Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Oczyszczanie ścieków i zagospodarowanie odpadów z oczyszczalni:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Oczyszczanie ścieków i zagospodarowanie odpadów z oczyszczalni
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Ewa Możdżer <Ewa.Mozdzer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 10 2,00,25zaliczenie
wykładyW4 30 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,25zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z zakresu chemii organicznej i nieorganicznej, mikrobiologii, gospodarki odpadami oraz ochrony środowiska

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie systemów eksploatacji oczyszczalni
C-2Znajomość właściwości fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych ścieków i osadów ściekowych
C-3Interpretacja uzyskanych wyników w ramach prowadzonych ćwiczeń
C-4Nabycie wiedzy potrzebnej do sporządzenia projektu efektywności oczyszcania ścieków

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady pobierania, utrwalania i konserwowania próbek ścieków i osadów do analiz chemicznych. Charakterystyka azotu i fosforu występujących w ściekach i osadach ściekowych.2
T-A-2Zasada oznaczania chemicznego zapotrzebowania na tlen (ChZT) . Praktyczne wykorzystanie wartości wskaźnika ChZT.1
T-A-3Metale ciężkie w ściekach i osadach ściekowych. Charakterystyka wybranych metali: kadm, nikiel, ołów, miedź, cynk, chrom, rtęć. Normy zawartości metali ciężkich w ściekach i osadach1
T-A-4Obliczanie zawartości metali ciężkich w ściekach i osadach ściekowych oraz dopuszczalnej dawki ścieków i osadów ściekowych. Klasy jakości kompostów wyprodukowanych z osadów ściekowych.2
T-A-5Unieszkodliwienie osadów ściekowych: ilość i jakość osadów, technologia przeróbki osadów ściekowych, procesy technologiczne zmniejszające objętość osadów ściekowych2
T-A-6Metody utylizacji osadów ściekowych.1
T-A-7Ocena oddziaływania oczyszczalni ścieków na środowisko1
T-A-8Odbiorniki ścieków: wymagania stawiane ściekom odprowadzanym do środowiska, grunt jako odbiornik ścieków, skład biologiczny gruntów, czas przepływu wody przez strefę aeracji.2
T-A-9Wody jako odbiornik ścieków: wody płynące śródlądowe, wody morskie.2
T-A-10Charakterystyka ścieków i zanieczyszczeń w nich występujących: ścieki miejskie, ścieki bytowo-gospodarcze, ścieki przemysłowe.1
15
laboratoria
T-L-1Oznaczanie zawiesin ogólnych i łatwo opadających w ściekach komunalnych i przemysłowych oraz odczynu i zasolenia. Interpretacja wyników.1
T-L-2Oznaczanie ortofosforanów oraz tlenu rozpuszczalnego w ściekach . Interpretacja uzyskabnych wyników.2
T-L-3Opracowanie projektu wykorzystania ścieków, osadów ściekowych i kompostów do nawożenia gleb i roślin2
T-L-4Oznaczanie ogólnej liczebności bakterii, grzybów i promieniowców w osadzie ściekowym.1
T-L-5Badanie osadu czynnego, morfologia kłaczków, rozwój bakterii wolno pływających1
T-L-6Badania sanitarne osadu ściekowego: ogólna liczebność bakterii, miano coli, miano fekalne.1
T-L-7Izolacja czystych szczepów z osadu ściekowego na podłoża selektywne. Identyfikacja wyizolowanych szczepów bakterii, grzybów i promieniowców z osadu ściekowego2
10
wykłady
T-W-1Akty prawne dotyczące ścieków i osadów ściekowych.2
T-W-2Zasady funkcjonowania oczyszczalni ścieków. Metody oczyszczania ścieków (mechaniczne, biologiczne, chemiczna, odnowa wody)3
T-W-3Przyrodnicze zagospodarowanie ścieków - metody nawadniania i nawożenia roślin, dobór gleb i roślin do nawadniania i nawożenia, systemy nawadniania gleb ściekami.2
T-W-4Metody usuwania związków biogennych ze ścieków .2
T-W-5Podział, charakterystyka chemiczna i ocena higieniczno-sanitarna osadów ściekowych.2
T-W-6Metody przygotowania osadów do przyrodniczego zagospodarowania. Technologie przyrodniczego zagospodarowania osadów ściekowych: hydroobsiew, produkcja trawników, produkcja nawozów organicznych, organiczno-wapiennych, organiczno-mineralnych, uprawa roślin na podłożach osadowych i gruntowo-osadowych.2
