Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
specjalność: logistyka przemysłowa

Sylabus przedmiotu Zarządzanie wiedzą:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zarządzanie wiedzą
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Eliza Jarysz-Kamińska <Eliza.Jarysz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Jardzioch <Andrzej.Jardzioch@zut.edu.pl>, Agnieszka Terelak-Tymczyna <Agnieszka.Terelak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 15 1,00,38zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Widza o funkcjonowaniu systemów informatycznych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studnetów z dziedziną zarządzania wiedzą. Zaprezentowanie szerokiego spektrum narzędzi zarządzania wiedzą, które moga być wykorzystane w przedsiębiorstwie w ramach systemu zarządzania weidzą.
C-2Ukształtowanie umiejetności rozpoznawania i wykorzystania narzedzi zarządzania wiedzą, głównie do wspomagania podejmowania decyzji.
C-3Umiejętność pracy i wykonywania projektów w grupie. Rozdział ról i praca w przydzielonej roli.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zaponanie z formą zajęć. Zastosowanie metody BPMS (Business Process Management System). Opis systemu ADONIS.2
T-L-2Opracowanie modelu procesów biznesowych, z uwzględnieniem opisu zasobów, przepływu dokumentów, modelu środowiska pracy oraz innych dostępnych w wykorzystywanym systemie6
T-L-3Modelowanie procesów i ich powiązań, prezentacja graficzna7
15
wykłady
T-W-1Pojęcia podstawowe: dane, informacja, wiedza, cechy i kategorie wiedzy2
T-W-2Metody pozyskiwania wiedzy2
T-W-3Zarządzanie wiedzą - definicje, historia, korzenie dziedziny.2
T-W-4Znaczenie wiedzy w przedsiębiorstwie – składniki, cechy danych, proces uczenia się organizacji. Procesy zarządzania wiedzą – lokalizowanie, pozyskiwanie, zachowywanie, stosowanie.3
T-W-5Uczenie się organizacji. Istota uczenia się indywidulanego i zbiorowego.2
T-W-6Techniki grupowego ustalania wspólnych decyzji. Techniki dialogu i dyskusji.2
T-W-7Narzędzia zarządzania wiedzą3
T-W-8Technologie wspomagające zarządzanie wiedzą2
T-W-9Inteligentne systemy wspomagające podejmowanie decyzji.2
T-W-10Systemy ekspertowe w zarządzaniu wiedzą.2
T-W-11Implementacja systemów zarządzania wiedzą.2
T-W-12System zarzadzania wiedzą w organizacji2
T-W-13Auditowanie systemu zarządzania wiedzą4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach2
A-L-3Przygotowanie założeń do realizowanego modelu, pzygotowanie prezentaji zrealizowanego zadania10
27
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu10
A-W-3Przygotowanie do dyskusji i zajęć praktycznych.10
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Uczestnictwo w egzaminie2
54

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady - wykład informacyjny i konwersatoryjny. Wykorzystanie gier dydaktycznych i metod przypadków.
M-2Zajęcia laboratoryjne - z użyciem komputera.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdziany wiedzy na laboratoriach.
S-2Ocena formująca: Wykonanie zadań
S-3Ocena podsumowująca: Egazmin pisemny z przedmiotu.
S-4Ocena formująca: Prezentacja

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_C07_W01
Student będzie mógł identyfikować i scharakteryzować budowę systemów zarządzania wiedzą. Będzie też potrafił rozpoznawać modele reprezentacji wiedzy i narzędzia zarządzania wiedzą.
ZIIP_2A_W11, ZIIP_2A_W06T2A_W02, T2A_W03, T2A_W05C-1T-L-2, T-W-11, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-9, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-12, T-W-13, T-W-2M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_C07_U01
Studnet będzię potrafił wykorzystania oprogramowanie do tworzenia systemów ekspertowych oraz posługiwać się narzędziami pozyskiwania wiedzy. Nabędzie też umiejętność projektowania systemów zarządzania wiedzą.
