Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Medycyna roślin (S1)
Sylabus przedmiotu Mikrobiologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Medycyna roślin | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mikrobiologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Hawrot-Paw <Malgorzata.Hawrot-Paw@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Błaszak <Magdalena.Blaszak@zut.edu.pl>, Krystyna Cybulska <Krystyna.Cybulska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu biologii, chemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu mikrobiologii, poznanie głównych grup mikroorganizmów i ich roli w środowisku, z uwzględnieniem relacji mikroorganizm-gleba-roślina. |
C-2 | Nabycie podstawowych umiejętności związanych z pracą w laboratorium mikrobiologicznym oraz technik stosowanych w analizach mikrobiologicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Fototrofia i fotosynteza mikroorganizmów. | 2 |
T-A-2 | Biologiczne wiązanie azotu cząsteczkowego (BWAA). | 3 |
5 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Przepisy BHP obowiązujące w laboratorium mikrobiologicznym. Podstawowe zasady, technika pracy oraz sprzęt stosowany w laboratorium mikrobiologicznym. | 2 |
T-L-2 | Morfologia mikroorganizmów. Preparat mikrobiologiczny. Metody barwienia | 4 |
T-L-3 | Metody izolacji i identyfikacji mikroorganizmów. | 2 |
T-L-4 | Wpływ czynników środowiska na mikroorganizmy. | 2 |
T-L-5 | Równowaga biologiczna gleby. | 2 |
T-L-6 | Mikroorganizmy i ich udział w obiegu pierwiastków. Wolnożyjące i symbiotyczne asymilatory azotu. | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Powstanie i rozwój mikrobiologii. Charakterystyka podstawowych grup mikroorganizmów. | 6 |
T-W-2 | Podstawowe mechanizmy metabolizmu oraz przemian energetycznych. | 4 |
T-W-3 | Wpływ czynników środowiska na mikroorganizmy. | 2 |
T-W-4 | Mikroorganizmy środowiska glebowego i ich znaczenie dla żyzności gleby. | 8 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 5 |
A-A-2 | Przygotowanie prezentacji. | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia zajęć. | 12 |
A-A-4 | Konsultacje. | 3 |
30 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zaliczenia. | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie teoretyczne do zajęć. | 12 |
A-L-4 | Konsultacje. | 3 |
45 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 12 |
A-W-3 | Studiowanie proponowanej literatury. | 10 |
A-W-4 | Konsultacje. | 2 |
44 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Multimedialny wykład informacyjny. |
M-2 | Pokaz. |
M-3 | Dyskusja dydaktyczna. |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Test. |
S-2 | Ocena formująca: Prezentacja. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_C02_W01 Student ma ogólną wiedzę na temat mikroorganizmów, ich funkcjonowania w środowisku, znaczenia dla zachowania bioróżnorodności oraz udziału w kształtowaniu żyzności gleb zapewniającej odpowiednie warunki dla wzrostu i rozwoju roślin. | MR_1A_W04, MR_1A_W10, MR_1A_W12 | R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06, R1A_W07 | InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04, InzA_W05 | C-1 | T-L-2, T-L-6, T-A-1, T-W-1, T-W-3, T-L-3, T-A-2, T-W-2, T-L-5, T-W-4, T-L-4 | M-1, M-2, M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_C02_U01 Student posiada podstawową umiejętność stosowania technik mikrobiologicznych umożliwiajacych izolację i identyfikację zarówno agrofagów, jak i mikroorganizmów pożytecznych. | MR_1A_U06, MR_1A_U07 | R1A_U05 | InzA_U06, InzA_U07 | C-1, C-2 | T-L-3, T-L-6, T-L-2, T-L-1 | M-2, M-4, M-3 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MR_1A_C02_K01 Student rozumie konieczność zdobywania i poszerzania wiedzy w zakresie udziału mikroorganizmów w ochronie roślin na różnym poziomie, z uwzględnieniem profilaktyki i jest przygotowany do pracy w instytucjach zajmujących się produkcją roślinną lub ochroną roślin. | MR_1A_K01, MR_1A_K03, MR_1A_K04 | R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07 | InzA_K01, InzA_K02 | C-1, C-2 | T-A-2, T-W-4, T-L-6, T-L-5, T-W-1 | M-4, M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_C02_W01 Student ma ogólną wiedzę na temat mikroorganizmów, ich funkcjonowania w środowisku, znaczenia dla zachowania bioróżnorodności oraz udziału w kształtowaniu żyzności gleb zapewniającej odpowiednie warunki dla wzrostu i rozwoju roślin. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi wymienić i krótko scharakteryzować główne grupy mikroorganizmów, bez umiejętności powiązania ich z ważnymi procesami zachodzącymi w środowisku glebowym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_C02_U01 Student posiada podstawową umiejętność stosowania technik mikrobiologicznych umożliwiajacych izolację i identyfikację zarówno agrofagów, jak i mikroorganizmów pożytecznych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawowe umiejętność izolowania mikroorganizmów, ale nie potrafi w odpowiedni sposób stosować metod ich identyfikacji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MR_1A_C02_K01 Student rozumie konieczność zdobywania i poszerzania wiedzy w zakresie udziału mikroorganizmów w ochronie roślin na różnym poziomie, z uwzględnieniem profilaktyki i jest przygotowany do pracy w instytucjach zajmujących się produkcją roślinną lub ochroną roślin. | 2,0 | |
3,0 | Student ma niewielką świadomość na temat znaczenia mikroorganizmów dla profilaktyki oraz ochrony roślin. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Nowak A., Mikrobiologia, Akademia Rolnicza w Szczecinie, Szczecin, 2000
- Nowak A., marska B., Wronkowska H., Michalcewicz W., Błaszak M., Przybulewska K., Hawrot-Paw M., Ćwiczenia z mikrobiologii dla kierunków: biologia, biotechnologia, ochrona środowiska, ogrodnictwo, rolnictwo, towaroznawstwo., Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Szczecin, 2010
- Schlegel H.G, Mikrobiologia ogólna, PWN, Warszawa, 2003
- Paul E.A, Clark F.E., Mikrobiologia i biochemia gleb, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej, Lublin, 2000
Literatura dodatkowa
- Russel S., Drobnoustroje a życie gleby, PWN, Warszawa, 1974
- Nicklin J., Graeme-Cook K., Killington R., Mikrobiologia, PWN, Warszawa, 2000