T-W-7Negatywne i pozytywne skutki stosowania osadów ściekowych na środowisko.2
T-W-8Podstawy biologicznego oczyszczania ścieków: podstawy metabolizmu komórkowego3
T-W-9Podstawy modelowania przemian biochemicznych: oddziaływanie różnych czynników na kinetykę reakcji enzymatycznych (wpływ stężenia substratu, wpływ temperatury, wpływ odczynu, wpływ potencjału redox)3
T-W-10Modele procesów biochemicznych: ogólne równanie przemian, hydroliza substancji organicznych, modele szybkości wzrostu drobnoustrojów, szybkość usuwania zanieczyszczeń i powstawanie produktów3
T-W-11Osad czynny: organizmy występujące w osadzie czynnym, rozwój bakterii nitryfikacyjnych, denitryfikacja, bakterie biokumulujące fosfor, bakterie nitkowate i puchnięcie osadu, podstawy projektowania.2
T-W-12Złoża biologiczne: podstawy teoretyczne, zasady projektowania tlenowych złóż biologicznych.2
T-W-13Metody beztlenowe stosowane w oczyszczalniach ścieków: fermentacja kwaśna osadów wstępnych, fermentacja metanowa, fermentacja osadów. Zagospodarowanie biogazu.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń audytoryjnych5
A-A-3Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych z literaturą przedmiotową. Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych10
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach laoboratoryjnych10
A-L-2Dokończenie (w domu) sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych14
A-L-3samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych z literaturą15
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia pisemnego20
59
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2samodzielene studiowanie przedmiotu z literatrurą10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów6
A-W-4dokończenie sprawozdań z wykładów4
A-W-5konsultacje10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-3Demonstracje materiałów dydaktycznych (próbki ścieków, osadów, kompostów wyprodukowanych z udziałem osadu ściekowego)
M-4Praca w zespołach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
S-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C17_W01
Student po przeprowadzeniu zajęć (wykładów i ćwiczeń) posiada wiedzę z zakresu oczyszcania ścieków, modelów biochemicznych, odpadów powstających w oczyszczalniach ścieków. Zna zasady funkcjonowania różnych metod oczyszczania ścieków. Potrafi ocenić niewłaściwe skutki zaplanowanych działań związanych z nieprawidłową eksploatacją oczyszczalni ścieków.
GO_1A_W07R1A_W05, R1A_W06InzA_W05C-2, C-4, C-1T-A-6, T-A-7, T-W-13, T-W-5, T-W-12, T-W-4, T-W-9, T-W-11, T-W-8, T-W-7, T-W-10M-1, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C17_U01
Student po zakończeniu przedmiotu ma umiejetności z zakresu podstawowych technik i sposobów oczyszczania ścieków (złoża biologiczne, metody beztlenowe) oraz metod ich wtórnego zagospodarowania lub wykorzystania. Potrafi ocenić dokonać obliczeń związanych z zawartością metali ciężkich oraz opracować projekt wykorzystania ścieków i osadów
GO_1A_U06R1A_U05InzA_U06, InzA_U07C-2, C-1T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-3, T-A-3, T-A-5, T-A-1, T-A-4, T-W-13, T-W-5, T-W-12, T-W-11, T-W-3, T-W-6M-3, M-2, M-4S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C17_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje samodzielne incjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumienną w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość powiązań między oceną oczyszczania ścieków i zagospodarowania odpadów a jakością środowiska przyrodniczego
GO_1A_K04R1A_K04C-2, C-3, C-1T-L-7, T-L-1, T-L-6, T-A-8, T-A-9, T-A-2, T-A-10, T-W-2, T-W-1M-2, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C17_W01
Student po przeprowadzeniu zajęć (wykładów i ćwiczeń) posiada wiedzę z zakresu oczyszcania ścieków, modelów biochemicznych, odpadów powstających w oczyszczalniach ścieków. Zna zasady funkcjonowania różnych metod oczyszczania ścieków. Potrafi ocenić niewłaściwe skutki zaplanowanych działań związanych z nieprawidłową eksploatacją oczyszczalni ścieków.