ZIIP_2A_U01, ZIIP_2A_U02, ZIIP_2A_U19, ZIIP_2A_U21T2A_U01, T2A_U02, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U19C-2T-L-2, T-L-3, T-W-8, T-W-10, T-W-9M-2S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_C07_K01
W ramach zajęć student nabędzie umiejętności pracy w grupie.
ZIIP_2A_K03T2A_K03, T2A_K04C-3T-L-1, T-W-6, T-W-5, T-W-13M-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_C07_W01
Student będzie mógł identyfikować i scharakteryzować budowę systemów zarządzania wiedzą. Będzie też potrafił rozpoznawać modele reprezentacji wiedzy i narzędzia zarządzania wiedzą.
2,0Student nie wie czym zajmuje się dziedzina zarządzania wiedzą i nie rozpoznaje narzędzi i metod w nich wykorzystywanych.
3,0Student wie czym zajmuje się dziedzina zarządzania wiedzą oraz rozpoznaje narzędzia i metody w nich wykorzystywanych.
3,5Student potrafi wymienić mechanizmy i procesy związane z przetwarzaniem wiedzy w przedsiębiorstwie. Rozumie potrzebę uczenia się organizacji.
4,0Student rozumie działanie systemów wspomagania decyzji i ekspertowe i ich rolę w przedsiębiorstwie.
4,5Student potrafi na przykładach rozwiązywać problemy zarządzania wiedzą.
5,0Student dokonuje analizy stanu przedsiębiorstwa i potrafi wskazać narzędzia potrzebne do uruchomienia wymiany wiedzy w przedsiębiorstwie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_C07_U01
Studnet będzię potrafił wykorzystania oprogramowanie do tworzenia systemów ekspertowych oraz posługiwać się narzędziami pozyskiwania wiedzy. Nabędzie też umiejętność projektowania systemów zarządzania wiedzą.
2,0Student nie potrafi wykonać żadnego przewidzianego do wykonania zadania.
3,0Potrafi napisać prosty system ekspertowy.
3,5Student potrafi zaprogramować system ekspertowy z dialogiem i z operacjami arytmetycznymi.
4,0Student wykorzystuje narzędzia ekspoloracji danych do tworzenia reguł, które można wykorzystać do procesu decyzyjnego/systemu ekspertowego.
4,5Student analizuje zadany problem, dobiera do niego odpowiednie narzędzie i potrafi opracować system doradczy.
5,0Student potrafi zaprojektować prosty system zarządzania wiedzą.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_C07_K01
W ramach zajęć student nabędzie umiejętności pracy w grupie.
2,0Nie bierze udziału w zajęciach.
3,0Uczestniczy czynnie w zajęciach.
3,5Wciela się w przydzieloną rolę.
4,0Aktywnie uczestniczy w kreowaniu gry.
4,5Samodzielnie proponuje rozwiązania.
5,0Student potrafi skonstruować wnioski z gry i określić stopień spełnienia swojej roli.

