Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Medycyna roślin (S1)

Sylabus przedmiotu Fizjologiczne i biochemiczne podstawy odporności roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Medycyna roślin
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizjologiczne i biochemiczne podstawy odporności roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Mikiciuk <Malgorzata.Mikiciuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Malinowska <Katarzyna.Malinowska@zut.edu.pl>, Beata Smolik <Beata.Smolik@zut.edu.pl>, Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl>, Jacek Wróbel <Jacek.Wrobel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 20 1,00,30zaliczenie
laboratoriaL5 10 1,00,20zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z biologii ogólnej, fizjologii roślin oraz biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie mechanizmów obronnych roślin w warunnkach stresów abiotycznych i biotycznych
C-2Poznanie metod analizy stresów środowiskowych.
C-3Poznanie związków chemicznych odpowiedzialnych za wykształcenie odporności roślin na stresy abiotyczne i biotyczne

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody stosowane do badań fizjologicznej reakcji roślin na stresy abiotyczne.2
T-A-2Parametry gospodarki wodnej w warunkach deficytu wody2
T-A-3Obserwacja dysfunkcji podstawowych procesów fizjologicznych w warunkach stresu oraz interpretacja uzyskanych wyników.6
T-A-4Metody oznaczania i funkcje metabolitów wtórnych roślin5
T-A-5Metody oznaczania i funkcje mechanizmów antyoksydacyjnych w komórkach roślin5
20
laboratoria
T-L-1Oznaczanie wybranych parametrów fizjologicznych w tkance roślinnej poddanej stresom abiotycznym.3
T-L-2Obserwacja różnic w gęstości aparatów szparkowych oraz pigmentacji liści u roślin rosnących w pełnym nasłonecznieniu i zacienieniu.2
T-L-3Oznaczanie aktywności enzymów antyoksydacyjnych3
T-L-4Oznaczanie niskocząsteczkowych antyutleniaczy2
10
wykłady
T-W-1Reakcja organizmu roślinnego na stres (adaptacja, aklimatyzacja). Strategie dostosowawcze roślin do niekorzystnych czynników środowiska (unikanie i tolerowanie stresu).2
T-W-2Rola błon biologicznych, białek stresowych i hormonów w reakcji roslin na stresy środowiskowe.2
T-W-3Mechanizmy odpowiedzi roślin na stresowe czynniki abiotyczne (deficyt wody lub tlenu, zasolenie, niską i wysoką temperaturę, nadmiar promieniowania czynnego fotosyntetycznie, czynniki stresowe pochodzenia antropogenicznego)8
T-W-4Reakcja roślin na działanie patogenów i szkodników. Charakterystyka mechanizmów odporności czynnej (reakcja nadwrażliwości HR, bariery strukturalne). Udział kwasu salicylowego, jasmonowego nadtlenku wodoru i etylenu w odporności systemicznej indukowanej lub nabytej.3
T-W-5Wady i zalety metabolizmu tlenowego. Dwa oblicza tlenu - pierwiastek życia i śmierci. Powstawanie, źródła oraz charakterystyka reaktywnych form tlenu i wolnych rodników4
T-W-6Wpływ reaktywnych form tlenu na organizm roślinny. Mechanizmy obronne przed reaktywnymi formami tlenu. Komórkowe i pozakomórkowe mechanizmy antyoksydacyjne. Reaktywne formy tlenu jako cząsteczki sygnalizacyjne w organizmach roślinnych5
T-W-7Transdukcja sygnałów w komórce roślinnej celem wytworzenia mechanizmów obronnych2
T-W-8Metabolizm wtórny i jego koordynacja. Związki fenolowe i mechanizmy obronne wytwarzane przez rośliny przy stresie biotycznym4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2konsultacje2
A-A-3studiowanie wskazanej literatury5
A-A-4przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych3
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2konsultacje2
A-L-3przygotowanie do zajęć laboratoryjnych4
A-L-4studiowanie wskazanej literatury8
A-L-5dokończenie konspektów ćwiczeń6
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2konsultacje4
A-W-3studiowanie literatury przedmiotu13
A-W-4przygotowanie do zaliczenia wykładów12
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia audytoryjne
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie
S-2Ocena formująca: ocena pracy zespołowej i rzetelności wykonywanych przez studentów zadań
S-3Ocena formująca: ocena przygotowanych prezentacji multimedialnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_C21_W01
Zna reakcje organizmu roślinnego na stres.
