Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Medycyna roślin (S1)

Sylabus przedmiotu Genetyka i hodowla odpornościowa roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Medycyna roślin
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Genetyka i hodowla odpornościowa roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Kulpa <Danuta.Kulpa@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcelina Krupa-Małkiewicz <Marcelina.Krupa-Malkiewicz@zut.edu.pl>, Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>, Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>, Miłosz Smolik <Milosz.Smolik@zut.edu.pl>, Stefan Stojałowski <Stefan.Stojalowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 30 2,00,49zaliczenie
wykładyW3 20 2,00,51zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw biologii ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmów rozmnażania organizmów żywych, cytologii, biochemii i fizjologii roślin
W-2Podstawowa wiedza z zakresu chemii i matematyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie mechanizmów dziedziczenia cech, zrozumienie podstaw istnienia zmiennosci biologicznej w obrębie organizmów żywych.
C-2Poznanie głównych sposobów wykorzystania zmienności genetycznej w tworzeniu odmian odpornych na choroby.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody oceny zmienności biologicznej.2
T-A-2Znaczenie podziałów mitotycznych i mejotycznych dla dziedziczenia cech. Analiza kariotypów2
T-A-3Dziedziczenie jednej pary alleli. Niezależne dziedziczenie dwóch par alleli.2
T-A-4Komplementarne, epistatyczne, addytywne współdziałanie genów.2
T-A-5Dziedziczenie genów sprzężonych.2
T-A-6Struktura genetyczna populacji. Zastosowanie wzoru Hardy'ego-Weinberga.2
T-A-7Zasady sekwencjonowania DNA. Molekularne podstawy biosyntezy białek.2
T-A-8Konsekwencje mutacji genowych. Mutacje chromosomowe i zmienność liczny chromosomów.2
T-A-9Techniki genetyki molekularnej. Klonowanie DNA. Wyposażenie laboratorium genetyki molekularnej.2
T-A-10Organizacja procesu hodowlanego - szkółki i doświadczenia hodowlane.2
T-A-11Metody oceny materiałów hodowlanych. Ocena odporności na choroby.2
T-A-12Selekcja masowa i indywidualna w hodowli roślin2
T-A-13Możliwości zastosowania metod biotechnologicznych w hodowli odpornościowej2
T-A-14Analiza rejestru odmian roślin uprawnych pod kątem zaleceń dla zintegrowanej ochrony roślin2
T-A-15Znaczenie współczynnika reprodukcji dla szybkości wprowadzania odmian odpornych do praktyki rolniczej i ogrodniczej. Zaliczenie2
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do genetyki: Zmienność biologiczna, dziedziczenie, chromosomy, genomy, kariotypy2
T-W-2Prawa Mendla: Dziedziczenie jednej pary alleli. Niezależne dziedziczenie dwóch i większej liczby par alleli.2
T-W-3Rekombinacja genetyczna - mechanizm i znaczenie. Efekty fenotypowe współdziałań genów nieallelicznych.2
T-W-4Dziedziczenie genów sprzężonych. Mapy genetyczne. Dziedziczenie cech ilościowych. Transgresja i odziedziczalność cech.2
T-W-5Dziedziczenie genów w populacjach.2
T-W-6Molekularne podstawy dziedziczenia - rola DNA i RNA. Biosynteza kwasów nukleinowych.2
T-W-7Cele hodowli roślin. Pojęcie odmiany uprawnej. Znaczenie odporności na choroby i genetyczne źródła odporności wykorzystywane w hodowli.2
T-W-8Metody hodowli rekombinacyjnej. Krzyżowania wewnątrzgatunkowe i międzygatunkowe w hodowli odpornościowej. Wykorzystanie metod inżynierii genetycznej w hodowli odpornościowej.2
T-W-9Metody hodowli odmian mieszańcowych. Znaczenie genów jądrowych i cytoplazmatycznych dla odporności mieszańców na choroby2
T-W-10System rejestracji odmian w Polsce i w Unii Europejskiej. Ocena cech odpornościowych w doświadczeniach przedrejestrowych.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych30
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu30
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu18
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wiedzy z wykładów20
A-W-4Udział w zaliczeniu2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: Zaliczenia zadań wykonywanych samodzielnie na ćwiczeniach audytoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_C14_W01
Student potrafi scharakteryzowac podstawowe mechanizmy dziedziczenia i sposoby ich wykorzystania w hodowli odpornościowej roślin
MR_1A_W01, MR_1A_W05, MR_1A_W04, MR_1A_W08R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W08, R1A_W09InzA_W01, InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05C-2, C-1T-W-7, T-W-6, T-W-9, T-W-10, T-W-8, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-2, M-3, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_C14_U01
Student potrafi wyjaśniać mechanizmy dziedziczenia cech i umie określić w jaki sposób i w jakim zakresie mechanizmy te można wykorzystać do otrzymywania roślin odpornych na chroby.