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu oczyszczania ścieków i zagospodarowania odpadów z oczyszczalni
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C17_U01
Student po zakończeniu przedmiotu ma umiejetności z zakresu podstawowych technik i sposobów oczyszczania ścieków (złoża biologiczne, metody beztlenowe) oraz metod ich wtórnego zagospodarowania lub wykorzystania. Potrafi ocenić dokonać obliczeń związanych z zawartością metali ciężkich oraz opracować projekt wykorzystania ścieków i osadów
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejetności w zakresie oceny stopnia oczysczania ścieków oraz zagospodarowania odpadów powstających w oczyszczalni
3,5
4,0
4,5
5,0S

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C17_K01
W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje samodzielne incjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumienną w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość powiązań między oceną oczyszczania ścieków i zagospodarowania odpadów a jakością środowiska przyrodniczego
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem zdobywania wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma małą świadomość o wpływie oczyszczania ścieków na stan wód i gleb oraz zagospodarowania powstających odpadów na terenie oczyszczalni połączonych z jakością środowiska przyrodniczego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Praca zbiorowa pod redakcją S.Barana, J. Łabętowicza , E. Krzywego., Przyrodnicze wykorzystanie odpadów. Podstawy praktyczne i teoretyczne, PWRiL, Warszawa, 2011
  2. J. Podedworna, K. Umiejewska, Technologie osadów ściekowych., Politechnika Warszawska, Warszawa, 2008
  3. J. Bień, Osady ściekowe.Praktyka i teoria., Politechnika Częstochowska, Częstochowa, 2007
  4. E. Kalinowska, G. Bonar, J. Duma, Zasady i praktyka oczyszczania ścieków, LemTech, Kraków, 2007
  5. J. Łomotowski, A. Szpindor, Nowoczesne systemy oczyszczania ścieków., Arkady, Warszawa, 2002
  6. Chmiel A, Biotechnologia podstawy mikrobiologiczne i biochemiczne, PWN, Warszawa, 1994
  7. Hartman L., Bologiczne oczyszczanie ścieków, Instalator Polski, Warszawa, 1996
  8. Nowak A, B. Marska, H. Wronkowska, W. Michalcewicz, Przewodnik do ćwiczeń z mikrobiologii rolnej, Akademia Rolnicza, Szczecin, 1988

Literatura dodatkowa

  1. E. Krzywy, A. Iżewska, Gospodaraka ściekami i osadami ściekowymi, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2004
  2. A. Nowak, B. Marska, H. Wronkowska, W. Michalcewicz, Błaszak M., Przybulewska K., Hawrot-Paw M., Ćwiczenia z mikrobiologii dla kierunków: biologia, biotechnologia, ochrona środowiska, ogrodnictwo, rolnictwo, towaroznawstwo., ZUT, Szczecin, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady pobierania, utrwalania i konserwowania próbek ścieków i osadów do analiz chemicznych. Charakterystyka azotu i fosforu występujących w ściekach i osadach ściekowych.2
T-A-2Zasada oznaczania chemicznego zapotrzebowania na tlen (ChZT) . Praktyczne wykorzystanie wartości wskaźnika ChZT.1
T-A-3Metale ciężkie w ściekach i osadach ściekowych. Charakterystyka wybranych metali: kadm, nikiel, ołów, miedź, cynk, chrom, rtęć. Normy zawartości metali ciężkich w ściekach i osadach1
T-A-4Obliczanie zawartości metali ciężkich w ściekach i osadach ściekowych oraz dopuszczalnej dawki ścieków i osadów ściekowych. Klasy jakości kompostów wyprodukowanych z osadów ściekowych.2
T-A-5Unieszkodliwienie osadów ściekowych: ilość i jakość osadów, technologia przeróbki osadów ściekowych, procesy technologiczne zmniejszające objętość osadów ściekowych2
T-A-6Metody utylizacji osadów ściekowych.1
T-A-7Ocena oddziaływania oczyszczalni ścieków na środowisko1
T-A-8Odbiorniki ścieków: wymagania stawiane ściekom odprowadzanym do środowiska, grunt jako odbiornik ścieków, skład biologiczny gruntów, czas przepływu wody przez strefę aeracji.2
T-A-9Wody jako odbiornik ścieków: wody płynące śródlądowe, wody morskie.2
T-A-10Charakterystyka ścieków i zanieczyszczeń w nich występujących: ścieki miejskie, ścieki bytowo-gospodarcze, ścieki przemysłowe.1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Oznaczanie zawiesin ogólnych i łatwo opadających w ściekach komunalnych i przemysłowych oraz odczynu i zasolenia. Interpretacja wyników.1
