Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Inżynieria rolnicza (S3)
Sylabus przedmiotu Modelowanie systemów w inżynierii rolniczej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria rolnicza | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | trzeciego stopnia |
Stopnień naukowy absolwenta | doktor | ||
Obszary studiów | — | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Modelowanie systemów w inżynierii rolniczej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adam Koniuszy <Adam.Koniuszy@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z teorii systemów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Definiowanie zagadnień w formule abstrakcyjnej. |
C-2 | Prowadzenie projektów badawczych wielokryterialnych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
T-K-1 | Podstawowe pojęcia zbiorów rozmytych. | 1 |
T-K-2 | System (definicje, podstystem, nadsystem, system empiryczny, system abstrakcyjny, system statyczny, system dynamiczny) | 1 |
T-K-3 | Proces (deterministyczny, probabilistyczny, ciągły, dyskretny) | 1 |
T-K-4 | Metody analizy systemów. | 1 |
T-K-5 | Model (definicja, model matematyczny, model fizyczny). | 1 |
T-K-6 | Rodzaje modeli (relacyjne, neuronowe, alternatywne, optymalizacyjne, procesów decyzyjnych, prostych układów mechanicznych). | 1 |
T-K-7 | Modele rozmyte (fuzyfikacja, interferencja, defuzyfikacja). | 1 |
T-K-8 | Modelowanie (modelowanie baz danych, modelowanie obiektowe, modelowanie matematyczne, modelowanie fizyczne, modelowanie rozmyte na bazie wiedzy eksperta). | 1 |
T-K-9 | Sztuczne sieci neuronowe w procesie rozpoznania obiektów rolniczych. | 1 |
T-K-10 | Przygotowanie parametrów do budowy modelu w realizacji pracy badawczej. | 1 |
T-K-11 | Przykłady rozwiązań modelowych (model monitorowania stanu technicznego maszyn rolniczych, model diagnozowania obiektów bioagrotechnicznych, model systemu zarządzania techniką oparty na wiedzy, model - program doradczy) | 1 |
T-K-12 | Dyskusja na bazie prezentacji multimedialnych przygotowanych przez studentów. | 1 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
konwersatoria | ||
A-K-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-K-2 | Studiowanie literatury przedmiotu. | 12 |
A-K-3 | Przygotowanie prezentacji do zaliczenia przedmiotu. | 6 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład konwersatoryjny. |
M-2 | Metoda projektów. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Identyfikacja stanu wiedzy i umiejętności. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena samodzielnego kreowania nowych rozwiązań systemowych (prezentacja - zaliczenie). |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TRL_3A_C08-2_W03 Posiada wiedzę pozwalającą na budowanie oryginalnych rozwiązań systemowych w projektach badawczych realizowanych w obszarze inżynierii rolniczej. | TRL_3A_W03 | — | C-1 | T-K-1, T-K-3, T-K-10, T-K-12, T-K-2, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-K-4, T-K-5, T-K-11, T-K-6 | M-1 | S-1, S-2 |
TRL_3A_C08-2_W07 Stosuje nowoczesne metody i techniki pomiarów i analizy danych w pracach badawczych realizowanyh w obszarze inżynierii rolniczej. | TRL_3A_W07 | — | C-1 | T-K-10, T-K-7, T-K-8, T-K-9, T-K-6 | M-1 | S-1, S-2 |
TRL_3A_C08-2_W09 Posiada bardzo dobre rozeznanie w treściach publikacji związanych z obszarem inżynierii rolniczej. | TRL_3A_W09 | — | C-2 | T-K-12, T-K-11 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TRL_3A_C08-2_U01 Posiada umiejętności formułowania nowych kierunków badań na podstawie wcześniej zaobserwowanych zjawisk. | TRL_3A_U01 | — | C-1 | T-K-1, T-K-3, T-K-2, T-K-4, T-K-5 | M-1 | S-1 |
TRL_3A_C08-2_U03 Posiada umiejętność stosowania nowoczesnych rozwiązań technicznych w realizowaniu zadań badawczych w obszarze inżynierii rolniczej. | TRL_3A_U03 | — | C-2 | T-K-10 | M-2 | S-2 |
TRL_3A_C08-2_U06 Poszukuje możliwości zastosowania uzyskiwanych wyników badań do nowych rozwiązań technicznych, technologicznych i organizacyjnych w obszarze inżynierii rolniczej. | TRL_3A_U06 | — | C-1 | T-K-12 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscypliny | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
TRL_3A_C08-2_K04 Wspomaga działania integrujące zespoły badawcze i biznesowe. | TRL_3A_K04 | — | C-1 | T-K-12, T-K-9, T-K-4 | M-1, M-2 | S-2 |
TRL_3A_C08-2_K3 Posiada kompetencje do samodzielnego kierowania zespołem wspólpracowników. | TRL_3A_K03 | — | C-2 | T-K-12 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_3A_C08-2_W03 Posiada wiedzę pozwalającą na budowanie oryginalnych rozwiązań systemowych w projektach badawczych realizowanych w obszarze inżynierii rolniczej. | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie rozwiązuje podstawowe zagadnienia w przedmiocie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TRL_3A_C08-2_W07 Stosuje nowoczesne metody i techniki pomiarów i analizy danych w pracach badawczych realizowanyh w obszarze inżynierii rolniczej. | 2,0 | |
3,0 | Student poprawie dokonuje wyboru właściwych instrumentów badawczych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TRL_3A_C08-2_W09 Posiada bardzo dobre rozeznanie w treściach publikacji związanych z obszarem inżynierii rolniczej. | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie rozpoznaje trendy w rozwoju modelowania w systemach inżynierii rolniczej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_3A_C08-2_U01 Posiada umiejętności formułowania nowych kierunków badań na podstawie wcześniej zaobserwowanych zjawisk. | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie definiuje problem badawczy w modelowaniu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TRL_3A_C08-2_U03 Posiada umiejętność stosowania nowoczesnych rozwiązań technicznych w realizowaniu zadań badawczych w obszarze inżynierii rolniczej. | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie dokonuje wyboru zestawu techniki badawczej i aparatu analitycznego w projektach modelowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TRL_3A_C08-2_U06 Poszukuje możliwości zastosowania uzyskiwanych wyników badań do nowych rozwiązań technicznych, technologicznych i organizacyjnych w obszarze inżynierii rolniczej. | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie wytycza kierunki zastosowania procesów modelowania w systemach inżynierii rolniczej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TRL_3A_C08-2_K04 Wspomaga działania integrujące zespoły badawcze i biznesowe. | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie ocenia efekty integracji prac badawczych prowadzonych w zakresie modelowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TRL_3A_C08-2_K3 Posiada kompetencje do samodzielnego kierowania zespołem wspólpracowników. | 2,0 | |
3,0 | Student poprawnie dokonuje oceny efektów pracy zespołu bdawczego w projekcie modelowanie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Awrejcewicz J., Matematyczne modelowanie systemów, WNT, Warszawa
- Cempel Cz., Teoria i inżynieria systemów, e-skrypt WWW.neur.am.put.poznan.pl, 2004
- Jaros M., Pabis S., Inżynieria systemów, Wyd. SGGW, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Morrisom F., Sztuka modelowania układów dynamicznych., WNT, Warszawa, 1996
- Piegat A., Modelowanie i sterowanie rozmyte, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT, Warszawa, 1999
- Tarnowski W., Bartkiewicz S., Modelowanie matematyczne i symulacja komputerowa dynamicznych procesów ciagłych, Wyd. FENIKS, Koszalin, 1998