MR_1A_W01, MR_1A_W04R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06InzA_W02, InzA_W03, InzA_W05C-1, C-3T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-2M-1S-1
MR_1A_C21_W02
Wybiera właściwe metody oceny stanu zdrowotności roślin.
MR_1A_W05R1A_W03, R1A_W05InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-2, C-1T-W-2, T-L-1, T-A-1, T-L-2, T-W-8, T-A-4, T-W-4, T-L-3, T-L-4, T-A-5, T-A-2M-1S-1
MR_1A_C21_W03
Zna i charakteryzuje mechanizmy obronne roślin na abiotyczne i biotyczne czynniki środowiska. Definiuje związki chemiczne odpowiedzialne za reakcje odpornościowe w roślinie.
MR_1A_W10R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06, R1A_W07InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04C-1, C-3T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_C21_U01
Posiada umiejętność dobierania i wykorzystania metod oceny stanu zdrowotności roślin.
MR_1A_U09, MR_1A_U11R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07C-2, C-3T-A-4, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-L-4, T-A-5, T-L-2, T-L-3, T-A-3, T-L-1M-2, M-1, M-3S-2, S-3, S-1
MR_1A_C21_U02
Posiada umiejętność wyciągania wniosków oraz opisywania wyników dotyczących oceny stanu zdrowotności roślin
MR_1A_U09, MR_1A_U11R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07C-1, C-2, C-3T-L-4, T-L-1, T-A-4, T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-A-2, T-L-3, T-L-2M-2, M-3, M-1S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_C21_K01
Ma świadomość aktualizowania swojej wiedzy dotyczącej wpływu czynników abiotycznych i biotcznych na zdrowotność roślin.
MR_1A_K01, MR_1A_K07, MR_1A_K04R1A_K01, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-2T-A-4, T-A-1, T-L-2, T-L-1, T-A-5, T-L-4, T-L-3M-2, M-3, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_C21_W01
Zna reakcje organizmu roślinnego na stres.
2,0
3,0Student wymienia reakcje roślin na stresowe czynniki abiotyczne i biotyczne
3,5
4,0
4,5
5,0
MR_1A_C21_W02
Wybiera właściwe metody oceny stanu zdrowotności roślin.
2,0
3,0Student wymienia metody stosowane do oceny stanu zdrowotnoąci roślin.
3,5
4,0
4,5
5,0
MR_1A_C21_W03
Zna i charakteryzuje mechanizmy obronne roślin na abiotyczne i biotyczne czynniki środowiska. Definiuje związki chemiczne odpowiedzialne za reakcje odpornościowe w roślinie.
2,0
3,0Student wymienia mechanizmy odpowiedzi roślin na stresowe czynniki środowiskowe oraz definiuje związki chemiczne odpowiedzialne za reakcje odpornościowe w roślinie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_C21_U01
Posiada umiejętność dobierania i wykorzystania metod oceny stanu zdrowotności roślin.
2,0
3,0Student w sposób dostateczny potrafi wykorzystać metody stosowane w ocenie stanu zdrowotności roślin.
3,5
4,0
4,5
5,0
MR_1A_C21_U02
Posiada umiejętność wyciągania wniosków oraz opisywania wyników dotyczących oceny stanu zdrowotności roślin
2,0
3,0Student potrafi poprawnie opisać uzyskane wyniki dotyczące oceny stanu zdrowotności roslin.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_C21_K01
Ma świadomość aktualizowania swojej wiedzy dotyczącej wpływu czynników abiotycznych i biotcznych na zdrowotność roślin.