Literatura podstawowa

  1. A. Jashapara, Zarządzanie wiedzą: zintegrowane podejście, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2006
  2. K. Perechuda, Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zaponanie z formą zajęć. Zastosowanie metody BPMS (Business Process Management System). Opis systemu ADONIS.2
T-L-2Opracowanie modelu procesów biznesowych, z uwzględnieniem opisu zasobów, przepływu dokumentów, modelu środowiska pracy oraz innych dostępnych w wykorzystywanym systemie6
T-L-3Modelowanie procesów i ich powiązań, prezentacja graficzna7
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcia podstawowe: dane, informacja, wiedza, cechy i kategorie wiedzy2
T-W-2Metody pozyskiwania wiedzy2
T-W-3Zarządzanie wiedzą - definicje, historia, korzenie dziedziny.2
T-W-4Znaczenie wiedzy w przedsiębiorstwie – składniki, cechy danych, proces uczenia się organizacji. Procesy zarządzania wiedzą – lokalizowanie, pozyskiwanie, zachowywanie, stosowanie.3
T-W-5Uczenie się organizacji. Istota uczenia się indywidulanego i zbiorowego.2
T-W-6Techniki grupowego ustalania wspólnych decyzji. Techniki dialogu i dyskusji.2
T-W-7Narzędzia zarządzania wiedzą3
T-W-8Technologie wspomagające zarządzanie wiedzą2
T-W-9Inteligentne systemy wspomagające podejmowanie decyzji.2
T-W-10Systemy ekspertowe w zarządzaniu wiedzą.2
T-W-11Implementacja systemów zarządzania wiedzą.2
T-W-12System zarzadzania wiedzą w organizacji2
T-W-13Auditowanie systemu zarządzania wiedzą4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach2
A-L-3Przygotowanie założeń do realizowanego modelu, pzygotowanie prezentaji zrealizowanego zadania10
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu10
A-W-3Przygotowanie do dyskusji i zajęć praktycznych.10
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Uczestnictwo w egzaminie2
54
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_C07_W01Student będzie mógł identyfikować i scharakteryzować budowę systemów zarządzania wiedzą. Będzie też potrafił rozpoznawać modele reprezentacji wiedzy i narzędzia zarządzania wiedzą.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_W11ma wiedzę z zakresu zintegrowanych systemów informatycznych oraz systemów wspomagania decyzji.
ZIIP_2A_W06ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu inżynierii produkcji i zarządzania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studnetów z dziedziną zarządzania wiedzą. Zaprezentowanie szerokiego spektrum narzędzi zarządzania wiedzą, które moga być wykorzystane w przedsiębiorstwie w ramach systemu zarządzania weidzą.
Treści programoweT-L-2Opracowanie modelu procesów biznesowych, z uwzględnieniem opisu zasobów, przepływu dokumentów, modelu środowiska pracy oraz innych dostępnych w wykorzystywanym systemie
T-W-11Implementacja systemów zarządzania wiedzą.
T-W-3Zarządzanie wiedzą - definicje, historia, korzenie dziedziny.
T-W-4Znaczenie wiedzy w przedsiębiorstwie – składniki, cechy danych, proces uczenia się organizacji. Procesy zarządzania wiedzą – lokalizowanie, pozyskiwanie, zachowywanie, stosowanie.
T-W-6Techniki grupowego ustalania wspólnych decyzji. Techniki dialogu i dyskusji.
T-W-8Technologie wspomagające zarządzanie wiedzą
T-W-10Systemy ekspertowe w zarządzaniu wiedzą.
T-W-9Inteligentne systemy wspomagające podejmowanie decyzji.
T-W-5Uczenie się organizacji. Istota uczenia się indywidulanego i zbiorowego.
T-W-1Pojęcia podstawowe: dane, informacja, wiedza, cechy i kategorie wiedzy
T-W-7Narzędzia zarządzania wiedzą
T-W-12System zarzadzania wiedzą w organizacji
T-W-13Auditowanie systemu zarządzania wiedzą
T-W-2Metody pozyskiwania wiedzy
Metody nauczaniaM-1Wykłady - wykład informacyjny i konwersatoryjny. Wykorzystanie gier dydaktycznych i metod przypadków.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egazmin pisemny z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wie czym zajmuje się dziedzina zarządzania wiedzą i nie rozpoznaje narzędzi i metod w nich wykorzystywanych.
3,0Student wie czym zajmuje się dziedzina zarządzania wiedzą oraz rozpoznaje narzędzia i metody w nich wykorzystywanych.
3,5Student potrafi wymienić mechanizmy i procesy związane z przetwarzaniem wiedzy w przedsiębiorstwie. Rozumie potrzebę uczenia się organizacji.
