Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Agronomia (S3)

Sylabus przedmiotu Zmiany klimatu i ich skutki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Agronomia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Zmiany klimatu i ich skutki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Michalska <Bozena.Michalska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 14 2,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z meteorologii i klimatologii oraz geografii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie przyczyn zmian klimatu
C-2Poznanie scenariuszy zmian klimatu i ich skutków dla różnych działów gospodarki
C-3Możliwości dostosowania się do zmian klimatu - łagodzenie skutków

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Naturalne i antropogeniczne przyczyny zmian klimatu3
T-W-2Scenariusze emisji oraz spodziewane zmiany klimatu pod koniec XXI wieku3
T-W-3Aktualne tendencje zmian wybranych wskaźników klimatycznych w Polsce3
T-W-4Ekstremalne zjawiska pogodowe, jako skutek zmian klimatu2
T-W-5Problemy adaptacji i łagodzenia skutków zmian klimatu3
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Udział w konsultacjach4
A-W-4Opanowanie wiedzy z przedmiotu niezbędnej do zdania egzaminu20
A-W-5Udział w egzaminie pisemnym2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład
M-2Nowoczesne środki audiowizualne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin z treści wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AGRO_3A_B02_W01
Posiada wiedzę pozwalającą na ocenę zagrożenia spowodowaną globalnym ociepleniem oraz jest świadomy skutków z tego wynikających.
ROL_3A_W05C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AGRO_3A_B02_U01
Potrafi dokonać analizy problemów wynikających ze zmian klimatu w danym regionie i podejmować systemowe działania na rzecz łagodzenia skutków niekorzystnych zjawisk pogodowych
ROL_3A_U04C-1, C-2, C-3T-W-2, T-W-3, T-W-5M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AGRO_3A_B02_K01
Ma swiadomość odpowiedzialności i dbania o zdrowe środowisko naturalne
ROL_3A_K02C-3T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AGRO_3A_B02_W01
Posiada wiedzę pozwalającą na ocenę zagrożenia spowodowaną globalnym ociepleniem oraz jest świadomy skutków z tego wynikających.
2,0
3,0Posiada ogólną wiedzę o przyczynach zmian klimatu, gazach szklarniowych, spodziewanym wzroście temperatury według scenarieszy emisyjnych. Ma również wiedzę ogólną o strategiach adaptacji gospodarki do zachodzących zmian klimatu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AGRO_3A_B02_U01
Potrafi dokonać analizy problemów wynikających ze zmian klimatu w danym regionie i podejmować systemowe działania na rzecz łagodzenia skutków niekorzystnych zjawisk pogodowych
2,0
3,0Potrafi ocenić zagrożenia wynikające z niekorzystnych zjawisk atmosferycznych będących w dużej mierze skutkiem globalnych zmian klimatu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AGRO_3A_B02_K01
Ma swiadomość odpowiedzialności i dbania o zdrowe środowisko naturalne
2,0
3,0Ma świadomość doskonalenia wiedzy z zakresu ochrony środowiska naturalnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kundzewicz Z., Kowalczak P., Zmiany klimatu i ich skutki, Kurpisz S.A., Poznań, 2010, pierwsze
  2. Zespół autorów pod przewodniczącym IPCC K. Pachauri, Zmiana klimatu - Piąty Raport IPCC, WMO UNEP, Warszawa, 2012, Piąty Raport Oceniający IPCC

Literatura dodatkowa

  1. Koźmiński C., Michalska B., Leśny J - redaktorzy opracowania, Klimatyczne zagrożenia rolnictwa w Polsce, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 2010, pierwszy
  2. Koźmiński C., Michalska B., Czarnecka C., Klimat województwa zachodniopomorskiego - Zmiany klimatu, PPH ZAPOL, Szczecin, 2012, drugi, wydanie poszerzone
  3. Kundzewicz Z., Cieplejszy świat Rzecz o zmianach klimatu, PWN, Warszawa, 2013, 1