T-L-2Oznaczanie ortofosforanów oraz tlenu rozpuszczalnego w ściekach . Interpretacja uzyskabnych wyników.2
T-L-3Opracowanie projektu wykorzystania ścieków, osadów ściekowych i kompostów do nawożenia gleb i roślin2
T-L-4Oznaczanie ogólnej liczebności bakterii, grzybów i promieniowców w osadzie ściekowym.1
T-L-5Badanie osadu czynnego, morfologia kłaczków, rozwój bakterii wolno pływających1
T-L-6Badania sanitarne osadu ściekowego: ogólna liczebność bakterii, miano coli, miano fekalne.1
T-L-7Izolacja czystych szczepów z osadu ściekowego na podłoża selektywne. Identyfikacja wyizolowanych szczepów bakterii, grzybów i promieniowców z osadu ściekowego2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Akty prawne dotyczące ścieków i osadów ściekowych.2
T-W-2Zasady funkcjonowania oczyszczalni ścieków. Metody oczyszczania ścieków (mechaniczne, biologiczne, chemiczna, odnowa wody)3
T-W-3Przyrodnicze zagospodarowanie ścieków - metody nawadniania i nawożenia roślin, dobór gleb i roślin do nawadniania i nawożenia, systemy nawadniania gleb ściekami.2
T-W-4Metody usuwania związków biogennych ze ścieków .2
T-W-5Podział, charakterystyka chemiczna i ocena higieniczno-sanitarna osadów ściekowych.2
T-W-6Metody przygotowania osadów do przyrodniczego zagospodarowania. Technologie przyrodniczego zagospodarowania osadów ściekowych: hydroobsiew, produkcja trawników, produkcja nawozów organicznych, organiczno-wapiennych, organiczno-mineralnych, uprawa roślin na podłożach osadowych i gruntowo-osadowych.2
T-W-7Negatywne i pozytywne skutki stosowania osadów ściekowych na środowisko.2
T-W-8Podstawy biologicznego oczyszczania ścieków: podstawy metabolizmu komórkowego3
T-W-9Podstawy modelowania przemian biochemicznych: oddziaływanie różnych czynników na kinetykę reakcji enzymatycznych (wpływ stężenia substratu, wpływ temperatury, wpływ odczynu, wpływ potencjału redox)3
T-W-10Modele procesów biochemicznych: ogólne równanie przemian, hydroliza substancji organicznych, modele szybkości wzrostu drobnoustrojów, szybkość usuwania zanieczyszczeń i powstawanie produktów3
T-W-11Osad czynny: organizmy występujące w osadzie czynnym, rozwój bakterii nitryfikacyjnych, denitryfikacja, bakterie biokumulujące fosfor, bakterie nitkowate i puchnięcie osadu, podstawy projektowania.2
T-W-12Złoża biologiczne: podstawy teoretyczne, zasady projektowania tlenowych złóż biologicznych.2
T-W-13Metody beztlenowe stosowane w oczyszczalniach ścieków: fermentacja kwaśna osadów wstępnych, fermentacja metanowa, fermentacja osadów. Zagospodarowanie biogazu.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń audytoryjnych5
A-A-3Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych z literaturą przedmiotową. Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w ćwiczeniach laoboratoryjnych10
A-L-2Dokończenie (w domu) sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych14
A-L-3samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych z literaturą15
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia pisemnego20
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2samodzielene studiowanie przedmiotu z literatrurą10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów6
A-W-4dokończenie sprawozdań z wykładów4
A-W-5konsultacje10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C17_W01Student po przeprowadzeniu zajęć (wykładów i ćwiczeń) posiada wiedzę z zakresu oczyszcania ścieków, modelów biochemicznych, odpadów powstających w oczyszczalniach ścieków. Zna zasady funkcjonowania różnych metod oczyszczania ścieków. Potrafi ocenić niewłaściwe skutki zaplanowanych działań związanych z nieprawidłową eksploatacją oczyszczalni ścieków.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W07Student zna podstawy metod, technik i technologii pozwalających wykorzystywać potencjał przyrodniczy i technologiczny w celu poprawy jakości życia człowieka oraz potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie prostych i zaawansowanych technik inżynierskich w celu ochrony środowiska i ludzi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Znajomość właściwości fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych ścieków i osadów ściekowych
C-4Nabycie wiedzy potrzebnej do sporządzenia projektu efektywności oczyszcania ścieków
C-1Poznanie systemów eksploatacji oczyszczalni
Treści programoweT-A-6Metody utylizacji osadów ściekowych.
