Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Rośliny ozdobne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt krajobrazu
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rośliny ozdobne
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Ogrodnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Dobrowolska <Agnieszka.Dobrowolska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Piotr Salachna <Piotr.Salachna@zut.edu.pl>, Agnieszka Zawadzińska <Agnieszka.Zawadzinska@zut.edu.pl>, Piotr Żurawik <Piotr.Zurawik@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 8,0 ECTS (formy) 8,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 2,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 15 1,00,30zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,30zaliczenie
wykładyW5 30 2,00,40egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1student posiada podstawowe wiadomości z botaniki, systematyki oraz uprawy roślin
W-2student potrafi wykonać prosty projekt w skali

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1uzyskanie podstawowej wiedzy na temat możliwości zastosowania roślin ozdobnych w terenach zieleni i we wnętrzach, poznanie metody ich uprawy i pielęgnacji
C-2poznanie podstawowego asortymentu roślin ozdobnych stosowanych w obiektach architektury krajobrazu
C-3opanowanie umiejętności posługiwania się katalogami oraz ofertami producentów roślin przy doborze gatunków i odmian do projektowanych obiektów
C-4opanowanie umiejętności doboru roślin ozdobnych do terenów zieleni o różnych warunkach siedliskowych oraz przeznaczeniu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rośliny cebulowe zimujące w gruncie; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie3
T-A-2Rośliny bulwiaste zimujące w gruncie; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie3
T-A-3Rośliny cebulowe i bulwiaste nie zimujące w gruncie; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie3
T-A-4Byliny wiosenne; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie3
T-A-5Byliny wczesnego lata; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie3
15
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Byliny letnie i jesienne - przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie4
T-A-2Rośliny jednoroczne i dwuletnie - przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie.6
T-A-3Paprocie gruntowe do terenów zieleni2
T-A-4Rośliny balkonowe i pojemnikowe - przegląd gatunków, ich wymagania i uprawa.3
15
laboratoria
T-L-1wykonywanie projektów kwietników i rabat oraz aranżacja tarasu wraz z odpowiednim doborem gatunków i odmian roślin ozdobnych15
15
wykłady
T-W-1Budowa, systematyka i nazewnictwo roślin ozdobnych3
T-W-2Kryteria doboru roślin - cechy plastyczne, wymagania3
T-W-3Pochodzenie roślin; strefy geograficzno-roślinne, państwa roślinne4
T-W-4Podział roslin ozdobnych, ich charakterystyka i zastosowanie; rośliny cebulowe i bulwiaste, rośliny sezonowe, byliny8
T-W-5Wymagania uprawowe oraz pielęgnacja roślin ozdobnych4
T-W-6Metody rozmnażania roślin ozdobnych3
T-W-7Rośliny do dekoracji wnętrz3
T-W-8Materiały i techniki stosowane do uprawy roślin ozdobnych2
30
wykłady
T-W-1Kwietnik - rodzaje kwietników, rośliny stosowane na kwietniki.4
T-W-2Zakładanie i pielęgnacja kwietnika4
T-W-3Rabata - typy rabat, rośliny stosowane na rabaty4
T-W-4Zakładanie i pielęgnacja rabaty4
T-W-5Zastosowanie roślin ozdobnych w różnych typach ogrodów; łąka kwietna, ogród skalny, ogród wodny, ogród na dachu8
T-W-6Rośliny zielne na tereny przyuliczne3
T-W-7Rośliny balkonowe i pojemnikowe3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych10
A-A-3poznawanie roślin na poletkach dydaktycznych12
A-A-4przygotowanie do zaliczenia15
A-A-5uczestniczenie w konsultacjach8
60
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2poznawanie roślin na poletkach dydaktycznych5
A-A-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych10
30
laboratoria
A-L-1uczestniczenie w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2studiowanie dostępnej literatury, w tym katalogów roslin, ofert producentów roślin i in.7
A-L-3wykonanie prac zaliczeniowych8
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2samodzielne studiowanie treści wykładów8
A-W-3studiowanie literatury8
A-W-4przygotowanie do zaliczenia10
A-W-5uczestniczenie w konsultacjach4
60
wykłady
A-W-1uczestniczenie w wykładach30
A-W-2samodzielne studiowanie treści wykładów10
A-W-3studiowanie literatury10
A-W-4przygotowanie do zaliczenia10
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody problemowe - wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4Metody praktyczne - pokazy, ćwiczenia przedmiotowe i laboratoryjne, projekty

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: kolokwium sprawdzające okresowe osiągnięcia studentów
S-2Ocena podsumowująca: projekt podsumowujący zdobyte umiejętności i wiedzę
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium podsumowujace zdobytą wiedzę z wykładów
S-4Ocena podsumowująca: egzamin końcowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C15_W01
student posiada wiedzę na temat budowy, systematyki oraz wymagań roślin ozdobnych oraz ich powiązań ze środowiskiem
AK_1A_W08, AK_1A_W09, AK_1A_W12R1A_W03, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W07, T1A_W02C-2, C-1T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3, S-4
AK_1A_C15_W02
student posiada wiedzę z zakresu uprawy i pielęgnacji roślin, zna podstawowe urządzenia stosowane w uprawie i pielęgnacji roślin, zna zasady inwentaryzacji.
