Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Inżynieria rolnicza (S3)

Sylabus przedmiotu Nauka i etos nauczyciela akademickiego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria rolnicza
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Nauka i etos nauczyciela akademickiego
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Zychowicz <Zbigniew.Zychowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Aleksander Butrynowski <Aleksander.Butrynowski@zut.edu.pl>, Dariusz Zienkiewicz <Dariusz.Zienkiewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 10 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu filozofii, etyki i metodologii nauk.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Po ukończeniu kursu doktorant będzie posiadał wiedzę w zakresie pojęciowego ujęcia zagadnień etycznych w pracy naukowej i dydaktycznej oraz uzyska umiejętności uwzględniania zasad etosu nauczyciela akademickiego w życiu zawodowym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Etyka jako dyscyplina wiedzy i moralność jako jej przedmiot – w tym główne stanowiska etyczne, moralność jako regulator stosunków międzyludzkich.2
T-W-2Główne płaszczyzny relacji o konotacji etycznej w uczelnianej pracy naukowej i dydaktycznej Etyczne aspekty relacji mistrz – uczeń, uczeń – mistrz. Pola konfliktu moralnego w tych relacjach – analizy przypadków.2
T-W-3Teoretyczna i praktyczna strona etosu. Odkrycie naukowe, twórczość w kontekście wartości moralnych i kryteriów kwalifikacyjnych.2
T-W-4Sens i bezsens zawodowych kodeksów etycznych.2
T-W-5W poszukiwaniu wartości etosu akademickiego: analiza wartości według propozycji zawartej w Akademickim Kodeksie Wartości przyjętym przez senat UJ (23.06.2003)2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie wystąpień i tekstów do dyskusji.18
A-W-3Konsultacje2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład konwersatoryjny
M-2dyskusja panelowa
M-3wystąpienia i prezentacje studiujących

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa w konwersatorium.
S-2Ocena formująca: Ocena wartości wystąpień i opracowań przedstawionych do zaliczenia.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_3A_A06_W01
Posiada wiedzę w zakresie pojęciowego ujęcia zagadnień etycznych w pracy naukowej i dydaktycznej.
TRL_3A_W02C-1T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2M-2, M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_3A_A06_U01
Potrafi analizować kazusy z pracy naukowej i dydaktycznej w kontekście etyki. Potrafi w praktyce zastosować elementy etosu
TRL_3A_U08C-1T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TRL_3A_A06_K01
W relacjach interpersonalnych wenątrzuczelnianych i zewnętrznych uwzględnia zasady etosu nauczyciela akademickiego, posiada kompetencje zapewniające jakość realacji interpersonalnych.
TRL_3A_K04C-1T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-2M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_3A_A06_W01
Posiada wiedzę w zakresie pojęciowego ujęcia zagadnień etycznych w pracy naukowej i dydaktycznej.
2,0
3,0Posiada wiedzę w zakresie pojęciowego ujęcia zagadnień etycznych w pracy naukowej i dydaktycznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_3A_A06_U01
Potrafi analizować kazusy z pracy naukowej i dydaktycznej w kontekście etyki. Potrafi w praktyce zastosować elementy etosu
2,0
3,0Potrafi analizować kazusy z pracy naukowej i dydaktycznej w kontekście etyki. Potrafi w praktyce zastosować elementy etosu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TRL_3A_A06_K01
W relacjach interpersonalnych wenątrzuczelnianych i zewnętrznych uwzględnia zasady etosu nauczyciela akademickiego, posiada kompetencje zapewniające jakość realacji interpersonalnych.
2,0
3,0Przejawia podstawowe kompetencje zapewniające jakość realacji interpersonalnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wartości akademickie a jakość kształcenia i badań naukowych. Relacje pomiędzy aksjologicznym i proceduralnym podejściem do pracy akademickiej, projekt badawczy KBN: KBN 1 H01A 01728., 2011
  2. Akademicki kodeks wartości, przyjęty na posiedzeniu Senatu Uniwersytetu Jagiellońskiego w dniu 25 czerwca 2003 r., 2003
  3. Dobre praktyki w szkołach wyższych, Zgromadzenie Plenarne Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Andrzej Paszewski, Ludzie nauki w polityce, Nauka nr 3/2010, 2010
  2. Jan Hartman, Mistrzu gdzie jesteś, wykład przedstawiony podczas konferencji ''Wyprawka dla nauczyciela'' (zorganizowanej wspólnie przez ''Gazetę Wyborczą'' i Wydawnictwo OPERON), 2010

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Etyka jako dyscyplina wiedzy i moralność jako jej przedmiot – w tym główne stanowiska etyczne, moralność jako regulator stosunków międzyludzkich.2
T-W-2Główne płaszczyzny relacji o konotacji etycznej w uczelnianej pracy naukowej i dydaktycznej Etyczne aspekty relacji mistrz – uczeń, uczeń – mistrz. Pola konfliktu moralnego w tych relacjach – analizy przypadków.2
T-W-3Teoretyczna i praktyczna strona etosu. Odkrycie naukowe, twórczość w kontekście wartości moralnych i kryteriów kwalifikacyjnych.2
T-W-4Sens i bezsens zawodowych kodeksów etycznych.2
T-W-5W poszukiwaniu wartości etosu akademickiego: analiza wartości według propozycji zawartej w Akademickim Kodeksie Wartości przyjętym przez senat UJ (23.06.2003)2
10