T-A-7Ocena oddziaływania oczyszczalni ścieków na środowisko
T-W-13Metody beztlenowe stosowane w oczyszczalniach ścieków: fermentacja kwaśna osadów wstępnych, fermentacja metanowa, fermentacja osadów. Zagospodarowanie biogazu.
T-W-5Podział, charakterystyka chemiczna i ocena higieniczno-sanitarna osadów ściekowych.
T-W-12Złoża biologiczne: podstawy teoretyczne, zasady projektowania tlenowych złóż biologicznych.
T-W-4Metody usuwania związków biogennych ze ścieków .
T-W-9Podstawy modelowania przemian biochemicznych: oddziaływanie różnych czynników na kinetykę reakcji enzymatycznych (wpływ stężenia substratu, wpływ temperatury, wpływ odczynu, wpływ potencjału redox)
T-W-11Osad czynny: organizmy występujące w osadzie czynnym, rozwój bakterii nitryfikacyjnych, denitryfikacja, bakterie biokumulujące fosfor, bakterie nitkowate i puchnięcie osadu, podstawy projektowania.
T-W-8Podstawy biologicznego oczyszczania ścieków: podstawy metabolizmu komórkowego
T-W-7Negatywne i pozytywne skutki stosowania osadów ściekowych na środowisko.
T-W-10Modele procesów biochemicznych: ogólne równanie przemian, hydroliza substancji organicznych, modele szybkości wzrostu drobnoustrojów, szybkość usuwania zanieczyszczeń i powstawanie produktów
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-4Praca w zespołach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawową wiedzę z zakresu oczyszczania ścieków i zagospodarowania odpadów z oczyszczalni
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C17_U01Student po zakończeniu przedmiotu ma umiejetności z zakresu podstawowych technik i sposobów oczyszczania ścieków (złoża biologiczne, metody beztlenowe) oraz metod ich wtórnego zagospodarowania lub wykorzystania. Potrafi ocenić dokonać obliczeń związanych z zawartością metali ciężkich oraz opracować projekt wykorzystania ścieków i osadów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U06Student dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na jakość środowiska i życie ludzi. Ocenia dobrostan zwierząt oraz zagrożenia dla środowiska i człowieka wynikające z koncentracji produkcji, nie tylko produkcji przemysłowej, ale też rolnej i leśnej. Zna zastosowania typowych technik i ich optymalizacji w ramach gospodarki odpadami i rekultywacji terenów zdegradowanych. Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Znajomość właściwości fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych ścieków i osadów ściekowych
C-1Poznanie systemów eksploatacji oczyszczalni
Treści programoweT-L-4Oznaczanie ogólnej liczebności bakterii, grzybów i promieniowców w osadzie ściekowym.
T-L-2Oznaczanie ortofosforanów oraz tlenu rozpuszczalnego w ściekach . Interpretacja uzyskabnych wyników.
T-L-5Badanie osadu czynnego, morfologia kłaczków, rozwój bakterii wolno pływających
T-L-3Opracowanie projektu wykorzystania ścieków, osadów ściekowych i kompostów do nawożenia gleb i roślin
T-A-3Metale ciężkie w ściekach i osadach ściekowych. Charakterystyka wybranych metali: kadm, nikiel, ołów, miedź, cynk, chrom, rtęć. Normy zawartości metali ciężkich w ściekach i osadach
T-A-5Unieszkodliwienie osadów ściekowych: ilość i jakość osadów, technologia przeróbki osadów ściekowych, procesy technologiczne zmniejszające objętość osadów ściekowych
T-A-1Zasady pobierania, utrwalania i konserwowania próbek ścieków i osadów do analiz chemicznych. Charakterystyka azotu i fosforu występujących w ściekach i osadach ściekowych.
T-A-4Obliczanie zawartości metali ciężkich w ściekach i osadach ściekowych oraz dopuszczalnej dawki ścieków i osadów ściekowych. Klasy jakości kompostów wyprodukowanych z osadów ściekowych.
T-W-13Metody beztlenowe stosowane w oczyszczalniach ścieków: fermentacja kwaśna osadów wstępnych, fermentacja metanowa, fermentacja osadów. Zagospodarowanie biogazu.
