Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S2)
specjalność: Obszary wrażliwe

Sylabus przedmiotu Analiza i wizualizacja danych w planowaniu przestrzennym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza i wizualizacja danych w planowaniu przestrzennym
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Michał Kupiec <Michal.Kupiec@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Podlasiński <Marek.Podlasinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 10 2,00,30zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 2,00,30zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,40egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu geodezji i kartografii, umiejętność posługiwania się w podstawowym zakresie oprogramowaniem GIS (wybrany program rastrowy i wektorowy), znajomość najważniejszych operacji analitycznych GIS.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Pogłębienie wiedzy dotyczącej wykorzystywania narzędzi GIS w planowaniu przestrennym
C-2Zdobycie nowych umiejętności analizy i wizualizacji danych o charakterze przestrzennym
C-3Zdobycie nowych umiejętności z zakresu opracowania typowych załączników kartograficznych w dokumentach planistycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ustalenie zakresu dokumentacji planistycznej i środowiskowej na poziomie samorzadowym2
T-A-2Ocena przedsięwzięcia planistycznego pod kątem analiz kartograficznych na przykładzie SUiKZ wybranej gminy. Drzewa problemów i sieci przyczynowo-skutkowe w planowaniu rozwoju gminy2
T-A-3Metody przygotowania ustawowych, standardowych załączników kartograficznych na potrzeby SUiKZ oraz MPZP8
T-A-4Wykorzystanie analiz kartograficznych w inwentaryzacjach przyrodniczych i urbanistycznych. Projektowanie bazy danych oraz jej wizualizacja3
T-A-5Wykorzystanie państwowego zasobu informacji przestrzennej do przygotowana elementów kartograficznych dokumentacji2
T-A-6Przygotowanie i analiza map akustycznych5
T-A-7Analizy kartograficzne w rozwiązywaniu typowych konfliktów przestrzennych na poziomie lokalnym (lokalizacja inwestycji uciążliwych, farm wiatrowych, budownictwa mieszkaniowego, dróg, uwarunkowania środowiskowe6
T-A-8Zaliczenie przedmiotu2
30
projekty
T-P-1Wykorzystanie analiz kartograficznych w inwentaryzacjach przyrodniczych i urbanistycznych. Projektowanie bazy danych oraz jej wizualizacja3
T-P-2Przygotowanie i analiza map akustycznych4
T-P-3Analizy 3D w planowaniu, przygotowanie Numerycznego Modelu Terenu na podstawie warstwic3
10
wykłady
T-W-1Narzędzia kształtowania ładu przestrzennego w Polsce.2
T-W-2Procedury postępowania w dokumentacji planistycznej i środowiskowej. Rola opracowań kartograficznych w dokumentacji planistycznej2
T-W-3Proces inwestycyjny i polityka środowiskowa.2
T-W-4Prawodawstwo związane z procesem planowania i inwestycjami a wymogi informacji geograficznej.2
T-W-5Komponent kartograficzny w dokumentacji planistycznej.2
T-W-6Analizy kartograficzne jako element analizy strategii działań. Metody numeryczne w procesie podejmowania decyzji.2
T-W-7Dostęp do informacji o środowisku, raporty środowiskowe.2
T-W-8Państwowy Zasób Danych Geograficznych. Źródła informacji przestrzennej o konfliktach i zagrożeniach środowiskowych.2
T-W-9Metody wizualizacji kartograficznej stosowane w dokumentacji planistycznej.2
T-W-10Wizualizacja danych ekonomicznych i statystycznych. wykorzystywanych w gospodarowaniu przestrzeni.2
T-W-11Możliwości wizualizacji problemów przestrzennych w 3d.2
T-W-12GIS jako narzędzie konsultacji społecznych.2
T-W-13Analizy kartograficzne jako element pracy organizacji pozarządowych.2
T-W-14Przegląd oprogramowania wspomagającego decyzje przestrzenne.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2przygotowanie indywidualne do zajęć10
A-A-3praca nad przygotowaniem projektów20
60
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2opracowanie projektu, praca indywidualna i grupowa50
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2praca własna z podręcznikiem30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacje multimedialne
M-2Dyskusja panelowa
M-3Samodzielne i zespołowe metody projektowe.