MR_1A_U09, MR_1A_U11R1A_U03, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U02, InzA_U05, InzA_U07C-2, C-1T-A-2, T-A-15, T-A-5, T-A-6, T-A-4, T-A-14, T-A-3, T-A-9, T-A-1, T-A-7, T-A-13, T-A-10, T-A-11, T-A-8, T-A-12M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MR_1A_C14_K01
Student rozumie potrzebę ustawicznego aktualizowania i poszerzania wiedzy w celu odpowiedzialnego prowadzenia produkcji roślinnej w warunkach zintegrowanej ochrony roślin.
MR_1A_K01, MR_1A_K05, MR_1A_K07R1A_K01, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-2, C-1T-W-4, T-W-6, T-A-3, T-W-7, T-A-10, T-W-8, T-A-5, T-A-7, T-W-3, T-A-4, T-W-9, T-A-15, T-W-5, T-W-1, T-A-8, T-A-9, T-A-13, T-A-2, T-A-12, T-A-14, T-W-2, T-A-11, T-A-1, T-A-6, T-W-10M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_C14_W01
Student potrafi scharakteryzowac podstawowe mechanizmy dziedziczenia i sposoby ich wykorzystania w hodowli odpornościowej roślin
2,0
3,0Student zna na poziomie podstawowym mechanizmy dziedziczenia cech u roślin i patogenów oraz wykazuje orientację w metodach wykorzystania wiedzy genetycznej w hodowli odpornościowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_C14_U01
Student potrafi wyjaśniać mechanizmy dziedziczenia cech i umie określić w jaki sposób i w jakim zakresie mechanizmy te można wykorzystać do otrzymywania roślin odpornych na chroby.
2,0
3,0Student interpretuje efekty dziedziczenia cech na poziomie podstawowym. Zna najważniejsze metody stosowane w hodowli odpornościowej i potrafi zgodnie z zasadami zintegrowanej ochrony roślin wskazać odmiany zalecane do uprawy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
MR_1A_C14_K01
Student rozumie potrzebę ustawicznego aktualizowania i poszerzania wiedzy w celu odpowiedzialnego prowadzenia produkcji roślinnej w warunkach zintegrowanej ochrony roślin.