T-W-5Podział, charakterystyka chemiczna i ocena higieniczno-sanitarna osadów ściekowych.
T-W-12Złoża biologiczne: podstawy teoretyczne, zasady projektowania tlenowych złóż biologicznych.
T-W-11Osad czynny: organizmy występujące w osadzie czynnym, rozwój bakterii nitryfikacyjnych, denitryfikacja, bakterie biokumulujące fosfor, bakterie nitkowate i puchnięcie osadu, podstawy projektowania.
T-W-3Przyrodnicze zagospodarowanie ścieków - metody nawadniania i nawożenia roślin, dobór gleb i roślin do nawadniania i nawożenia, systemy nawadniania gleb ściekami.
T-W-6Metody przygotowania osadów do przyrodniczego zagospodarowania. Technologie przyrodniczego zagospodarowania osadów ściekowych: hydroobsiew, produkcja trawników, produkcja nawozów organicznych, organiczno-wapiennych, organiczno-mineralnych, uprawa roślin na podłożach osadowych i gruntowo-osadowych.
Metody nauczaniaM-3Demonstracje materiałów dydaktycznych (próbki ścieków, osadów, kompostów wyprodukowanych z udziałem osadu ściekowego)
M-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-4Praca w zespołach
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena przeprowadzona w formie pisemnej w końcowej fazie zajęć (wykładów i ćwiczeń), jako podsumowująca osiągnięte efekty uczenia się
S-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejetności w zakresie oceny stopnia oczysczania ścieków oraz zagospodarowania odpadów powstających w oczyszczalni
3,5
4,0
4,5
5,0S
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C17_K01W zakresie kompetencji student potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy grupowej, podejmuje samodzielne incjatywy, wykazuje się postawą odpowiedzialną i sumienną w zdobywaniu wiedzy, ma świadomość powiązań między oceną oczyszczania ścieków i zagospodarowania odpadów a jakością środowiska przyrodniczego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K04Student potrafi na drodze etycznej powiązać aspekty ekonomiczne i środowiskowe wykonywanego zawodu, potrafi ocenić wszelkie aspekty prawidłowego postępowania.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-2Znajomość właściwości fizycznych, chemicznych i mikrobiologicznych ścieków i osadów ściekowych
C-3Interpretacja uzyskanych wyników w ramach prowadzonych ćwiczeń
C-1Poznanie systemów eksploatacji oczyszczalni
Treści programoweT-L-7Izolacja czystych szczepów z osadu ściekowego na podłoża selektywne. Identyfikacja wyizolowanych szczepów bakterii, grzybów i promieniowców z osadu ściekowego
T-L-1Oznaczanie zawiesin ogólnych i łatwo opadających w ściekach komunalnych i przemysłowych oraz odczynu i zasolenia. Interpretacja wyników.
T-L-6Badania sanitarne osadu ściekowego: ogólna liczebność bakterii, miano coli, miano fekalne.
T-A-8Odbiorniki ścieków: wymagania stawiane ściekom odprowadzanym do środowiska, grunt jako odbiornik ścieków, skład biologiczny gruntów, czas przepływu wody przez strefę aeracji.
T-A-9Wody jako odbiornik ścieków: wody płynące śródlądowe, wody morskie.
T-A-2Zasada oznaczania chemicznego zapotrzebowania na tlen (ChZT) . Praktyczne wykorzystanie wartości wskaźnika ChZT.
T-A-10Charakterystyka ścieków i zanieczyszczeń w nich występujących: ścieki miejskie, ścieki bytowo-gospodarcze, ścieki przemysłowe.
T-W-2Zasady funkcjonowania oczyszczalni ścieków. Metody oczyszczania ścieków (mechaniczne, biologiczne, chemiczna, odnowa wody)
T-W-1Akty prawne dotyczące ścieków i osadów ściekowych.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne z użyciem komputera i projektora
M-4Praca w zespołach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena cząstkowa przeprowadzana w trakcie realizacji zajęć, za aktywność i zaangażowanie studenta oraz umiejętność organizacji pracy w zespole
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student biernie uczestniczy w pracy grupowej, nie podejmuje własnej inicjatywy, wykazuje się bardzo małym stopniem zdobywania wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu, ma małą świadomość o wpływie oczyszczania ścieków na stan wód i gleb oraz zagospodarowania powstających odpadów na terenie oczyszczalni połączonych z jakością środowiska przyrodniczego
3,5
4,0
4,5
5,0