Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (S2)
specjalność: inżynieria jakości
Sylabus przedmiotu Zarządzanie wiedzą:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zarządzanie i inżynieria produkcji | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie wiedzą | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Eliza Jarysz-Kamińska <Eliza.Jarysz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Andrzej Jardzioch <Andrzej.Jardzioch@zut.edu.pl>, Agnieszka Terelak-Tymczyna <Agnieszka.Terelak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Widza o funkcjonowaniu systemów informatycznych. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studnetów z dziedziną zarządzania wiedzą. Zaprezentowanie szerokiego spektrum narzędzi zarządzania wiedzą, które moga być wykorzystane w przedsiębiorstwie w ramach systemu zarządzania weidzą. |
C-2 | Ukształtowanie umiejetności rozpoznawania i wykorzystania narzedzi zarządzania wiedzą, głównie do wspomagania podejmowania decyzji. |
C-3 | Umiejętność pracy i wykonywania projektów w grupie. Rozdział ról i praca w przydzielonej roli. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Zaponanie z formą zajęć. Zastosowanie metody BPMS (Business Process Management System). Opis systemu ADONIS. | 2 |
T-L-2 | Opracowanie modelu procesów biznesowych, z uwzględnieniem opisu zasobów, przepływu dokumentów, modelu środowiska pracy oraz innych dostępnych w wykorzystywanym systemie | 6 |
T-L-3 | Modelowanie procesów i ich powiązań, prezentacja graficzna | 7 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Pojęcia podstawowe: dane, informacja, wiedza, cechy i kategorie wiedzy | 2 |
T-W-2 | Metody pozyskiwania wiedzy | 2 |
T-W-3 | Zarządzanie wiedzą - definicje, historia, korzenie dziedziny. | 2 |
T-W-4 | Znaczenie wiedzy w przedsiębiorstwie – składniki, cechy danych, proces uczenia się organizacji. Procesy zarządzania wiedzą – lokalizowanie, pozyskiwanie, zachowywanie, stosowanie. | 3 |
T-W-5 | Uczenie się organizacji. Istota uczenia się indywidulanego i zbiorowego. | 2 |
T-W-6 | Techniki grupowego ustalania wspólnych decyzji. Techniki dialogu i dyskusji. | 2 |
T-W-7 | Narzędzia zarządzania wiedzą | 3 |
T-W-8 | Technologie wspomagające zarządzanie wiedzą | 2 |
T-W-9 | Inteligentne systemy wspomagające podejmowanie decyzji. | 2 |
T-W-10 | Systemy ekspertowe w zarządzaniu wiedzą. | 2 |
T-W-11 | Implementacja systemów zarządzania wiedzą. | 2 |
T-W-12 | System zarzadzania wiedzą w organizacji | 2 |
T-W-13 | Auditowanie systemu zarządzania wiedzą | 4 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Udział w zaliczeniu formy zajęć i konsultacjach | 2 |
A-L-3 | Przygotowanie założeń do realizowanego modelu, pzygotowanie prezentaji zrealizowanego zadania | 10 |
27 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do dyskusji i zajęć praktycznych. | 10 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
A-W-5 | Uczestnictwo w egzaminie | 2 |
54 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady - wykład informacyjny i konwersatoryjny. Wykorzystanie gier dydaktycznych i metod przypadków. |
M-2 | Zajęcia laboratoryjne - z użyciem komputera. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Sprawdziany wiedzy na laboratoriach. |
S-2 | Ocena formująca: Wykonanie zadań |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egazmin pisemny z przedmiotu. |
S-4 | Ocena formująca: Prezentacja |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_C07_W01 Student będzie mógł identyfikować i scharakteryzować budowę systemów zarządzania wiedzą. Będzie też potrafił rozpoznawać modele reprezentacji wiedzy i narzędzia zarządzania wiedzą. | ZIIP_2A_W11, ZIIP_2A_W06 | T2A_W02, T2A_W03, T2A_W05 | C-1 | T-L-2, T-W-11, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-10, T-W-9, T-W-5, T-W-1, T-W-7, T-W-12, T-W-13, T-W-2 | M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_C07_U01 Studnet będzię potrafił wykorzystania oprogramowanie do tworzenia systemów ekspertowych oraz posługiwać się narzędziami pozyskiwania wiedzy. Nabędzie też umiejętność projektowania systemów zarządzania wiedzą. | ZIIP_2A_U01, ZIIP_2A_U02, ZIIP_2A_U19, ZIIP_2A_U21 | T2A_U01, T2A_U02, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U19 | C-2 | T-L-2, T-L-3, T-W-8, T-W-10, T-W-9 | M-2 | S-1, S-2, S-4 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
ZIIP_2A_C07_K01 W ramach zajęć student nabędzie umiejętności pracy w grupie. | ZIIP_2A_K03 | T2A_K03, T2A_K04 | C-3 | T-L-1, T-W-6, T-W-5, T-W-13 | M-1 | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_C07_W01 Student będzie mógł identyfikować i scharakteryzować budowę systemów zarządzania wiedzą. Będzie też potrafił rozpoznawać modele reprezentacji wiedzy i narzędzia zarządzania wiedzą. | 2,0 | Student nie wie czym zajmuje się dziedzina zarządzania wiedzą i nie rozpoznaje narzędzi i metod w nich wykorzystywanych. |
3,0 | Student wie czym zajmuje się dziedzina zarządzania wiedzą oraz rozpoznaje narzędzia i metody w nich wykorzystywanych. | |
3,5 | Student potrafi wymienić mechanizmy i procesy związane z przetwarzaniem wiedzy w przedsiębiorstwie. Rozumie potrzebę uczenia się organizacji. | |
4,0 | Student rozumie działanie systemów wspomagania decyzji i ekspertowe i ich rolę w przedsiębiorstwie. | |
4,5 | Student potrafi na przykładach rozwiązywać problemy zarządzania wiedzą. | |
5,0 | Student dokonuje analizy stanu przedsiębiorstwa i potrafi wskazać narzędzia potrzebne do uruchomienia wymiany wiedzy w przedsiębiorstwie. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_C07_U01 Studnet będzię potrafił wykorzystania oprogramowanie do tworzenia systemów ekspertowych oraz posługiwać się narzędziami pozyskiwania wiedzy. Nabędzie też umiejętność projektowania systemów zarządzania wiedzą. | 2,0 | Student nie potrafi wykonać żadnego przewidzianego do wykonania zadania. |
3,0 | Potrafi napisać prosty system ekspertowy. | |
3,5 | Student potrafi zaprogramować system ekspertowy z dialogiem i z operacjami arytmetycznymi. | |
4,0 | Student wykorzystuje narzędzia ekspoloracji danych do tworzenia reguł, które można wykorzystać do procesu decyzyjnego/systemu ekspertowego. | |
4,5 | Student analizuje zadany problem, dobiera do niego odpowiednie narzędzie i potrafi opracować system doradczy. | |
5,0 | Student potrafi zaprojektować prosty system zarządzania wiedzą. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZIIP_2A_C07_K01 W ramach zajęć student nabędzie umiejętności pracy w grupie. | 2,0 | Nie bierze udziału w zajęciach. |
3,0 | