Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Diagnostyka środowiska na podstawie szaty roślinnej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka środowiska na podstawie szaty roślinnej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sylwia Jurzyk-Nordlöw <Sylwia.Jurzyk@zut.edu.pl>, Magdalena Korchak <Magdalena.Korchak@zut.edu.pl>, Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,33zaliczenie
wykładyW3 30 3,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych zagadnień i terminów z zakresu botankiki oraz z zakresu ekologii na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość metod stosowanych w fitomonitoringu środowiska oraz umiejętność zastosowania wybranych metod w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Fitoindykacja w ocenie stanu środowiska - metody badawcze i ich zastosowanie.1
T-A-2Metody analizy roślinności. Ocena stanu środowiska na podstawie zbiorowisk roślinnych.7
T-A-3Flora wybranego obszaru jako wskaźnik stanu środowiska.4
T-A-4Metody analizy roślinności. Ocena stanu środowiska na podstawie zbiorowisk roślinnych.3
15
wykłady
T-W-1Szata roślinna jako wskaźnik procesów zachodzących w środowisku. Znaczenie i zastosowanie ocen stanu środowiska (Ochrona przyrody, planowanie przestrzenne).9
T-W-2Bioindykacja - klasyfikacja metod.2
T-W-3Bioróżnorodność jako wskaźnik stanu środowiska. Ocena środowiska na podstawie flory i zbiorowisk roślinnych.12
T-W-4Monitoring przyrodniczy jako metoda długofalowego dianozowania i pognozowania procesów w środowisku.4
T-W-5Wskaźniki krajobrazowe w ocenie stopnia przekształcenia środowiska.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-A-2Pisanie sprawozdań z ćwiczeń audytoryjnych.2
A-A-3Przygotowanie prezentacji na zadany temat.3
A-A-4Konsultacje z prowadzącym przedmiot.2
A-A-5Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych.3
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Przygotowanie do pisemnego zaliczenia przedmiotu.30
A-W-3Pisemne zaliczenie.4
A-W-4Czytanie literatury przedmiotowej.11
A-W-5Samodzielne studiowanie tematyki przedmiotu.15
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda projektów
M-3ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: pisemna praca zaliczeniowa
S-2Ocena formująca: ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
S-3Ocena formująca: ocena referatu na zadany temat

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O01-D_W01
Potrafi omówić znaczenie bioróżnorodności jako wskaźnika stanu środowiska.
GO_1A_W01R1A_W01, R1A_W03C-1T-W-1, T-W-3M-1S-1
GO_1A_O01-D_W02
Zna procesy zachodzące w szacie roślinnej w reakcji na zróżnicowane i wielokierunkowe procesy zachodzące w środowisku.
GO_1A_W05R1A_W01, R1A_W03InzA_W01C-1T-W-1, T-W-4, T-W-3M-1S-1
GO_1A_O01-D_W03
Zna metody stosowane w fitomonitoringu środowiska.
GO_1A_W06R1A_W03, R1A_W04InzA_W02C-1T-W-2, T-W-4, T-A-3, T-A-1, T-A-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O01-D_U01
Umie zastosować wybrane metody fitoindykacji w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.
GO_1A_U01R1A_U01, R1A_U02InzA_U02C-1T-A-3, T-A-1, T-A-2M-3, M-2S-3, S-2
GO_1A_O01-D_U02
Umie rozpoznać wybrane gatunki oraz fitocenozy wskaźnikowe.
GO_1A_U06R1A_U05InzA_U06, InzA_U07C-1T-A-3, T-A-2M-1, M-3S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_O01-D_K01
Ma świadomość wpływu działań człowieka na środowisko, a tym na procesy dynamiczne zachodzące w szacie roślinnej
GO_1A_K04R1A_K04C-1T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-A-3, T-A-1, T-A-2M-1, M-3, M-2S-1
GO_1A_O01-D_K02
Jest świadomy roli szaty roślinnej jako wskaźnika stanu i kierunków przekształceń środowiska.
