Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Medycyna roślin (S1)

Sylabus przedmiotu Diagnostyka szkodników roślin rolniczych, ogrodniczych i terenów zieleni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Medycyna roślin
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka szkodników roślin rolniczych, ogrodniczych i terenów zieleni
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 10 1,00,20zaliczenie
wykładyW4 30 1,50,60egzamin
ćwiczenia audytoryjneA4 10 1,50,20zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z zoologii i botaniki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu diagnozowania szkodników roślin na podstawie uszkodzeń roślin oraz cech morfologicznych różnych stadiów rozowjowych szkodników w uprawach rolniczych, ogrodniczych i terenów zieleni.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady korzystania z klucza entomologicznego. Diagnostyka szkodników roślin ogrodniczych, rolniczych i terenów zieleni na podstawie cech morfologicznych i morfometrychnych stadiów larwalnych i imaginalnych.5
T-A-2Identyfikacjai diagnostyka na podstawie cech morfologicznych i morfometrycznych entomofauny pożytecznej towarzyszącej szkodnikom roślin.5
10
laboratoria
T-L-1Zajęcia terenowe. Diagnostyka szkodników wybranych roślin ogrodniczych, rolniczych i terenów zieleni na podstwie uszkodzeń roślin. Owady minujące liście. Identyfikacja roztoczy roślinożernych na podstawie objawów ich żerowania.10
10
wykłady
T-W-1Powiązania fitofagów z roślinami. Klasyfikacja uszkodzeń roślin rolniczych, ogrodniczych i terenów zieleni powodowanych przez szkodniki z aparatem gębowym kłująco-ssącym i gryzącym.6
T-W-2Przegląd wielożernych szkodników upraw rolniczych, ogrodniczych i terenów zieleni.4
T-W-3Szkodniki najważniejszych upraw rolniczych.4
T-W-4Charkatersytyka i przegląd szkodników warzyw.4
T-W-5Szkodniki roślin ozdobnych w gruncie i w uprawach pod osłonami.4
T-W-6Przegląd szkodników drzew i krzewów owocowych.4
T-W-7Szkodniki drzew i krzewów ozdobnych w zieleni miejskiej i w ogrodach.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2uczestnictwo w konsultacjach10
A-A-3studiowanie literatury przedmiotowej10
A-A-4przygotowanie do sprawdzianów i zaliczenia wiedzy z ćwiczeń15
45
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2zebranie, diagnostyka i prezentacja materiału zebranego z terenu5
A-L-3uczestnictwo w konsultacjach5
A-L-4przygotowanie do pisemnego zaliczenia laboratoriów5
A-L-5studiowanie zalecanej literatury przedmiotowej5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2uczestnictwo w konsultacjach5
A-W-3studiowanie przedmiotowej literatury5
A-W-4przygotowanie do zaliczenia wykładów5
A-W-5udział w egzaminie pisemnym z wykładów1
46

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-4film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: pisemny egzamin z treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie z treści ćwiczeniowych
S-3Ocena formująca: sprawdzian
S-4Ocena formująca: ekspozycja i prezentacja materiału entomologicznego

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_C19_W01
ma wiedzę na temat najważniejszych szkodników roślin wystepujących w uprawach rolniczych i ogrodniczych oraz na terenach zieleni oraz o ich wpływie na zdrowotność roślin.
MR_1A_W10, MR_1A_W11R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06, R1A_W07InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04C-1T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-L-1, T-W-1, T-W-4M-1, M-4, M-3, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_C19_U01
potrafi zidentyfikować najważniejsze szkodniki roślin rolniczych, ogrodniczych i terenów zieleni na podstawie cech morfologiczncyh i morfometrycznych szkodliwych stadiów larwalnych i imaginalnych oraz ocenić zdrowotność roślin w oparciu o rodzaj uszkodzeń roślin
MR_1A_U06, MR_1A_U10R1A_U05InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-A-1, T-W-7, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-A-2, T-W-1, T-L-1, T-W-3M-4, M-1, M-3, M-2S-2, S-3, S-4, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_C19_K01
rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się w celu prawidłowego rozstrzygania dylematów zawodowych związanych z występowaniem szkodników roślin w uprawach rolniczych, ogrodniczych i na terenach zieleni oraz odpowiedzialnie podejmuje decyzje dotyczące integrowanej ochrony roślin przed określonymi grupami szkodników, z uwzględnieniem protekcji środowiska
MR_1A_K01, MR_1A_K03, MR_1A_K04R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-A-2, T-W-7, T-A-1, T-L-1, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4M-3, M-1, M-2S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_C19_W01
ma wiedzę na temat najważniejszych szkodników roślin wystepujących w uprawach rolniczych i ogrodniczych oraz na terenach zieleni oraz o ich wpływie na zdrowotność roślin.