2,0
3,0Student posiada świadomość aktualizowania wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Koczowska I., Górecki R., Fizjologiczne podstawy odporności roślin na choroby, ART, 1999
  2. Starck Z., Chołuj D., Niemyska B., Fizjologiczna reakcja roślin na niekorzystne czynniki środowiska, SGGW, Warszawa, 1995
  3. Kozłowska M., Fizjologia roślin - od teorii do nauk stosowanych, PWRiL, Poznań, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Kozłowska M., Konieczny G., Biologia odporności roślin na patogeny i szkodniki, AR Poznań, Poznań, 2003
  2. Kreeb K., Ekofizjologia roślin, PWN, Warszawa, 1979
  3. Kopcewicz J., Lewak S., Fizjologia roślin, PWN, Warszawa, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody stosowane do badań fizjologicznej reakcji roślin na stresy abiotyczne.2
T-A-2Parametry gospodarki wodnej w warunkach deficytu wody2
T-A-3Obserwacja dysfunkcji podstawowych procesów fizjologicznych w warunkach stresu oraz interpretacja uzyskanych wyników.6
T-A-4Metody oznaczania i funkcje metabolitów wtórnych roślin5
T-A-5Metody oznaczania i funkcje mechanizmów antyoksydacyjnych w komórkach roślin5
20

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie wybranych parametrów fizjologicznych w tkance roślinnej poddanej stresom abiotycznym.3
T-L-2Obserwacja różnic w gęstości aparatów szparkowych oraz pigmentacji liści u roślin rosnących w pełnym nasłonecznieniu i zacienieniu.2
T-L-3Oznaczanie aktywności enzymów antyoksydacyjnych3
T-L-4Oznaczanie niskocząsteczkowych antyutleniaczy2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Reakcja organizmu roślinnego na stres (adaptacja, aklimatyzacja). Strategie dostosowawcze roślin do niekorzystnych czynników środowiska (unikanie i tolerowanie stresu).2
T-W-2Rola błon biologicznych, białek stresowych i hormonów w reakcji roslin na stresy środowiskowe.2
T-W-3Mechanizmy odpowiedzi roślin na stresowe czynniki abiotyczne (deficyt wody lub tlenu, zasolenie, niską i wysoką temperaturę, nadmiar promieniowania czynnego fotosyntetycznie, czynniki stresowe pochodzenia antropogenicznego)8
T-W-4Reakcja roślin na działanie patogenów i szkodników. Charakterystyka mechanizmów odporności czynnej (reakcja nadwrażliwości HR, bariery strukturalne). Udział kwasu salicylowego, jasmonowego nadtlenku wodoru i etylenu w odporności systemicznej indukowanej lub nabytej.3
T-W-5Wady i zalety metabolizmu tlenowego. Dwa oblicza tlenu - pierwiastek życia i śmierci. Powstawanie, źródła oraz charakterystyka reaktywnych form tlenu i wolnych rodników4
T-W-6Wpływ reaktywnych form tlenu na organizm roślinny. Mechanizmy obronne przed reaktywnymi formami tlenu. Komórkowe i pozakomórkowe mechanizmy antyoksydacyjne. Reaktywne formy tlenu jako cząsteczki sygnalizacyjne w organizmach roślinnych5
T-W-7Transdukcja sygnałów w komórce roślinnej celem wytworzenia mechanizmów obronnych2
T-W-8Metabolizm wtórny i jego koordynacja. Związki fenolowe i mechanizmy obronne wytwarzane przez rośliny przy stresie biotycznym4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2konsultacje2
A-A-3studiowanie wskazanej literatury5
A-A-4przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2konsultacje2
A-L-3przygotowanie do zajęć laboratoryjnych4
A-L-4studiowanie wskazanej literatury8
A-L-5dokończenie konspektów ćwiczeń6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2konsultacje4
A-W-3studiowanie literatury przedmiotu13
A-W-4przygotowanie do zaliczenia wykładów12
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_C21_W01Zna reakcje organizmu roślinnego na stres.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_W01ma podstawową wiedzę w zakresie biologii, chemii, biochemii, genetyki, matematyki i fizyki niezbędną do zrozumienia procesów zachodzących w biosferze, w ekosystemach naturalnych i uprawnych
