Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Metaboliczne strategie przetrwania roślin:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metaboliczne strategie przetrwania roślin
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Smolik <Beata.Smolik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 10 1,00,33zaliczenie
wykładyW4 20 2,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ukończenie kursu z zakresu biochemii ogólnej i fizjologii roślin w celu łatwiejszego zrozumienia regulacji metabolizmu i generowania metabolicznej odpowiedzi roślin na niekorzystne bodźce płynace ze środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zna i rozumie znaczenie metabolizmu wtórnego u roślin.
C-2Student umie scharakteryzować ważniejsze grupy metabolitów wtórnych oraz inne związki w obronie roślin.
C-3Student zna wady i zalety metabolizmu tlenowego, umie scharakteryzować stres oksydacyjny, jako metaboliczną niewydolność mechanizmów antyoksydacyjnych, a także ewolucyjny mechanizm w strategii przetrwania roślin
C-4Student umie opisac prekursory metabolizmu wtórnego oraz jego znaczenie w życiu roślin.
C-5Student zna podstawowe reakcje obronne generowane przez rośliny w celu ochrony przed czynnikami szkodliwymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Reaktywne formy tlenu jako czasteczki sygnalizacyjne w organizmach roslinnych2
T-A-2Metody oznaczania parametrów stresu oksydacyjnego jako wskazników przystosowywania sie roslin do czynników niekorzystnych4
T-A-3Metody oznaczania metabolitów wtórnych roslin4
10
wykłady
T-W-1Metaboliczne aspekty adaptacji roślin do środowiska, działanie różnych czynników środowiskowych na roślinę.2
T-W-2Transdukcja sygnałów w komórce roślinnej celem wytworzenia mechanizmów obronnych1
T-W-3Mechanizmy obronne wytwarzane przez rośliny przy stresie abiotycznym: wodnym, termicznym solnym oraz związanym z zanieczyszczeniem środowiska.4
T-W-4Mechanizmy obronne wytwarzane przez rośliny przy stresie biotycznym. Metabolity wtórne roślin – kwasy organiczne, terpeny, sterydy, alkaloidy i ich rola w strategiach dostosowawczych roślin. Zjawisko allelopatii - forma przetrwania roślin.4
T-W-5Znaczenie fitoaleksyn i fitotoksyn w strategii przetrwania roślin1
T-W-6Zalety i wady metabolizmu tlenowego. Dwa oblicza tlenu – pierwiastek życia oraz chorób i śmierci. Powstawanie, źródła oraz charakterystyka reaktywnych form tlenu (RFT) i wolnych rodników (WR).2
T-W-7Wpływ RFT i WR na organizmy żywe. Stany patologiczne wywołane przez reaktywne formy tlenu.2
T-W-8Mechanizmy obronne przed reaktywnymi formami tlenu. Komórkowe i pozakomórkowe mechanizmy antyoksydacyjne.2
T-W-9Stres oksydacyjny – metaboliczna niewydolność mechanizmów antyoksydacyjnych. Wykorzystywanie RFT w strategiach obronnych roślin.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie konspektów ćwiczeń8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia podsumowującego ćwiczenia audytoryjne7
A-A-4Konsultacje5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Konsultacje10
A-W-3Czytanie wskazanej literatury15
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady: prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych tresci przedmiotu
M-2Praca grupowa przy przeprowadzaniu ćwiczeń
M-3Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczen
S-2Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Prezentacje multimedialne z zakresu treści programowych przedmiotu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O13-M_W01
Student potrafi wyjasnić znaczenie metabolitów wtórnych oraz reaktywnych form tlenu w strategii dostosowywania sie roślin do niekorzystnych warunków środowiska
GO_1A_W01R1A_W01, R1A_W03C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O13-M_U01
Student umie posługiwac sie podstawowymi pojeciami zwiazanymi z metabolizmem wtórnym i stresem oksydacyjnym u roslin
GO_1A_U06R1A_U05InzA_U06, InzA_U07C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O13-M_K01
