Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Medycyna roślin (S1)

Sylabus przedmiotu Nawadnianie roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Medycyna roślin
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nawadnianie roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Jaroszewska <Anna.Jaroszewska@zut.edu.pl>, Eleonora Wrzesińska <Eleonora.Wrzesinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 17 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 20 1,00,66zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 10 1,00,34zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu botaniki, fizjoliogii roślin, gleboznawstwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów ze stanem zasobow wodnych kraju, potrzebami nawadniania wybranych grup roślin oraz budową i eksploatacją systemów nawadniania ciśnieniowego.
C-2Poznanie roli nawadniania w kształtowaniu środowiska przyrodniczego oraz wzrosty i rozwoju roślin.
C-3Umiejętność doboru systemu nawadniania do okrślonej grupy roślin.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka systemów nawadniania i kryteria ich wyboru4
T-A-2Metody sterowania nawadnianiem2
T-A-3Podstawowe zasady projektowania systemu nawadniania ciśnieniowego2
T-A-4zaliczenie treści ćwiczeń2
10
wykłady
T-W-1Zasoby wodne i potrzeby nawadniania w Polsce2
T-W-2Uwarunkowania prawne stosowania nawodnień2
T-W-3Żródła wody i możliwości ich użycia do nawadniania2
T-W-4Wybrane zagadnienia z gospodarki wodnej gleby i rośliny2
T-W-5Charakterystyka potrzeb wodnych i zasady nawadniania wybranych grup roślin4
T-W-6Rola nawadniania w kształtowaniu włąściwości biologicznych, fizycznych i chemicznych gleby oraz wzrostu i rozwoju roślin6
T-W-7Zaliczenie treści wykładów2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń10
A-A-3Godziny kontaktowe z nauczycielem10
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Cwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny końcowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_O28_W05
Student potrafi scharakteryzować stan zasobów wodnych wybranego obszaru kraju, potrzeby wodne roślini. Na tej podstawie umie dobrać własciwy system nawadniania nawadniania i okreslić jego wpływ na biologiczne, chemiczne i fizayczne właściwości gleby oraz wzrost i rozwój roślin
MR_1A_W06, MR_1A_W05, MR_1A_W10R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-1, C-3, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_O28_U09
Student potrafi ocenić rolę nawadniania w kształtowaniu stanu wzrostu i rozwoju oraz zdrowotnego wybranych grup roslin.
MR_1A_U09, MR_1A_U08R1A_U05, R1A_U06InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-2T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_O28_K05
Student nabierze zdolności do oceny roli i znaczenia nawadniania w kształtowaniu wzrotu i rozwoju oraz stanu zdrowotnego roślin a w konsekwencji poptrafi ocenić swoją odpowiedzialność, poprzez umiejętność doboru systemy nawadniania, za końcową jakość produkcji roślinnej.
MR_1A_K05, MR_1A_K01, MR_1A_K04R1A_K01, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-3, C-1, C-2T-W-4, T-A-1, T-W-1, T-A-2, T-W-5, T-W-6, T-A-3, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_O28_W05
Student potrafi scharakteryzować stan zasobów wodnych wybranego obszaru kraju, potrzeby wodne roślini. Na tej podstawie umie dobrać własciwy system nawadniania nawadniania i okreslić jego wpływ na biologiczne, chemiczne i fizayczne właściwości gleby oraz wzrost i rozwój roślin
2,0
3,0Student poprawnie charakteryzuje stan zasobów wodnych okreslonego obszaru kraju. Prawidłowo dobiera system nawadniania do określonych potrzeb wodnych roślin. Poprawnie formułuje rolę nawadniania w ksztłtowaniu róznych właściwości gleby oraz wzrostu i rozwoju roślin.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_O28_U09
Student potrafi ocenić rolę nawadniania w kształtowaniu stanu wzrostu i rozwoju oraz zdrowotnego wybranych grup roslin.
