Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Medycyna roślin (S1)
Sylabus przedmiotu Mechanizmy molekularne odporności roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Medycyna roślin | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mechanizmy molekularne odporności roślin | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Danuta Kulpa <Danuta.Kulpa@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl>, Danuta Kulpa <Danuta.Kulpa@zut.edu.pl>, Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>, Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>, Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>, Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 15 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość genetyki i hodowli roślin, podstaw biotechnologii oraz metod inżynierii genetycznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z rodzajami stresów abiotycznych i biotycznych oraz ich wpływem na hodowlę roślin |
C-2 | poznanie podstawowych mechanizmów odporności roślin |
C-3 | przedstawienie metod oraz sposobów stosowanych w zwiększeniu odporności, czy też tolerancji roślin na czynniki wywołujące stres biotyczny lub abiotyczny |
C-4 | przedstawienie najnowszych osiągnięć inżynierii genetycznej oraz metod biotechnologicznych mających na celu zwiększenie odporności roślin na czynniki stresowe |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Stres solny i mechanizmy determinujące tolerancję roślin na zasolenie. Metody selekcji oraz metody inżynierii genetycznej stosowane do poprawienia odporności roslin na suszę. | 2 |
T-A-2 | Stres suszy, mechanizmy determinujące tolerancję roślin na suszę. Metody selekcji i inżynierii genetycznej stosowane do poprawienia odporności roślin na suszę. | 2 |
T-A-3 | Reakcja roslinna zwiększone stężenie metali ciężkich w podłożu. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na ten czynnik stresowy. Metody selekcji i inżynierii genetycznej stosowane do poprawienia odporności na stres wywołany metalami ciężkimi. | 2 |
T-A-4 | Reakcja roślin na wysoką i niska temperaturę. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na chłód i wysoką temperaturę. Metody selekcji i metody inżynierii genetycznej stosowane do poprawy tolerancji na stres temperaturowy. | 2 |
T-A-5 | Prezentacje studentów z wybranego zagadnienia, test zaliczający forme przedmiotu. | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Hodowlia odpornościowa i jej znaczenie w utrzymaniu równowagi ekologicznej. Kierunki współczesnej hodowli odpornościowej. | 2 |
T-W-2 | Molekularne, fizjologiczne i biochemiczne mechanizmy tolerancji roślin na czynniki wywołujące stresy. | 3 |
T-W-3 | Charakterystyka ważnych z punktu widzenia hodowli roślin chorób i szkodników uprawnych. Dziedziczenie. metody hodowli. | 2 |
T-W-4 | Stresy abiotyczne. Mechanizmy determinujące tolerancję roślin na czynniki abiotyczne. Selekcja w kierunku tolerancji na stres suszy, zasolenia, wysokiej i niskiej temperatury. | 4 |
T-W-5 | Czynniki abiotyczne powodujące niedobór makro- i mikroelementów w roślinie. Mechanizmy determinujące tolerancję na niedobór mikro- i makroelementów. Metody inżynierii genetycznej wykorzystywane w celu poprawy tolerancji na stres wywołany niedoborami pokarmowymi. | 3 |
T-W-6 | Charakterystyka metod biotechnologicznych w doskonaleniu odporności roślin na choroby. Selekcja z wykorzystaniem kultur in vitro. Transformacje genetyczne. | 2 |
T-W-7 | Zastosowanie metod inżynierii genetycznej oraz biologii molekularnej do zwiększenia odporności roslin na czynniki wywołujące stres. | 2 |
T-W-8 | Przedstawienie i dyskusja na treściami referatów. Sprawdzian pisemny z realizowanej formy zajęć. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych | 10 |
A-A-2 | samodzielne studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
A-A-3 | przygotowanie sie do testu sprawdzającego | 10 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 20 |
A-W-2 | przygotowanie i wygłoszenie referatu na zadany temat | 2 |
A-W-3 | samodzielne studiowanie literatury | 4 |
