Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S2)
specjalność: Obszary wrażliwe

Sylabus przedmiotu Praktyka zawodowa - 4 tygodnie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Praktyka zawodowa - 4 tygodnie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizyki i Agrofizyki
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Skórska <Elzbieta.Skorska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl>, Eliza Sochacka-Sutkowska <Eliza.Sochacka-Sutkowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
praktykiPR2 4 4,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza teoretyczna z zakresu gospodarki przestrzennej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie studenta do pracy w zespole i poznanie przez niego znaczenia oraz wartości pracy na różnych stanowiskach.
C-2Praktyczne zastosowanie wiedzy teoretycznej nabytej podczas studiów, zapoznanie się z metodami stosowanymi w praktyce i weryfikacja umiejętności nabytych w czasie studiów.
C-3Ukazanie studentowi jego miejsca i roli w gospodarce i społeczeństwie kraju.
C-4Ułatwienie przyszłemu absolwentowi znalezienia pracy poprzez osobisty kontakt z potencjalnymi pracodawcami i przekonania ich o odpowiednim przygotowaniu do wykonywania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
praktyki
T-PR-1Student rozwija swoją wiedzę i umiejętności nabyte podczas studiów do rozwiązywania problemów o charakterze projektowym, wykonawczym i formalno-prawnym dotyczących różnych rodzajów prac i zagadnień z zakresu gospodarki przestrzennej. Do zadań ogólnych zalicza się: zapoznanie się działalnością instytucji oraz obiegiem dokumentów, poznanie struktury organizacyjnej i stylu pracy instytucji, zapoznanie się ze stosunkami interpersonalnymi na poziomie pracownik-klient, wdrażanie do kontroli i korekty własnej pracy, dostrzeganie potrzeby ciągłego samokształcenia i ciągłego pogłębiania zdobytej wiedzy. Do zadań szczegółowych należą zapoznanie się z kompetencją i zakresem prac prowadzonych w dziedzinie gospodarki przestrzennej, procedurami, technikami i sposobami sporządzania dokumentów i opracowań planistycznych, a w szczególności: procesem opracowywania studium uwarunkowań, kierunków zagospodarowania przestrzennego, planów miejscowych, zasadami gospodarowania przestrzennego (w tym z ograniczeniami w przekształcaniu i korzystaniu z przestrzeni, możliwościami i procedurami zmiany funkcji terenu itp.), zasadami i procedurami formalno-prawnych opracowania planu miejscowego (zbieranie wniosków do planu, wyłożenie projektu do wglądu, publiczna dyskusja), procedurą przetargową i zasadami przygotowywania dokumentacji przetargowej, procesami wydawania decyzji administracyjnej w zakresie gospodarki przestrzennej (decyzja o warunkach zabudowy, o lokalizacji inwestycji celu publicznego).4
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
praktyki
A-PR-1Praktyki powinny odbywać się w jednostkach administracji samorządowej i rządowej, pracowniach projektowych, zespołach przygotowujących opracowania i dokumenty planistyczne na poziomie lokalnym, regionalnym i krajowym. Działalność firmy/urzędu powinna być zgodna z treściami kształcenia na kierunku GOSPODARKA PRZESTRZENNA.120
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Obserwacja pracy innych osób bedących pracownikami.
M-2Wykonywanie określonych zadań powierzonych przez zwierzchników w miejscu odbywanej praktyki.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena dziennika praktyk prowadzonego przez studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin z odbytej praktyki zawodowej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_P23_W01
Student rozwija znajomość praktycznych problemów wybranych przedsiębiorstw i jednostek administracji związanych z gospodarką przestrzenną.
GP2_2A_W05T2A_W04, T2A_W05, T2A_W08, T2A_W09, T2A_W10InzA2_W03C-1T-PR-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_P23_U01
Stydent potrafi wykorzystać wiedzę nabytą podczas studiów w sposób praktyczny.