Student chetnie doskonali swoje umiejetnosci zarówno w pracy samodzielnej, jak i w zespole badawczym
GO_1A_K01R1A_K01, R1A_K04, R1A_K06, R1A_K07C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-A-1, T-A-2, T-A-3M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O13-M_W01
Student potrafi wyjasnić znaczenie metabolitów wtórnych oraz reaktywnych form tlenu w strategii dostosowywania sie roślin do niekorzystnych warunków środowiska
2,0
3,0Student potrafi ogólnie omówic metabolity wtórne oraz reaktywne formy tlenu wystepujace w roslinach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O13-M_U01
Student umie posługiwac sie podstawowymi pojeciami zwiazanymi z metabolizmem wtórnym i stresem oksydacyjnym u roslin
2,0
3,0Student w nieznacznym stopniu umie posługiwac sie podstawowymi pojeciami zwiazanymi z metabolizmem wtórnym i stresem oksydacyjnym u roslin
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O13-M_K01
Student chetnie doskonali swoje umiejetnosci zarówno w pracy samodzielnej, jak i w zespole badawczym
2,0
3,0Student w niewielkim stopniu dazy do doskonalenia swoich umiejetnosci w pracy samodzielnej, jak i w zespole badawczym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Wojtaszek P., Wozny A., Ratajczak L., Biologia komórki roślinnej, PWN, Warszawa, 2007, t. 1 i 2
  2. Bartosz G., Druga twarz tlenu, PWN, Warszawa, 2006
  3. Harborne J.B., Ekologia biochemiczna, PWN, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Kopcewicz L., Lewak S., Fizjologia roślin, PWN, Warszawa, 2006
  2. Kołodziejczyk A., Naturalne zwiazki organiczne, PWN, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Reaktywne formy tlenu jako czasteczki sygnalizacyjne w organizmach roslinnych2
T-A-2Metody oznaczania parametrów stresu oksydacyjnego jako wskazników przystosowywania sie roslin do czynników niekorzystnych4
T-A-3Metody oznaczania metabolitów wtórnych roslin4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metaboliczne aspekty adaptacji roślin do środowiska, działanie różnych czynników środowiskowych na roślinę.2
T-W-2Transdukcja sygnałów w komórce roślinnej celem wytworzenia mechanizmów obronnych1
T-W-3Mechanizmy obronne wytwarzane przez rośliny przy stresie abiotycznym: wodnym, termicznym solnym oraz związanym z zanieczyszczeniem środowiska.4
T-W-4Mechanizmy obronne wytwarzane przez rośliny przy stresie biotycznym. Metabolity wtórne roślin – kwasy organiczne, terpeny, sterydy, alkaloidy i ich rola w strategiach dostosowawczych roślin. Zjawisko allelopatii - forma przetrwania roślin.4
T-W-5Znaczenie fitoaleksyn i fitotoksyn w strategii przetrwania roślin1
T-W-6Zalety i wady metabolizmu tlenowego. Dwa oblicza tlenu – pierwiastek życia oraz chorób i śmierci. Powstawanie, źródła oraz charakterystyka reaktywnych form tlenu (RFT) i wolnych rodników (WR).2
T-W-7Wpływ RFT i WR na organizmy żywe. Stany patologiczne wywołane przez reaktywne formy tlenu.2
T-W-8Mechanizmy obronne przed reaktywnymi formami tlenu. Komórkowe i pozakomórkowe mechanizmy antyoksydacyjne.2
T-W-9Stres oksydacyjny – metaboliczna niewydolność mechanizmów antyoksydacyjnych. Wykorzystywanie RFT w strategiach obronnych roślin.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie konspektów ćwiczeń8
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia podsumowującego ćwiczenia audytoryjne7
A-A-4Konsultacje5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Konsultacje10
A-W-3Czytanie wskazanej literatury15
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O13-M_W01Student potrafi wyjasnić znaczenie metabolitów wtórnych oraz reaktywnych form tlenu w strategii dostosowywania sie roślin do niekorzystnych warunków środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W01Student opisuje zjawiska i procesy zachodzące w środowisku. Zna zasady funkcjonowania biosfery oraz jest w stanie określić ich wpływ na życie ludzi i gospodarkę.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Student zna i rozumie znaczenie metabolizmu wtórnego u roślin.