AK_1A_W17, AK_1A_W21, AK_1A_W22R1A_W05, R1A_W06, T1A_W06InzA_W01C-4, C-2, C-3, C-1T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3, S-4
AK_1A_C15_W03
student zna zasady tworzenia obiektów architektury krajobrazu, zna zasady doboru roślin, potrafi sporzadzić prostą dokumentację dotyczącą projektowanego obiektu.
AK_1A_W09, AK_1A_W13R1A_W03, R1A_W05, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10InzA_W03, InzA_W04C-4, C-3, C-1T-W-2, T-W-4, T-W-7, T-L-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C15_U01
student potrafi praktycznie określić potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych, a także tych związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w wybranych obiektach architektury krajobrazu
AK_1A_U10, AK_1A_U12, AK_1A_U13, AK_1A_U20R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07, T1A_U03, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U14InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U06C-4, C-2, C-3, C-1T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4
AK_1A_C15_U02
student potrafi uzyskać podstawowe dane o opracowywanym terenie oraz istniejącej szacie roślinnej
AK_1A_U11, AK_1A_U15R1A_U05, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, T1A_U13InzA_U02, InzA_U05C-4, C-2, C-3, C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C15_K01
student ma świadomość samodokształcania w zakresie roślin ozdobnych
AK_1A_K12A1_K01, R1A_K01, R1A_K07, T1A_K01C-4, C-2, C-3, C-1T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-8, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C15_W01
student posiada wiedzę na temat budowy, systematyki oraz wymagań roślin ozdobnych oraz ich powiązań ze środowiskiem
2,0student nie posiada podstawowej wiedzy na temat budowy, systematyki i wymagań roślin ozdobnych oraz ich powiązań ze środowiskiem
3,0student posiada niewielką wiedzę na temat budowy i systematyki roślin ozdobnych oraz ich powiązań ze środowiskiem, zna wymagania jedynie kilku wybranych gatunków roślin ozdobnych
3,5student posiada przeciętną wiedzę na temat budowy i systematyki roślin ozdobnych oraz ich powiązań ze środowiskiem, zna wymagania jedynie kilku wybranych gatunków roślin ozdobnych
4,0student posiada przeciętną wiedzę na temat budowy i systematyki roślin ozdobnych oraz ich powiązań ze środowiskiem, zna wymagania grupy najbardziej znanych gatunków roślin ozdobnych
4,5student posiada dużą wiedzę na temat budowy i systematyki roślin ozdobnych oraz ich powiązań ze środowiskiem, zna wymagania wielu podstawowych i mniej rozpowszechnionych gatunków roślin ozdobnych
5,0student posiada dużą wiedzę na temat budowy i systematyki roślin ozdobnych oraz ich powiązań ze środowiskiem, zna wymagania wielu podstawowych i mniej rozpowszechnionych gatunków roślin ozdobnych, potrafi tworzyć zestawienia roślinne na różne stanowiska
AK_1A_C15_W02
student posiada wiedzę z zakresu uprawy i pielęgnacji roślin, zna podstawowe urządzenia stosowane w uprawie i pielęgnacji roślin, zna zasady inwentaryzacji.
2,0student nie posiada wiedzy z zakresu uprawy i pielęgnacji roślin, nie zna podstawowych urządzeń stosowanych w uprawie i pielęgnacji roślin, nie zna zasad inwentaryzacji
3,0student posiada znikomą wiedzę z zakresu uprawy i pielęgnacji roślin, potrafi wymienić podstawowe urządzenia stosowane w uprawie i pielęgnacji roślin bez znajomości zasady ich działania, zna niektóre zasady inwentaryzacji
3,5student posiada podstawową wiedzę z zakresu uprawy i pielęgnacji roślin, potrafi wymienić najważniejsze urządzenia stosowane w uprawie i pielęgnacji roślin, zna przeznaczenie i zasady działania kilku z nich działania, zna niektóre zasady inwentaryzacji
4,0student posiada podstawową wiedzę z zakresu uprawy i pielęgnacji roślin, potrafi wymienić najważniejsze urządzenia stosowane w uprawie i pielęgnacji roślin, zna przeznaczenie ich zasady działania, zna najważniejsze zasady inwentaryzacji
4,5student posiada wiedzę z zakresu uprawy i pielęgnacji roślin, zna zasady działania urządzeń stosowanych w uprawie i pielęgnacji roślin, zna zasady inwentaryzacji
5,0student posiada wiedzę z zakresu uprawy i pielęgnacji roślin, zna zasady działania urządzeń stosowanych w uprawie i pielęgnacji roślin oraz ich praktyczne zastosowanie, zna zasady inwentaryzacji, rozpoznaje podstawowe gatunki w terenie
AK_1A_C15_W03
student zna zasady tworzenia obiektów architektury krajobrazu, zna zasady doboru roślin, potrafi sporzadzić prostą dokumentację dotyczącą projektowanego obiektu.
2,0student nie zna zasad tworzenia obiektów architektury krajobrazu ani zasad doboru roślin do tych obiektów, nie potrafi sporządzić prostej dokumentacji dotyczącej projektowanego obiektu
3,0student zna kilka podstawowych zasad tworzenia wybranych obiektów architektury krajobrazu, definiuje podstawowe zasady doboru roślin, zna zasady sporządzania prostej dokumentacji dotyczącej projektowanego obiektu
3,5student zna większość podstawowych zasad tworzenia wybranych obiektów architektury krajobrazu, definiuje zasady doboru roślin, zna zasady sporządzania prostej dokumentacji dotyczącej projektowanego obiektu
4,0student zna zasady tworzenia wybranych obiektów architektury krajobrazu, definiuje zasady doboru roślin, zna zasady sporządzania prostej dokumentacji dotyczącej projektowanego obiektu
4,5student zna zasady tworzenia wybranych obiektów architektury krajobrazu, definiuje i objaśnia zasady doboru roślin do terenów o różnym przeznaczeniu, zna zasady sporządzania prostej dokumentacji dotyczącej projektowanego obiektu
5,0student zna i objaśnia zasady tworzenia wybranych obiektów architektury krajobrazu, definiuje i objaśnia zasady doboru roślin do terenów o różnym przeznaczeniu, proponuje alternatywne rozwiązania, zna zasady sporządzania prostej dokumentacji dotyczącej projektowanego obiektu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C15_U01
student potrafi praktycznie określić potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych, a także tych związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w wybranych obiektach architektury krajobrazu
2,0nie potrafi określić potrzeb i wytycznych w zakresie prac projektowych oraz związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w obiektach architektury krajobrazu
3,0potrafi określić niektóre potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych oraz związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w obiektach architektury krajobrazu
3,5potrafi określić większość potrzeb i wytycznych w zakresie prac projektowych oraz związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w obiektach architektury krajobrazu
4,0potrafi określić i omówić potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych oraz związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w obiektach architektury krajobrazu
4,5potrafi określić i omówić potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych oraz związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w obiektach architektury krajobrazu, uzasadnia swoje wybory
5,0potrafi określić i omówić potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych oraz związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w obiektach architektury krajobrazu, uzasadnia swoje wybory, stosuje alternatywne rozwiązania
AK_1A_C15_U02
student potrafi uzyskać podstawowe dane o opracowywanym terenie oraz istniejącej szacie roślinnej
2,0student nie potrafi uzyskać podstawowych danych o terenie opracowania i istniejącej na nim szacie roślinnej
3,0student potrafi uzyskać kilka z podstawowych danych o terenie opracowania i istniejącej na nim szacie roślinnej
3,5student potrafi uzyskać większość z podstawowych danych o terenie opracowania i istniejącej na nim szacie roślinnej
4,0student potrafi uzyskać podstawowe dane o terenie opracowania i istniejącej na nim szacie roślinnej
4,5student potrafi uzyskać podstawowe dane o terenie opracowania i istniejącej na nim szacie roślinnej, a uzyskane informacje wykorzystać przy doborze roślin
5,0student potrafi uzyskać podstawowe dane o terenie opracowania i istniejącej na nim szacie roślinnej, a uzyskane informacje wykorzystać przy doborze roślin, potrafi dyskutować oraz proponować dodatkowe rozwiązania

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C15_K01
student ma świadomość samodokształcania w zakresie roślin ozdobnych
2,0student nie ma świadomości samodokształcania się w zakresie roślin ozdobnych
3,0student ma świadomość i potrzebę samodokształcania się w zakresie roślin ozdobnych
3,5student ma świadomość i potrzebę samodokształcania się w zakresie roślin ozdobnych wykorzystując proponowane na zajęciach metody poznawcze
4,0student ma świadomość i potrzebę dokształcania i samodoskonalenia w zakresie roślin ozdobnych korzystając z różnorodnych żródeł
4,5samodoskonalenia i dokształcania się w zakresie roślin ozdobnych, korzystając z różnorodnych materiałów, jest wrażliwy na problemy społeczne i chętny do wyrażania opinii
5,0student jest otwarty na nowości i wiedzę z zakresu roślin ozdobnych, ma potrzebę samodoskonalenia się i jest kreatywny w szukaniu informacji związanych z roślinami ozdobnymi, jest wrażliwy na problemy społeczne

Literatura podstawowa

  1. H. Chmiel (red.), Uprawa roślin ozdobnych, PWRiL, Warszawa, 2000
  2. J. Krause, A. Lisiecka, S. Szczepaniak, Ozdobne rośliny jednoroczne i dwuletnie. Uprawa w gruncie, AR Poznań, Poznań, 2004, I
  3. J. Marcinkowski, Byliny ogrodowe, PWRiL, Warszawa, 2002
  4. J. Krause, Kwitnące cebule, Krajowa Rada PZD, Warszawa, 1992
  5. M. Raducka-Mynett, Kwietniki sezonowe, PWRiL, Warszawa, 1980
  6. J. Tonecki, A.J. Łukaszewska, Rozmnażanie roślin ozdobnych, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 1996

Literatura dodatkowa