2,0
3,0Student poprawnie definiuje rolę nawadniania w kształowaniu wzrostu i rozwoju roślin oraz ich stanu zdrowowtnego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_O28_K05
Student nabierze zdolności do oceny roli i znaczenia nawadniania w kształtowaniu wzrotu i rozwoju oraz stanu zdrowotnego roślin a w konsekwencji poptrafi ocenić swoją odpowiedzialność, poprzez umiejętność doboru systemy nawadniania, za końcową jakość produkcji roślinnej.
2,0
3,0Student poprawnie formułuje role i znaczenie nawadnainia w ksztaltowaniu wzrostu i rozwoju oraz stanu zdrowotnego roślin. Prawidłowo dobiera system nawadniania, częściowo rozumie swoja odpowiedzialność za poprawę jakości produkcji roślinnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Stanisław Karczmarczyk i Lech Nowak, Nawadnianie roślin, PWRiL, Poznań, 2006, 1

Literatura dodatkowa

  1. Jóżef Dzieżyc, Potrzeby wodne roślin uprawnych, PWN, Warszawa, 1989, 1
  2. Praca zbiorow, Zeszyty Problemowe Postępu Nauk Rolniczych - Nawadnianie jako czynnik kształtujący wysokośc i jakość plonów, PAN Wydział Nauk Rolniczych i Leśnych, Warszawa, 1996, zeszyt 438
  3. Praca zbiorowa, Infrastruktura i Ekologia Terenów Wiejskich, PAN, Kraków, 2009, Kolejne numery z at 2009 -2015 dotyczące nawadniania roślin

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka systemów nawadniania i kryteria ich wyboru4
T-A-2Metody sterowania nawadnianiem2
T-A-3Podstawowe zasady projektowania systemu nawadniania ciśnieniowego2
T-A-4zaliczenie treści ćwiczeń2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasoby wodne i potrzeby nawadniania w Polsce2
T-W-2Uwarunkowania prawne stosowania nawodnień2
T-W-3Żródła wody i możliwości ich użycia do nawadniania2
T-W-4Wybrane zagadnienia z gospodarki wodnej gleby i rośliny2
T-W-5Charakterystyka potrzeb wodnych i zasady nawadniania wybranych grup roślin4
T-W-6Rola nawadniania w kształtowaniu włąściwości biologicznych, fizycznych i chemicznych gleby oraz wzrostu i rozwoju roślin6
T-W-7Zaliczenie treści wykładów2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń10
A-A-3Godziny kontaktowe z nauczycielem10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_O28_W05Student potrafi scharakteryzować stan zasobów wodnych wybranego obszaru kraju, potrzeby wodne roślini. Na tej podstawie umie dobrać własciwy system nawadniania nawadniania i okreslić jego wpływ na biologiczne, chemiczne i fizayczne właściwości gleby oraz wzrost i rozwój roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego oraz o jego zagrożeniach i o konieczności zrównoważonego użytkowania zasobów przyrody
MR_1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik i mechanizmów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
MR_1A_W10ma podstawową wiedzę o czynnikach abiotycznych i biotycznych wpływających na wzrost i rozwój roślin oraz ich kontroli
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów ze stanem zasobow wodnych kraju, potrzebami nawadniania wybranych grup roślin oraz budową i eksploatacją systemów nawadniania ciśnieniowego.
C-3Umiejętność doboru systemu nawadniania do okrślonej grupy roślin.
C-2Poznanie roli nawadniania w kształtowaniu środowiska przyrodniczego oraz wzrosty i rozwoju roślin.
Treści programoweT-W-3Żródła wody i możliwości ich użycia do nawadniania
T-W-4Wybrane zagadnienia z gospodarki wodnej gleby i rośliny
T-W-2Uwarunkowania prawne stosowania nawodnień
T-W-1Zasoby wodne i potrzeby nawadniania w Polsce
T-W-5Charakterystyka potrzeb wodnych i zasady nawadniania wybranych grup roślin
T-W-6Rola nawadniania w kształtowaniu włąściwości biologicznych, fizycznych i chemicznych gleby oraz wzrostu i rozwoju roślin
T-A-1Charakterystyka systemów nawadniania i kryteria ich wyboru
T-A-2Metody sterowania nawadnianiem
T-A-3Podstawowe zasady projektowania systemu nawadniania ciśnieniowego
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia przedmiotowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie charakteryzuje stan zasobów wodnych okreslonego obszaru kraju. Prawidłowo dobiera system nawadniania do określonych potrzeb wodnych roślin. Poprawnie formułuje rolę nawadniania w ksztłtowaniu róznych właściwości gleby oraz wzrostu i rozwoju roślin.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_O28_U09Student potrafi ocenić rolę nawadniania w kształtowaniu stanu wzrostu i rozwoju oraz zdrowotnego wybranych grup roslin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_U09potrafi rozpoznać i przeanalizować zjawiska wpływające na stan rozwojowy i zdrowotny rośliny oraz zaplanować i zastosować zabiegi mające na celu poprawę warunków jej wzrostu
MR_1A_U08umie racjonalnie dobrać i poprawnie zastosować metody ochrony przed agrofagami kierując się zasadami integrowanej ochrony roślin
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-2Poznanie roli nawadniania w kształtowaniu środowiska przyrodniczego oraz wzrosty i rozwoju roślin.
Treści programoweT-W-4Wybrane zagadnienia z gospodarki wodnej gleby i rośliny
T-W-6Rola nawadniania w kształtowaniu włąściwości biologicznych, fizycznych i chemicznych gleby oraz wzrostu i rozwoju roślin
T-W-5Charakterystyka potrzeb wodnych i zasady nawadniania wybranych grup roślin
T-W-1Zasoby wodne i potrzeby nawadniania w Polsce
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie definiuje rolę nawadniania w kształowaniu wzrostu i rozwoju roślin oraz ich stanu zdrowowtnego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_O28_K05Student nabierze zdolności do oceny roli i znaczenia nawadniania w kształtowaniu wzrotu i rozwoju oraz stanu zdrowotnego roślin a w konsekwencji poptrafi ocenić swoją odpowiedzialność, poprzez umiejętność doboru systemy nawadniania, za końcową jakość produkcji roślinnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za jakość produkcji roślinnej
MR_1A_K01rozumie potrzebę ustawicznego zdobywania i poszerzania wiedzy w zakresie ochrony roślin i środowiska
MR_1A_K04potrafi podjąć decyzję dotyczącą wdrażania w życie zasad integrowanej ochrony roślin, docenia znaczenie profilaktyki i konieczności protekcji środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Umiejętność doboru systemu nawadniania do okrślonej grupy roślin.
C-1Zapoznanie studentów ze stanem zasobow wodnych kraju, potrzebami nawadniania wybranych grup roślin oraz budową i eksploatacją systemów nawadniania ciśnieniowego.
C-2Poznanie roli nawadniania w kształtowaniu środowiska przyrodniczego oraz wzrosty i rozwoju roślin.
Treści programoweT-W-4Wybrane zagadnienia z gospodarki wodnej gleby i rośliny
T-A-1Charakterystyka systemów nawadniania i kryteria ich wyboru
T-W-1Zasoby wodne i potrzeby nawadniania w Polsce
T-A-2Metody sterowania nawadnianiem
T-W-5Charakterystyka potrzeb wodnych i zasady nawadniania wybranych grup roślin
T-W-6Rola nawadniania w kształtowaniu włąściwości biologicznych, fizycznych i chemicznych gleby oraz wzrostu i rozwoju roślin
T-A-3Podstawowe zasady projektowania systemu nawadniania ciśnieniowego
T-W-2Uwarunkowania prawne stosowania nawodnień
T-W-3Żródła wody i możliwości ich użycia do nawadniania
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Cwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie formułuje role i znaczenie nawadnainia w ksztaltowaniu wzrostu i rozwoju oraz stanu zdrowotnego roślin. Prawidłowo dobiera system nawadniania, częściowo rozumie swoja odpowiedzialność za poprawę jakości produkcji roślinnej.
3,5
4,0
4,5
5,0