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Przygotowanie wystąpień i tekstów do dyskusji.18
A-W-3Konsultacje2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_3A_A06_W01Posiada wiedzę w zakresie pojęciowego ujęcia zagadnień etycznych w pracy naukowej i dydaktycznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTRL_3A_W02Ma wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do różnych poziomów działalności gospodarczej i organizacyjnej związanej z produkcją rolniczą i ochroną środowiska. Wykazuje się znajomością zasad dydaktyki w szkole wyższej.
Cel przedmiotuC-1Po ukończeniu kursu doktorant będzie posiadał wiedzę w zakresie pojęciowego ujęcia zagadnień etycznych w pracy naukowej i dydaktycznej oraz uzyska umiejętności uwzględniania zasad etosu nauczyciela akademickiego w życiu zawodowym.
Treści programoweT-W-5W poszukiwaniu wartości etosu akademickiego: analiza wartości według propozycji zawartej w Akademickim Kodeksie Wartości przyjętym przez senat UJ (23.06.2003)
T-W-1Etyka jako dyscyplina wiedzy i moralność jako jej przedmiot – w tym główne stanowiska etyczne, moralność jako regulator stosunków międzyludzkich.
T-W-3Teoretyczna i praktyczna strona etosu. Odkrycie naukowe, twórczość w kontekście wartości moralnych i kryteriów kwalifikacyjnych.
T-W-4Sens i bezsens zawodowych kodeksów etycznych.
T-W-2Główne płaszczyzny relacji o konotacji etycznej w uczelnianej pracy naukowej i dydaktycznej Etyczne aspekty relacji mistrz – uczeń, uczeń – mistrz. Pola konfliktu moralnego w tych relacjach – analizy przypadków.
Metody nauczaniaM-2dyskusja panelowa
M-1wykład konwersatoryjny
M-3wystąpienia i prezentacje studiujących
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wartości wystąpień i opracowań przedstawionych do zaliczenia.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa w konwersatorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada wiedzę w zakresie pojęciowego ujęcia zagadnień etycznych w pracy naukowej i dydaktycznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_3A_A06_U01Potrafi analizować kazusy z pracy naukowej i dydaktycznej w kontekście etyki. Potrafi w praktyce zastosować elementy etosu
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTRL_3A_U08Posiada umiejętności dydaktyczne dotyczące nauk rolniczych.
Cel przedmiotuC-1Po ukończeniu kursu doktorant będzie posiadał wiedzę w zakresie pojęciowego ujęcia zagadnień etycznych w pracy naukowej i dydaktycznej oraz uzyska umiejętności uwzględniania zasad etosu nauczyciela akademickiego w życiu zawodowym.
Treści programoweT-W-5W poszukiwaniu wartości etosu akademickiego: analiza wartości według propozycji zawartej w Akademickim Kodeksie Wartości przyjętym przez senat UJ (23.06.2003)
T-W-1Etyka jako dyscyplina wiedzy i moralność jako jej przedmiot – w tym główne stanowiska etyczne, moralność jako regulator stosunków międzyludzkich.
T-W-3Teoretyczna i praktyczna strona etosu. Odkrycie naukowe, twórczość w kontekście wartości moralnych i kryteriów kwalifikacyjnych.
T-W-4Sens i bezsens zawodowych kodeksów etycznych.
T-W-2Główne płaszczyzny relacji o konotacji etycznej w uczelnianej pracy naukowej i dydaktycznej Etyczne aspekty relacji mistrz – uczeń, uczeń – mistrz. Pola konfliktu moralnego w tych relacjach – analizy przypadków.
Metody nauczaniaM-2dyskusja panelowa
M-3wystąpienia i prezentacje studiujących
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wartości wystąpień i opracowań przedstawionych do zaliczenia.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa w konwersatorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi analizować kazusy z pracy naukowej i dydaktycznej w kontekście etyki. Potrafi w praktyce zastosować elementy etosu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTRL_3A_A06_K01W relacjach interpersonalnych wenątrzuczelnianych i zewnętrznych uwzględnia zasady etosu nauczyciela akademickiego, posiada kompetencje zapewniające jakość realacji interpersonalnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTRL_3A_K04Przyczynia się do podtrzymania i doskonalenia etosu wspólnoty naukowej i zawodowej.
Cel przedmiotuC-1Po ukończeniu kursu doktorant będzie posiadał wiedzę w zakresie pojęciowego ujęcia zagadnień etycznych w pracy naukowej i dydaktycznej oraz uzyska umiejętności uwzględniania zasad etosu nauczyciela akademickiego w życiu zawodowym.
Treści programoweT-W-5W poszukiwaniu wartości etosu akademickiego: analiza wartości według propozycji zawartej w Akademickim Kodeksie Wartości przyjętym przez senat UJ (23.06.2003)
T-W-1Etyka jako dyscyplina wiedzy i moralność jako jej przedmiot – w tym główne stanowiska etyczne, moralność jako regulator stosunków międzyludzkich.
T-W-3Teoretyczna i praktyczna strona etosu. Odkrycie naukowe, twórczość w kontekście wartości moralnych i kryteriów kwalifikacyjnych.
T-W-4Sens i bezsens zawodowych kodeksów etycznych.
T-W-2Główne płaszczyzny relacji o konotacji etycznej w uczelnianej pracy naukowej i dydaktycznej Etyczne aspekty relacji mistrz – uczeń, uczeń – mistrz. Pola konfliktu moralnego w tych relacjach – analizy przypadków.
Metody nauczaniaM-2dyskusja panelowa
M-3wystąpienia i prezentacje studiujących
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności uczestnictwa w konwersatorium.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Przejawia podstawowe kompetencje zapewniające jakość realacji interpersonalnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
zamknij

Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Dowiedz się więcej.