2,0
3,0zna najważniejsze grupy szkodników roślin rolniczych, ogrodniczych i terenów zieleni
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_C19_U01
potrafi zidentyfikować najważniejsze szkodniki roślin rolniczych, ogrodniczych i terenów zieleni na podstawie cech morfologiczncyh i morfometrycznych szkodliwych stadiów larwalnych i imaginalnych oraz ocenić zdrowotność roślin w oparciu o rodzaj uszkodzeń roślin
2,0
3,0potrafi diagnozować najważniejsze szkodniki roślin na podstawie ich cech morfologicznych i morfometrycznych oraz w oparciu o rodzaj uszkodzeń roślin powodowanych przez fitofagi
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_C19_K01
rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się w celu prawidłowego rozstrzygania dylematów zawodowych związanych z występowaniem szkodników roślin w uprawach rolniczych, ogrodniczych i na terenach zieleni oraz odpowiedzialnie podejmuje decyzje dotyczące integrowanej ochrony roślin przed określonymi grupami szkodników, z uwzględnieniem protekcji środowiska
2,0
3,0ma świadomość konieczności ciagłego samodoskonalenia się w celu prawidłowego rozstrzygania dylematów zawodowych związnych z występowaniem szkodników roślin w róznych uprawach i na terenach zieleni oraz koniecznością podjęcia działań i doborem odpowiednich metod ochrony, z uwzględnieniem protekcji środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wilkaniec B. (red.), Entomologia szczegółowa, PWRiL, Poznań, 2010
  2. Wilkaniec B. (red.), Entomologia stosowana, AR, Poznań, 2002
  3. Miętkiewski R. (red.), Zarys nauki o szkodnikach roślin., WSRP, Siedlce, 1994

Literatura dodatkowa

  1. Boczek J. (red.), Diagnostyka szkodników roślin i ich wrogów naturalnych, SGGW, Warszawa, 2001, Tom I-IV
  2. Osmołowski G. (red.), Klucz do oznaczania szkodników na podstawie uszkodzeń roslin uprawnych, PWRiL, Warszawa, 1980

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady korzystania z klucza entomologicznego. Diagnostyka szkodników roślin ogrodniczych, rolniczych i terenów zieleni na podstawie cech morfologicznych i morfometrychnych stadiów larwalnych i imaginalnych.5
T-A-2Identyfikacjai diagnostyka na podstawie cech morfologicznych i morfometrycznych entomofauny pożytecznej towarzyszącej szkodnikom roślin.5
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia terenowe. Diagnostyka szkodników wybranych roślin ogrodniczych, rolniczych i terenów zieleni na podstwie uszkodzeń roślin. Owady minujące liście. Identyfikacja roztoczy roślinożernych na podstawie objawów ich żerowania.10
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Powiązania fitofagów z roślinami. Klasyfikacja uszkodzeń roślin rolniczych, ogrodniczych i terenów zieleni powodowanych przez szkodniki z aparatem gębowym kłująco-ssącym i gryzącym.6
T-W-2Przegląd wielożernych szkodników upraw rolniczych, ogrodniczych i terenów zieleni.4
T-W-3Szkodniki najważniejszych upraw rolniczych.4
T-W-4Charkatersytyka i przegląd szkodników warzyw.4
T-W-5Szkodniki roślin ozdobnych w gruncie i w uprawach pod osłonami.4
T-W-6Przegląd szkodników drzew i krzewów owocowych.4
T-W-7Szkodniki drzew i krzewów ozdobnych w zieleni miejskiej i w ogrodach.4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2uczestnictwo w konsultacjach10
A-A-3studiowanie literatury przedmiotowej10
A-A-4przygotowanie do sprawdzianów i zaliczenia wiedzy z ćwiczeń15
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2zebranie, diagnostyka i prezentacja materiału zebranego z terenu5
A-L-3uczestnictwo w konsultacjach5
A-L-4przygotowanie do pisemnego zaliczenia laboratoriów5
A-L-5studiowanie zalecanej literatury przedmiotowej5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2uczestnictwo w konsultacjach5
A-W-3studiowanie przedmiotowej literatury5
A-W-4przygotowanie do zaliczenia wykładów5
A-W-5udział w egzaminie pisemnym z wykładów1
46
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_C19_W01ma wiedzę na temat najważniejszych szkodników roślin wystepujących w uprawach rolniczych i ogrodniczych oraz na terenach zieleni oraz o ich wpływie na zdrowotność roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_W10ma podstawową wiedzę o czynnikach abiotycznych i biotycznych wpływających na wzrost i rozwój roślin oraz ich kontroli
MR_1A_W11zna gatunki i odmiany roślin ogrodniczych, rolniczych i terenów zieleni oraz agrofagi z nimi związane
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu diagnozowania szkodników roślin na podstawie uszkodzeń roślin oraz cech morfologicznych różnych stadiów rozowjowych szkodników w uprawach rolniczych, ogrodniczych i terenów zieleni.