M-4Zajęcia w grupach z wykorzystaniem metod aktywizujących.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test lub egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Zaliczenia projektów śródsemestralnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_C01_W01
Zna metody, techniki i narzędzia GIS stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań gospodarki przestrzennej.
GP2_2A_W04, GP2_2A_W09R2A_W03, R2A_W07, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-P-1, T-P-2, T-P-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_C01_U01
Stosuje techniki i narzędzia GIS w zakresie gospodarki przestrzennej
GP2_2A_U01, GP2_2A_U07, GP2_2A_U09R2A_U04, R2A_U06, R2A_U07, R2A_U08, R2A_U09, R2A_U10, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U06, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U11, T2A_U15InzA2_U03, InzA2_U06C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-P-1, T-P-2, T-P-3M-3, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_C01_K01
Umie rozpoznać zależności związków zachodzących w otoczeniu wykorzystując do tego celu analizy przestrzenne
GP2_2A_K02R2A_K05, R2A_K06, T2A_K02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-P-1, T-P-2, T-P-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_C01_W01
Zna metody, techniki i narzędzia GIS stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań gospodarki przestrzennej.
2,0
3,0Student zna zasady i wymagania przygotowania standardowych załączników kartograficznych dla dokumentacji planistycznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_C01_U01
Stosuje techniki i narzędzia GIS w zakresie gospodarki przestrzennej
2,0
3,0Student umie prawidłowo przygotować standardowe załączniki kartograficzne dla dokumentacji planistycznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_C01_K01
Umie rozpoznać zależności związków zachodzących w otoczeniu wykorzystując do tego celu analizy przestrzenne
2,0
3,0Student potrafi prawidłowo przygotować standardowe załączniki kartograficzne dla dokumentacji planistycznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pasławski J. (red.), Wprowadzenie do kartografii i topografii., Nowa Era, Wrocław, 2006, I
  2. Żyszkowska W., Spallek W., Borowicz D., Kartografia tematyczna, PWN, Warszawa, 2012
  3. Medyńska-Gulij B., Kartografia i geowizualizacja, PWN, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Kraak M-J, Ormeling F., Kartografia: wizualizacja danych przestrzennych., PWN, Warszawa, 1998
  2. Tomlinson R., Rozważania o GIS. Planowanie Systemów Informacji Geograficznej dla menadżerów, ESRI Polska, Warszawa, 2008
  3. P.A., Goodchild M.F., Maguire D.J., Rhin D.W, GIS. Teoria i praktyka., PWN, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ustalenie zakresu dokumentacji planistycznej i środowiskowej na poziomie samorzadowym2
T-A-2Ocena przedsięwzięcia planistycznego pod kątem analiz kartograficznych na przykładzie SUiKZ wybranej gminy. Drzewa problemów i sieci przyczynowo-skutkowe w planowaniu rozwoju gminy2
T-A-3Metody przygotowania ustawowych, standardowych załączników kartograficznych na potrzeby SUiKZ oraz MPZP8
T-A-4Wykorzystanie analiz kartograficznych w inwentaryzacjach przyrodniczych i urbanistycznych. Projektowanie bazy danych oraz jej wizualizacja3
T-A-5Wykorzystanie państwowego zasobu informacji przestrzennej do przygotowana elementów kartograficznych dokumentacji2
T-A-6Przygotowanie i analiza map akustycznych5
T-A-7Analizy kartograficzne w rozwiązywaniu typowych konfliktów przestrzennych na poziomie lokalnym (lokalizacja inwestycji uciążliwych, farm wiatrowych, budownictwa mieszkaniowego, dróg, uwarunkowania środowiskowe6
T-A-8Zaliczenie przedmiotu2
30

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykorzystanie analiz kartograficznych w inwentaryzacjach przyrodniczych i urbanistycznych. Projektowanie bazy danych oraz jej wizualizacja3
T-P-2Przygotowanie i analiza map akustycznych4
T-P-3Analizy 3D w planowaniu, przygotowanie Numerycznego Modelu Terenu na podstawie warstwic3
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Narzędzia kształtowania ładu przestrzennego w Polsce.2
T-W-2Procedury postępowania w dokumentacji planistycznej i środowiskowej. Rola opracowań kartograficznych w dokumentacji planistycznej2
T-W-3Proces inwestycyjny i polityka środowiskowa.2
T-W-4Prawodawstwo związane z procesem planowania i inwestycjami a wymogi informacji geograficznej.2