MR_1A_W04ma ogólną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej i o zadaniach technicznych na poziomie inżynierskim dostosowaną do kierunku Medycyna Roślin
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie mechanizmów obronnych roślin w warunnkach stresów abiotycznych i biotycznych
C-3Poznanie związków chemicznych odpowiedzialnych za wykształcenie odporności roślin na stresy abiotyczne i biotyczne
Treści programoweT-W-3Mechanizmy odpowiedzi roślin na stresowe czynniki abiotyczne (deficyt wody lub tlenu, zasolenie, niską i wysoką temperaturę, nadmiar promieniowania czynnego fotosyntetycznie, czynniki stresowe pochodzenia antropogenicznego)
T-W-6Wpływ reaktywnych form tlenu na organizm roślinny. Mechanizmy obronne przed reaktywnymi formami tlenu. Komórkowe i pozakomórkowe mechanizmy antyoksydacyjne. Reaktywne formy tlenu jako cząsteczki sygnalizacyjne w organizmach roślinnych
T-W-7Transdukcja sygnałów w komórce roślinnej celem wytworzenia mechanizmów obronnych
T-W-1Reakcja organizmu roślinnego na stres (adaptacja, aklimatyzacja). Strategie dostosowawcze roślin do niekorzystnych czynników środowiska (unikanie i tolerowanie stresu).
T-W-2Rola błon biologicznych, białek stresowych i hormonów w reakcji roslin na stresy środowiskowe.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia reakcje roślin na stresowe czynniki abiotyczne i biotyczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_C21_W02Wybiera właściwe metody oceny stanu zdrowotności roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik i mechanizmów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Poznanie metod analizy stresów środowiskowych.
C-1Poznanie mechanizmów obronnych roślin w warunnkach stresów abiotycznych i biotycznych
Treści programoweT-W-2Rola błon biologicznych, białek stresowych i hormonów w reakcji roslin na stresy środowiskowe.
T-L-1Oznaczanie wybranych parametrów fizjologicznych w tkance roślinnej poddanej stresom abiotycznym.
T-A-1Metody stosowane do badań fizjologicznej reakcji roślin na stresy abiotyczne.
T-L-2Obserwacja różnic w gęstości aparatów szparkowych oraz pigmentacji liści u roślin rosnących w pełnym nasłonecznieniu i zacienieniu.
T-W-8Metabolizm wtórny i jego koordynacja. Związki fenolowe i mechanizmy obronne wytwarzane przez rośliny przy stresie biotycznym
T-A-4Metody oznaczania i funkcje metabolitów wtórnych roślin
T-W-4Reakcja roślin na działanie patogenów i szkodników. Charakterystyka mechanizmów odporności czynnej (reakcja nadwrażliwości HR, bariery strukturalne). Udział kwasu salicylowego, jasmonowego nadtlenku wodoru i etylenu w odporności systemicznej indukowanej lub nabytej.
T-L-3Oznaczanie aktywności enzymów antyoksydacyjnych
T-L-4Oznaczanie niskocząsteczkowych antyutleniaczy
T-A-5Metody oznaczania i funkcje mechanizmów antyoksydacyjnych w komórkach roślin
T-A-2Parametry gospodarki wodnej w warunkach deficytu wody
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia metody stosowane do oceny stanu zdrowotnoąci roślin.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_C21_W03Zna i charakteryzuje mechanizmy obronne roślin na abiotyczne i biotyczne czynniki środowiska. Definiuje związki chemiczne odpowiedzialne za reakcje odpornościowe w roślinie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_W10ma podstawową wiedzę o czynnikach abiotycznych i biotycznych wpływających na wzrost i rozwój roślin oraz ich kontroli
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Poznanie mechanizmów obronnych roślin w warunnkach stresów abiotycznych i biotycznych
C-3Poznanie związków chemicznych odpowiedzialnych za wykształcenie odporności roślin na stresy abiotyczne i biotyczne
Treści programoweT-W-5Wady i zalety metabolizmu tlenowego. Dwa oblicza tlenu - pierwiastek życia i śmierci. Powstawanie, źródła oraz charakterystyka reaktywnych form tlenu i wolnych rodników
T-W-2Rola błon biologicznych, białek stresowych i hormonów w reakcji roslin na stresy środowiskowe.
