Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Ocena oddziaływania inwestycji na środowisko:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ocena oddziaływania inwestycji na środowisko
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Kiepas-Kokot <Anna.Kiepas-Kokot@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Elżbieta Dusza-Zwolińska <Elzbieta.Dusza@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 25 2,00,44zaliczenie
wykładyW7 15 2,00,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Nie zdefiniowano wymagań wstępnych. Wskazane jest posiadanie wiedzy na temat rodzajów przedsięwzięć, szczególnie z zakresu gospodarki odpadami.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przygotowanie studentna do roli wykonawcy dokumentacji z zakresu oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko i urzędnika prowadzącego postępowanie adminstracyjne w tym zakresie.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Opracowanie przykładowego raportu dla wybranego przedsięwzięcia z zakresu gospodarki odpadami25
25
wykłady
T-W-1Kwalifikacja i charakterystyka przedsięwzięć pod kątem oddziaływania na środowisko4
T-W-2Procedury prowadzenia ocen odziaływania inwestycji na środowisko3
T-W-3Dokumenty w procedurze ocen oddziaływania na środowisko (zawartość i szczegółowość danych i analiz)8
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Przygotowanie do zajęć (analiza treści wybranych raportów)15
A-A-3Opracowanie poszczególnych elementów raportu20
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie zaleconej literatury10
A-W-3Wyszukiwanie przykładowych raportów o oddziaływaniu na środowisko i zapoznanie z ich treścią20
A-W-4uczestnictwo w zajęciach15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i problemowy
M-2Ćwiczenia projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów raportu - projektu
S-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-3Ocena podsumowująca: Test wiedzy z zakresu treści wykładowych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O01-O_W01
Student posiada wiedzę na temat oceny stanu środowiska oraz zmian wynikających z realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych i zna podstawowe metody i techniki oceny stanu poszczególnych elementów środowiska.
GO_1A_W10, GO_1A_W06, GO_1A_W07, GO_1A_W09R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O01-O_U01
Student posiada umiejętność wyszukiwania, analizowania i przetwarzania informacji na temat oddziaływania przedsięwzięć na środowisko i na podstawie własnych analiz konkretnego problemu potrafi wnioskować i przygotować informacje zarówno w języku specjalistycznym i niespecjalistycznym.
GO_1A_U03, GO_1A_U01, GO_1A_U05R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04InzA_U02, InzA_U03, InzA_U08C-1T-A-1M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O01-O_K01
Student potrafi na podstawie posiadanych informacji opracować rozwiązania alternatywne dla planowanego przedsięwzięcia inwestycyjnego uwzględniające korzyści ekonomiczne, środowiskowe i społeczne.
GO_1A_K07, GO_1A_K06R1A_K06, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1T-A-1M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O01-O_W01
Student posiada wiedzę na temat oceny stanu środowiska oraz zmian wynikających z realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych i zna podstawowe metody i techniki oceny stanu poszczególnych elementów środowiska.
2,0Student nie posiada wiedzy na temat oceny stanu środowiska oraz nie potrafi wymienić i opisać zmian wynikajacych z realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych, posługując się podstawowymi metodami i technikami oceny stanu środowiska.
3,0Student potrafi wymienić co najmniej 5 cech opisujących stan środowiska i zmiany zachodzące w środowisku w wyniku procesów inwestycyjnych, posługując sie przy tym przynajmniej jedną technika lub metodą analizy.
3,5Student potrafi wymienić co najmniej 5 cech opisujących stan środowiska i jego zmiany w wyniku procesów inwestycyjnych, opisując je z wykorzystaniem przynajmniej jednej metody lub techniki analizy.
4,0Student potrafi opisać stan każdego z elementów środowiska i określić kierunek oraz siłę zmiany dla przykładowej inwestycji posługując się wybraną metodą lub technika analizy.
4,5Student potrafi opisać stan kazdego z elementów środowiska i okreslić jego zmiany dla przykładowej inwestycji swobodnie poruszając się w metodach i technikach analizy zmian środowiska.
5,0Student posiada szeroką wiedzę na temet oceny stanu środowiska i jego zmian pod wpływem procesów inwestycyjnych, swobodnie korzytsając ze znanych mu technik i metod analitycznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O01-O_U01
Student posiada umiejętność wyszukiwania, analizowania i przetwarzania informacji na temat oddziaływania przedsięwzięć na środowisko i na podstawie własnych analiz konkretnego problemu potrafi wnioskować i przygotować informacje zarówno w języku specjalistycznym i niespecjalistycznym.
