Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Medycyna roślin (S1)
Sylabus przedmiotu Wirusologia i choroby wirusowe roślin:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Medycyna roślin | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Wirusologia i choroby wirusowe roślin | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>, Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>, Janusz Błaszkowski <Janusz.Blaszkowski@zut.edu.pl>, Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | biologia (zakres szkoły średniej) |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie wiedzy o chorobach wirusowych roślin. Poznanie mechanizmu infekcji wirusowej i sposobów przeciwdziałania. |
C-2 | Nabycie umiejętności dobrania opowiednich technik diagnostycznych w rozpoznawaniu infekcji wirusowych. |
C-3 | Uświadomienie znaczenia kondycji/odporności rośliny oraz dbania o bioróżnorodność, jako podstawowych narzędzi walki z patogenami |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Nazewnictwo i taksonomia wirusów roślin. Indeks nazw wirusów i wiroidów | 4 |
T-A-2 | Epidemiologia wirusowych chorób roślin i ekologia wirusów roślin | 6 |
T-A-3 | Symptomatologia i etiologia wybranych chorób wirusowych roślin rolniczych, ogrodniczych i ozdobnych. | 5 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody wykrywania i diagnostyki wirusów | 2 |
T-L-2 | Inokulacja wybranych roślin żywicielskich | 3 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zarys historyczny wirusologii i podstawowe pojęcia. | 2 |
T-W-2 | Systematyka wirusów, ich charakterystyka i choroby wirusowe. | 10 |
T-W-3 | Wpływ czynników (fizycznych, chemicznych, biologicznych) na rozprzestrzenianie się wirusów w ekosystemach | 4 |
T-W-4 | Zakażenia wirusowe, odporność i profilaktyka | 4 |
T-W-5 | Objawy wirusowych chorób roślin. Przenoszenie wirusów i rozprzestrzenianie się chorób wirusowych roślin. Czynniki sprzyjające występowaniu chorób wirusowych roślin. Ochrona roślin przed wirusami. | 10 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | udział w ćwiczeniach | 15 |
A-A-2 | przygotowanie do zaliczenia formy zajęć | 6 |
A-A-3 | konsultacje | 2 |
A-A-4 | studiowanie literatury przedmiotowej | 7 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | udział w ćwiczeniach | 5 |
A-L-2 | przygotowanie do zaliczenia | 8 |
A-L-3 | konsultacje | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | udział w wykładach | 30 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 13 |
45 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | referat |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: kolokwium |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena referatu |
S-3 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_C06_W01 Wiedza na temat wirusów roślinnych, stanowiących potencjalne zagrożenie dla plonów i kondycji roślin. Znajomość sposobów ograniczania rozprzestrzeniania się patogenów | MR_1A_W04, MR_1A_W10, MR_1A_W11 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06, R1A_W07 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05 | C-1 | T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-W-3 | M-2, M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_C06_U01 Umiejętność rozpoznania infekcji wirusowej roślin i dobrania sposobu eliminacji czynnika patogennego z uprawy. Poznanie sposobów diagnostyki wirusów. | MR_1A_U06, MR_1A_U09 | R1A_U05, R1A_U06 | InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-2 | T-L-2, T-A-2, T-A-3, T-L-1, T-A-1 | M-2, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_C06_K01 Świadomość zagrożeń ze strony patogenów i zrozumienie potrzeby ochrony bioróżorodności w ekosysemach. Zrozumienie potrzeby aktualizacji wiedzy i umiejętności z zakresu ochrony roślin przed infekcjami. | MR_1A_K01, MR_1A_K02, MR_1A_K04, MR_1A_K05 | R1A_K01, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-3 | T-A-1, T-W-2, T-L-1, T-W-3, T-W-5, T-A-2, T-W-4, T-A-3, T-W-1 | M-3, M-1, M-2, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_C06_W01 Wiedza na temat wirusów roślinnych, stanowiących potencjalne zagrożenie dla plonów i kondycji roślin. Znajomość sposobów ograniczania rozprzestrzeniania się patogenów | 2,0 | |
3,0 | Znajomość jedynie wybranych grup wirusów i podstawowa wiedza na ich temat. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_C06_U01 Umiejętność rozpoznania infekcji wirusowej roślin i dobrania sposobu eliminacji czynnika patogennego z uprawy. Poznanie sposobów diagnostyki wirusów. | 2,0 | |
3,0 | potrafi prawidłowo rozpoznać wirusowe choroby roślin | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_C06_K01 Świadomość zagrożeń ze strony patogenów i zrozumienie potrzeby ochrony bioróżorodności w ekosysemach. Zrozumienie potrzeby aktualizacji wiedzy i umiejętności z zakresu ochrony roślin przed infekcjami. | 2,0 | |
3,0 | ma świadomość jakie czynniki decydują o odporności roślin na infekcje wirusowe i ma świadomość potrzeby doskonalenia i uzupełniania umiejętności i wiedzy o wirusach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Kryczyński S., Wirusologia roślin, PWN, Warszawa, 2010
- Piekarocz A., Podstawy wirusologii, PWN, Warszawa, 2012
- Adaszek Ł. i in., Wirusologia - przewodnik do ćwiczeń, UP, Lublin, 2013
- Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 1., PWRiL, Poznań, 2010
- Kryczyński S., Weber Z., Fitopatologia. Tom 2., PWRiL, Poznań, 2011
- Borecki Z., Nauka o chorobach roślin, PWRiL, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Publikacje naukowe i popularnonaukowe z zakresu przedmiotu