T-W-5Komponent kartograficzny w dokumentacji planistycznej.2
T-W-6Analizy kartograficzne jako element analizy strategii działań. Metody numeryczne w procesie podejmowania decyzji.2
T-W-7Dostęp do informacji o środowisku, raporty środowiskowe.2
T-W-8Państwowy Zasób Danych Geograficznych. Źródła informacji przestrzennej o konfliktach i zagrożeniach środowiskowych.2
T-W-9Metody wizualizacji kartograficznej stosowane w dokumentacji planistycznej.2
T-W-10Wizualizacja danych ekonomicznych i statystycznych. wykorzystywanych w gospodarowaniu przestrzeni.2
T-W-11Możliwości wizualizacji problemów przestrzennych w 3d.2
T-W-12GIS jako narzędzie konsultacji społecznych.2
T-W-13Analizy kartograficzne jako element pracy organizacji pozarządowych.2
T-W-14Przegląd oprogramowania wspomagającego decyzje przestrzenne.4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2przygotowanie indywidualne do zajęć10
A-A-3praca nad przygotowaniem projektów20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach10
A-P-2opracowanie projektu, praca indywidualna i grupowa50
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2praca własna z podręcznikiem30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_C01_W01Zna metody, techniki i narzędzia GIS stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań gospodarki przestrzennej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W04Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z różnymi aspektami gospodarowania przestrzenią, dotyczącymi obszarów wrażliwych oraz z wykorzystywaniem technologii informatycznych.
GP2_2A_W09Ma wiedzę na temat metod analiz przestrzennych właściwych do określenia wytycznych planistycznych przy uwzględnianiu wszelkich aspektów i uwarunkowań środowiskowych, ekonomicznych i prawnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy dotyczącej wykorzystywania narzędzi GIS w planowaniu przestrennym
Treści programoweT-W-1Narzędzia kształtowania ładu przestrzennego w Polsce.
T-W-2Procedury postępowania w dokumentacji planistycznej i środowiskowej. Rola opracowań kartograficznych w dokumentacji planistycznej
T-W-3Proces inwestycyjny i polityka środowiskowa.
T-W-4Prawodawstwo związane z procesem planowania i inwestycjami a wymogi informacji geograficznej.
T-W-5Komponent kartograficzny w dokumentacji planistycznej.
T-W-6Analizy kartograficzne jako element analizy strategii działań. Metody numeryczne w procesie podejmowania decyzji.
T-W-7Dostęp do informacji o środowisku, raporty środowiskowe.
T-W-8Państwowy Zasób Danych Geograficznych. Źródła informacji przestrzennej o konfliktach i zagrożeniach środowiskowych.
T-W-9Metody wizualizacji kartograficznej stosowane w dokumentacji planistycznej.
T-W-10Wizualizacja danych ekonomicznych i statystycznych. wykorzystywanych w gospodarowaniu przestrzeni.
T-W-11Możliwości wizualizacji problemów przestrzennych w 3d.
T-W-12GIS jako narzędzie konsultacji społecznych.
T-W-13Analizy kartograficzne jako element pracy organizacji pozarządowych.
T-W-14Przegląd oprogramowania wspomagającego decyzje przestrzenne.
T-A-1Ustalenie zakresu dokumentacji planistycznej i środowiskowej na poziomie samorzadowym
T-A-2Ocena przedsięwzięcia planistycznego pod kątem analiz kartograficznych na przykładzie SUiKZ wybranej gminy. Drzewa problemów i sieci przyczynowo-skutkowe w planowaniu rozwoju gminy
T-A-3Metody przygotowania ustawowych, standardowych załączników kartograficznych na potrzeby SUiKZ oraz MPZP
T-A-4Wykorzystanie analiz kartograficznych w inwentaryzacjach przyrodniczych i urbanistycznych. Projektowanie bazy danych oraz jej wizualizacja
T-A-5Wykorzystanie państwowego zasobu informacji przestrzennej do przygotowana elementów kartograficznych dokumentacji
T-A-6Przygotowanie i analiza map akustycznych
T-A-7Analizy kartograficzne w rozwiązywaniu typowych konfliktów przestrzennych na poziomie lokalnym (lokalizacja inwestycji uciążliwych, farm wiatrowych, budownictwa mieszkaniowego, dróg, uwarunkowania środowiskowe
T-A-8Zaliczenie przedmiotu
T-P-1Wykorzystanie analiz kartograficznych w inwentaryzacjach przyrodniczych i urbanistycznych. Projektowanie bazy danych oraz jej wizualizacja
T-P-2Przygotowanie i analiza map akustycznych
T-P-3Analizy 3D w planowaniu, przygotowanie Numerycznego Modelu Terenu na podstawie warstwic
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne
M-2Dyskusja panelowa
M-3Samodzielne i zespołowe metody projektowe.
