Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Waloryzacja siedlisk flory i fauny:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt krajobrazu
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Waloryzacja siedlisk flory i fauny
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Sylwia Jurzyk-Nordlöw <Sylwia.Jurzyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 10 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 20 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe widomości z zakresu botaniki, fitosocjologii, dendrologii, ekofizjografii;

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie metod inwentaryzacji flory, fauny i ich siedlisk stosowanych w procedurze prawa ochrony środowiska i planowaniu przestrzennym (w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi);
C-2Poznanie sposobów waloryzacji przyrodniczej stosowanych w procedurze prawa ochrony środowiska i planowaniu przestrzennym;
C-3Ocena zagrożeń i minimalizacji szkód w siedliskach stosowana w procedurze oceny wpływu przedsięwzięcia na środowisko;
C-4Sporządzenie podstawowej dokumentacji inwentaryzacji i waloryzacji siedlisk flory i fauny zgodnej z wymaganiami formalnymi i prawnymi;

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Klasyfikacja siedlisk przyrodniczych – rozpoznawanie i sposób wartościowania; Gatunki szczególne flory, ornitofauny i hiropterofauny - opisy waloryzacyjne;4
T-A-2Metody inwentaryzacji siedlisk w krajobrazie chronionym bądź nie; Metody inwentaryzacji fauny w tym ornitofauny i hiropterofauny;4
T-A-3Przedstawienie przez studentów sposobu oceny i wyników waloryzacji siedlisk flory i fauny wybranego przez nich przypadku inwestycji w planowaniu przestrzennym;2
10
wykłady
T-W-1Klasyfikacja siedlisk przyrodniczych w prawie UE; Gatunki szczególne flory, ornitofauny i hiropterofauny w przepisach prawnych; Zagrożenia inwestycyjne i ich oddziaływanie na siedliska, florę i faunę;10
T-W-2Minimalizacja szkód i jej sposoby w inwestycjach w krajobrazie w procedurze oceny środowiskowej; Sposoby waloryzacji siedlisk, flory i fauny i forma ich przedłożenia (dokumentacja);10
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych;10
A-A-2Wykonanie dokumentacji waloryzacyjnej;20
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach;20
A-W-2Przygotowanie do dyskusji;20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów;20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny;
M-2Dyskusja problemowa;
M-3Analiza i interpretacja tekstów źródłowych (legislacja);
M-4Opracowania studium przypadku (opisowe i graficzne);
M-5Rozpoznawanie i ocena danych terenowych;

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów;
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji;
S-3Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania;

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C16_W01
Student posiada podstawową wiedzę problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
AK_1A_W08R1A_W05C-1, C-2T-W-2, T-A-2M-1, M-2, M-3S-1
AK_1A_C16_W02
Student zna i identyfikuje przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
AK_1A_W09R1A_W05C-2, C-3T-W-1, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C16_U01
Student potrafi wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
AK_1A_U14R1A_U05, T1A_U07C-4T-A-3M-4, M-5S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C16_K01
Student ma świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
AK_1A_K09R1A_K03, R1A_K06, T1A_K02InzA_K01C-1, C-2, C-3, C-4T-W-1, T-W-2, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C16_W01
Student posiada podstawową wiedzę problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
2,0Student nie posiada elementarnej wiedzy z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i nie zna metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
3,0Student posiada elementarną wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna w stopniu elementarnym metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
3,5Student posiada dostateczną wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna w stopniu dostatecznym metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
4,0Student posiada podstawową wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
4,5Student posiada szeroką wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna szeroko metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
5,0Student posiada szeroką i ugruntowaną wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna szeroko i ugruntowane metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
AK_1A_C16_W02
Student zna i identyfikuje przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
2,0Student nie zna i nie identyfikuje elementarnych przyczyn degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
3,0Student zna i identyfikuje na poziomie elementarnym przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
3,5Student zna i identyfikuje na poziomie podstawowym przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
4,0Student zna i identyfikuje przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
4,5Student dobrze zna i identyfikuje przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
5,0Student szeroko zna i identyfikuje złożone przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C16_U01
Student potrafi wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
2,0Student nie potrafi wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
3,0Student potrafi w stopniu elementarnym wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
3,5Student potrafi wykonać z pomoca prowadzącego inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
4,0Student potrafi z niewielką pomocą prowadzącego wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
4,5Student potrafi wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
5,0Student potrafi samodzielnie wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C16_K01
Student ma świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
2,0Student nie ma świadomości wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
3,0Student ma elementarną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
3,5Student ma dostateczną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
4,0Student ma poprawną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
4,5Student ma pełną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
5,0Student ma pełną i ugruntowaną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;