2,0
3,0Student wykazuje na poziomie elementarnym zaangażowanie w pogłębianie wiedzy w celu wykorzystania jej w praktyce zawodowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Winter P.C., Hickey G., Fletcher H.C., Genetyka - krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2000, 1
  2. Michalik B. (red.), Hodowla Roślin z elementami genetyki i biotechnologii, PWRiL, Poznań, 2009, 1

Literatura dodatkowa

  1. Brown T.A., Genomy, PWN, Warszawa, 2001, 1

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody oceny zmienności biologicznej.2
T-A-2Znaczenie podziałów mitotycznych i mejotycznych dla dziedziczenia cech. Analiza kariotypów2
T-A-3Dziedziczenie jednej pary alleli. Niezależne dziedziczenie dwóch par alleli.2
T-A-4Komplementarne, epistatyczne, addytywne współdziałanie genów.2
T-A-5Dziedziczenie genów sprzężonych.2
T-A-6Struktura genetyczna populacji. Zastosowanie wzoru Hardy'ego-Weinberga.2
T-A-7Zasady sekwencjonowania DNA. Molekularne podstawy biosyntezy białek.2
T-A-8Konsekwencje mutacji genowych. Mutacje chromosomowe i zmienność liczny chromosomów.2
T-A-9Techniki genetyki molekularnej. Klonowanie DNA. Wyposażenie laboratorium genetyki molekularnej.2
T-A-10Organizacja procesu hodowlanego - szkółki i doświadczenia hodowlane.2
T-A-11Metody oceny materiałów hodowlanych. Ocena odporności na choroby.2
T-A-12Selekcja masowa i indywidualna w hodowli roślin2
T-A-13Możliwości zastosowania metod biotechnologicznych w hodowli odpornościowej2
T-A-14Analiza rejestru odmian roślin uprawnych pod kątem zaleceń dla zintegrowanej ochrony roślin2
T-A-15Znaczenie współczynnika reprodukcji dla szybkości wprowadzania odmian odpornych do praktyki rolniczej i ogrodniczej. Zaliczenie2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do genetyki: Zmienność biologiczna, dziedziczenie, chromosomy, genomy, kariotypy2
T-W-2Prawa Mendla: Dziedziczenie jednej pary alleli. Niezależne dziedziczenie dwóch i większej liczby par alleli.2
T-W-3Rekombinacja genetyczna - mechanizm i znaczenie. Efekty fenotypowe współdziałań genów nieallelicznych.2
T-W-4Dziedziczenie genów sprzężonych. Mapy genetyczne. Dziedziczenie cech ilościowych. Transgresja i odziedziczalność cech.2
T-W-5Dziedziczenie genów w populacjach.2
T-W-6Molekularne podstawy dziedziczenia - rola DNA i RNA. Biosynteza kwasów nukleinowych.2
T-W-7Cele hodowli roślin. Pojęcie odmiany uprawnej. Znaczenie odporności na choroby i genetyczne źródła odporności wykorzystywane w hodowli.2
T-W-8Metody hodowli rekombinacyjnej. Krzyżowania wewnątrzgatunkowe i międzygatunkowe w hodowli odpornościowej. Wykorzystanie metod inżynierii genetycznej w hodowli odpornościowej.2
T-W-9Metody hodowli odmian mieszańcowych. Znaczenie genów jądrowych i cytoplazmatycznych dla odporności mieszańców na choroby2
T-W-10System rejestracji odmian w Polsce i w Unii Europejskiej. Ocena cech odpornościowych w doświadczeniach przedrejestrowych.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych30
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu18
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wiedzy z wykładów20
A-W-4Udział w zaliczeniu2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_C14_W01Student potrafi scharakteryzowac podstawowe mechanizmy dziedziczenia i sposoby ich wykorzystania w hodowli odpornościowej roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_W01ma podstawową wiedzę w zakresie biologii, chemii, biochemii, genetyki, matematyki i fizyki niezbędną do zrozumienia procesów zachodzących w biosferze, w ekosystemach naturalnych i uprawnych
MR_1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik i mechanizmów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
MR_1A_W04ma ogólną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej i o zadaniach technicznych na poziomie inżynierskim dostosowaną do kierunku Medycyna Roślin
MR_1A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W08zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowej
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Poznanie głównych sposobów wykorzystania zmienności genetycznej w tworzeniu odmian odpornych na choroby.
C-1Poznanie mechanizmów dziedziczenia cech, zrozumienie podstaw istnienia zmiennosci biologicznej w obrębie organizmów żywych.
Treści programoweT-W-7Cele hodowli roślin. Pojęcie odmiany uprawnej. Znaczenie odporności na choroby i genetyczne źródła odporności wykorzystywane w hodowli.
T-W-6Molekularne podstawy dziedziczenia - rola DNA i RNA. Biosynteza kwasów nukleinowych.
T-W-9Metody hodowli odmian mieszańcowych. Znaczenie genów jądrowych i cytoplazmatycznych dla odporności mieszańców na choroby
T-W-10System rejestracji odmian w Polsce i w Unii Europejskiej. Ocena cech odpornościowych w doświadczeniach przedrejestrowych.