A-W-4 | przygotowanie sie do sprawdzianu pisemnego zaliczajacego dana formę zajęć | 4 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | dyskusja dydaktyczna |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kontrola na bieżąco przygotowania studentów do zajęć |
S-2 | Ocena formująca: ocena przygotowanych prezentacji multimedialnych przez studentów i ich omówienie |
S-3 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne części wykładowej i audytoryjnej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_O24_W01 Student definiuje i objaśnia rolę hodowli roślin i jej metod stosowanych do poprawy odporności roslin na stresy wywołane przez czynniki biotyczne i abiotyczne. Charakteryzuje źródła odporności i opisuje metody ich selekcji i wykorzystania w hodowli odpornościowej. Potrafi opisać najważniejsze czynniki wywołujące stres abiotyczny oraz metody wykorzystywane do minimalizacji ich negatywnego skutku. | MR_1A_W01, MR_1A_W04, MR_1A_W05 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06 | InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05 | C-3, C-2, C-1 | T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-6 | M-2, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_O24_U01 Student zna i rozumie mechanizmy odpowiedzi roslin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych lub abiotycznych. Potrafi dobrać i zastosować wybrane techniki biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roslin na stres. | MR_1A_U09, MR_1A_U11 | R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07 | InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07 | C-4 | T-A-3, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-W-7, T-W-3 | M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_O24_K01 Student rozumie potrzebę poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy. | MR_1A_K07, MR_1A_K01, MR_1A_K04 | R1A_K01, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1, C-4 | T-W-8, T-A-5 | M-3, M-2, M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_O24_W01 Student definiuje i objaśnia rolę hodowli roślin i jej metod stosowanych do poprawy odporności roslin na stresy wywołane przez czynniki biotyczne i abiotyczne. Charakteryzuje źródła odporności i opisuje metody ich selekcji i wykorzystania w hodowli odpornościowej. Potrafi opisać najważniejsze czynniki wywołujące stres abiotyczny oraz metody wykorzystywane do minimalizacji ich negatywnego skutku. | 2,0 | Student nie zna definicji i metod hodowli roslin stosowanych w poprawianiu odporności roslin uprawnych na stresy wywołane przez czynniki biotyczne jak i abiotyczne. Nie zna źródeł odporności i nie opisuje metod ich selekcjonowania oraz wykorzystaniaw hodowli odpornościowej. |
3,0 | student w stopniu podstawowym zna definicję i metody hodowli roślin stosowanych w poprawianiu odporności roslin uprawnych na stresy wywołane przez czynniki biotyczne jak i abiotyczne. W stopniu podstawowym zna źródła odporności. W stopniu podtsawowym zna metody ich selekcjonowania oraz wykorzystywania w hodowli odpornościowej. | |
3,5 | Student w stopniu zadowalającym zna definicję i metody hodowli roślin stosowanych w poprawieniu odporności roslin uprawnych na stresy wywołane przez czynniki biotyczne jak i abiotyczne. W stopniu zadowalającym zna źródła odporności. W stopniu zadowalającym zna metody ich selekcjonowania oraz wykorzystywania w hodowli roślin. | |
4,0 | Student w stopniu dobrym zna definicje i metody hodowli roślin stosowanych w poprawieniu odporności roslin wywołane przez czynniki biotyczne i abiotyczne. W stopniu dobrym zna źródła odporności. W stopniu dobrym zna metody ich selekcjonowania oraz wykorzystywania w hodowli odpornosciowej. | |
4,5 | Student w stopniu ponad dobrym zna definicje i metody hodowli roślin stosowanych w poprawieniu odporności roślin uprawnych na stresy wywołane przez czynniki biotyczne i abiotyczne. W stopniu ponad dobrym zna źródła odporności. W stopniu ponad dobrym zna metody ich selekcjonowania oraz wykorzystywania w hodowli odpornościowej. | |