Treści programoweT-W-2Przegląd wielożernych szkodników upraw rolniczych, ogrodniczych i terenów zieleni.
T-A-1Zasady korzystania z klucza entomologicznego. Diagnostyka szkodników roślin ogrodniczych, rolniczych i terenów zieleni na podstawie cech morfologicznych i morfometrychnych stadiów larwalnych i imaginalnych.
T-A-2Identyfikacjai diagnostyka na podstawie cech morfologicznych i morfometrycznych entomofauny pożytecznej towarzyszącej szkodnikom roślin.
T-W-5Szkodniki roślin ozdobnych w gruncie i w uprawach pod osłonami.
T-W-3Szkodniki najważniejszych upraw rolniczych.
T-W-7Szkodniki drzew i krzewów ozdobnych w zieleni miejskiej i w ogrodach.
T-W-6Przegląd szkodników drzew i krzewów owocowych.
T-L-1Zajęcia terenowe. Diagnostyka szkodników wybranych roślin ogrodniczych, rolniczych i terenów zieleni na podstwie uszkodzeń roślin. Owady minujące liście. Identyfikacja roztoczy roślinożernych na podstawie objawów ich żerowania.
T-W-1Powiązania fitofagów z roślinami. Klasyfikacja uszkodzeń roślin rolniczych, ogrodniczych i terenów zieleni powodowanych przez szkodniki z aparatem gębowym kłująco-ssącym i gryzącym.
T-W-4Charkatersytyka i przegląd szkodników warzyw.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-4film
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemny egzamin z treści wykładowych
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie z treści ćwiczeniowych
S-3Ocena formująca: sprawdzian
S-4Ocena formująca: ekspozycja i prezentacja materiału entomologicznego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0zna najważniejsze grupy szkodników roślin rolniczych, ogrodniczych i terenów zieleni
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_C19_U01potrafi zidentyfikować najważniejsze szkodniki roślin rolniczych, ogrodniczych i terenów zieleni na podstawie cech morfologiczncyh i morfometrycznych szkodliwych stadiów larwalnych i imaginalnych oraz ocenić zdrowotność roślin w oparciu o rodzaj uszkodzeń roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_U06posiada umiejętność identyfikacji najważniejszych grup agrofagów roślin uprawnych i dziko rosnących
MR_1A_U10potrafi posługiwać się podstawowymi technikami w ocenie stanu zdrowotności roślin i kondycji środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu diagnozowania szkodników roślin na podstawie uszkodzeń roślin oraz cech morfologicznych różnych stadiów rozowjowych szkodników w uprawach rolniczych, ogrodniczych i terenów zieleni.
Treści programoweT-A-1Zasady korzystania z klucza entomologicznego. Diagnostyka szkodników roślin ogrodniczych, rolniczych i terenów zieleni na podstawie cech morfologicznych i morfometrychnych stadiów larwalnych i imaginalnych.
T-W-7Szkodniki drzew i krzewów ozdobnych w zieleni miejskiej i w ogrodach.
T-W-5Szkodniki roślin ozdobnych w gruncie i w uprawach pod osłonami.
T-W-2Przegląd wielożernych szkodników upraw rolniczych, ogrodniczych i terenów zieleni.
T-W-6Przegląd szkodników drzew i krzewów owocowych.