GP2_2A_U05, GP2_2A_U08R2A_U01, R2A_U02, R2A_U03, T2A_U01, T2A_U04, T2A_U10, T2A_U12InzA2_U04C-1T-PR-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_P23_K01
Student potrafi wykonać prace powierzone mu podczas praktyki zawodowej indywidualnie lub w zespole, stale się dokształcając.
GP2_2A_K02, GP2_2A_K06R2A_K05, R2A_K06, R2A_K08, T2A_K02, T2A_K06C-1T-PR-1M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_P23_W01
Student rozwija znajomość praktycznych problemów wybranych przedsiębiorstw i jednostek administracji związanych z gospodarką przestrzenną.
2,0Student nie odbył praktyki zawodowej.
3,0Student w podstawowym zakresie wykorzystał podczas praktyki wiedzę nabytą w czasie studiów.
3,5coś pośredniego
4,0coś pośredniego
4,5coś pośredniego
5,0Student aktywnie uczestniczył w pracy podczas odbywania praktyki, samodzielnie rozwiązywał powierzone mu zadania, wykorzystując wiedzę nabytą w czasie studiów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_P23_U01
Stydent potrafi wykorzystać wiedzę nabytą podczas studiów w sposób praktyczny.
2,0Student nie odbył praktyki zawodowej.
3,0Student zaliczył praktykę zawodową, wykorzystując wiedzę nabytą podczas studiów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_P23_K01
Student potrafi wykonać prace powierzone mu podczas praktyki zawodowej indywidualnie lub w zespole, stale się dokształcając.
2,0Student nie odbył praktyki zawodowej.
3,0Student zaliczył praktykę zawodową, wykonując powierzone mu prace indywidualnie lub w zespole.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. podręczniki z przedmiotów obowiązujące podczas studiów, akty prawne, 2014

Treści programowe - praktyki

KODTreść programowaGodziny
T-PR-1Student rozwija swoją wiedzę i umiejętności nabyte podczas studiów do rozwiązywania problemów o charakterze projektowym, wykonawczym i formalno-prawnym dotyczących różnych rodzajów prac i zagadnień z zakresu gospodarki przestrzennej. Do zadań ogólnych zalicza się: zapoznanie się działalnością instytucji oraz obiegiem dokumentów, poznanie struktury organizacyjnej i stylu pracy instytucji, zapoznanie się ze stosunkami interpersonalnymi na poziomie pracownik-klient, wdrażanie do kontroli i korekty własnej pracy, dostrzeganie potrzeby ciągłego samokształcenia i ciągłego pogłębiania zdobytej wiedzy. Do zadań szczegółowych należą zapoznanie się z kompetencją i zakresem prac prowadzonych w dziedzinie gospodarki przestrzennej, procedurami, technikami i sposobami sporządzania dokumentów i opracowań planistycznych, a w szczególności: procesem opracowywania studium uwarunkowań, kierunków zagospodarowania przestrzennego, planów miejscowych, zasadami gospodarowania przestrzennego (w tym z ograniczeniami w przekształcaniu i korzystaniu z przestrzeni, możliwościami i procedurami zmiany funkcji terenu itp.), zasadami i procedurami formalno-prawnych opracowania planu miejscowego (zbieranie wniosków do planu, wyłożenie projektu do wglądu, publiczna dyskusja), procedurą przetargową i zasadami przygotowywania dokumentacji przetargowej, procesami wydawania decyzji administracyjnej w zakresie gospodarki przestrzennej (decyzja o warunkach zabudowy, o lokalizacji inwestycji celu publicznego).4
4

Formy aktywności - praktyki

KODForma aktywnościGodziny
A-PR-1Praktyki powinny odbywać się w jednostkach administracji samorządowej i rządowej, pracowniach projektowych, zespołach przygotowujących opracowania i dokumenty planistyczne na poziomie lokalnym, regionalnym i krajowym. Działalność firmy/urzędu powinna być zgodna z treściami kształcenia na kierunku GOSPODARKA PRZESTRZENNA.120
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_P23_W01Student rozwija znajomość praktycznych problemów wybranych przedsiębiorstw i jednostek administracji związanych z gospodarką przestrzenną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W05Ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą zawodu planisty, w tym przepisów prawnych i procedur sporządzania dokumentów planistycznych, a także o trendach rozwojowych i istotnych nowych osiągnięciach związanych z gospodarką przestrzenną.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
T2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do pracy w zespole i poznanie przez niego znaczenia oraz wartości pracy na różnych stanowiskach.
