Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | GO_1A_O04-Ch_W01 | Student zna możliwości zastosowania wybranych algorytmów obliczeniowych w przetwarzaniu wielowymiarowych danych w celu przeprowadzenia klasyfikacji i wskazania zależności między badanymi parametrami. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | GO_1A_W02 | Student zna metody matematyczne oraz metody badania podstawowych wielkości fizycznych stosowane w naukach o środowisku. Zna właściwości pierwiastków oraz wybranych związków organicznych i nieorganicznych. Zna podstawowe prawa chemiczne. |
---|
GO_1A_W05 | Student identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji.
Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z gospodarką odpadami i rekultywacją terenów zdegradowanych, w tym gromadzeniem, składowaniem, unieszkodliwianiem i przetwarzaniem odpadów oraz rekultywacją składowisk. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | R1A_W01 | ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
---|
R1A_W03 | ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_W01 | ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych |
---|
Cel przedmiotu | C-2 | Zapoznanie studentów z teoretycznymi i praktycznymi zastosowaniami algorytmów obliczeniowych w przetwarzaniu wielowymiarowych danych w celu przeprowadzenia klasyfikacji, określenia ewentualnych podobieństw, różnic oraz zależności między badanymi parametrami |
---|
C-1 | Zapoznanie studentów z możliwościami uzyskania użytecznych informacji z wielowymiarowych chemicznych i biologicznych danych pomiarowych. |
Treści programowe | T-A-1 | Statystyka opisowa, regresja liniowa i wielokrotna. |
---|
T-A-3 | Projekty obliczeniowe demonstrujące praktyczne wykorzystanie wybranych metod chemometrycznych w interpretacji wielowymiarowych danych pomiarowych |
T-A-2 | Analiza podobieństw: autoskalowanie zmiennych, transformacja zmiennych, analiza wiązkowa, Metody z wykorzystaniem macierzy odległości. |
T-W-5 | Przykłady zastosowania chemometrii w analityce chemicznej i monitoringu środowiska |
T-W-1 | Wprowadzenie do chemometrii: charakterystyka przedmiotu, zakres badań
i zastosowań, podstawowe zagadnienia. Planowanie pomiarów: optymalność planu, model liniowy, plany czynnikowe. |
T-W-4 | Chemometryczna analiza skupień obiektów: definicje, metody graficzne, dendrogram. Analiza głównych składowych. |
T-W-2 | Gromadzenie i wstępne opracowanie danych: przygotowanie i kontrola danych, zależności pomiędzy zmiennymi, transformacja zmiennych, linearyzacja zależności, punkty odbiegające, przykłady. |
T-W-3 | Analiza rozpoznawcza. Chemometryczna analiza podobieństwa: wprowadzenie, transformacja specyficzna, centrowanie danych, skalowanie zmiennych, standaryzacja, przygotowanie danych do analizy podobieństw, analiza podobieństwa cech, analiza podobieństwa próbek/obiektów. |
Metody nauczania | M-3 | metoda praktyczna/ćwiczenia przedmiotowe |
---|
M-1 | metoda podająca/wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych |
M-2 | metoda programowana/z użyciem komputera |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: ocenianie sprawozdań |
---|
S-2 | Ocena podsumowująca: wynik testu |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Student zna tylko pojedyncze mozliwości zastosowania wybranych algorytmów obliczeniowych w przetwarzaniu wielowymiarowych danych w celu przeprowadzenia klasyfikacji i zależności między badanymi parametrami. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |