Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Pochodzenie i właściwości odpadów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pochodzenie i właściwości odpadów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Edward Meller <Edward.Meller@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 20 2,00,33zaliczenie
wykładyW5 45 3,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z chemii nieorganicznej i organicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z właściwościami odpadów
C-2Zapoznanie studenta z pochodzeniem odpadów
C-3Umiejętność rozpoznawania odpadów na podstawie pochodzenia i ich właściwości
C-4Nabywanie umiejętności wyboru optymalnej metody zagospodarowania odpadów na podstawie ich właściwości. Umie dokonać podziału odpadów zgodnie z katalogiem odpadów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Źródła i charakterystyka wybranych grup odpadów (odpady z: wydobycia i przeróbki kopalin, rolnictwa i przetwórstwa żywności).10
T-A-2Źródła i charakterystyka wybranych grup odpadów (z procesów termicznych, budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych oraz odpady medyczne i weterynaryjne).10
20
wykłady
T-W-1Podział odpadów.25
T-W-2Sposób prowadzenia i zakres wymaganych badań odpadów.20
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych z literaturą przedmiotową.25
A-A-3Samodzielne przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.15
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.45
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych z literaturą przedmiotową.10
A-W-3Samodzielne przygotowanie do zaliczenia materiału wykładowego.22
A-W-4Konsultacje12
89

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny i problemowy
M-2metoda projektów
M-3Demonstracje materiałów dydaktycznych
M-4Praca w zespołach i interpretacja wyników

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C14_W01
Student po zakończenu przedmiotu (wykłądy i ćwiczenia) ma wiedzę zwiazaną z podziałem odpadów. Ma podstawową wiedzę na temat żródeł pochodzenia odpadów oraz ich właściwości.
GO_1A_W06R1A_W03, R1A_W04InzA_W02C-1, C-2T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C14_U01
W zakresie umiejętności student potrafi ocenić zawartość substancji zanieczyszcających odpady niebezpiecvzne oraz określić możliwość ich wykorzystania. Umie wykonać projekt planu gospodarki odpadami.
GO_1A_U06R1A_U05InzA_U06, InzA_U07C-4T-W-1M-4, M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C14_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje także samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumienną w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość na temat pochodzenia i właściwości odpadów oraz wpływu ich na środowsko przyrodnicze
GO_1A_K06R1A_K06InzA_K01C-3T-W-1M-4, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C14_W01
Student po zakończenu przedmiotu (wykłądy i ćwiczenia) ma wiedzę zwiazaną z podziałem odpadów. Ma podstawową wiedzę na temat żródeł pochodzenia odpadów oraz ich właściwości.
2,0student nie zna teoretycznych podstaw związanych z pochodzeniem i właściwościami odpadów
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw związanych z pochodzeniem i właściwościami odpadów
3,5Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu z podstaw związanych z pochodzeniem i właściwościami odpadów
4,0Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu pochodzenia i właściwości odpadów
4,5Student posiada pełną wiedzę z zakresu z pochodzenia i właściwości odpadów
5,0Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu pochodzenia i właściwości odpadów oraz ich wpływ na środowisko

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C14_U01
W zakresie umiejętności student potrafi ocenić zawartość substancji zanieczyszcających odpady niebezpiecvzne oraz określić możliwość ich wykorzystania. Umie wykonać projekt planu gospodarki odpadami.
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie oceny pochodzenia i właściwości odpadów
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie oceny pochodzenia i właściwości odpadów
3,5Student posiada dostateczne umiejętności w zakresie oceny pochodzenia i właściwości odpadów
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny pochodzenia i właściwości odpadów
4,5Student posiada ponad dobre umiejętności w zakresie oceny pochodzenia i właściwości odpadów
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny pochodzenia i właściwości odpadów

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C14_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje także samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumienną w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość na temat pochodzenia i właściwości odpadów oraz wpływu ich na środowsko przyrodnicze
2,0Student nie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o pochodzeniu i właściwościach odpadów
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma małą świadomość o pochodzeniu i właściwościach odpadów
3,5Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa dość odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomości o pochodzeniu i właściwościach odpadów
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość o pochodzeniu i właściwościach odpadów
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za podjęte własne inicjatywy i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go ponad dobra wiedza na temat pochodzenia i właściwości odpadów
5,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, bardzo dobrze potrafi zorganizować pracę w grupie i zainicjować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, w sposób bardzo dobry zdobywa wiedzę i umiejętności, ma wysoką świadomość o pochodzeniu i właściwościach odpadów

Literatura podstawowa

  1. Rosik-Dulewska Cz, Podstawy gospodarki odpadami, PWN, Warszawa, 2008
  2. Bilitewski B., Härdtle G., Marek K., Podręcznik gospodarki odpadami. Teoria i praktyka, Seidel Przywecki, Warszawa, 2006
  3. Praca zbiorowa pod redakcją S. Baran, J. Łabętowicz, E. Krzywy, Przyrodnicze wykorzystanie odpadów. Podstawy teoretyczne i praktyczne, PWRiL, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Żygadło M., Strategia gospodarki odpadami komunalnymi, PZITS, Poznań, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Źródła i charakterystyka wybranych grup odpadów (odpady z: wydobycia i przeróbki kopalin, rolnictwa i przetwórstwa żywności).10
T-A-2Źródła i charakterystyka wybranych grup odpadów (z procesów termicznych, budowy, remontów i demontażu obiektów budowlanych oraz odpady medyczne i weterynaryjne).10
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział odpadów.25
T-W-2Sposób prowadzenia i zakres wymaganych badań odpadów.20
45