T-W-4Reakcja roślin na działanie patogenów i szkodników. Charakterystyka mechanizmów odporności czynnej (reakcja nadwrażliwości HR, bariery strukturalne). Udział kwasu salicylowego, jasmonowego nadtlenku wodoru i etylenu w odporności systemicznej indukowanej lub nabytej.
T-W-3Mechanizmy odpowiedzi roślin na stresowe czynniki abiotyczne (deficyt wody lub tlenu, zasolenie, niską i wysoką temperaturę, nadmiar promieniowania czynnego fotosyntetycznie, czynniki stresowe pochodzenia antropogenicznego)
T-W-6Wpływ reaktywnych form tlenu na organizm roślinny. Mechanizmy obronne przed reaktywnymi formami tlenu. Komórkowe i pozakomórkowe mechanizmy antyoksydacyjne. Reaktywne formy tlenu jako cząsteczki sygnalizacyjne w organizmach roślinnych
T-W-7Transdukcja sygnałów w komórce roślinnej celem wytworzenia mechanizmów obronnych
T-W-8Metabolizm wtórny i jego koordynacja. Związki fenolowe i mechanizmy obronne wytwarzane przez rośliny przy stresie biotycznym
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wymienia mechanizmy odpowiedzi roślin na stresowe czynniki środowiskowe oraz definiuje związki chemiczne odpowiedzialne za reakcje odpornościowe w roślinie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_C21_U01Posiada umiejętność dobierania i wykorzystania metod oceny stanu zdrowotności roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_U09potrafi rozpoznać i przeanalizować zjawiska wpływające na stan rozwojowy i zdrowotny rośliny oraz zaplanować i zastosować zabiegi mające na celu poprawę warunków jej wzrostu
MR_1A_U11posiada umiejętność podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów występujących w medycynie roślin z wykorzystaniem technologii tradycyjnych i nowoczesnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Poznanie metod analizy stresów środowiskowych.
C-3Poznanie związków chemicznych odpowiedzialnych za wykształcenie odporności roślin na stresy abiotyczne i biotyczne
Treści programoweT-A-4Metody oznaczania i funkcje metabolitów wtórnych roślin
T-W-3Mechanizmy odpowiedzi roślin na stresowe czynniki abiotyczne (deficyt wody lub tlenu, zasolenie, niską i wysoką temperaturę, nadmiar promieniowania czynnego fotosyntetycznie, czynniki stresowe pochodzenia antropogenicznego)
T-A-1Metody stosowane do badań fizjologicznej reakcji roślin na stresy abiotyczne.
T-A-2Parametry gospodarki wodnej w warunkach deficytu wody
T-L-4Oznaczanie niskocząsteczkowych antyutleniaczy
T-A-5Metody oznaczania i funkcje mechanizmów antyoksydacyjnych w komórkach roślin
T-L-2Obserwacja różnic w gęstości aparatów szparkowych oraz pigmentacji liści u roślin rosnących w pełnym nasłonecznieniu i zacienieniu.
T-L-3Oznaczanie aktywności enzymów antyoksydacyjnych
T-A-3Obserwacja dysfunkcji podstawowych procesów fizjologicznych w warunkach stresu oraz interpretacja uzyskanych wyników.