M-4Zajęcia w grupach z wykorzystaniem metod aktywizujących.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test lub egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna zasady i wymagania przygotowania standardowych załączników kartograficznych dla dokumentacji planistycznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_C01_U01Stosuje techniki i narzędzia GIS w zakresie gospodarki przestrzennej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U01Posługuje się językiem obcym w mowie i piśmie, umie przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów lub wystąpienie ustne związane z gospodarką przestrzenną.
GP2_2A_U07Stosuje odpowiednie techniki i narzędzia badawcze w zakresie gospodarki przestrzennej.
GP2_2A_U09Potrafi prognozować i oceniać skutki środowiskowe polityk i planów przestrzenno-rozwojowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zdobycie nowych umiejętności analizy i wizualizacji danych o charakterze przestrzennym
C-3Zdobycie nowych umiejętności z zakresu opracowania typowych załączników kartograficznych w dokumentach planistycznych.
Treści programoweT-W-1Narzędzia kształtowania ładu przestrzennego w Polsce.
T-W-2Procedury postępowania w dokumentacji planistycznej i środowiskowej. Rola opracowań kartograficznych w dokumentacji planistycznej
T-W-3Proces inwestycyjny i polityka środowiskowa.
T-W-4Prawodawstwo związane z procesem planowania i inwestycjami a wymogi informacji geograficznej.
T-W-5Komponent kartograficzny w dokumentacji planistycznej.
T-W-6Analizy kartograficzne jako element analizy strategii działań. Metody numeryczne w procesie podejmowania decyzji.
T-W-7Dostęp do informacji o środowisku, raporty środowiskowe.
T-W-8Państwowy Zasób Danych Geograficznych. Źródła informacji przestrzennej o konfliktach i zagrożeniach środowiskowych.
T-W-9Metody wizualizacji kartograficznej stosowane w dokumentacji planistycznej.
T-W-10Wizualizacja danych ekonomicznych i statystycznych. wykorzystywanych w gospodarowaniu przestrzeni.
T-W-11Możliwości wizualizacji problemów przestrzennych w 3d.
T-W-12GIS jako narzędzie konsultacji społecznych.
T-W-13Analizy kartograficzne jako element pracy organizacji pozarządowych.
T-W-14Przegląd oprogramowania wspomagającego decyzje przestrzenne.
T-A-1Ustalenie zakresu dokumentacji planistycznej i środowiskowej na poziomie samorzadowym
T-A-2Ocena przedsięwzięcia planistycznego pod kątem analiz kartograficznych na przykładzie SUiKZ wybranej gminy. Drzewa problemów i sieci przyczynowo-skutkowe w planowaniu rozwoju gminy
T-A-3Metody przygotowania ustawowych, standardowych załączników kartograficznych na potrzeby SUiKZ oraz MPZP
T-A-4Wykorzystanie analiz kartograficznych w inwentaryzacjach przyrodniczych i urbanistycznych. Projektowanie bazy danych oraz jej wizualizacja
T-A-5Wykorzystanie państwowego zasobu informacji przestrzennej do przygotowana elementów kartograficznych dokumentacji
T-A-6Przygotowanie i analiza map akustycznych
T-A-7Analizy kartograficzne w rozwiązywaniu typowych konfliktów przestrzennych na poziomie lokalnym (lokalizacja inwestycji uciążliwych, farm wiatrowych, budownictwa mieszkaniowego, dróg, uwarunkowania środowiskowe
T-A-8Zaliczenie przedmiotu
T-P-1Wykorzystanie analiz kartograficznych w inwentaryzacjach przyrodniczych i urbanistycznych. Projektowanie bazy danych oraz jej wizualizacja
T-P-2Przygotowanie i analiza map akustycznych
T-P-3Analizy 3D w planowaniu, przygotowanie Numerycznego Modelu Terenu na podstawie warstwic
Metody nauczaniaM-3Samodzielne i zespołowe metody projektowe.
