartości dendrologicznej i ekologicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_K01rozumie potrzebę ustawicznego zdobywania i poszerzania wiedzy w zakresie ochrony roślin i środowiska
MR_1A_K04potrafi podjąć decyzję dotyczącą wdrażania w życie zasad integrowanej ochrony roślin, docenia znaczenie profilaktyki i konieczności protekcji środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Zdobycie umiejętności rozpoznawania podstawowych gatunków drzew i krzewów
C-2Poznanie cech morfologicznych w tym diagnostycznych drzew i krzewów pomocnych w ich oznaczaniu
Treści programoweT-L-5Praktyczne rozpoznawanie podstawowych drzew i krzewów rodzimych i obcego pochodzenia - Różanka i tzw. Ogród Botaniczny z 1926 roku
T-W-1Podstawy systematyki drzew i krzewów
T-L-1Praktyczne wykorzystanie klucza do oznaczania drzew i krzewów
T-L-4Praktyczne rozpoznawanie podstawowych drzew i krzewów rodzimych i obcego pochodzenia - Cmentarz Centralny III Brama
T-L-3Praktyczne rozpoznawanie podstawowych drzew i krzewów rodzimych i obcego pochodzenia - Cmentarz Centralny I Brama
T-W-2Cechy morfologiczne w tym diagnostyczne drzew i krzewów przydatne w ich oznaczaniu
T-L-2Cechy morfologiczne i diagnostyczne wybranych drzew i krzewów rosnących w Parku im. J. Kasprowicza w Szczecinie
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe/Wykład konwersatoryjny
M-3Metody praktyczne/Obserwacja, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Ocena z praktycznego rozpoznawania drzew i krzewów
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności
S-1Ocena formująca: Sprawdzian wiadomości
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student posiada elementarną znajomość potrzeby samokształcenia się w zakresie rozpoznawania nowych gatunków drzew i krzewów oraz określania wartości dendrologicznej i ekologicznej
3,5
4,0
4,5
5,0