  1. K. Jacobi, Kwitnące rośliny cebulowe i bulwiaste, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 1999
  2. A. Łukasiewicz, Rośliny okrywowe, PWRiL, Poznań, 2003
  3. M. Czekalski, Rośliny ozdobne do dekoracji wnętrz, Wydawnictwo AR Poznań, Poznań, 1996
  4. Z. Podbielkowski, Fitogeografia części swiata, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1995, cz. I i II
  5. J. Rak, Balkonowe rośliny ozdobne, Multico, Warszawa, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rośliny cebulowe zimujące w gruncie; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie3
T-A-2Rośliny bulwiaste zimujące w gruncie; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie3
T-A-3Rośliny cebulowe i bulwiaste nie zimujące w gruncie; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie3
T-A-4Byliny wiosenne; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie3
T-A-5Byliny wczesnego lata; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie3
15

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Byliny letnie i jesienne - przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie4
T-A-2Rośliny jednoroczne i dwuletnie - przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie.6
T-A-3Paprocie gruntowe do terenów zieleni2
T-A-4Rośliny balkonowe i pojemnikowe - przegląd gatunków, ich wymagania i uprawa.3
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1wykonywanie projektów kwietników i rabat oraz aranżacja tarasu wraz z odpowiednim doborem gatunków i odmian roślin ozdobnych15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa, systematyka i nazewnictwo roślin ozdobnych3
T-W-2Kryteria doboru roślin - cechy plastyczne, wymagania3
T-W-3Pochodzenie roślin; strefy geograficzno-roślinne, państwa roślinne4
T-W-4Podział roslin ozdobnych, ich charakterystyka i zastosowanie; rośliny cebulowe i bulwiaste, rośliny sezonowe, byliny8
T-W-5Wymagania uprawowe oraz pielęgnacja roślin ozdobnych4
T-W-6Metody rozmnażania roślin ozdobnych3
T-W-7Rośliny do dekoracji wnętrz3
T-W-8Materiały i techniki stosowane do uprawy roślin ozdobnych2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kwietnik - rodzaje kwietników, rośliny stosowane na kwietniki.4
T-W-2Zakładanie i pielęgnacja kwietnika4
T-W-3Rabata - typy rabat, rośliny stosowane na rabaty4
T-W-4Zakładanie i pielęgnacja rabaty4
T-W-5Zastosowanie roślin ozdobnych w różnych typach ogrodów; łąka kwietna, ogród skalny, ogród wodny, ogród na dachu8
T-W-6Rośliny zielne na tereny przyuliczne3
T-W-7Rośliny balkonowe i pojemnikowe3
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych10
A-A-3poznawanie roślin na poletkach dydaktycznych12
A-A-4przygotowanie do zaliczenia15
A-A-5uczestniczenie w konsultacjach8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestniczenie w ćwiczeniach audytoryjnych15
A-A-2poznawanie roślin na poletkach dydaktycznych5
A-A-3przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestniczenie w ćwiczeniach laboratoryjnych15
A-L-2studiowanie dostępnej literatury, w tym katalogów roslin, ofert producentów roślin i in.7
A-L-3wykonanie prac zaliczeniowych8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach30
A-W-2samodzielne studiowanie treści wykładów8
A-W-3studiowanie literatury8
A-W-4przygotowanie do zaliczenia10
A-W-5uczestniczenie w konsultacjach4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestniczenie w wykładach30
A-W-2samodzielne studiowanie treści wykładów10
A-W-3studiowanie literatury10
A-W-4przygotowanie do zaliczenia10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C15_W01student posiada wiedzę na temat budowy, systematyki oraz wymagań roślin ozdobnych oraz ich powiązań ze środowiskiem
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W08zna systematykę i nomenklaturę roślin
AK_1A_W09charakteryzuje rośliny pod względem ich podstawowych cech budowy, wymagań siedliskowych i możliwości zastosowania w projektowaniu obiektów zieleni
AK_1A_W12posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-2poznanie podstawowego asortymentu roślin ozdobnych stosowanych w obiektach architektury krajobrazu
C-1uzyskanie podstawowej wiedzy na temat możliwości zastosowania roślin ozdobnych w terenach zieleni i we wnętrzach, poznanie metody ich uprawy i pielęgnacji
Treści programoweT-W-3Pochodzenie roślin; strefy geograficzno-roślinne, państwa roślinne
T-W-1Budowa, systematyka i nazewnictwo roślin ozdobnych
T-W-4Podział roslin ozdobnych, ich charakterystyka i zastosowanie; rośliny cebulowe i bulwiaste, rośliny sezonowe, byliny
T-W-5Wymagania uprawowe oraz pielęgnacja roślin ozdobnych
T-W-6Metody rozmnażania roślin ozdobnych
T-W-8Materiały i techniki stosowane do uprawy roślin ozdobnych
T-A-1Rośliny cebulowe zimujące w gruncie; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
T-A-2Rośliny bulwiaste zimujące w gruncie; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
T-A-3Rośliny cebulowe i bulwiaste nie zimujące w gruncie; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
T-A-4Byliny wiosenne; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
T-A-5Byliny wczesnego lata; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
T-A-2Rośliny jednoroczne i dwuletnie - przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie.
T-A-3Paprocie gruntowe do terenów zieleni
T-A-4Rośliny balkonowe i pojemnikowe - przegląd gatunków, ich wymagania i uprawa.