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-A-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych z literaturą przedmiotową.25
A-A-3Samodzielne przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.45
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych z literaturą przedmiotową.10
A-W-3Samodzielne przygotowanie do zaliczenia materiału wykładowego.22
A-W-4Konsultacje12
89
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C14_W01Student po zakończenu przedmiotu (wykłądy i ćwiczenia) ma wiedzę zwiazaną z podziałem odpadów. Ma podstawową wiedzę na temat żródeł pochodzenia odpadów oraz ich właściwości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W06Student jest w stanie rozróżnić i zrozumieć procesy zachodzące w środowisku, w tym zagadnienia dotyczące struktury, mechanizmów i funkcji procesów życiowych organizmów na różnych szczeblach organizacji. Potrafi rozwiązywać techniczne zadania inżynierskie dostosowane do kierunku gospodarka odpadami. Zna właściwości chemiczne, fizyczne i biologiczne materiałów stosowanych w procesach technologicznych przetwarzania, składowania i unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów. Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu gospodarki odpadami i rekultywacji gruntów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z właściwościami odpadów
C-2Zapoznanie studenta z pochodzeniem odpadów
Treści programoweT-W-1Podział odpadów.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny i problemowy
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna teoretycznych podstaw związanych z pochodzeniem i właściwościami odpadów
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu teoretycznych podstaw związanych z pochodzeniem i właściwościami odpadów
3,5Student posiada połowiczną wiedzę z zakresu z podstaw związanych z pochodzeniem i właściwościami odpadów
4,0Student zna większość teoretycznych podstaw z zakresu pochodzenia i właściwości odpadów
4,5Student posiada pełną wiedzę z zakresu z pochodzenia i właściwości odpadów
5,0Student posiada poszerzoną wiedzę z zakresu pochodzenia i właściwości odpadów oraz ich wpływ na środowisko
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C14_U01W zakresie umiejętności student potrafi ocenić zawartość substancji zanieczyszcających odpady niebezpiecvzne oraz określić możliwość ich wykorzystania. Umie wykonać projekt planu gospodarki odpadami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U06Student dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji, nie tylko produkcji przemysłowej, ale też rolnej i leśnej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji w ramach gospodarki odpadami i rekultywacji terenów zdegradowanych. Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-4Nabywanie umiejętności wyboru optymalnej metody zagospodarowania odpadów na podstawie ich właściwości. Umie dokonać podziału odpadów zgodnie z katalogiem odpadów.
Treści programoweT-W-1Podział odpadów.
Metody nauczaniaM-4Praca w zespołach i interpretacja wyników
M-1wykład informacyjny i problemowy
M-2metoda projektów
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności w zakresie oceny pochodzenia i właściwości odpadów
3,0Student posiada niewielkie umiejętności w zakresie oceny pochodzenia i właściwości odpadów
3,5Student posiada dostateczne umiejętności w zakresie oceny pochodzenia i właściwości odpadów
4,0Student posiada dobre umiejętności w zakresie oceny pochodzenia i właściwości odpadów
4,5Student posiada ponad dobre umiejętności w zakresie oceny pochodzenia i właściwości odpadów
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności w zakresie oceny pochodzenia i właściwości odpadów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C14_K01W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje także samodzielne inicjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumienną w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość na temat pochodzenia i właściwości odpadów oraz wpływu ich na środowsko przyrodnicze
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K06Student dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska i życia ludzi. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny i rzeczowy przedstawić swoje poglądy za pomocą odpowiednio dobranych argumentów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Umiejętność rozpoznawania odpadów na podstawie pochodzenia i ich właściwości
Treści programoweT-W-1Podział odpadów.
Metody nauczaniaM-4Praca w zespołach i interpretacja wyników
M-1wykład informacyjny i problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnych inicjatyw, cechuje się postawą nieodpowiedzialną i brakiem sumienności w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, nie ma żadnej świadomości o pochodzeniu i właściwościach odpadów
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem odpowiedzialności i w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma małą świadomość o pochodzeniu i właściwościach odpadów
3,5Student bierze dość aktywny udział w pracy grupowej, próbuje podejmować własne inicjatywy. Cechuje go postawa dość odpowiedzialna w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dostateczną świadomości o pochodzeniu i właściwościach odpadów
4,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, podejmuje własne inicjatywy, jest odpowiedzialny i sumienny w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, ma dobrą świadomość o pochodzeniu i właściwościach odpadów
4,5Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, potrafi zorganizować działania zespołowe, podejmuje własne inicjatywy, jest bardzo odpowiedzialny za podjęte własne inicjatywy i grupowe, sumiennie zdobywa wiedzę i umiejętności, cechuje go ponad dobra wiedza na temat pochodzenia i właściwości odpadów
5,0Student bierze aktywny udział w pracy grupowej, bardzo dobrze potrafi zorganizować pracę w grupie i zainicjować do działania jej członków, podejmuje własne przemyślane inicjatywy i w sposób świadomy dąży do ich realizacji, jest bardzo odpowiedzialny za działania własne i zespołowe, w sposób bardzo dobry zdobywa wiedzę i umiejętności, ma wysoką świadomość o pochodzeniu i właściwościach odpadów