Literatura podstawowa

  1. Obidziński A., Żelazo J., Inwentaryzacja i waloryzacja przyrodnicza., SGGW, Warszawa, 2011
  2. red. Herbich Z., Poradniki ochrony gatunków i siedlisk Natura 2000., Ministerstwo Środowiska., Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Nytko K., Oceny oddziaływania na środowisko, Wydawnictwo Politechniki Białostockiej, Białystok, 2007

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Klasyfikacja siedlisk przyrodniczych – rozpoznawanie i sposób wartościowania; Gatunki szczególne flory, ornitofauny i hiropterofauny - opisy waloryzacyjne;4
T-A-2Metody inwentaryzacji siedlisk w krajobrazie chronionym bądź nie; Metody inwentaryzacji fauny w tym ornitofauny i hiropterofauny;4
T-A-3Przedstawienie przez studentów sposobu oceny i wyników waloryzacji siedlisk flory i fauny wybranego przez nich przypadku inwestycji w planowaniu przestrzennym;2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja siedlisk przyrodniczych w prawie UE; Gatunki szczególne flory, ornitofauny i hiropterofauny w przepisach prawnych; Zagrożenia inwestycyjne i ich oddziaływanie na siedliska, florę i faunę;10
T-W-2Minimalizacja szkód i jej sposoby w inwestycjach w krajobrazie w procedurze oceny środowiskowej; Sposoby waloryzacji siedlisk, flory i fauny i forma ich przedłożenia (dokumentacja);10
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych;10
A-A-2Wykonanie dokumentacji waloryzacyjnej;20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach;20
A-W-2Przygotowanie do dyskusji;20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów;20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C16_W01Student posiada podstawową wiedzę problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W08zna systematykę i nomenklaturę roślin
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Poznanie metod inwentaryzacji flory, fauny i ich siedlisk stosowanych w procedurze prawa ochrony środowiska i planowaniu przestrzennym (w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi);
C-2Poznanie sposobów waloryzacji przyrodniczej stosowanych w procedurze prawa ochrony środowiska i planowaniu przestrzennym;
Treści programoweT-W-2Minimalizacja szkód i jej sposoby w inwestycjach w krajobrazie w procedurze oceny środowiskowej; Sposoby waloryzacji siedlisk, flory i fauny i forma ich przedłożenia (dokumentacja);
T-A-2Metody inwentaryzacji siedlisk w krajobrazie chronionym bądź nie; Metody inwentaryzacji fauny w tym ornitofauny i hiropterofauny;
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny;
M-2Dyskusja problemowa;
M-3Analiza i interpretacja tekstów źródłowych (legislacja);
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów;
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada elementarnej wiedzy z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i nie zna metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
3,0Student posiada elementarną wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna w stopniu elementarnym metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
3,5Student posiada dostateczną wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna w stopniu dostatecznym metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
4,0Student posiada podstawową wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
4,5Student posiada szeroką wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna szeroko metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
5,0Student posiada szeroką i ugruntowaną wiedzę z problematyki w zakresie prawa ochrony środowiska w planowaniu przestrzennym i procedurze oceny środowiskowej i zna szeroko i ugruntowane metody inwentaryzacji siedlisk i sposoby ich waloryzacji oraz sposoby ich przedłożenia;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C16_W02Student zna i identyfikuje przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W09charakteryzuje rośliny pod względem ich podstawowych cech budowy, wymagań siedliskowych i możliwości zastosowania w projektowaniu obiektów zieleni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-2Poznanie sposobów waloryzacji przyrodniczej stosowanych w procedurze prawa ochrony środowiska i planowaniu przestrzennym;
C-3Ocena zagrożeń i minimalizacji szkód w siedliskach stosowana w procedurze oceny wpływu przedsięwzięcia na środowisko;
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja siedlisk przyrodniczych w prawie UE; Gatunki szczególne flory, ornitofauny i hiropterofauny w przepisach prawnych; Zagrożenia inwestycyjne i ich oddziaływanie na siedliska, florę i faunę;
T-A-1Klasyfikacja siedlisk przyrodniczych – rozpoznawanie i sposób wartościowania; Gatunki szczególne flory, ornitofauny i hiropterofauny - opisy waloryzacyjne;
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny;
M-2Dyskusja problemowa;
M-3Analiza i interpretacja tekstów źródłowych (legislacja);
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wykładów;
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie identyfikuje elementarnych przyczyn degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
3,0Student zna i identyfikuje na poziomie elementarnym przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
3,5Student zna i identyfikuje na poziomie podstawowym przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
4,0Student zna i identyfikuje przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
4,5Student dobrze zna i identyfikuje przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
5,0Student szeroko zna i identyfikuje złożone przyczyny degradacji środowiska przy realizacji różnych inwestycji i zna sposoby ich minimalizacji wpływu na siedliska chronione oraz posiada znajomość działań praw natury w środowisku przyrodniczym i jego ochrony w przedsięwzięciach inwestycyjnych przy planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C16_U01Student potrafi wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U14rozpoznaje i charakteryzuje zbiorowiska roślinne i ich siedliska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-4Sporządzenie podstawowej dokumentacji inwentaryzacji i waloryzacji siedlisk flory i fauny zgodnej z wymaganiami formalnymi i prawnymi;
Treści programoweT-A-3Przedstawienie przez studentów sposobu oceny i wyników waloryzacji siedlisk flory i fauny wybranego przez nich przypadku inwestycji w planowaniu przestrzennym;
Metody nauczaniaM-4Opracowania studium przypadku (opisowe i graficzne);
M-5Rozpoznawanie i ocena danych terenowych;
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdania;
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
3,0Student potrafi w stopniu elementarnym wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
3,5Student potrafi wykonać z pomoca prowadzącego inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
4,0Student potrafi z niewielką pomocą prowadzącego wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
4,5Student potrafi wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
5,0Student potrafi samodzielnie wykonać inwentaryzację i waloryzację szaty roślinnej i fauny w aspekcie przepisów prawnych w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C16_K01Student ma świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K09ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Poznanie metod inwentaryzacji flory, fauny i ich siedlisk stosowanych w procedurze prawa ochrony środowiska i planowaniu przestrzennym (w procesie inwestycyjnym jak i związanych z dokumentami strategicznymi);
C-2Poznanie sposobów waloryzacji przyrodniczej stosowanych w procedurze prawa ochrony środowiska i planowaniu przestrzennym;
C-3Ocena zagrożeń i minimalizacji szkód w siedliskach stosowana w procedurze oceny wpływu przedsięwzięcia na środowisko;
C-4Sporządzenie podstawowej dokumentacji inwentaryzacji i waloryzacji siedlisk flory i fauny zgodnej z wymaganiami formalnymi i prawnymi;
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja siedlisk przyrodniczych w prawie UE; Gatunki szczególne flory, ornitofauny i hiropterofauny w przepisach prawnych; Zagrożenia inwestycyjne i ich oddziaływanie na siedliska, florę i faunę;
T-W-2Minimalizacja szkód i jej sposoby w inwestycjach w krajobrazie w procedurze oceny środowiskowej; Sposoby waloryzacji siedlisk, flory i fauny i forma ich przedłożenia (dokumentacja);
T-A-1Klasyfikacja siedlisk przyrodniczych – rozpoznawanie i sposób wartościowania; Gatunki szczególne flory, ornitofauny i hiropterofauny - opisy waloryzacyjne;
T-A-2Metody inwentaryzacji siedlisk w krajobrazie chronionym bądź nie; Metody inwentaryzacji fauny w tym ornitofauny i hiropterofauny;
T-A-3Przedstawienie przez studentów sposobu oceny i wyników waloryzacji siedlisk flory i fauny wybranego przez nich przypadku inwestycji w planowaniu przestrzennym;
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny;
M-2Dyskusja problemowa;
M-3Analiza i interpretacja tekstów źródłowych (legislacja);
M-4Opracowania studium przypadku (opisowe i graficzne);
M-5Rozpoznawanie i ocena danych terenowych;
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena aktywności w dyskusji;
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
3,0Student ma elementarną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
3,5Student ma dostateczną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
4,0Student ma poprawną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
4,5Student ma pełną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;
5,0Student ma pełną i ugruntowaną świadomość wpływu uwarunkowań przyrodniczych i prawnych na proces kształtowania przestrzeni poprzez planowanie i zagospodarowanie przestrzenne w aspekcie ochrony środowiska;