C-2Student umie scharakteryzować ważniejsze grupy metabolitów wtórnych oraz inne związki w obronie roślin.
C-3Student zna wady i zalety metabolizmu tlenowego, umie scharakteryzować stres oksydacyjny, jako metaboliczną niewydolność mechanizmów antyoksydacyjnych, a także ewolucyjny mechanizm w strategii przetrwania roślin
C-4Student umie opisac prekursory metabolizmu wtórnego oraz jego znaczenie w życiu roślin.
C-5Student zna podstawowe reakcje obronne generowane przez rośliny w celu ochrony przed czynnikami szkodliwymi
Treści programoweT-W-1Metaboliczne aspekty adaptacji roślin do środowiska, działanie różnych czynników środowiskowych na roślinę.
T-W-2Transdukcja sygnałów w komórce roślinnej celem wytworzenia mechanizmów obronnych
T-W-3Mechanizmy obronne wytwarzane przez rośliny przy stresie abiotycznym: wodnym, termicznym solnym oraz związanym z zanieczyszczeniem środowiska.
T-W-4Mechanizmy obronne wytwarzane przez rośliny przy stresie biotycznym. Metabolity wtórne roślin – kwasy organiczne, terpeny, sterydy, alkaloidy i ich rola w strategiach dostosowawczych roślin. Zjawisko allelopatii - forma przetrwania roślin.
T-W-5Znaczenie fitoaleksyn i fitotoksyn w strategii przetrwania roślin
T-W-6Zalety i wady metabolizmu tlenowego. Dwa oblicza tlenu – pierwiastek życia oraz chorób i śmierci. Powstawanie, źródła oraz charakterystyka reaktywnych form tlenu (RFT) i wolnych rodników (WR).
T-W-7Wpływ RFT i WR na organizmy żywe. Stany patologiczne wywołane przez reaktywne formy tlenu.
T-W-8Mechanizmy obronne przed reaktywnymi formami tlenu. Komórkowe i pozakomórkowe mechanizmy antyoksydacyjne.
T-W-9Stres oksydacyjny – metaboliczna niewydolność mechanizmów antyoksydacyjnych. Wykorzystywanie RFT w strategiach obronnych roślin.
T-A-1Reaktywne formy tlenu jako czasteczki sygnalizacyjne w organizmach roslinnych
T-A-2Metody oznaczania parametrów stresu oksydacyjnego jako wskazników przystosowywania sie roslin do czynników niekorzystnych
T-A-3Metody oznaczania metabolitów wtórnych roslin
Metody nauczaniaM-1Wykłady: prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych tresci przedmiotu
M-2Praca grupowa przy przeprowadzaniu ćwiczeń
M-3Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczen
S-2Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Prezentacje multimedialne z zakresu treści programowych przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi ogólnie omówic metabolity wtórne oraz reaktywne formy tlenu wystepujace w roslinach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O13-M_U01Student umie posługiwac sie podstawowymi pojeciami zwiazanymi z metabolizmem wtórnym i stresem oksydacyjnym u roslin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U06Student dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji, nie tylko produkcji przemysłowej, ale też rolnej i leśnej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji w ramach gospodarki odpadami i rekultywacji terenów zdegradowanych. Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Student zna i rozumie znaczenie metabolizmu wtórnego u roślin.
C-2Student umie scharakteryzować ważniejsze grupy metabolitów wtórnych oraz inne związki w obronie roślin.
C-3Student zna wady i zalety metabolizmu tlenowego, umie scharakteryzować stres oksydacyjny, jako metaboliczną niewydolność mechanizmów antyoksydacyjnych, a także ewolucyjny mechanizm w strategii przetrwania roślin
C-4Student umie opisac prekursory metabolizmu wtórnego oraz jego znaczenie w życiu roślin.
C-5Student zna podstawowe reakcje obronne generowane przez rośliny w celu ochrony przed czynnikami szkodliwymi
Treści programoweT-W-1Metaboliczne aspekty adaptacji roślin do środowiska, działanie różnych czynników środowiskowych na roślinę.