M-4Zajęcia w grupach z wykorzystaniem metod aktywizujących.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenia projektów śródsemestralnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie prawidłowo przygotować standardowe załączniki kartograficzne dla dokumentacji planistycznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_C01_K01Umie rozpoznać zależności związków zachodzących w otoczeniu wykorzystując do tego celu analizy przestrzenne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy dotyczącej wykorzystywania narzędzi GIS w planowaniu przestrennym
C-2Zdobycie nowych umiejętności analizy i wizualizacji danych o charakterze przestrzennym
C-3Zdobycie nowych umiejętności z zakresu opracowania typowych załączników kartograficznych w dokumentach planistycznych.
Treści programoweT-W-1Narzędzia kształtowania ładu przestrzennego w Polsce.
T-W-2Procedury postępowania w dokumentacji planistycznej i środowiskowej. Rola opracowań kartograficznych w dokumentacji planistycznej
T-W-3Proces inwestycyjny i polityka środowiskowa.
T-W-4Prawodawstwo związane z procesem planowania i inwestycjami a wymogi informacji geograficznej.
T-W-5Komponent kartograficzny w dokumentacji planistycznej.
T-W-6Analizy kartograficzne jako element analizy strategii działań. Metody numeryczne w procesie podejmowania decyzji.
T-W-7Dostęp do informacji o środowisku, raporty środowiskowe.
T-W-8Państwowy Zasób Danych Geograficznych. Źródła informacji przestrzennej o konfliktach i zagrożeniach środowiskowych.
T-W-9Metody wizualizacji kartograficznej stosowane w dokumentacji planistycznej.
T-W-10Wizualizacja danych ekonomicznych i statystycznych. wykorzystywanych w gospodarowaniu przestrzeni.
T-W-11Możliwości wizualizacji problemów przestrzennych w 3d.
T-W-12GIS jako narzędzie konsultacji społecznych.
T-W-13Analizy kartograficzne jako element pracy organizacji pozarządowych.
T-W-14Przegląd oprogramowania wspomagającego decyzje przestrzenne.
T-A-1Ustalenie zakresu dokumentacji planistycznej i środowiskowej na poziomie samorzadowym
T-A-2Ocena przedsięwzięcia planistycznego pod kątem analiz kartograficznych na przykładzie SUiKZ wybranej gminy. Drzewa problemów i sieci przyczynowo-skutkowe w planowaniu rozwoju gminy
T-A-3Metody przygotowania ustawowych, standardowych załączników kartograficznych na potrzeby SUiKZ oraz MPZP
T-A-4Wykorzystanie analiz kartograficznych w inwentaryzacjach przyrodniczych i urbanistycznych. Projektowanie bazy danych oraz jej wizualizacja
T-A-5Wykorzystanie państwowego zasobu informacji przestrzennej do przygotowana elementów kartograficznych dokumentacji
T-A-6Przygotowanie i analiza map akustycznych
T-A-7Analizy kartograficzne w rozwiązywaniu typowych konfliktów przestrzennych na poziomie lokalnym (lokalizacja inwestycji uciążliwych, farm wiatrowych, budownictwa mieszkaniowego, dróg, uwarunkowania środowiskowe
T-A-8Zaliczenie przedmiotu
T-P-1Wykorzystanie analiz kartograficznych w inwentaryzacjach przyrodniczych i urbanistycznych. Projektowanie bazy danych oraz jej wizualizacja
T-P-2Przygotowanie i analiza map akustycznych
T-P-3Analizy 3D w planowaniu, przygotowanie Numerycznego Modelu Terenu na podstawie warstwic
Metody nauczaniaM-1Prezentacje multimedialne
M-2Dyskusja panelowa
M-3Samodzielne i zespołowe metody projektowe.
M-4Zajęcia w grupach z wykorzystaniem metod aktywizujących.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test lub egzamin pisemny
S-2Ocena formująca: Zaliczenia projektów śródsemestralnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi prawidłowo przygotować standardowe załączniki kartograficzne dla dokumentacji planistycznej
3,5
4,0
4,5
5,0