Treści programoweT-PR-1Student rozwija swoją wiedzę i umiejętności nabyte podczas studiów do rozwiązywania problemów o charakterze projektowym, wykonawczym i formalno-prawnym dotyczących różnych rodzajów prac i zagadnień z zakresu gospodarki przestrzennej. Do zadań ogólnych zalicza się: zapoznanie się działalnością instytucji oraz obiegiem dokumentów, poznanie struktury organizacyjnej i stylu pracy instytucji, zapoznanie się ze stosunkami interpersonalnymi na poziomie pracownik-klient, wdrażanie do kontroli i korekty własnej pracy, dostrzeganie potrzeby ciągłego samokształcenia i ciągłego pogłębiania zdobytej wiedzy. Do zadań szczegółowych należą zapoznanie się z kompetencją i zakresem prac prowadzonych w dziedzinie gospodarki przestrzennej, procedurami, technikami i sposobami sporządzania dokumentów i opracowań planistycznych, a w szczególności: procesem opracowywania studium uwarunkowań, kierunków zagospodarowania przestrzennego, planów miejscowych, zasadami gospodarowania przestrzennego (w tym z ograniczeniami w przekształcaniu i korzystaniu z przestrzeni, możliwościami i procedurami zmiany funkcji terenu itp.), zasadami i procedurami formalno-prawnych opracowania planu miejscowego (zbieranie wniosków do planu, wyłożenie projektu do wglądu, publiczna dyskusja), procedurą przetargową i zasadami przygotowywania dokumentacji przetargowej, procesami wydawania decyzji administracyjnej w zakresie gospodarki przestrzennej (decyzja o warunkach zabudowy, o lokalizacji inwestycji celu publicznego).
Metody nauczaniaM-1Obserwacja pracy innych osób bedących pracownikami.
M-2Wykonywanie określonych zadań powierzonych przez zwierzchników w miejscu odbywanej praktyki.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena dziennika praktyk prowadzonego przez studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin z odbytej praktyki zawodowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie odbył praktyki zawodowej.
3,0Student w podstawowym zakresie wykorzystał podczas praktyki wiedzę nabytą w czasie studiów.
3,5coś pośredniego
4,0coś pośredniego
4,5coś pośredniego
5,0Student aktywnie uczestniczył w pracy podczas odbywania praktyki, samodzielnie rozwiązywał powierzone mu zadania, wykorzystując wiedzę nabytą w czasie studiów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_P23_U01Stydent potrafi wykorzystać wiedzę nabytą podczas studiów w sposób praktyczny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U05Umie przygotować decyzje administracyjne wynikające z procedur planowania przestrzennego, umie posługiwać się terminologią prawniczą i administracyjną w odniesieniu do planowania przestrzennego.
GP2_2A_U08Posiada umiejętność przeprowadzenia analiz i interpretacji zagadnień gospodarczych i środowiskowych w ujęciu przestrzennym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
T2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do pracy w zespole i poznanie przez niego znaczenia oraz wartości pracy na różnych stanowiskach.
