Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Medycyna roślin (S1)
Sylabus przedmiotu Mikroorganizmy glebowe i ich wpływ na rośliny:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Medycyna roślin | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikroorganizmy glebowe i ich wpływ na rośliny | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>, Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 4 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z przedmiotu Mikrobiologia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie zależności między mikroorganizmami, a roślinami różnych ekosystemów, poznanie oddziaływań pozytywnch i negatywnych między partnerami i sąsiadującymi gatunkami. Nabycie wiedzy o znaczeniu bioróżnorodności jako czynniku regulującym relacje między organizmami biocenozy. |
C-2 | Umiejętność wykorzystania wiedzy o interakcji między mikroorganizmami, a roślinami w integrowanej ochronie roślin. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przegląd biopreparatów aktualnie dopuszczonych do obrotu handlowego oraz mechanizm ich oddziaływania na rośliny/patogeny. | 4 |
T-A-2 | Biopreparaty z mikroorganizmami, analiza ich skuteczności na podstawie pracy własnej studentów z publikacjami naukowymi i popularnonaukowymi. | 4 |
T-A-3 | Opracowanie strategii biologicznej ochrony wybranego gatunku rośliny, z uwzględnieniem wykorzystania oddziaływań pośrednich i bezpośrednich między mikroorganizmami, a danym gatunkiem rośliny. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rodzaje oddziaływań między organizmami w odniesieniu do różnych ekosystemów. Czynniki środowiskowe determinujące bioprocesy i zjawiska w przyrodzie. | 4 |
T-W-2 | Bezpośrednie oddziaływanie bakterii na rośliny. Pozytywne i negatywne konsekwencje współistnienia obu grup organizmów, analizowane na wielu przykładach. | 4 |
T-W-3 | Charakterystyka oddziaływań pośrednich między bakteriami, a roślinami. Analiza pozytywnych i negatywnych skutków sąsiedztwa tych grup organizmów. Analiza przykładów. | 4 |
T-W-4 | Przykłady pozytywnego i negatywnego wpływu grzybów na rozwój roślin. | 3 |
T-W-5 | Interakcje między mikroorganizmami, a roślinami w środowisku wodnym oraz w niekonwencjonalnych systemach upraw. | 3 |
T-W-6 | Wpływ czynników środowiskowych na modelowanie oddziaływań między mikroorganizmami, a roślinami. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | przygotowanie do kolokwium | 14 |
A-A-3 | przygotowanie do zajęć, praca własna z materiałami naukoymi | 10 |
A-A-4 | konsultacje z prowadzącym | 2 |
A-A-5 | przygotowanie prezentacji | 9 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 20 |
A-W-2 | przygotowanie do kolokwium | 16 |
A-W-3 | studiowanie literatury naukowej | 7 |
A-W-4 | konsultacje z prowadzącym | 2 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
M-3 | pogadanka |
M-4 | referat |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: kolokwium |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena pracy w grupie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_O1_W01 Zdobycie wiedzy o pozytywnych i negatywnych konsekwencjach współistnienia mikroorganizmów i roślin. | MR_1A_W04, MR_1A_W10, MR_1A_W12 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06, R1A_W07 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05 | C-1 | T-W-6, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_O1_U01 Zdobycie umiejętności wykorzystania naturalnych interakcji między mikroorganizmami, a roślinami do ochrony roślin przed patogenami oraz do polepszenia warunków siedliskowych roślin | MR_1A_U06, MR_1A_U07, MR_1A_U09 | R1A_U05, R1A_U06 | InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-2 | T-A-2, T-A-3, T-A-1 | M-2, M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_O1_K01 Uświadomienie znaczenia integrowanej ochrony roślin w nowoczesnym rolnictwie, możliwości wykorzystania naturalnych właściwości organizmów do ochrony roślin bez obciążania środowiska chemikaliami | MR_1A_K01, MR_1A_K04 | R1A_K01, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-2, C-1 | T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-W-3, T-W-4, T-A-3, T-W-2, T-W-1, T-W-5 | M-3, M-2, M-1, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_O1_W01 Zdobycie wiedzy o pozytywnych i negatywnych konsekwencjach współistnienia mikroorganizmów i roślin. | 2,0 | |
3,0 | podstawowa wiedza na temat interakcji między mikroorganizmami, a roślinami. Potrafi wymienić i krótko opisać kilka przykładów oddziaływań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_O1_U01 Zdobycie umiejętności wykorzystania naturalnych interakcji między mikroorganizmami, a roślinami do ochrony roślin przed patogenami oraz do polepszenia warunków siedliskowych roślin | 2,0 | |
3,0 | podstawowa umiejętność dobrania odpowiedniego biopreparatu i wykorzystania odpowiedniej właściwości mikroorganizmów do ochrony roślin przed patogenami i spadkiem plonów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_O1_K01 Uświadomienie znaczenia integrowanej ochrony roślin w nowoczesnym rolnictwie, możliwości wykorzystania naturalnych właściwości organizmów do ochrony roślin bez obciążania środowiska chemikaliami | 2,0 | |
3,0 | uświadomienie znaczenia bioróżnorodności i wykorzystania mikroorganizmów w integrowanej ochronie roślin (przed patogenami i nadmierną chemizacją) | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Clark F., Paul E., Mikrobiologia i biochemia gleb, UMCS, Lublin, 2001
- Hani F., Popow G., Reinhard H., Ochrona roślin rolniczych w uprawie integrowanej, PWRiL, Warszawa, 2013
Literatura dodatkowa
- Martyniuk S., Księżak J., Ocena pseudomikrobiologicznych biopreparatów stsowanych w uprawie roślin, Polish Journal of Agronomy, Puławy, 2011
- Martyniuk S., Czynniki wpływające na wykorzystanie biopestycydów mikrobiologicznych w uprawie roślin, Progress in Plant Protection, Poznań, 2012