GO_1A_K06, GO_1A_K05R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-1T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-3, T-A-3, T-A-1, T-A-2M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O01-D_W01
Potrafi omówić znaczenie bioróżnorodności jako wskaźnika stanu środowiska.
2,0
3,0Ma podstawowe, niepełne wiadomości na temat znaczenia bioróżnorodności jako wskaźnika stanu środowiska,
3,5
4,0
4,5
5,0
GO_1A_O01-D_W02
Zna procesy zachodzące w szacie roślinnej w reakcji na zróżnicowane i wielokierunkowe procesy zachodzące w środowisku.
2,0
3,0Potrafi wymienić i w niepełny sposób omówić podstawowe procesy zachodzące w szacie roślinnej w reakcji na procesy zachodzące w środowisku
3,5
4,0
4,5
5,0
GO_1A_O01-D_W03
Zna metody stosowane w fitomonitoringu środowiska.
2,0
3,0Wymienia podstwowe metody stosowane w fitomonitoringu środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O01-D_U01
Umie zastosować wybrane metody fitoindykacji w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.
2,0
3,0przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, nie potrafi odpowiedzieć na żadne z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia
3,5
4,0
4,5
5,0
GO_1A_O01-D_U02
Umie rozpoznać wybrane gatunki oraz fitocenozy wskaźnikowe.
2,0
3,0przedstawi pełną charakterystykę biocenotyczną 1 gatunku charakterystycznego dla siedliska
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_O01-D_K01
Ma świadomość wpływu działań człowieka na środowisko, a tym na procesy dynamiczne zachodzące w szacie roślinnej
2,0
3,0Potrafi w podstawowy sposób omówić wpływ człowieka na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0
GO_1A_O01-D_K02
Jest świadomy roli szaty roślinnej jako wskaźnika stanu i kierunków przekształceń środowiska.
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę na temat rośli szaty roślinnej jako wskaźnika stanu środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Matuszkiewicz W., Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski, PWN, Warszawa, 2007
  2. Roo-Zielińska E., Solon J., Degórski M., Ocena stanu i przekształceń środowiska przyrodniczego na podstawie wskaźników geobotanicznych, krajobrazowych i glebowych, PAN, Inst. Geogr. i Przestrz. Zagosp., 2007, Monografie 9
  3. Zimny H., Ekologiczna ocena stanu środowiska. Bioindykacja i biomonitoring, Wyd. Grzegorczyk, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Kaźmierczakowa R., Zarzycki K., Polska Czerwona Księga Roślin. Paprotniki i rośliny kwiatowe, Inst. Bot. PAN, Kraków, 2001
  2. Zarzycki K, Trzcińska-Tacik H., Różański W., Szeląg Z., Wołek J., Korzeniak U., Ekologiczne liczby wskaźnikowe roślin naczyniowych Polski, Inst. Bot. PAN, Kraków, 2002

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Fitoindykacja w ocenie stanu środowiska - metody badawcze i ich zastosowanie.1
T-A-2Metody analizy roślinności. Ocena stanu środowiska na podstawie zbiorowisk roślinnych.7
T-A-3Flora wybranego obszaru jako wskaźnik stanu środowiska.4
T-A-4Metody analizy roślinności. Ocena stanu środowiska na podstawie zbiorowisk roślinnych.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Szata roślinna jako wskaźnik procesów zachodzących w środowisku. Znaczenie i zastosowanie ocen stanu środowiska (Ochrona przyrody, planowanie przestrzenne).9
T-W-2Bioindykacja - klasyfikacja metod.2
T-W-3Bioróżnorodność jako wskaźnik stanu środowiska. Ocena środowiska na podstawie flory i zbiorowisk roślinnych.12
T-W-4Monitoring przyrodniczy jako metoda długofalowego dianozowania i pognozowania procesów w środowisku.4
T-W-5Wskaźniki krajobrazowe w ocenie stopnia przekształcenia środowiska.3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-A-2Pisanie sprawozdań z ćwiczeń audytoryjnych.2
A-A-3Przygotowanie prezentacji na zadany temat.3
A-A-4Konsultacje z prowadzącym przedmiot.2
A-A-5Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych.3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Przygotowanie do pisemnego zaliczenia przedmiotu.30
A-W-3Pisemne zaliczenie.4
A-W-4Czytanie literatury przedmiotowej.11
A-W-5Samodzielne studiowanie tematyki przedmiotu.15
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O01-D_W01Potrafi omówić znaczenie bioróżnorodności jako wskaźnika stanu środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W01Student opisuje zjawiska i procesy zachodzące w środowisku. Zna zasady funkcjonowania biosfery oraz jest w stanie określić ich wpływ na życie ludzi i gospodarkę.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Znajomość metod stosowanych w fitomonitoringu środowiska oraz umiejętność zastosowania wybranych metod w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.
