Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | MR_1A_O18_U01 | Student umie ocenić negatywny wpływ biocydów na wybrane elemnty srodowiska oraz dobrać odopwiednie metody analtyczne do przeprowadzenia badań w tym zakresie |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | MR_1A_U03 | posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z podmiotami związanymi z ochroną środowiska i z ochroną roślin |
---|
MR_1A_U09 | potrafi rozpoznać i przeanalizować zjawiska wpływające na stan rozwojowy i zdrowotny rośliny oraz zaplanować i zastosować zabiegi mające na celu poprawę warunków jej wzrostu |
MR_1A_U10 | potrafi posługiwać się podstawowymi technikami w ocenie stanu zdrowotności roślin i kondycji środowiska |
MR_1A_U11 | posiada umiejętność podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów występujących w medycynie roślin z wykorzystaniem technologii tradycyjnych i nowoczesnych |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_U02 | posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej |
---|
R1A_U03 | stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej |
R1A_U05 | dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów |
R1A_U06 | posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów |
R1A_U07 | posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
---|
InzA_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
Cel przedmiotu | C-2 | Student zna podstawy metod i technik analitycznych stosowanych do wykrywania, oznaczania ilościowego substancji toksycznych w różnych elementach środowiska. |
---|
C-1 | Student potrafi opisać budową chemiczną najważniejszych biocydów, scharakteryzować ich właściwości oraz wskaźniki zanieczyszczenia i mobilonści w środowisku. |
Treści programowe | T-W-4 | Specyfika metod wykrywaniu i oznaczani substancji toksycznych w środowisku, oraz kontroli skażeń środowiskowych. Ogólny schemat rozwiązań analitycznych. Metody instrumentalne – korzyści i ograniczenia. |
---|
T-W-3 | Zachowanie się, kumulacja, przemiany i mobilność biocydów w hydrosferze, litosferze i atmosferze. Wskaźniki zanieczyszczenia i mobilności biocydów w środowisku. Współczynnik podziału. Procesy kumulacji biocydów w sieciach troficznych, biologiczne nagromadzenia, WBN, bioakumulacji i biomagnifikacji. Najważniejsze katastrofy ekologiczne. |
T-W-1 | Główne grupy biocydów w środowisku naturalnym (metale ciężkie, WWA, PCB, THM, dioksyny, SPC ) - budowa i właściwości chemiczne oraz ich źródła. |
T-W-2 | Działanie podstawowych związków toksycznych występujących w środowisku na rośliny. Sposoby wyrażania dawek substancji toksycznych w środowisku. Przegląd toksyn naturalnych występujących w środowisku. Czynniki abiotyczne wpływające na efekt toksyczny ksenobiotyków. |
T-A-3 | Metody analityczne w toksykologii. Metody optyczne. Metody chromatograficzne. Absorpcyjna spektroskopia atomowa. |
T-A-1 | Najwyższe dopuszczalne stężenie. Najwyższe dopuszczalne stężenie chwilowe (NDSCh) i najwyższe dopuszczalne stężenie progowe (NDSP). Toksyczność związku wyrażona jako LD100 LC50 i EC50. Zasady pobierania prób i ocena wyników pomiarów toksykologicznych. |
T-W-7 | Metody wykrywania zanieczyszczeń środowiskowych: Krajowa sieć podstawowych stacji monitoringu zanieczyszczeń powietrza, wód i gleb. Przyrządy do ciągłego pomiaru zanieczyszczeń. Strategie pomiarów. |
T-W-6 | Analiza trucizn lotnych: potrzeby i rozwiązania analityczne.
Metody optyczne w analizie toksykologicznej. Absorpcyjna spektroskopia atomowa.
Metody chromatograficzne w analizie toksykologicznej.
Metody analityczne wykorzystujące promieniowanie rentgenowskie w badaniu |
T-A-2 | Metody rozdziału. Wyodrębnianie trucizn metalicznych i trucizn organicznych z materiału środowiskowego. |
T-W-5 | Pobór próbek środowiskowych do analiz toksykologicznych. Metody izolacji trucizn i ich metabolitów z próbek środowiskowych. Metody ekstrakcyjne: charakterystyka ogólna, rozwiązania metodyczne. |
Metody nauczania | M-2 | Metody praktyczne (samodzielne obliczeie wskaźników zanieczyszczeń i mobilnosci biocydów w wybranych elementach środowiska, interpretowanie otrzymanych wyników) |
---|
M-3 | Metody problemowe( dobór metod poboru prób i metod analiz biocydów w środowisku, dyskusja) |
Sposób oceny | S-2 | Ocena formująca: Sprawozdania z ćwiczeń |
---|
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student w niewielkim stopniu ocenia negatywny wpływ biocydów na wybrane elemnty srodowiska oraz dobiera odopwiednie metody analtyczne do przeprowadzenia badań w tym zakresie |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |