Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych (S1)

Sylabus przedmiotu Technologie uzdatniania wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka odpadami i rekultywacja terenów zdegradowanych
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie uzdatniania wód
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Chemii, Mikrobiologii i Biotechnologii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marzena Gibczyńska <Marzena.Gibczynska@zut.edu.pl>, Grażyna Jurgiel-Małecka <Grazyna.Jurgiel-Malecka@zut.edu.pl>, Małgorzata Włodarczyk <Malgorzata.Wlodarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 20 1,00,62zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 1,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw z zakresu chemii na poziomie akademickim

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z danymi dotyczacymi chemizmu i składu wód powierzchniowych podziemnych i morskich w oparciu o aktualne akty prawne.
C-2Zapoznanie studentów z procesami jednostkowymi stosowanymi podczas uzdatniania wody.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Gospodarka ściekami i osadamipochodzącymi z procesów oczyszczania wody.3
T-A-2Metody spektrofotometryczne w analizie wody.2
T-A-3Charakterystyka i klasyfikacja wód zasolonych. Metody zagospodarowania i unieszkodliwiania wód zasolonych.4
T-A-4Analiza przykładowych zestawów jednostkowych stosowanych podczas uzdatniania wów powierzchniowych i podziemnych. Charakterystyka stacji uzdatniania wód na terenie Szczecina.3
T-A-5Zajęcia terenowe w stacji uzdatniania wód.3
15
wykłady
T-W-1Chemiczne i fizyczne własności wody. Charakterystyka roztworów wodnych.3
T-W-2Klasyfikacja i monitoring wód powierzchnowych, podziemnych i morskich (akty prawne).4
T-W-3Sedymentacja i adsorpcja. Podstawy teoretyczne procesu sedymentacji - Opadanie czasteczek w wodzie (swobodne, zakłócone, zawiesin kłaczkowatych). Osadniki. Podstawy teoretyczne procesu adsorpcji. Stosowane adsorbenty i ich charakterystyka. Adsorpcja na weglu aktywnym i aktywnym tlenku glinu.3
T-W-4Filtracja i odkwaszanie wody. Historia stosowania filtracji, mechanizm filtracji. Materiały filtracyjne. Filtry powolne i pospieszne. Metody fizyczne i chemiczne odkwaszania wody.Wymiana jonowa. Charakterystyka jonitów,cykl pracy jonitu.Zastosowanie jonitów w technologii uzdatniania wody.4
T-W-5Koagulacja i flotacja.Rodzaje flotacji i jej przebieg.Zastosowanie flotacji w oczyszczaniu wody. Mechanizm i chemizm procesu koagulacji. Stosowane koagulanty i ich dawki.3
T-W-6Dezynfekcja wody, Cel i istota dezynfekcji. Fizyczne metody dezynfekcji. Chemiczne metody dezynfekcji, chlorowanie i ozonowanie.3
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Zaznajomienie się z zagadnieniami omawianymi na ćwiczeniach.5
A-A-3Opanowanie tresci omawianych na cwiczeniach i przygotowanie sie do zaliczenia przedmiotu.10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych.20
A-W-2Samodzielne opanowanie materiału wykładowego.10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Analiza danych zawartych w aktach prawnych dotyczacych parametrów wody.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C09_W01
Znajomość wszystkich procesów jednostkowych stosowanych podczas uzdatniania wody.
GO_1A_W01, GO_1A_W07, GO_1A_W05, GO_1A_W11R1A_W01, R1A_W03, R1A_W05, R1A_W06InzA_W01, InzA_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C09_U01
Opanowanie umiejętnosci zastosowania do uzdatniania wody procesów jednostkowych.
GO_1A_U01, GO_1A_U05R1A_U01, R1A_U02, R1A_U04InzA_U02, InzA_U03, InzA_U08C-1, C-2T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GO_1A_C09_K01
Posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczące jakości wody w oparciu o aktualne akty prawne.
GO_1A_K03, GO_1A_K06, GO_1A_K05, GO_1A_K01R1A_K01, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07InzA_K01C-2T-A-3, T-A-4M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C09_W01
Znajomość wszystkich procesów jednostkowych stosowanych podczas uzdatniania wody.
2,0
3,0Student zna procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody w stopniu dostatecznym ale z pewnymi niedociągnięciami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C09_U01
Opanowanie umiejętnosci zastosowania do uzdatniania wody procesów jednostkowych.
2,0
3,0Student ma opanowana umiejetnosc zastosowania do uzdatniania wody procesów jednostkowych w stopniu dostatecznym z niewielkimi brakami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GO_1A_C09_K01
Posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczące jakości wody w oparciu o aktualne akty prawne.
2,0
3,0Student ma opanowana umiejetnosc zastosowania do uzdatniania wody procesów jednostkowych w stopniu dostatecznym z niewielkimi brakami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kowal A. L., Swiderska-Bróz M., Oczyszczanie wody, PWN, Warszawa, 2000, 1
  2. Hermanowicz W., Dojlido J., Dozanska W., Koziorowski B., Zerbe J., Fizykochemiczne badanie wody i scieków, Arkady, Warszawa, 1999, 2
  3. Chełmicki W, Woda. Zasoby, degradacja, ochrona, PWN, Warszawa, 2001, 1
  4. Gibczyńska M., Hydrochemia, Zachdniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Szczecin, 2013, 1

