Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Medycyna roślin (S1)
Sylabus przedmiotu Podstawy dendrologii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Medycyna roślin | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy dendrologii | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl>, Urszula Nawrocka-Grześkowiak <Urszula.Nawrocka-Grzeskowiak@zut.edu.pl>, Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl>, Małgorzata Nowakowska <Malgorzata.Nowakowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowe wiadomości z botaniki, morfologii roślin drzewiastych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie możliwości wykorzystania klucza do oznaczania drzew i krzewów |
C-2 | Poznanie cech morfologicznych w tym diagnostycznych drzew i krzewów pomocnych w ich oznaczaniu |
C-3 | Zdobycie umiejętności rozpoznawania podstawowych gatunków drzew i krzewów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Praktyczne wykorzystanie klucza do oznaczania drzew i krzewów | 2 |
T-L-2 | Cechy morfologiczne i diagnostyczne wybranych drzew i krzewów rosnących w Parku im. J. Kasprowicza w Szczecinie | 2 |
T-L-3 | Praktyczne rozpoznawanie podstawowych drzew i krzewów rodzimych i obcego pochodzenia - Cmentarz Centralny I Brama | 2 |
T-L-4 | Praktyczne rozpoznawanie podstawowych drzew i krzewów rodzimych i obcego pochodzenia - Cmentarz Centralny III Brama | 2 |
T-L-5 | Praktyczne rozpoznawanie podstawowych drzew i krzewów rodzimych i obcego pochodzenia - Różanka i tzw. Ogród Botaniczny z 1926 roku | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy systematyki drzew i krzewów | 2 |
T-W-2 | Cechy morfologiczne w tym diagnostyczne drzew i krzewów przydatne w ich oznaczaniu | 4 |
T-W-3 | Podstawowe gatunki drzew i krzewów nagozalążkowych | 4 |
T-W-4 | Podstawowe gatunki rodzimych drzew liściastych | 2 |
T-W-5 | Podstawowe gatunki rodzimych krzewów liściastych | 2 |
T-W-6 | Podstawowe gatunki drzew obcego pochodzenia | 3 |
T-W-7 | Podstawowe gatunki krzewów obcego pochodzenia | 3 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w ćwiczeniach | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 6 |
A-L-3 | Konsultacje | 6 |
A-L-4 | Praca własna studenta | 8 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 4 |
A-W-3 | Konsultacje | 3 |
A-W-4 | Praca własna studenta | 4 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające/Wykład informacyjny |
M-2 | Metody problemowe/Wykład konwersatoryjny |
M-3 | Metody praktyczne/Obserwacja, pokaz, ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdzian wiadomości |
S-2 | Ocena formująca: Ocena aktywności |
S-3 | Ocena podsumowująca: Kolokwium |
S-4 | Ocena podsumowująca: Ocena z praktycznego rozpoznawania drzew i krzewów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_C11_W01 Student posiada wiedzę o roli, znaczeniu i zrównoważonym użytkowaniu terenów zieleni; zna podstawowe gatunki drzew i krzewów | MR_1A_W06, MR_1A_W11 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W02, InzA_W03 | C-2, C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_C11_U01 potrafi rozpoznać i klasyfikować podstawowe gatunki drzew i krzewów na podstawie ich cech diagnostycznych i przy wykorzystaniu klucza do oznaczania roślin drzewiastych | MR_1A_U05, MR_1A_U10 | R1A_U05 | InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-3, C-1 | T-L-5, T-W-2, T-W-1, T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-1, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_C11_K01 ma świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z poznawaniem nowych gatunków drzew i krzewów; potrafi określić gatunki roślin drzewiastych o dużej wartości dendrologicznej i ekologicznej | MR_1A_K01, MR_1A_K04 | R1A_K01, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-3, C-2 | T-L-5, T-W-1, T-L-1, T-L-4, T-L-3, T-W-2, T-L-2 | M-2, M-3 | S-4, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_C11_W01 Student posiada wiedzę o roli, znaczeniu i zrównoważonym użytkowaniu terenów zieleni; zna podstawowe gatunki drzew i krzewów | 2,0 | |
3,0 | Student posiada ograniczoną wiedzę nt. cech morfologicznych, w tym diagnostycznych drzew i krzewów pomocnych w ich oznaczaniu oraz nt. zasad korzystania z klucza do oznaczania drzew i krzewów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_C11_U01 potrafi rozpoznać i klasyfikować podstawowe gatunki drzew i krzewów na podstawie ich cech diagnostycznych i przy wykorzystaniu klucza do oznaczania roślin drzewiastych | 2,0 | |
3,0 | student zna w ograniczonym zakresie podstawowe gatunki drzew i krzewów; potrafi w ograniczonym zakresie oznaczyć gatunki roślin drzewiastych na podstawie ich cech diagnostycznych oraz z wykorzystaniem klucza do oznaczania drzew i krzewów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_C11_K01 ma świadomość potrzeby samokształcenia się w związku z poznawaniem nowych gatunków drzew i krzewów; potrafi określić gatunki roślin drzewiastych o dużej wartości dendrologicznej i ekologicznej | 2,0 | |
3,0 | student posiada elementarną znajomość potrzeby samokształcenia się w zakresie rozpoznawania nowych gatunków drzew i krzewów oraz określania wartości dendrologicznej i ekologicznej | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bugała W., Drzewa i krzewy dla terenów zieleni, PWRiL, Warszawa, 2001
- Bugała W., Drzewa i krzewy iglaste, PWRiL, Warszawa, 2000
- Kubus M., Dendrologia. Skrypt dla studentów kierunków Architektura i Ogrodnictwo, AR w Szczecinie, Szczecin, 2005
- Seneta W., Dolatowski J., Dendrologia, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, 2012
Literatura dodatkowa
- Coombes A.J., Drzewa. Kolekcjoner, Wiedza i Życie, Warszawa, 1992
- Godet J.D., Drzewa i krzewy, rozpoznawanie gatunków, Multico Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 1997
- Stachak A. (red.), Zieleń Szczecina. Ilustrowany przewodnik dendrologiczny, InPlus, Wołczkowo, 2000
- Kremer B.P., Przewodnik drzewa i krzewy, Multico Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 1995