2,0Student nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować i przetwarzać informacji na temat oddziaływania przedsięwzięć na środowisko, nie potrafi trafnie wnioskować w tym zakresie ani formułować ustnych i pisemnych informacji na ten temat.
3,0Student w podstawowym zakresie wyszukuje, analizuje i przetwarza informacje na temat oddziaływania przedsięwzięć na śrdoowisko ale nie potrafi samodzielnie wnioskować i formułować odpowiednich informacji ustnych i pisemnych.
3,5Student potrafi wyszukiwać, analizować i przetwarzać informacje na temat oddziaływania przedsięwzięć na środowisko i podejmuje próby wnioskowania oraz formułowania wypowiedzi ustnych i pisemnych w jezyku specjalistycznym i niespecjalistycznym.
4,0Student dobrze radzi sobie z wyszukiwaniem, analizowaniem, przetwarzaniem informacji i wnioskowaniem na temat oddziaływania przedsięwzięć na środowisko i posiada odpowiedni zasób słownictwa do formułowania ustnych i pisemnych informacji na ten temat w języku specjalistycznym i niespecjalistycznym.
4,5Student ma wysokie umiejętności wyszukiwania, analizowania i przetwarzania informacji wraz z odpowiedni wysnuwaniem wniosków na temat oddziaływania przedsięwzięć na środowisko i samodzielnie formułuje wypowiedzi w tym zakresie zarówno w języku specjalistycznym jak i niespecjalistycznym.
5,0Student biegle porusza się w pozyskiwaniu, przetwarzaniu i analizowaniu informacji o oddziaływaniu przedsięwzięć na środowisko wraz z odpowiednim wnioskowaniem i ciekawym formułowaniem ustnych i pisemnych informacji przygotowanych samodzielnie w jezyku specjalistycznym i niespecjalistycznym.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O01-O_K01
Student potrafi na podstawie posiadanych informacji opracować rozwiązania alternatywne dla planowanego przedsięwzięcia inwestycyjnego uwzględniające korzyści ekonomiczne, środowiskowe i społeczne.
2,0Student nie potrafi na podstawie posiadanych informacji opracowywać rozwiązań alternatywnych dla planowanego przedsięwzięcia uwzględniających korzyści ekonomiczne, środowiskowe i społeczne.
3,0Student na podstawie posiadanych informacji przy pomocy nauczyciela jest w stanie opracować przynajmniej jedno rozwiązanie alternatywne dla planowanego przedsięwzięcia, uwzględniające korzystniejsze rozwiązania ekonomiczne, środowiskowe lub społeczne.
3,5Student na podstawie posiadanych informacji przy pomocy nauczyciela jest w stanie opracować przynajmniej dwa rozwiązania alternatywne dla planowanego przedsięwzięcia, uwzględniające korzystniejsze rozwiązania ekonomiczne, środowiskowe lub społeczne.
4,0Student na podstawie posiadanych informacji samodzielnie potrafi opracować przynajmniej jedno rozwiązanie alternatywne dla planowanego przedsięwzięcia, uwzgledniające korzystniejsze rozwiązania ekonomiczne, środowiskowe lub społeczne.
4,5Student na podstawie posiadanych informacji samodzielnie potrafi opracować przynajmniej dwa rozwiązania alternatywne dla planowanego przedsięwzięcia, uwzgledniające korzystniejsze rozwiązania ekonomiczne, środowiskowe lub społeczne.
5,0Student na bazie posiadanych informacji o środowisku i jego zmianach potrafi opracowywać rozwiązania alternatywne (lokalizacyjne, technologiczne, organizacyjne) dla planowanego przedsięwzięcia i wskazać rozwiązanie najbardziej korzystne pod wzgledem ekonomicznym, środowiskowym i społecznym.