Literatura dodatkowa

  1. Aktualne rozporzadzenia Ministra Srodowiska dotyczace wody 2014, 2014
  2. Kabata-Pendias A., Pendias H., Biogeochemia pierwiastków sladowych, PWN, Warszawa, 1999, 4

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Gospodarka ściekami i osadamipochodzącymi z procesów oczyszczania wody.3
T-A-2Metody spektrofotometryczne w analizie wody.2
T-A-3Charakterystyka i klasyfikacja wód zasolonych. Metody zagospodarowania i unieszkodliwiania wód zasolonych.4
T-A-4Analiza przykładowych zestawów jednostkowych stosowanych podczas uzdatniania wów powierzchniowych i podziemnych. Charakterystyka stacji uzdatniania wód na terenie Szczecina.3
T-A-5Zajęcia terenowe w stacji uzdatniania wód.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Chemiczne i fizyczne własności wody. Charakterystyka roztworów wodnych.3
T-W-2Klasyfikacja i monitoring wód powierzchnowych, podziemnych i morskich (akty prawne).4
T-W-3Sedymentacja i adsorpcja. Podstawy teoretyczne procesu sedymentacji - Opadanie czasteczek w wodzie (swobodne, zakłócone, zawiesin kłaczkowatych). Osadniki. Podstawy teoretyczne procesu adsorpcji. Stosowane adsorbenty i ich charakterystyka. Adsorpcja na weglu aktywnym i aktywnym tlenku glinu.3
T-W-4Filtracja i odkwaszanie wody. Historia stosowania filtracji, mechanizm filtracji. Materiały filtracyjne. Filtry powolne i pospieszne. Metody fizyczne i chemiczne odkwaszania wody.Wymiana jonowa. Charakterystyka jonitów,cykl pracy jonitu.Zastosowanie jonitów w technologii uzdatniania wody.4
T-W-5Koagulacja i flotacja.Rodzaje flotacji i jej przebieg.Zastosowanie flotacji w oczyszczaniu wody. Mechanizm i chemizm procesu koagulacji. Stosowane koagulanty i ich dawki.3
T-W-6Dezynfekcja wody, Cel i istota dezynfekcji. Fizyczne metody dezynfekcji. Chemiczne metody dezynfekcji, chlorowanie i ozonowanie.3
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Zaznajomienie się z zagadnieniami omawianymi na ćwiczeniach.5
A-A-3Opanowanie tresci omawianych na cwiczeniach i przygotowanie sie do zaliczenia przedmiotu.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach wykładowych.20
A-W-2Samodzielne opanowanie materiału wykładowego.10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C09_W01Znajomość wszystkich procesów jednostkowych stosowanych podczas uzdatniania wody.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_W01Student opisuje zjawiska i procesy zachodzące w środowisku. Zna zasady funkcjonowania biosfery oraz jest w stanie określić ich wpływ na życie ludzi i gospodarkę.
GO_1A_W07Student zna podstawy metod, technik i technologii pozwalających wykorzystywać potencjał przyrodniczy i technologiczny w celu poprawy jakości życia człowieka oraz potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie prostych i zaawansowanych technik inżynierskich w celu ochrony środowiska i ludzi.
GO_1A_W05Student identyfikuje zjawiska oraz fizyczne i chemiczne procesy zachodzące w biosferze. Zna podstawy techniki kształtowania środowiska, rewitalizacji i rekultywacji. Zna podstawowy cykl życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych związanych z gospodarką odpadami i rekultywacją terenów zdegradowanych, w tym gromadzeniem, składowaniem, unieszkodliwianiem i przetwarzaniem odpadów oraz rekultywacją składowisk.
GO_1A_W11Student zna naturalne i antropogeniczne źródła oraz obieg pierwiastków biogenicznych w środowisku.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z danymi dotyczacymi chemizmu i składu wód powierzchniowych podziemnych i morskich w oparciu o aktualne akty prawne.
C-2Zapoznanie studentów z procesami jednostkowymi stosowanymi podczas uzdatniania wody.
Treści programoweT-W-1Chemiczne i fizyczne własności wody. Charakterystyka roztworów wodnych.
T-W-2Klasyfikacja i monitoring wód powierzchnowych, podziemnych i morskich (akty prawne).
T-W-3Sedymentacja i adsorpcja. Podstawy teoretyczne procesu sedymentacji - Opadanie czasteczek w wodzie (swobodne, zakłócone, zawiesin kłaczkowatych). Osadniki. Podstawy teoretyczne procesu adsorpcji. Stosowane adsorbenty i ich charakterystyka. Adsorpcja na weglu aktywnym i aktywnym tlenku glinu.
T-W-4Filtracja i odkwaszanie wody. Historia stosowania filtracji, mechanizm filtracji. Materiały filtracyjne. Filtry powolne i pospieszne. Metody fizyczne i chemiczne odkwaszania wody.Wymiana jonowa. Charakterystyka jonitów,cykl pracy jonitu.Zastosowanie jonitów w technologii uzdatniania wody.
T-W-5Koagulacja i flotacja.Rodzaje flotacji i jej przebieg.Zastosowanie flotacji w oczyszczaniu wody. Mechanizm i chemizm procesu koagulacji. Stosowane koagulanty i ich dawki.
T-W-6Dezynfekcja wody, Cel i istota dezynfekcji. Fizyczne metody dezynfekcji. Chemiczne metody dezynfekcji, chlorowanie i ozonowanie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Analiza danych zawartych w aktach prawnych dotyczacych parametrów wody.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna procesy jednostkowe stosowane podczas uzdatniania wody w stopniu dostatecznym ale z pewnymi niedociągnięciami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C09_U01Opanowanie umiejętnosci zastosowania do uzdatniania wody procesów jednostkowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_U01Student posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł. Potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich, umiejętność stosowania metod analitycznych, symulacyjnych oraz eksperymentalnych w tym technik komputerowych.
GO_1A_U05Student wykonuje samodzielnie lub w zespole pod kierunkiem opiekuna proste zadania badawcze związane z obserwacjami środowiskowymi. Prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski. Potrafi przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne. Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z danymi dotyczacymi chemizmu i składu wód powierzchniowych podziemnych i morskich w oparciu o aktualne akty prawne.
C-2Zapoznanie studentów z procesami jednostkowymi stosowanymi podczas uzdatniania wody.
Treści programoweT-A-1Gospodarka ściekami i osadamipochodzącymi z procesów oczyszczania wody.
T-A-3Charakterystyka i klasyfikacja wód zasolonych. Metody zagospodarowania i unieszkodliwiania wód zasolonych.
T-A-4Analiza przykładowych zestawów jednostkowych stosowanych podczas uzdatniania wów powierzchniowych i podziemnych. Charakterystyka stacji uzdatniania wód na terenie Szczecina.
T-A-5Zajęcia terenowe w stacji uzdatniania wód.
Metody nauczaniaM-2Analiza danych zawartych w aktach prawnych dotyczacych parametrów wody.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma opanowana umiejetnosc zastosowania do uzdatniania wody procesów jednostkowych w stopniu dostatecznym z niewielkimi brakami.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGO_1A_C09_K01Posiada kompetencje pozwalające na ocenę stanu środowiska dotyczące jakości wody w oparciu o aktualne akty prawne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGO_1A_K03Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania technicznego lub badawczego.
GO_1A_K06Student dostrzega ryzyko i potrafi ocenić skutki zaplanowanych działań inżynieryjnych w zakresie ochrony środowiska i życia ludzi. Jest otwarty na krytykę i potrafi w sposób komunikatywny i rzeczowy przedstawić swoje poglądy za pomocą odpowiednio dobranych argumentów.
GO_1A_K05Student ma świadomość znaczenia swojej roli zawodowej, a zwłaszcza odpowiedzialności etycznej za stan środowiska naturalnego.
GO_1A_K01Student ma świadomość ciągłego rozwoju nauk biologicznych i chemicznych oraz technologii gospodarowania, unieszkodliwiania odpadów oraz rekultywacji gruntów i wynikającą z tego potrzebę uczenia się przez całe życie. Dokonuje samooceny własnych kompetencji i chętnie doskonali umiejętności.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z procesami jednostkowymi stosowanymi podczas uzdatniania wody.
Treści programoweT-A-3Charakterystyka i klasyfikacja wód zasolonych. Metody zagospodarowania i unieszkodliwiania wód zasolonych.
T-A-4Analiza przykładowych zestawów jednostkowych stosowanych podczas uzdatniania wów powierzchniowych i podziemnych. Charakterystyka stacji uzdatniania wód na terenie Szczecina.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Analiza danych zawartych w aktach prawnych dotyczacych parametrów wody.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma opanowana umiejetnosc zastosowania do uzdatniania wody procesów jednostkowych w stopniu dostatecznym z niewielkimi brakami.
3,5
4,0
4,5
5,0