5,0 | Student w stopniu bardzo dobrym zna definicję i metody hodowli roślin stosowanych w poprawieniu odporności roslin uprawnych na stresy wywołane przez czynniki biotyczne i abiotyczne. W stopniu bardzo dobrym zna źródła odporności. W stopniu bardzo dobrymzna metody ich slekcjonowania oraz wykorzystywania w hodowli odpornościowej. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_O24_U01 Student zna i rozumie mechanizmy odpowiedzi roslin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych lub abiotycznych. Potrafi dobrać i zastosować wybrane techniki biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roslin na stres. | 2,0 | Student nie potrafi opisać mechanizmów odpowiedzi roślin na stresy wywołane działaniem czynników biotycznych i abiotycznych. Nie potrafi dobrać i zastosować wybranych technik biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roslin na stres. |
3,0 | Student potrafi w stopniu podstawowym opisać mechanizmy odpowiedzi roślin na stresy wywołane działaniem czynników biotycznych i abiotycznych. potrafi w stopniu podstawowym dobrać i zastosować wybrane techniki biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roślin na stres. | |
3,5 | Student potrafi w stopniu zadowalającym opisać mechanizmy odpowiedzi roslin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych jak i abiotycznych. Potrafi w stopniu zadowalającym dobrać i zastosować wybrane techniki biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roslin na stres. | |
4,0 | Student potrafi w stopniu dobrym opisać mechanizmy odpowiedzi roslin na stres wywołany przez czynniki abiotyczne jak i biotyczne. Potrafi dobrać i rozumie znaczenie wyboru wybranych technik biologii molekularnej dla potrzeb poprawy odporności czy tolerancji roślin na stres. | |
4,5 | Student w stopniu ponad dobrym opisuje mecjanizmy odpowiedzi roslin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych jak i abiotycznych. potrafi dobrać i rozumie znaczenie wyboru wybranych technik biologii molekularnej dla ppotrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji na stres. | |
5,0 | Student bardzo dobrze potrafi opisać mechanizmy odpowiedzi roslin na stres wywołany działaniem czynników biotycznych jak i abiotycznych. Bardzo dobrze potrafi scharakteryzować i bardzo dobrze rozumie znaczenie wyboru technik biologii molekularnej dla potrzeb podnoszenia odporności czy tolerancji roslin na stres. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_O24_K01 Student rozumie potrzebę poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy. | 2,0 | Student nie rozumie potrzeby ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy. |
3,0 | Student rozumie w stopniu podstawowym potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy. | |
3,5 | Student rozumie w stopniu zadowalającym potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy. | |
4,0 | Student rozumie w stopniu dobrym potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejetności w celu stosowania i wykorzystania najnowszych technik i metod badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy. | |
4,5 | Student rozumie w stopniu ponad dobrym potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych technik i metod badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy. | |
5,0 | Student rozumie w stopniu bardzo dobrym potrzebę ciągłego poszerzania wiedzy i doskonalenia umiejętności w celu stosowania i wykorzystywania najnowszych metod i technik badawczych w projektach realizowanych przez siebie lub we współpracy. |
Literatura podstawowa
- Kopcewicz J., Lewak S., Fizjologia roślin, PWN, Warszawa, 2002, Rozdział 8: Reakcje roślin na abiotyczne czynniki stresowe
- Michalik B., Zastosowanie metod biotechnologicznych w hodowli roslin, Drukpol sc, Kraków, 1996
- Michalik B, Hodowla roslin, PWRiL, Poznań, 2009, Część 3: Biotechnologia w hodowli roslin
Literatura dodatkowa
- Ashraf M., Harris PJC, Abiotic stresses- Plant resistance trough breeding and molecular approaches, Food Product Press- Haworth Press, New York, 2005
- Autorzy prac naukowych o tematyce związanej ze stresami abiotycznymi i biotycznymi u roślin, Wydawnictwa naukowe, 2011