T-A-1Byliny letnie i jesienne - przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody problemowe - wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4Metody praktyczne - pokazy, ćwiczenia przedmiotowe i laboratoryjne, projekty
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium sprawdzające okresowe osiągnięcia studentów
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium podsumowujace zdobytą wiedzę z wykładów
S-4Ocena podsumowująca: egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiada podstawowej wiedzy na temat budowy, systematyki i wymagań roślin ozdobnych oraz ich powiązań ze środowiskiem
3,0student posiada niewielką wiedzę na temat budowy i systematyki roślin ozdobnych oraz ich powiązań ze środowiskiem, zna wymagania jedynie kilku wybranych gatunków roślin ozdobnych
3,5student posiada przeciętną wiedzę na temat budowy i systematyki roślin ozdobnych oraz ich powiązań ze środowiskiem, zna wymagania jedynie kilku wybranych gatunków roślin ozdobnych
4,0student posiada przeciętną wiedzę na temat budowy i systematyki roślin ozdobnych oraz ich powiązań ze środowiskiem, zna wymagania grupy najbardziej znanych gatunków roślin ozdobnych
4,5student posiada dużą wiedzę na temat budowy i systematyki roślin ozdobnych oraz ich powiązań ze środowiskiem, zna wymagania wielu podstawowych i mniej rozpowszechnionych gatunków roślin ozdobnych
5,0student posiada dużą wiedzę na temat budowy i systematyki roślin ozdobnych oraz ich powiązań ze środowiskiem, zna wymagania wielu podstawowych i mniej rozpowszechnionych gatunków roślin ozdobnych, potrafi tworzyć zestawienia roślinne na różne stanowiska
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C15_W02student posiada wiedzę z zakresu uprawy i pielęgnacji roślin, zna podstawowe urządzenia stosowane w uprawie i pielęgnacji roślin, zna zasady inwentaryzacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W17zna urządzenia techniczne stosowane w wykonawstwie i pielęgnacji obiektów architektury krajobrazu
AK_1A_W21ma elementarną wiedzę w zakresie uprawy i ochrony roślin
AK_1A_W22zna zasady inwentaryzacji zieleni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
T1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-4opanowanie umiejętności doboru roślin ozdobnych do terenów zieleni o różnych warunkach siedliskowych oraz przeznaczeniu
C-2poznanie podstawowego asortymentu roślin ozdobnych stosowanych w obiektach architektury krajobrazu
C-3opanowanie umiejętności posługiwania się katalogami oraz ofertami producentów roślin przy doborze gatunków i odmian do projektowanych obiektów
C-1uzyskanie podstawowej wiedzy na temat możliwości zastosowania roślin ozdobnych w terenach zieleni i we wnętrzach, poznanie metody ich uprawy i pielęgnacji
Treści programoweT-W-4Podział roslin ozdobnych, ich charakterystyka i zastosowanie; rośliny cebulowe i bulwiaste, rośliny sezonowe, byliny
T-W-5Wymagania uprawowe oraz pielęgnacja roślin ozdobnych
T-W-7Rośliny do dekoracji wnętrz
T-W-8Materiały i techniki stosowane do uprawy roślin ozdobnych
T-A-1Rośliny cebulowe zimujące w gruncie; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
T-A-2Rośliny bulwiaste zimujące w gruncie; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
T-A-3Rośliny cebulowe i bulwiaste nie zimujące w gruncie; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
T-A-4Byliny wiosenne; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
T-A-5Byliny wczesnego lata; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
T-W-1Kwietnik - rodzaje kwietników, rośliny stosowane na kwietniki.
T-W-3Rabata - typy rabat, rośliny stosowane na rabaty
T-W-6Rośliny zielne na tereny przyuliczne
T-W-7Rośliny balkonowe i pojemnikowe
T-W-5Zastosowanie roślin ozdobnych w różnych typach ogrodów; łąka kwietna, ogród skalny, ogród wodny, ogród na dachu
T-A-2Rośliny jednoroczne i dwuletnie - przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie.
T-A-3Paprocie gruntowe do terenów zieleni
T-A-4Rośliny balkonowe i pojemnikowe - przegląd gatunków, ich wymagania i uprawa.
