Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Medycyna roślin (S1)
Sylabus przedmiotu Diagnostyka szkodników roślin rolniczych, ogrodniczych i terenów zieleni:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Medycyna roślin | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Diagnostyka szkodników roślin rolniczych, ogrodniczych i terenów zieleni | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Karbowska-Dzięgielewska <Magdalena.Karbowska-Dziegielewska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowe wiadomości z zoologii i botaniki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zdobycie wiedzy i umiejętności z zakresu diagnozowania szkodników roślin na podstawie uszkodzeń roślin oraz cech morfologicznych różnych stadiów rozowjowych szkodników w uprawach rolniczych, ogrodniczych i terenów zieleni. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zasady korzystania z klucza entomologicznego. Diagnostyka szkodników roślin ogrodniczych, rolniczych i terenów zieleni na podstawie cech morfologicznych i morfometrychnych stadiów larwalnych i imaginalnych. | 5 |
T-A-2 | Identyfikacjai diagnostyka na podstawie cech morfologicznych i morfometrycznych entomofauny pożytecznej towarzyszącej szkodnikom roślin. | 5 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Zajęcia terenowe. Diagnostyka szkodników wybranych roślin ogrodniczych, rolniczych i terenów zieleni na podstwie uszkodzeń roślin. Owady minujące liście. Identyfikacja roztoczy roślinożernych na podstawie objawów ich żerowania. | 10 |
10 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Powiązania fitofagów z roślinami. Klasyfikacja uszkodzeń roślin rolniczych, ogrodniczych i terenów zieleni powodowanych przez szkodniki z aparatem gębowym kłująco-ssącym i gryzącym. | 6 |
T-W-2 | Przegląd wielożernych szkodników upraw rolniczych, ogrodniczych i terenów zieleni. | 4 |
T-W-3 | Szkodniki najważniejszych upraw rolniczych. | 4 |
T-W-4 | Charkatersytyka i przegląd szkodników warzyw. | 4 |
T-W-5 | Szkodniki roślin ozdobnych w gruncie i w uprawach pod osłonami. | 4 |
T-W-6 | Przegląd szkodników drzew i krzewów owocowych. | 4 |
T-W-7 | Szkodniki drzew i krzewów ozdobnych w zieleni miejskiej i w ogrodach. | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | uczestnictwo w konsultacjach | 10 |
A-A-3 | studiowanie literatury przedmiotowej | 10 |
A-A-4 | przygotowanie do sprawdzianów i zaliczenia wiedzy z ćwiczeń | 15 |
45 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-L-2 | zebranie, diagnostyka i prezentacja materiału zebranego z terenu | 5 |
A-L-3 | uczestnictwo w konsultacjach | 5 |
A-L-4 | przygotowanie do pisemnego zaliczenia laboratoriów | 5 |
A-L-5 | studiowanie zalecanej literatury przedmiotowej | 5 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | uczestnictwo w konsultacjach | 5 |
A-W-3 | studiowanie przedmiotowej literatury | 5 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia wykładów | 5 |
A-W-5 | udział w egzaminie pisemnym z wykładów | 1 |
46 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | film |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: pisemny egzamin z treści wykładowych |
S-2 | Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie z treści ćwiczeniowych |
S-3 | Ocena formująca: sprawdzian |
S-4 | Ocena formująca: ekspozycja i prezentacja materiału entomologicznego |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_C19_W01 ma wiedzę na temat najważniejszych szkodników roślin wystepujących w uprawach rolniczych i ogrodniczych oraz na terenach zieleni oraz o ich wpływie na zdrowotność roślin. | MR_1A_W10, MR_1A_W11 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06, R1A_W07 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04 | C-1 | T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-L-1, T-W-1, T-W-4 | M-1, M-4, M-3, M-2 | S-1, S-2, S-3, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_C19_U01 potrafi zidentyfikować najważniejsze szkodniki roślin rolniczych, ogrodniczych i terenów zieleni na podstawie cech morfologiczncyh i morfometrycznych szkodliwych stadiów larwalnych i imaginalnych oraz ocenić zdrowotność roślin w oparciu o rodzaj uszkodzeń roślin | MR_1A_U06, MR_1A_U10 | R1A_U05 | InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-1 | T-A-1, T-W-7, T-W-5, T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-A-2, T-W-1, T-L-1, T-W-3 | M-4, M-1, M-3, M-2 | S-2, S-3, S-4, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_C19_K01 rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się w celu prawidłowego rozstrzygania dylematów zawodowych związanych z występowaniem szkodników roślin w uprawach rolniczych, ogrodniczych i na terenach zieleni oraz odpowiedzialnie podejmuje decyzje dotyczące integrowanej ochrony roślin przed określonymi grupami szkodników, z uwzględnieniem protekcji środowiska | MR_1A_K01, MR_1A_K03, MR_1A_K04 | R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1 | T-A-2, T-W-7, T-A-1, T-L-1, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4 | M-3, M-1, M-2 | S-3, S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_C19_W01 ma wiedzę na temat najważniejszych szkodników roślin wystepujących w uprawach rolniczych i ogrodniczych oraz na terenach zieleni oraz o ich wpływie na zdrowotność roślin. | 2,0 | |
3,0 | zna najważniejsze grupy szkodników roślin rolniczych, ogrodniczych i terenów zieleni | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_C19_U01 potrafi zidentyfikować najważniejsze szkodniki roślin rolniczych, ogrodniczych i terenów zieleni na podstawie cech morfologiczncyh i morfometrycznych szkodliwych stadiów larwalnych i imaginalnych oraz ocenić zdrowotność roślin w oparciu o rodzaj uszkodzeń roślin | 2,0 | |
3,0 | potrafi diagnozować najważniejsze szkodniki roślin na podstawie ich cech morfologicznych i morfometrycznych oraz w oparciu o rodzaj uszkodzeń roślin powodowanych przez fitofagi | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_C19_K01 rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się w celu prawidłowego rozstrzygania dylematów zawodowych związanych z występowaniem szkodników roślin w uprawach rolniczych, ogrodniczych i na terenach zieleni oraz odpowiedzialnie podejmuje decyzje dotyczące integrowanej ochrony roślin przed określonymi grupami szkodników, z uwzględnieniem protekcji środowiska | 2,0 | |
3,0 | ma świadomość konieczności ciagłego samodoskonalenia się w celu prawidłowego rozstrzygania dylematów zawodowych związnych z występowaniem szkodników roślin w róznych uprawach i na terenach zieleni oraz koniecznością podjęcia działań i doborem odpowiednich metod ochrony, z uwzględnieniem protekcji środowiska | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Wilkaniec B. (red.), Entomologia szczegółowa, PWRiL, Poznań, 2010
- Wilkaniec B. (red.), Entomologia stosowana, AR, Poznań, 2002
- Miętkiewski R. (red.), Zarys nauki o szkodnikach roślin., WSRP, Siedlce, 1994
Literatura dodatkowa
- Boczek J. (red.), Diagnostyka szkodników roślin i ich wrogów naturalnych, SGGW, Warszawa, 2001, Tom I-IV
- Osmołowski G. (red.), Klucz do oznaczania szkodników na podstawie uszkodzeń roslin uprawnych, PWRiL, Warszawa, 1980