Literatura podstawowa

  1. Wilżak T., Przedsięwzięcia mogące oddziaływać na środowisko - Przewodnik po Rozporządzeniu Rady Ministrów, Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, Warszawa, 2011
  2. Grudzińska I., Zarzecka J., Zmiany w postępowaniach adminstracyjnych w sprawach ocen oddziaływania na środowisko, Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, Warszawa, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Opracowanie przykładowego raportu dla wybranego przedsięwzięcia z zakresu gospodarki odpadami25
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kwalifikacja i charakterystyka przedsięwzięć pod kątem oddziaływania na środowisko4
T-W-2Procedury prowadzenia ocen odziaływania inwestycji na środowisko3
T-W-3Dokumenty w procedurze ocen oddziaływania na środowisko (zawartość i szczegółowość danych i analiz)8
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach25
A-A-2Przygotowanie do zajęć (analiza treści wybranych raportów)15
A-A-3Opracowanie poszczególnych elementów raportu20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Czytanie zaleconej literatury10
A-W-3Wyszukiwanie przykładowych raportów o oddziaływaniu na środowisko i zapoznanie z ich treścią20
A-W-4uczestnictwo w zajęciach15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O01-O_W01Student posiada wiedzę na temat oceny stanu środowiska oraz zmian wynikających z realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych i zna podstawowe metody i techniki oceny stanu poszczególnych elementów środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W10Student ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich. Dodatkowo posiada podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością.
GO_1A_W06Student jest w stanie rozróżnić i zrozumieć procesy zachodzące w środowisku, w tym zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych szczeblach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku gospodarka odpadami. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w procesach technologicznych przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów.
GO_1A_W07Student zna podstawy metod, technik i technologii pozwalających wykorzystywać potencjał przyrodniczy i technologiczny w celu poprawy jakości życia człowieka oraz potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie prostych i zaawansowanych technik inżynierskich w celu ochrony środowiska i ludzi.
GO_1A_W09Student opisuje zmiany i zagrożenie środowiska spowodowane działalnością człowieka na powierzchni ziemi i w glebach.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studentna do roli wykonawcy dokumentacji z zakresu oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko i urzędnika prowadzącego postępowanie adminstracyjne w tym zakresie.
Treści programoweT-W-3Dokumenty w procedurze ocen oddziaływania na środowisko (zawartość i szczegółowość danych i analiz)
T-W-2Procedury prowadzenia ocen odziaływania inwestycji na środowisko
T-W-1Kwalifikacja i charakterystyka przedsięwzięć pod kątem oddziaływania na środowisko
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Test wiedzy z zakresu treści wykładowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy na temat oceny stanu środowiska oraz nie potrafi wymienić i opisać zmian wynikajacych z realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych, posługując się podstawowymi metodami i technikami oceny stanu środowiska.
3,0Student potrafi wymienić co najmniej 5 cech opisujących stan środowiska i zmiany zachodzące w środowisku w wyniku procesów inwestycyjnych, posługując sie przy tym przynajmniej jedną technika lub metodą analizy.
3,5Student potrafi wymienić co najmniej 5 cech opisujących stan środowiska i jego zmiany w wyniku procesów inwestycyjnych, opisując je z wykorzystaniem przynajmniej jednej metody lub techniki analizy.
4,0Student potrafi opisać stan każdego z elementów środowiska i określić kierunek oraz siłę zmiany dla przykładowej inwestycji posługując się wybraną metodą lub technika analizy.
4,5Student potrafi opisać stan kazdego z elementów środowiska i okreslić jego zmiany dla przykładowej inwestycji swobodnie poruszając się w metodach i technikach analizy zmian środowiska.
5,0Student posiada szeroką wiedzę na temet oceny stanu środowiska i jego zmian pod wpływem procesów inwestycyjnych, swobodnie korzytsając ze znanych mu technik i metod analitycznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O01-O_U01Student posiada umiejętność wyszukiwania, analizowania i przetwarzania informacji na temat oddziaływania przedsięwzięć na środowisko i na podstawie własnych analiz konkretnego problemu potrafi wnioskować i przygotować informacje zarówno w języku specjalistycznym i niespecjalistycznym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U03Student posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej, w tym zna język techniczny charakterystyczny dla gospodarki odpadami. Korzysta na poziomie podstawowym z literatury w języku obcym (angielskim).
GO_1A_U01Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w tym technik komputerowych.
GO_1A_U05Student wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski. Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studentna do roli wykonawcy dokumentacji z zakresu oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko i urzędnika prowadzącego postępowanie adminstracyjne w tym zakresie.
Treści programoweT-A-1Opracowanie przykładowego raportu dla wybranego przedsięwzięcia z zakresu gospodarki odpadami
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów raportu - projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować i przetwarzać informacji na temat oddziaływania przedsięwzięć na środowisko, nie potrafi trafnie wnioskować w tym zakresie ani formułować ustnych i pisemnych informacji na ten temat.
3,0Student w podstawowym zakresie wyszukuje, analizuje i przetwarza informacje na temat oddziaływania przedsięwzięć na śrdoowisko ale nie potrafi samodzielnie wnioskować i formułować odpowiednich informacji ustnych i pisemnych.
3,5Student potrafi wyszukiwać, analizować i przetwarzać informacje na temat oddziaływania przedsięwzięć na środowisko i podejmuje próby wnioskowania oraz formułowania wypowiedzi ustnych i pisemnych w jezyku specjalistycznym i niespecjalistycznym.
4,0Student dobrze radzi sobie z wyszukiwaniem, analizowaniem, przetwarzaniem informacji i wnioskowaniem na temat oddziaływania przedsięwzięć na środowisko i posiada odpowiedni zasób słownictwa do formułowania ustnych i pisemnych informacji na ten temat w języku specjalistycznym i niespecjalistycznym.
4,5Student ma wysokie umiejętności wyszukiwania, analizowania i przetwarzania informacji wraz z odpowiedni wysnuwaniem wniosków na temat oddziaływania przedsięwzięć na środowisko i samodzielnie formułuje wypowiedzi w tym zakresie zarówno w języku specjalistycznym jak i niespecjalistycznym.
5,0Student biegle porusza się w pozyskiwaniu, przetwarzaniu i analizowaniu informacji o oddziaływaniu przedsięwzięć na środowisko wraz z odpowiednim wnioskowaniem i ciekawym formułowaniem ustnych i pisemnych informacji przygotowanych samodzielnie w jezyku specjalistycznym i niespecjalistycznym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O01-O_K01Student potrafi na podstawie posiadanych informacji opracować rozwiązania alternatywne dla planowanego przedsięwzięcia inwestycyjnego uwzględniające korzyści ekonomiczne, środowiskowe i społeczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K07Student jest kreatywny i zdeterminowany w rozwiązywaniu problemów badawczych i ekonomicznych oraz wykazuje się przedsiębiorczością w realizacji postawionych zadań. Potrafi powiązać zysk ekonomiczny z dobrem społecznym i środowiska.
GO_1A_K06Student dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska i życia ludzi. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny i rzeczowy przedstawić swoje poglądy za pomocą odpowiednio dobranych argumentów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przygotowanie studentna do roli wykonawcy dokumentacji z zakresu oceny oddziaływania przedsięwzięć na środowisko i urzędnika prowadzącego postępowanie adminstracyjne w tym zakresie.
Treści programoweT-A-1Opracowanie przykładowego raportu dla wybranego przedsięwzięcia z zakresu gospodarki odpadami
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-1Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów raportu - projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi na podstawie posiadanych informacji opracowywać rozwiązań alternatywnych dla planowanego przedsięwzięcia uwzględniających korzyści ekonomiczne, środowiskowe i społeczne.
3,0Student na podstawie posiadanych informacji przy pomocy nauczyciela jest w stanie opracować przynajmniej jedno rozwiązanie alternatywne dla planowanego przedsięwzięcia, uwzględniające korzystniejsze rozwiązania ekonomiczne, środowiskowe lub społeczne.
3,5Student na podstawie posiadanych informacji przy pomocy nauczyciela jest w stanie opracować przynajmniej dwa rozwiązania alternatywne dla planowanego przedsięwzięcia, uwzględniające korzystniejsze rozwiązania ekonomiczne, środowiskowe lub społeczne.
4,0Student na podstawie posiadanych informacji samodzielnie potrafi opracować przynajmniej jedno rozwiązanie alternatywne dla planowanego przedsięwzięcia, uwzgledniające korzystniejsze rozwiązania ekonomiczne, środowiskowe lub społeczne.
4,5Student na podstawie posiadanych informacji samodzielnie potrafi opracować przynajmniej dwa rozwiązania alternatywne dla planowanego przedsięwzięcia, uwzgledniające korzystniejsze rozwiązania ekonomiczne, środowiskowe lub społeczne.
5,0Student na bazie posiadanych informacji o środowisku i jego zmianach potrafi opracowywać rozwiązania alternatywne (lokalizacyjne, technologiczne, organizacyjne) dla planowanego przedsięwzięcia i wskazać rozwiązanie najbardziej korzystne pod wzgledem ekonomicznym, środowiskowym i społecznym.