T-A-1Byliny letnie i jesienne - przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody problemowe - wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4Metody praktyczne - pokazy, ćwiczenia przedmiotowe i laboratoryjne, projekty
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium sprawdzające okresowe osiągnięcia studentów
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium podsumowujace zdobytą wiedzę z wykładów
S-4Ocena podsumowująca: egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiada wiedzy z zakresu uprawy i pielęgnacji roślin, nie zna podstawowych urządzeń stosowanych w uprawie i pielęgnacji roślin, nie zna zasad inwentaryzacji
3,0student posiada znikomą wiedzę z zakresu uprawy i pielęgnacji roślin, potrafi wymienić podstawowe urządzenia stosowane w uprawie i pielęgnacji roślin bez znajomości zasady ich działania, zna niektóre zasady inwentaryzacji
3,5student posiada podstawową wiedzę z zakresu uprawy i pielęgnacji roślin, potrafi wymienić najważniejsze urządzenia stosowane w uprawie i pielęgnacji roślin, zna przeznaczenie i zasady działania kilku z nich działania, zna niektóre zasady inwentaryzacji
4,0student posiada podstawową wiedzę z zakresu uprawy i pielęgnacji roślin, potrafi wymienić najważniejsze urządzenia stosowane w uprawie i pielęgnacji roślin, zna przeznaczenie ich zasady działania, zna najważniejsze zasady inwentaryzacji
4,5student posiada wiedzę z zakresu uprawy i pielęgnacji roślin, zna zasady działania urządzeń stosowanych w uprawie i pielęgnacji roślin, zna zasady inwentaryzacji
5,0student posiada wiedzę z zakresu uprawy i pielęgnacji roślin, zna zasady działania urządzeń stosowanych w uprawie i pielęgnacji roślin oraz ich praktyczne zastosowanie, zna zasady inwentaryzacji, rozpoznaje podstawowe gatunki w terenie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C15_W03student zna zasady tworzenia obiektów architektury krajobrazu, zna zasady doboru roślin, potrafi sporzadzić prostą dokumentację dotyczącą projektowanego obiektu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W09charakteryzuje rośliny pod względem ich podstawowych cech budowy, wymagań siedliskowych i możliwości zastosowania w projektowaniu obiektów zieleni
AK_1A_W13ma podstawową wiedzę dotyczącą wykonywania zawodu architekta krajobrazu, w tym: przepisów prawnych, zasad sporządzania dokumentacji projektowej a w wykonawstwie podstawowych zasad bhp
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-4opanowanie umiejętności doboru roślin ozdobnych do terenów zieleni o różnych warunkach siedliskowych oraz przeznaczeniu
C-3opanowanie umiejętności posługiwania się katalogami oraz ofertami producentów roślin przy doborze gatunków i odmian do projektowanych obiektów
C-1uzyskanie podstawowej wiedzy na temat możliwości zastosowania roślin ozdobnych w terenach zieleni i we wnętrzach, poznanie metody ich uprawy i pielęgnacji
Treści programoweT-W-2Kryteria doboru roślin - cechy plastyczne, wymagania
T-W-4Podział roslin ozdobnych, ich charakterystyka i zastosowanie; rośliny cebulowe i bulwiaste, rośliny sezonowe, byliny
T-W-7Rośliny do dekoracji wnętrz
T-L-1wykonywanie projektów kwietników i rabat oraz aranżacja tarasu wraz z odpowiednim doborem gatunków i odmian roślin ozdobnych
T-W-2Zakładanie i pielęgnacja kwietnika
T-W-4Zakładanie i pielęgnacja rabaty
T-W-6Rośliny zielne na tereny przyuliczne
T-W-7Rośliny balkonowe i pojemnikowe
T-W-5Zastosowanie roślin ozdobnych w różnych typach ogrodów; łąka kwietna, ogród skalny, ogród wodny, ogród na dachu
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody problemowe - wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4Metody praktyczne - pokazy, ćwiczenia przedmiotowe i laboratoryjne, projekty
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium sprawdzające okresowe osiągnięcia studentów
S-2Ocena podsumowująca: projekt podsumowujący zdobyte umiejętności i wiedzę
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium podsumowujace zdobytą wiedzę z wykładów
S-4Ocena podsumowująca: egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna zasad tworzenia obiektów architektury krajobrazu ani zasad doboru roślin do tych obiektów, nie potrafi sporządzić prostej dokumentacji dotyczącej projektowanego obiektu
3,0student zna kilka podstawowych zasad tworzenia wybranych obiektów architektury krajobrazu, definiuje podstawowe zasady doboru roślin, zna zasady sporządzania prostej dokumentacji dotyczącej projektowanego obiektu
3,5student zna większość podstawowych zasad tworzenia wybranych obiektów architektury krajobrazu, definiuje zasady doboru roślin, zna zasady sporządzania prostej dokumentacji dotyczącej projektowanego obiektu
4,0student zna zasady tworzenia wybranych obiektów architektury krajobrazu, definiuje zasady doboru roślin, zna zasady sporządzania prostej dokumentacji dotyczącej projektowanego obiektu
4,5student zna zasady tworzenia wybranych obiektów architektury krajobrazu, definiuje i objaśnia zasady doboru roślin do terenów o różnym przeznaczeniu, zna zasady sporządzania prostej dokumentacji dotyczącej projektowanego obiektu
5,0student zna i objaśnia zasady tworzenia wybranych obiektów architektury krajobrazu, definiuje i objaśnia zasady doboru roślin do terenów o różnym przeznaczeniu, proponuje alternatywne rozwiązania, zna zasady sporządzania prostej dokumentacji dotyczącej projektowanego obiektu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C15_U01student potrafi praktycznie określić potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych, a także tych związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w wybranych obiektach architektury krajobrazu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U10praktycznie określa potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych i wykonawczych różnych branż przy obiektach architektury krajobrazu
AK_1A_U12wybiera i stosuje odpowiednie urządzenia techniczne do wykonania i pielęgnacji obiektów architektury krajobrazu
AK_1A_U13potrafi praktycznie zastosować wiedzę z zakresu doboru, wymagań i pielęgnacji roślin do różnych obiektów architektury krajobrazu
AK_1A_U20praktycznie stosuje zasady uprawy oraz ochrony roślin
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4opanowanie umiejętności doboru roślin ozdobnych do terenów zieleni o różnych warunkach siedliskowych oraz przeznaczeniu
C-2poznanie podstawowego asortymentu roślin ozdobnych stosowanych w obiektach architektury krajobrazu
C-3opanowanie umiejętności posługiwania się katalogami oraz ofertami producentów roślin przy doborze gatunków i odmian do projektowanych obiektów
C-1uzyskanie podstawowej wiedzy na temat możliwości zastosowania roślin ozdobnych w terenach zieleni i we wnętrzach, poznanie metody ich uprawy i pielęgnacji
Treści programoweT-W-2Kryteria doboru roślin - cechy plastyczne, wymagania
T-W-3Pochodzenie roślin; strefy geograficzno-roślinne, państwa roślinne
T-W-1Budowa, systematyka i nazewnictwo roślin ozdobnych
T-W-4Podział roslin ozdobnych, ich charakterystyka i zastosowanie; rośliny cebulowe i bulwiaste, rośliny sezonowe, byliny
T-W-5Wymagania uprawowe oraz pielęgnacja roślin ozdobnych
T-W-7Rośliny do dekoracji wnętrz
T-W-6Metody rozmnażania roślin ozdobnych
T-W-8Materiały i techniki stosowane do uprawy roślin ozdobnych
T-A-1Rośliny cebulowe zimujące w gruncie; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
T-A-2Rośliny bulwiaste zimujące w gruncie; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
T-A-3Rośliny cebulowe i bulwiaste nie zimujące w gruncie; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
T-A-4Byliny wiosenne; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
T-A-5Byliny wczesnego lata; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
T-L-1wykonywanie projektów kwietników i rabat oraz aranżacja tarasu wraz z odpowiednim doborem gatunków i odmian roślin ozdobnych
T-W-1Kwietnik - rodzaje kwietników, rośliny stosowane na kwietniki.