Treści programoweT-PR-1Student rozwija swoją wiedzę i umiejętności nabyte podczas studiów do rozwiązywania problemów o charakterze projektowym, wykonawczym i formalno-prawnym dotyczących różnych rodzajów prac i zagadnień z zakresu gospodarki przestrzennej. Do zadań ogólnych zalicza się: zapoznanie się działalnością instytucji oraz obiegiem dokumentów, poznanie struktury organizacyjnej i stylu pracy instytucji, zapoznanie się ze stosunkami interpersonalnymi na poziomie pracownik-klient, wdrażanie do kontroli i korekty własnej pracy, dostrzeganie potrzeby ciągłego samokształcenia i ciągłego pogłębiania zdobytej wiedzy. Do zadań szczegółowych należą zapoznanie się z kompetencją i zakresem prac prowadzonych w dziedzinie gospodarki przestrzennej, procedurami, technikami i sposobami sporządzania dokumentów i opracowań planistycznych, a w szczególności: procesem opracowywania studium uwarunkowań, kierunków zagospodarowania przestrzennego, planów miejscowych, zasadami gospodarowania przestrzennego (w tym z ograniczeniami w przekształcaniu i korzystaniu z przestrzeni, możliwościami i procedurami zmiany funkcji terenu itp.), zasadami i procedurami formalno-prawnych opracowania planu miejscowego (zbieranie wniosków do planu, wyłożenie projektu do wglądu, publiczna dyskusja), procedurą przetargową i zasadami przygotowywania dokumentacji przetargowej, procesami wydawania decyzji administracyjnej w zakresie gospodarki przestrzennej (decyzja o warunkach zabudowy, o lokalizacji inwestycji celu publicznego).
Metody nauczaniaM-1Obserwacja pracy innych osób bedących pracownikami.
M-2Wykonywanie określonych zadań powierzonych przez zwierzchników w miejscu odbywanej praktyki.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena dziennika praktyk prowadzonego przez studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin z odbytej praktyki zawodowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie odbył praktyki zawodowej.
3,0Student zaliczył praktykę zawodową, wykorzystując wiedzę nabytą podczas studiów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_P23_K01Student potrafi wykonać prace powierzone mu podczas praktyki zawodowej indywidualnie lub w zespole, stale się dokształcając.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
GP2_2A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studenta do pracy w zespole i poznanie przez niego znaczenia oraz wartości pracy na różnych stanowiskach.
Treści programoweT-PR-1Student rozwija swoją wiedzę i umiejętności nabyte podczas studiów do rozwiązywania problemów o charakterze projektowym, wykonawczym i formalno-prawnym dotyczących różnych rodzajów prac i zagadnień z zakresu gospodarki przestrzennej. Do zadań ogólnych zalicza się: zapoznanie się działalnością instytucji oraz obiegiem dokumentów, poznanie struktury organizacyjnej i stylu pracy instytucji, zapoznanie się ze stosunkami interpersonalnymi na poziomie pracownik-klient, wdrażanie do kontroli i korekty własnej pracy, dostrzeganie potrzeby ciągłego samokształcenia i ciągłego pogłębiania zdobytej wiedzy. Do zadań szczegółowych należą zapoznanie się z kompetencją i zakresem prac prowadzonych w dziedzinie gospodarki przestrzennej, procedurami, technikami i sposobami sporządzania dokumentów i opracowań planistycznych, a w szczególności: procesem opracowywania studium uwarunkowań, kierunków zagospodarowania przestrzennego, planów miejscowych, zasadami gospodarowania przestrzennego (w tym z ograniczeniami w przekształcaniu i korzystaniu z przestrzeni, możliwościami i procedurami zmiany funkcji terenu itp.), zasadami i procedurami formalno-prawnych opracowania planu miejscowego (zbieranie wniosków do planu, wyłożenie projektu do wglądu, publiczna dyskusja), procedurą przetargową i zasadami przygotowywania dokumentacji przetargowej, procesami wydawania decyzji administracyjnej w zakresie gospodarki przestrzennej (decyzja o warunkach zabudowy, o lokalizacji inwestycji celu publicznego).
Metody nauczaniaM-1Obserwacja pracy innych osób bedących pracownikami.
M-2Wykonywanie określonych zadań powierzonych przez zwierzchników w miejscu odbywanej praktyki.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena dziennika praktyk prowadzonego przez studenta.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin z odbytej praktyki zawodowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie odbył praktyki zawodowej.
3,0Student zaliczył praktykę zawodową, wykonując powierzone mu prace indywidualnie lub w zespole.
3,5
4,0
4,5
5,0