Treści programoweT-W-1Szata roślinna jako wskaźnik procesów zachodzących w środowisku. Znaczenie i zastosowanie ocen stanu środowiska (Ochrona przyrody, planowanie przestrzenne).
T-W-3Bioróżnorodność jako wskaźnik stanu środowiska. Ocena środowiska na podstawie flory i zbiorowisk roślinnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemna praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma podstawowe, niepełne wiadomości na temat znaczenia bioróżnorodności jako wskaźnika stanu środowiska,
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O01-D_W02Zna procesy zachodzące w szacie roślinnej w reakcji na zróżnicowane i wielokierunkowe procesy zachodzące w środowisku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W05Student identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z gospodarką odpadami i rekultywacją terenów zdegradowanych, w tym gromadzeniem, składowaniem, unieszkodliwianiem i przetwarzaniem odpadów oraz rekultywacją składowisk.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1Znajomość metod stosowanych w fitomonitoringu środowiska oraz umiejętność zastosowania wybranych metod w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.
Treści programoweT-W-1Szata roślinna jako wskaźnik procesów zachodzących w środowisku. Znaczenie i zastosowanie ocen stanu środowiska (Ochrona przyrody, planowanie przestrzenne).
T-W-4Monitoring przyrodniczy jako metoda długofalowego dianozowania i pognozowania procesów w środowisku.
T-W-3Bioróżnorodność jako wskaźnik stanu środowiska. Ocena środowiska na podstawie flory i zbiorowisk roślinnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemna praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wymienić i w niepełny sposób omówić podstawowe procesy zachodzące w szacie roślinnej w reakcji na procesy zachodzące w środowisku
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O01-D_W03Zna metody stosowane w fitomonitoringu środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W06Student jest w stanie rozróżnić i zrozumieć procesy zachodzące w środowisku, w tym zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych szczeblach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku gospodarka odpadami. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w procesach technologicznych przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Znajomość metod stosowanych w fitomonitoringu środowiska oraz umiejętność zastosowania wybranych metod w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.
Treści programoweT-W-2Bioindykacja - klasyfikacja metod.
T-W-4Monitoring przyrodniczy jako metoda długofalowego dianozowania i pognozowania procesów w środowisku.
T-A-3Flora wybranego obszaru jako wskaźnik stanu środowiska.
T-A-1Fitoindykacja w ocenie stanu środowiska - metody badawcze i ich zastosowanie.
T-A-2Metody analizy roślinności. Ocena stanu środowiska na podstawie zbiorowisk roślinnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemna praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wymienia podstwowe metody stosowane w fitomonitoringu środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O01-D_U01Umie zastosować wybrane metody fitoindykacji w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U01Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w tym technik komputerowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Znajomość metod stosowanych w fitomonitoringu środowiska oraz umiejętność zastosowania wybranych metod w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.
Treści programoweT-A-3Flora wybranego obszaru jako wskaźnik stanu środowiska.
T-A-1Fitoindykacja w ocenie stanu środowiska - metody badawcze i ich zastosowanie.
T-A-2Metody analizy roślinności. Ocena stanu środowiska na podstawie zbiorowisk roślinnych.