T-W-2Zakładanie i pielęgnacja kwietnika
T-W-3Rabata - typy rabat, rośliny stosowane na rabaty
T-W-4Zakładanie i pielęgnacja rabaty
T-W-6Rośliny zielne na tereny przyuliczne
T-W-7Rośliny balkonowe i pojemnikowe
T-W-5Zastosowanie roślin ozdobnych w różnych typach ogrodów; łąka kwietna, ogród skalny, ogród wodny, ogród na dachu
T-A-2Rośliny jednoroczne i dwuletnie - przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie.
T-A-3Paprocie gruntowe do terenów zieleni
T-A-4Rośliny balkonowe i pojemnikowe - przegląd gatunków, ich wymagania i uprawa.
T-A-1Byliny letnie i jesienne - przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody problemowe - wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4Metody praktyczne - pokazy, ćwiczenia przedmiotowe i laboratoryjne, projekty
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium sprawdzające okresowe osiągnięcia studentów
S-2Ocena podsumowująca: projekt podsumowujący zdobyte umiejętności i wiedzę
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium podsumowujace zdobytą wiedzę z wykładów
S-4Ocena podsumowująca: egzamin końcowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi określić potrzeb i wytycznych w zakresie prac projektowych oraz związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w obiektach architektury krajobrazu
3,0potrafi określić niektóre potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych oraz związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w obiektach architektury krajobrazu
3,5potrafi określić większość potrzeb i wytycznych w zakresie prac projektowych oraz związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w obiektach architektury krajobrazu
4,0potrafi określić i omówić potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych oraz związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w obiektach architektury krajobrazu
4,5potrafi określić i omówić potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych oraz związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w obiektach architektury krajobrazu, uzasadnia swoje wybory
5,0potrafi określić i omówić potrzeby i wytyczne w zakresie prac projektowych oraz związanych z doborem roślin, ich wprowadzeniem, uprawą oraz pielęgnacją w obiektach architektury krajobrazu, uzasadnia swoje wybory, stosuje alternatywne rozwiązania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C15_U02student potrafi uzyskać podstawowe dane o opracowywanym terenie oraz istniejącej szacie roślinnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U11potrafi przy użyciu podstawowych metod badawczych uzyskać różnorodne dane o terenie
AK_1A_U15potrafi wykonać inwentaryzację szaty roślinnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-4opanowanie umiejętności doboru roślin ozdobnych do terenów zieleni o różnych warunkach siedliskowych oraz przeznaczeniu
C-2poznanie podstawowego asortymentu roślin ozdobnych stosowanych w obiektach architektury krajobrazu
C-3opanowanie umiejętności posługiwania się katalogami oraz ofertami producentów roślin przy doborze gatunków i odmian do projektowanych obiektów
C-1uzyskanie podstawowej wiedzy na temat możliwości zastosowania roślin ozdobnych w terenach zieleni i we wnętrzach, poznanie metody ich uprawy i pielęgnacji
Treści programoweT-W-2Kryteria doboru roślin - cechy plastyczne, wymagania
T-W-3Pochodzenie roślin; strefy geograficzno-roślinne, państwa roślinne
T-W-4Podział roslin ozdobnych, ich charakterystyka i zastosowanie; rośliny cebulowe i bulwiaste, rośliny sezonowe, byliny
T-W-5Wymagania uprawowe oraz pielęgnacja roślin ozdobnych
T-W-7Rośliny do dekoracji wnętrz
T-W-8Materiały i techniki stosowane do uprawy roślin ozdobnych
T-A-1Rośliny cebulowe zimujące w gruncie; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
T-A-2Rośliny bulwiaste zimujące w gruncie; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
T-A-3Rośliny cebulowe i bulwiaste nie zimujące w gruncie; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
T-A-4Byliny wiosenne; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
T-A-5Byliny wczesnego lata; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
T-W-6Rośliny zielne na tereny przyuliczne
T-W-7Rośliny balkonowe i pojemnikowe
T-W-5Zastosowanie roślin ozdobnych w różnych typach ogrodów; łąka kwietna, ogród skalny, ogród wodny, ogród na dachu
T-A-2Rośliny jednoroczne i dwuletnie - przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie.