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Naturalne i antropogeniczne przyczyny zmian klimatu3
T-W-2Scenariusze emisji oraz spodziewane zmiany klimatu pod koniec XXI wieku3
T-W-3Aktualne tendencje zmian wybranych wskaźników klimatycznych w Polsce3
T-W-4Ekstremalne zjawiska pogodowe, jako skutek zmian klimatu2
T-W-5Problemy adaptacji i łagodzenia skutków zmian klimatu3
14

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach14
A-W-2Studiowanie literatury20
A-W-3Udział w konsultacjach4
A-W-4Opanowanie wiedzy z przedmiotu niezbędnej do zdania egzaminu20
A-W-5Udział w egzaminie pisemnym2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAGRO_3A_B02_W01Posiada wiedzę pozwalającą na ocenę zagrożenia spowodowaną globalnym ociepleniem oraz jest świadomy skutków z tego wynikających.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyROL_3A_W05Ma zintegrowaną wiedzę pozwalającą na organizację badań naukowych, uwzględniających dobór odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów prowadzących do zrównoważonego wykorzystania potencjału przyrody oraz poprawy jakości życia człowieka.
Cel przedmiotuC-1Poznanie przyczyn zmian klimatu
C-2Poznanie scenariuszy zmian klimatu i ich skutków dla różnych działów gospodarki
C-3Możliwości dostosowania się do zmian klimatu - łagodzenie skutków
Treści programoweT-W-1Naturalne i antropogeniczne przyczyny zmian klimatu
T-W-2Scenariusze emisji oraz spodziewane zmiany klimatu pod koniec XXI wieku
T-W-3Aktualne tendencje zmian wybranych wskaźników klimatycznych w Polsce
T-W-4Ekstremalne zjawiska pogodowe, jako skutek zmian klimatu
T-W-5Problemy adaptacji i łagodzenia skutków zmian klimatu
Metody nauczaniaM-2Nowoczesne środki audiowizualne
M-1Wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada ogólną wiedzę o przyczynach zmian klimatu, gazach szklarniowych, spodziewanym wzroście temperatury według scenarieszy emisyjnych. Ma również wiedzę ogólną o strategiach adaptacji gospodarki do zachodzących zmian klimatu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAGRO_3A_B02_U01Potrafi dokonać analizy problemów wynikających ze zmian klimatu w danym regionie i podejmować systemowe działania na rzecz łagodzenia skutków niekorzystnych zjawisk pogodowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyROL_3A_U04Samodzielnie dokonuje krytycznej i oryginalnej analizy problemów z zakresu produkcji rolniczej i ogrodniczej oraz kształtowania i ochrony środowiska, uwzględniając aspekty ekonomiczne, ekologiczne i społeczne.
Cel przedmiotuC-1Poznanie przyczyn zmian klimatu
C-2Poznanie scenariuszy zmian klimatu i ich skutków dla różnych działów gospodarki
C-3Możliwości dostosowania się do zmian klimatu - łagodzenie skutków
Treści programoweT-W-2Scenariusze emisji oraz spodziewane zmiany klimatu pod koniec XXI wieku
T-W-3Aktualne tendencje zmian wybranych wskaźników klimatycznych w Polsce
T-W-5Problemy adaptacji i łagodzenia skutków zmian klimatu
Metody nauczaniaM-2Nowoczesne środki audiowizualne
M-1Wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi ocenić zagrożenia wynikające z niekorzystnych zjawisk atmosferycznych będących w dużej mierze skutkiem globalnych zmian klimatu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAGRO_3A_B02_K01Ma swiadomość odpowiedzialności i dbania o zdrowe środowisko naturalne
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyROL_3A_K02Ma świadomość odpowiedzialności zawodowej i etycznej za realizację przyjętej koncepcji zdrowej żywności, z zachowaniem środowiska naturalnego.
Cel przedmiotuC-3Możliwości dostosowania się do zmian klimatu - łagodzenie skutków
Treści programoweT-W-3Aktualne tendencje zmian wybranych wskaźników klimatycznych w Polsce
T-W-4Ekstremalne zjawiska pogodowe, jako skutek zmian klimatu
T-W-5Problemy adaptacji i łagodzenia skutków zmian klimatu
Metody nauczaniaM-1Wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin z treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość doskonalenia wiedzy z zakresu ochrony środowiska naturalnego
3,5
4,0
4,5
5,0