T-W-8Metody hodowli rekombinacyjnej. Krzyżowania wewnątrzgatunkowe i międzygatunkowe w hodowli odpornościowej. Wykorzystanie metod inżynierii genetycznej w hodowli odpornościowej.
T-W-5Dziedziczenie genów w populacjach.
T-W-2Prawa Mendla: Dziedziczenie jednej pary alleli. Niezależne dziedziczenie dwóch i większej liczby par alleli.
T-W-3Rekombinacja genetyczna - mechanizm i znaczenie. Efekty fenotypowe współdziałań genów nieallelicznych.
T-W-4Dziedziczenie genów sprzężonych. Mapy genetyczne. Dziedziczenie cech ilościowych. Transgresja i odziedziczalność cech.
T-W-1Wprowadzenie do genetyki: Zmienność biologiczna, dziedziczenie, chromosomy, genomy, kariotypy
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna na poziomie podstawowym mechanizmy dziedziczenia cech u roślin i patogenów oraz wykazuje orientację w metodach wykorzystania wiedzy genetycznej w hodowli odpornościowej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_C14_U01Student potrafi wyjaśniać mechanizmy dziedziczenia cech i umie określić w jaki sposób i w jakim zakresie mechanizmy te można wykorzystać do otrzymywania roślin odpornych na chroby.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_U09potrafi rozpoznać i przeanalizować zjawiska wpływające na stan rozwojowy i zdrowotny rośliny oraz zaplanować i zastosować zabiegi mające na celu poprawę warunków jej wzrostu
MR_1A_U11posiada umiejętność podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów występujących w medycynie roślin z wykorzystaniem technologii tradycyjnych i nowoczesnych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Poznanie głównych sposobów wykorzystania zmienności genetycznej w tworzeniu odmian odpornych na choroby.
C-1Poznanie mechanizmów dziedziczenia cech, zrozumienie podstaw istnienia zmiennosci biologicznej w obrębie organizmów żywych.
Treści programoweT-A-2Znaczenie podziałów mitotycznych i mejotycznych dla dziedziczenia cech. Analiza kariotypów
T-A-15Znaczenie współczynnika reprodukcji dla szybkości wprowadzania odmian odpornych do praktyki rolniczej i ogrodniczej. Zaliczenie
T-A-5Dziedziczenie genów sprzężonych.
T-A-6Struktura genetyczna populacji. Zastosowanie wzoru Hardy'ego-Weinberga.
T-A-4Komplementarne, epistatyczne, addytywne współdziałanie genów.
T-A-14Analiza rejestru odmian roślin uprawnych pod kątem zaleceń dla zintegrowanej ochrony roślin
T-A-3Dziedziczenie jednej pary alleli. Niezależne dziedziczenie dwóch par alleli.
T-A-9Techniki genetyki molekularnej. Klonowanie DNA. Wyposażenie laboratorium genetyki molekularnej.
T-A-1Metody oceny zmienności biologicznej.
T-A-7Zasady sekwencjonowania DNA. Molekularne podstawy biosyntezy białek.
T-A-13Możliwości zastosowania metod biotechnologicznych w hodowli odpornościowej
T-A-10Organizacja procesu hodowlanego - szkółki i doświadczenia hodowlane.
T-A-11Metody oceny materiałów hodowlanych. Ocena odporności na choroby.
T-A-8Konsekwencje mutacji genowych. Mutacje chromosomowe i zmienność liczny chromosomów.