T-L-1Oznaczanie wybranych parametrów fizjologicznych w tkance roślinnej poddanej stresom abiotycznym.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia audytoryjne
M-1wykład informacyjny
M-3ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena pracy zespołowej i rzetelności wykonywanych przez studentów zadań
S-3Ocena formująca: ocena przygotowanych prezentacji multimedialnych
S-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w sposób dostateczny potrafi wykorzystać metody stosowane w ocenie stanu zdrowotności roślin.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_C21_U02Posiada umiejętność wyciągania wniosków oraz opisywania wyników dotyczących oceny stanu zdrowotności roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_U09potrafi rozpoznać i przeanalizować zjawiska wpływające na stan rozwojowy i zdrowotny rośliny oraz zaplanować i zastosować zabiegi mające na celu poprawę warunków jej wzrostu
MR_1A_U11posiada umiejętność podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów występujących w medycynie roślin z wykorzystaniem technologii tradycyjnych i nowoczesnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Poznanie mechanizmów obronnych roślin w warunnkach stresów abiotycznych i biotycznych
C-2Poznanie metod analizy stresów środowiskowych.
C-3Poznanie związków chemicznych odpowiedzialnych za wykształcenie odporności roślin na stresy abiotyczne i biotyczne
Treści programoweT-L-4Oznaczanie niskocząsteczkowych antyutleniaczy
T-L-1Oznaczanie wybranych parametrów fizjologicznych w tkance roślinnej poddanej stresom abiotycznym.
T-A-4Metody oznaczania i funkcje metabolitów wtórnych roślin
T-A-3Obserwacja dysfunkcji podstawowych procesów fizjologicznych w warunkach stresu oraz interpretacja uzyskanych wyników.
T-A-5Metody oznaczania i funkcje mechanizmów antyoksydacyjnych w komórkach roślin
T-A-1Metody stosowane do badań fizjologicznej reakcji roślin na stresy abiotyczne.
T-A-2Parametry gospodarki wodnej w warunkach deficytu wody
T-L-3Oznaczanie aktywności enzymów antyoksydacyjnych
T-L-2Obserwacja różnic w gęstości aparatów szparkowych oraz pigmentacji liści u roślin rosnących w pełnym nasłonecznieniu i zacienieniu.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia audytoryjne
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena pracy zespołowej i rzetelności wykonywanych przez studentów zadań
S-3Ocena formująca: ocena przygotowanych prezentacji multimedialnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi poprawnie opisać uzyskane wyniki dotyczące oceny stanu zdrowotności roslin.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_C21_K01Ma świadomość aktualizowania swojej wiedzy dotyczącej wpływu czynników abiotycznych i biotcznych na zdrowotność roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_K01rozumie potrzebę ustawicznego zdobywania i poszerzania wiedzy w zakresie ochrony roślin i środowiska
MR_1A_K07ma świadomość społecznych i etycznych aspektów stosowania inżynierii genetycznej
MR_1A_K04potrafi podjąć decyzję dotyczącą wdrażania w życie zasad integrowanej ochrony roślin, docenia znaczenie profilaktyki i konieczności protekcji środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Poznanie metod analizy stresów środowiskowych.
Treści programoweT-A-4Metody oznaczania i funkcje metabolitów wtórnych roślin
T-A-1Metody stosowane do badań fizjologicznej reakcji roślin na stresy abiotyczne.
T-L-2Obserwacja różnic w gęstości aparatów szparkowych oraz pigmentacji liści u roślin rosnących w pełnym nasłonecznieniu i zacienieniu.
T-L-1Oznaczanie wybranych parametrów fizjologicznych w tkance roślinnej poddanej stresom abiotycznym.
T-A-5Metody oznaczania i funkcje mechanizmów antyoksydacyjnych w komórkach roślin
T-L-4Oznaczanie niskocząsteczkowych antyutleniaczy
T-L-3Oznaczanie aktywności enzymów antyoksydacyjnych
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia audytoryjne
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada świadomość aktualizowania wiedzy.
3,5
4,0
4,5
5,0