T-W-4Charkatersytyka i przegląd szkodników warzyw.
T-A-2Identyfikacjai diagnostyka na podstawie cech morfologicznych i morfometrycznych entomofauny pożytecznej towarzyszącej szkodnikom roślin.
T-W-1Powiązania fitofagów z roślinami. Klasyfikacja uszkodzeń roślin rolniczych, ogrodniczych i terenów zieleni powodowanych przez szkodniki z aparatem gębowym kłująco-ssącym i gryzącym.
T-L-1Zajęcia terenowe. Diagnostyka szkodników wybranych roślin ogrodniczych, rolniczych i terenów zieleni na podstwie uszkodzeń roślin. Owady minujące liście. Identyfikacja roztoczy roślinożernych na podstawie objawów ich żerowania.
T-W-3Szkodniki najważniejszych upraw rolniczych.
Metody nauczaniaM-4film
M-1wykład informacyjny
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie z treści ćwiczeniowych
S-3Ocena formująca: sprawdzian
S-4Ocena formująca: ekspozycja i prezentacja materiału entomologicznego
S-1Ocena podsumowująca: pisemny egzamin z treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi diagnozować najważniejsze szkodniki roślin na podstawie ich cech morfologicznych i morfometrycznych oraz w oparciu o rodzaj uszkodzeń roślin powodowanych przez fitofagi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_C19_K01rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się w celu prawidłowego rozstrzygania dylematów zawodowych związanych z występowaniem szkodników roślin w uprawach rolniczych, ogrodniczych i na terenach zieleni oraz odpowiedzialnie podejmuje decyzje dotyczące integrowanej ochrony roślin przed określonymi grupami szkodników, z uwzględnieniem protekcji środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_K01rozumie potrzebę ustawicznego zdobywania i poszerzania wiedzy w zakresie ochrony roślin i środowiska
MR_1A_K03jest przygotowany do pracy indywidualnej i zespołowej w organizacjach i instytucjach zajmujących się produkcją roślinną oraz organizacją ochrony roślin
MR_1A_K04potrafi podjąć decyzję dotyczącą wdrażania w życie zasad integrowanej ochrony roślin, docenia znaczenie profilaktyki i konieczności protekcji środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu diagnozowania szkodników roślin na podstawie uszkodzeń roślin oraz cech morfologicznych różnych stadiów rozowjowych szkodników w uprawach rolniczych, ogrodniczych i terenów zieleni.
Treści programoweT-A-2Identyfikacjai diagnostyka na podstawie cech morfologicznych i morfometrycznych entomofauny pożytecznej towarzyszącej szkodnikom roślin.
T-W-7Szkodniki drzew i krzewów ozdobnych w zieleni miejskiej i w ogrodach.
T-A-1Zasady korzystania z klucza entomologicznego. Diagnostyka szkodników roślin ogrodniczych, rolniczych i terenów zieleni na podstawie cech morfologicznych i morfometrychnych stadiów larwalnych i imaginalnych.
T-L-1Zajęcia terenowe. Diagnostyka szkodników wybranych roślin ogrodniczych, rolniczych i terenów zieleni na podstwie uszkodzeń roślin. Owady minujące liście. Identyfikacja roztoczy roślinożernych na podstawie objawów ich żerowania.
T-W-6Przegląd szkodników drzew i krzewów owocowych.
T-W-5Szkodniki roślin ozdobnych w gruncie i w uprawach pod osłonami.
T-W-3Szkodniki najważniejszych upraw rolniczych.
T-W-2Przegląd wielożernych szkodników upraw rolniczych, ogrodniczych i terenów zieleni.
T-W-1Powiązania fitofagów z roślinami. Klasyfikacja uszkodzeń roślin rolniczych, ogrodniczych i terenów zieleni powodowanych przez szkodniki z aparatem gębowym kłująco-ssącym i gryzącym.
T-W-4Charkatersytyka i przegląd szkodników warzyw.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: sprawdzian
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie z treści ćwiczeniowych
S-1Ocena podsumowująca: pisemny egzamin z treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma świadomość konieczności ciagłego samodoskonalenia się w celu prawidłowego rozstrzygania dylematów zawodowych związnych z występowaniem szkodników roślin w róznych uprawach i na terenach zieleni oraz koniecznością podjęcia działań i doborem odpowiednich metod ochrony, z uwzględnieniem protekcji środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0