4,0Student rozumie działanie systemów wspomagania decyzji i ekspertowe i ich rolę w przedsiębiorstwie.
4,5Student potrafi na przykładach rozwiązywać problemy zarządzania wiedzą.
5,0Student dokonuje analizy stanu przedsiębiorstwa i potrafi wskazać narzędzia potrzebne do uruchomienia wymiany wiedzy w przedsiębiorstwie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_C07_U01Studnet będzię potrafił wykorzystania oprogramowanie do tworzenia systemów ekspertowych oraz posługiwać się narzędziami pozyskiwania wiedzy. Nabędzie też umiejętność projektowania systemów zarządzania wiedzą.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, także w języku obcym, potrafi analizować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadnić opinie
ZIIP_2A_U02potrafi pracować indywidualnie i w zespole, kierować zespołami działalności twórczej w produkcji oraz zespołami w sferze gospodarczej lub w administracji
ZIIP_2A_U19ma umiejętność projektowania i wdrażania innowacji technologicznych i organizacyjnych opartych na technologiach informacyjnych, sztucznej inteligencji, itp.
ZIIP_2A_U21potrafi dokonywać doboru metod optymalizacji, symulacji, prognozowania, wywodu wiedzy oraz wspomagania działań technologiami informatycznymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejetności rozpoznawania i wykorzystania narzedzi zarządzania wiedzą, głównie do wspomagania podejmowania decyzji.
Treści programoweT-L-2Opracowanie modelu procesów biznesowych, z uwzględnieniem opisu zasobów, przepływu dokumentów, modelu środowiska pracy oraz innych dostępnych w wykorzystywanym systemie
T-L-3Modelowanie procesów i ich powiązań, prezentacja graficzna
T-W-8Technologie wspomagające zarządzanie wiedzą
T-W-10Systemy ekspertowe w zarządzaniu wiedzą.
T-W-9Inteligentne systemy wspomagające podejmowanie decyzji.
Metody nauczaniaM-2Zajęcia laboratoryjne - z użyciem komputera.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdziany wiedzy na laboratoriach.
S-2Ocena formująca: Wykonanie zadań
S-4Ocena formująca: Prezentacja
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać żadnego przewidzianego do wykonania zadania.
3,0Potrafi napisać prosty system ekspertowy.
3,5Student potrafi zaprogramować system ekspertowy z dialogiem i z operacjami arytmetycznymi.
4,0Student wykorzystuje narzędzia ekspoloracji danych do tworzenia reguł, które można wykorzystać do procesu decyzyjnego/systemu ekspertowego.
4,5Student analizuje zadany problem, dobiera do niego odpowiednie narzędzie i potrafi opracować system doradczy.
5,0Student potrafi zaprojektować prosty system zarządzania wiedzą.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZIIP_2A_C07_K01W ramach zajęć student nabędzie umiejętności pracy w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Umiejętność pracy i wykonywania projektów w grupie. Rozdział ról i praca w przydzielonej roli.
Treści programoweT-L-1Zaponanie z formą zajęć. Zastosowanie metody BPMS (Business Process Management System). Opis systemu ADONIS.
T-W-6Techniki grupowego ustalania wspólnych decyzji. Techniki dialogu i dyskusji.
T-W-5Uczenie się organizacji. Istota uczenia się indywidulanego i zbiorowego.
T-W-13Auditowanie systemu zarządzania wiedzą
Metody nauczaniaM-1Wykłady - wykład informacyjny i konwersatoryjny. Wykorzystanie gier dydaktycznych i metod przypadków.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie bierze udziału w zajęciach.
3,0Uczestniczy czynnie w zajęciach.
3,5Wciela się w przydzieloną rolę.
4,0Aktywnie uczestniczy w kreowaniu gry.
4,5Samodzielnie proponuje rozwiązania.
5,0Student potrafi skonstruować wnioski z gry i określić stopień spełnienia swojej roli.