T-A-3Paprocie gruntowe do terenów zieleni
T-A-4Rośliny balkonowe i pojemnikowe - przegląd gatunków, ich wymagania i uprawa.
T-A-1Byliny letnie i jesienne - przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody problemowe - wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-4Metody praktyczne - pokazy, ćwiczenia przedmiotowe i laboratoryjne, projekty
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium sprawdzające okresowe osiągnięcia studentów
S-2Ocena podsumowująca: projekt podsumowujący zdobyte umiejętności i wiedzę
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium podsumowujace zdobytą wiedzę z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi uzyskać podstawowych danych o terenie opracowania i istniejącej na nim szacie roślinnej
3,0student potrafi uzyskać kilka z podstawowych danych o terenie opracowania i istniejącej na nim szacie roślinnej
3,5student potrafi uzyskać większość z podstawowych danych o terenie opracowania i istniejącej na nim szacie roślinnej
4,0student potrafi uzyskać podstawowe dane o terenie opracowania i istniejącej na nim szacie roślinnej
4,5student potrafi uzyskać podstawowe dane o terenie opracowania i istniejącej na nim szacie roślinnej, a uzyskane informacje wykorzystać przy doborze roślin
5,0student potrafi uzyskać podstawowe dane o terenie opracowania i istniejącej na nim szacie roślinnej, a uzyskane informacje wykorzystać przy doborze roślin, potrafi dyskutować oraz proponować dodatkowe rozwiązania
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C15_K01student ma świadomość samodokształcania w zakresie roślin ozdobnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K12ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-4opanowanie umiejętności doboru roślin ozdobnych do terenów zieleni o różnych warunkach siedliskowych oraz przeznaczeniu
C-2poznanie podstawowego asortymentu roślin ozdobnych stosowanych w obiektach architektury krajobrazu
C-3opanowanie umiejętności posługiwania się katalogami oraz ofertami producentów roślin przy doborze gatunków i odmian do projektowanych obiektów
C-1uzyskanie podstawowej wiedzy na temat możliwości zastosowania roślin ozdobnych w terenach zieleni i we wnętrzach, poznanie metody ich uprawy i pielęgnacji
Treści programoweT-W-5Wymagania uprawowe oraz pielęgnacja roślin ozdobnych
T-W-7Rośliny do dekoracji wnętrz
T-W-6Metody rozmnażania roślin ozdobnych
T-W-8Materiały i techniki stosowane do uprawy roślin ozdobnych
T-A-1Rośliny cebulowe zimujące w gruncie; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
T-A-2Rośliny bulwiaste zimujące w gruncie; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
T-A-3Rośliny cebulowe i bulwiaste nie zimujące w gruncie; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
T-A-4Byliny wiosenne; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
T-A-5Byliny wczesnego lata; przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
T-L-1wykonywanie projektów kwietników i rabat oraz aranżacja tarasu wraz z odpowiednim doborem gatunków i odmian roślin ozdobnych
T-W-1Kwietnik - rodzaje kwietników, rośliny stosowane na kwietniki.
T-W-2Zakładanie i pielęgnacja kwietnika
T-W-3Rabata - typy rabat, rośliny stosowane na rabaty
T-W-4Zakładanie i pielęgnacja rabaty
T-W-6Rośliny zielne na tereny przyuliczne
T-W-7Rośliny balkonowe i pojemnikowe
T-W-5Zastosowanie roślin ozdobnych w różnych typach ogrodów; łąka kwietna, ogród skalny, ogród wodny, ogród na dachu
T-A-2Rośliny jednoroczne i dwuletnie - przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie.
T-A-3Paprocie gruntowe do terenów zieleni
T-A-4Rośliny balkonowe i pojemnikowe - przegląd gatunków, ich wymagania i uprawa.
T-A-1Byliny letnie i jesienne - przegląd gatunków, ich wymagania, uprawa i zastosowanie
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody problemowe - wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: kolokwium sprawdzające okresowe osiągnięcia studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma świadomości samodokształcania się w zakresie roślin ozdobnych
3,0student ma świadomość i potrzebę samodokształcania się w zakresie roślin ozdobnych
3,5student ma świadomość i potrzebę samodokształcania się w zakresie roślin ozdobnych wykorzystując proponowane na zajęciach metody poznawcze
4,0student ma świadomość i potrzebę dokształcania i samodoskonalenia w zakresie roślin ozdobnych korzystając z różnorodnych żródeł
4,5samodoskonalenia i dokształcania się w zakresie roślin ozdobnych, korzystając z różnorodnych materiałów, jest wrażliwy na problemy społeczne i chętny do wyrażania opinii
5,0student jest otwarty na nowości i wiedzę z zakresu roślin ozdobnych, ma potrzebę samodoskonalenia się i jest kreatywny w szukaniu informacji związanych z roślinami ozdobnymi, jest wrażliwy na problemy społeczne