T-A-12Selekcja masowa i indywidualna w hodowli roślin
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenia zadań wykonywanych samodzielnie na ćwiczeniach audytoryjnych
S-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student interpretuje efekty dziedziczenia cech na poziomie podstawowym. Zna najważniejsze metody stosowane w hodowli odpornościowej i potrafi zgodnie z zasadami zintegrowanej ochrony roślin wskazać odmiany zalecane do uprawy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMR_1A_C14_K01Student rozumie potrzebę ustawicznego aktualizowania i poszerzania wiedzy w celu odpowiedzialnego prowadzenia produkcji roślinnej w warunkach zintegrowanej ochrony roślin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMR_1A_K01rozumie potrzebę ustawicznego zdobywania i poszerzania wiedzy w zakresie ochrony roślin i środowiska
MR_1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za jakość produkcji roślinnej
MR_1A_K07ma świadomość społecznych i etycznych aspektów stosowania inżynierii genetycznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Poznanie głównych sposobów wykorzystania zmienności genetycznej w tworzeniu odmian odpornych na choroby.
C-1Poznanie mechanizmów dziedziczenia cech, zrozumienie podstaw istnienia zmiennosci biologicznej w obrębie organizmów żywych.
Treści programoweT-W-4Dziedziczenie genów sprzężonych. Mapy genetyczne. Dziedziczenie cech ilościowych. Transgresja i odziedziczalność cech.
T-W-6Molekularne podstawy dziedziczenia - rola DNA i RNA. Biosynteza kwasów nukleinowych.
T-A-3Dziedziczenie jednej pary alleli. Niezależne dziedziczenie dwóch par alleli.
T-W-7Cele hodowli roślin. Pojęcie odmiany uprawnej. Znaczenie odporności na choroby i genetyczne źródła odporności wykorzystywane w hodowli.
T-A-10Organizacja procesu hodowlanego - szkółki i doświadczenia hodowlane.
T-W-8Metody hodowli rekombinacyjnej. Krzyżowania wewnątrzgatunkowe i międzygatunkowe w hodowli odpornościowej. Wykorzystanie metod inżynierii genetycznej w hodowli odpornościowej.
T-A-5Dziedziczenie genów sprzężonych.
T-A-7Zasady sekwencjonowania DNA. Molekularne podstawy biosyntezy białek.
T-W-3Rekombinacja genetyczna - mechanizm i znaczenie. Efekty fenotypowe współdziałań genów nieallelicznych.
T-A-4Komplementarne, epistatyczne, addytywne współdziałanie genów.
T-W-9Metody hodowli odmian mieszańcowych. Znaczenie genów jądrowych i cytoplazmatycznych dla odporności mieszańców na choroby
T-A-15Znaczenie współczynnika reprodukcji dla szybkości wprowadzania odmian odpornych do praktyki rolniczej i ogrodniczej. Zaliczenie
T-W-5Dziedziczenie genów w populacjach.
T-W-1Wprowadzenie do genetyki: Zmienność biologiczna, dziedziczenie, chromosomy, genomy, kariotypy
T-A-8Konsekwencje mutacji genowych. Mutacje chromosomowe i zmienność liczny chromosomów.
T-A-9Techniki genetyki molekularnej. Klonowanie DNA. Wyposażenie laboratorium genetyki molekularnej.
T-A-13Możliwości zastosowania metod biotechnologicznych w hodowli odpornościowej
T-A-2Znaczenie podziałów mitotycznych i mejotycznych dla dziedziczenia cech. Analiza kariotypów
T-A-12Selekcja masowa i indywidualna w hodowli roślin
T-A-14Analiza rejestru odmian roślin uprawnych pod kątem zaleceń dla zintegrowanej ochrony roślin
T-W-2Prawa Mendla: Dziedziczenie jednej pary alleli. Niezależne dziedziczenie dwóch i większej liczby par alleli.
T-A-11Metody oceny materiałów hodowlanych. Ocena odporności na choroby.
T-A-1Metody oceny zmienności biologicznej.
T-A-6Struktura genetyczna populacji. Zastosowanie wzoru Hardy'ego-Weinberga.
T-W-10System rejestracji odmian w Polsce i w Unii Europejskiej. Ocena cech odpornościowych w doświadczeniach przedrejestrowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia przedmiotowe
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: Zaliczenia zadań wykonywanych samodzielnie na ćwiczeniach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje na poziomie elementarnym zaangażowanie w pogłębianie wiedzy w celu wykorzystania jej w praktyce zawodowej
3,5
4,0
4,5
5,0