T-W-2Transdukcja sygnałów w komórce roślinnej celem wytworzenia mechanizmów obronnych
T-W-3Mechanizmy obronne wytwarzane przez rośliny przy stresie abiotycznym: wodnym, termicznym solnym oraz związanym z zanieczyszczeniem środowiska.
T-W-4Mechanizmy obronne wytwarzane przez rośliny przy stresie biotycznym. Metabolity wtórne roślin – kwasy organiczne, terpeny, sterydy, alkaloidy i ich rola w strategiach dostosowawczych roślin. Zjawisko allelopatii - forma przetrwania roślin.
T-W-5Znaczenie fitoaleksyn i fitotoksyn w strategii przetrwania roślin
T-W-6Zalety i wady metabolizmu tlenowego. Dwa oblicza tlenu – pierwiastek życia oraz chorób i śmierci. Powstawanie, źródła oraz charakterystyka reaktywnych form tlenu (RFT) i wolnych rodników (WR).
T-W-7Wpływ RFT i WR na organizmy żywe. Stany patologiczne wywołane przez reaktywne formy tlenu.
T-W-8Mechanizmy obronne przed reaktywnymi formami tlenu. Komórkowe i pozakomórkowe mechanizmy antyoksydacyjne.
T-W-9Stres oksydacyjny – metaboliczna niewydolność mechanizmów antyoksydacyjnych. Wykorzystywanie RFT w strategiach obronnych roślin.
T-A-1Reaktywne formy tlenu jako czasteczki sygnalizacyjne w organizmach roslinnych
T-A-2Metody oznaczania parametrów stresu oksydacyjnego jako wskazników przystosowywania sie roslin do czynników niekorzystnych
T-A-3Metody oznaczania metabolitów wtórnych roslin
Metody nauczaniaM-1Wykłady: prezentacje multimedialne w zakresie merytorycznych tresci przedmiotu
M-2Praca grupowa przy przeprowadzaniu ćwiczeń
M-3Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczen
S-2Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Prezentacje multimedialne z zakresu treści programowych przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w nieznacznym stopniu umie posługiwac sie podstawowymi pojeciami zwiazanymi z metabolizmem wtórnym i stresem oksydacyjnym u roslin
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O13-M_K01Student chetnie doskonali swoje umiejetnosci zarówno w pracy samodzielnej, jak i w zespole badawczym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K01Student ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz technologii gospodarowania, unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów i wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Student zna i rozumie znaczenie metabolizmu wtórnego u roślin.
C-2Student umie scharakteryzować ważniejsze grupy metabolitów wtórnych oraz inne związki w obronie roślin.
C-3Student zna wady i zalety metabolizmu tlenowego, umie scharakteryzować stres oksydacyjny, jako metaboliczną niewydolność mechanizmów antyoksydacyjnych, a także ewolucyjny mechanizm w strategii przetrwania roślin
C-4Student umie opisac prekursory metabolizmu wtórnego oraz jego znaczenie w życiu roślin.
C-5Student zna podstawowe reakcje obronne generowane przez rośliny w celu ochrony przed czynnikami szkodliwymi
Treści programoweT-A-1Reaktywne formy tlenu jako czasteczki sygnalizacyjne w organizmach roslinnych
T-A-2Metody oznaczania parametrów stresu oksydacyjnego jako wskazników przystosowywania sie roslin do czynników niekorzystnych
T-A-3Metody oznaczania metabolitów wtórnych roslin
Metody nauczaniaM-2Praca grupowa przy przeprowadzaniu ćwiczeń
M-3Samodzielna praca na bazie uzyskanych wyników oraz właściwa ich interpretacja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Odpowiedzi ustne zaliczające wykonanie ćwiczen
S-2Ocena formująca: Zaliczenie konspektów ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w niewielkim stopniu dazy do doskonalenia swoich umiejetnosci w pracy samodzielnej, jak i w zespole badawczym
3,5
4,0
4,5
5,0