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia przedmiotowe
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena referatu na zadany temat
S-2Ocena formująca: ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przygotuje i przedstawi prezentację z zastosowaniem metod multimedialnych, w sposób niepełny omawiającą wybrane zagadnienie z zakresu metod fitoindykacji, nie potrafi odpowiedzieć na żadne z trzech pytań dotyczących przedstawionego zagadnienia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O01-D_U02Umie rozpoznać wybrane gatunki oraz fitocenozy wskaźnikowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U06Student dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji, nie tylko produkcji przemysłowej, ale też rolnej i leśnej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji w ramach gospodarki odpadami i rekultywacji terenów zdegradowanych. Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Znajomość metod stosowanych w fitomonitoringu środowiska oraz umiejętność zastosowania wybranych metod w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.
Treści programoweT-A-3Flora wybranego obszaru jako wskaźnik stanu środowiska.
T-A-2Metody analizy roślinności. Ocena stanu środowiska na podstawie zbiorowisk roślinnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: ocena referatu na zadany temat
S-2Ocena formująca: ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przedstawi pełną charakterystykę biocenotyczną 1 gatunku charakterystycznego dla siedliska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O01-D_K01Ma świadomość wpływu działań człowieka na środowisko, a tym na procesy dynamiczne zachodzące w szacie roślinnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K04Student potrafi na drodze etycznej powiązać aspekty ekonomiczne i środowiskowe wykonywanego zawodu, potrafi ocenić wszelkie aspekty prawidłowego postępowania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Znajomość metod stosowanych w fitomonitoringu środowiska oraz umiejętność zastosowania wybranych metod w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.
Treści programoweT-W-1Szata roślinna jako wskaźnik procesów zachodzących w środowisku. Znaczenie i zastosowanie ocen stanu środowiska (Ochrona przyrody, planowanie przestrzenne).
T-W-4Monitoring przyrodniczy jako metoda długofalowego dianozowania i pognozowania procesów w środowisku.
T-W-3Bioróżnorodność jako wskaźnik stanu środowiska. Ocena środowiska na podstawie flory i zbiorowisk roślinnych.
T-A-3Flora wybranego obszaru jako wskaźnik stanu środowiska.
T-A-1Fitoindykacja w ocenie stanu środowiska - metody badawcze i ich zastosowanie.
T-A-2Metody analizy roślinności. Ocena stanu środowiska na podstawie zbiorowisk roślinnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3ćwiczenia przedmiotowe
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemna praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi w podstawowy sposób omówić wpływ człowieka na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_O01-D_K02Jest świadomy roli szaty roślinnej jako wskaźnika stanu i kierunków przekształceń środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K06Student dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska i życia ludzi. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny i rzeczowy przedstawić swoje poglądy za pomocą odpowiednio dobranych argumentów.
GO_1A_K05Student ma świadomość znaczenia swojej roli zawodowej, a zwłaszcza odpowiedzialności etycznej za stan środowiska naturalnego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Znajomość metod stosowanych w fitomonitoringu środowiska oraz umiejętność zastosowania wybranych metod w oparciu o gatunki wskaźnikowe i zbiorowiska roślinne.
Treści programoweT-W-2Bioindykacja - klasyfikacja metod.
T-W-1Szata roślinna jako wskaźnik procesów zachodzących w środowisku. Znaczenie i zastosowanie ocen stanu środowiska (Ochrona przyrody, planowanie przestrzenne).
T-W-4Monitoring przyrodniczy jako metoda długofalowego dianozowania i pognozowania procesów w środowisku.
T-W-3Bioróżnorodność jako wskaźnik stanu środowiska. Ocena środowiska na podstawie flory i zbiorowisk roślinnych.
T-A-3Flora wybranego obszaru jako wskaźnik stanu środowiska.
T-A-1Fitoindykacja w ocenie stanu środowiska - metody badawcze i ich zastosowanie.
T-A-2Metody analizy roślinności. Ocena stanu środowiska na podstawie zbiorowisk roślinnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemna praca zaliczeniowa
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma podstawową wiedzę na temat rośli szaty roślinnej jako wskaźnika stanu środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0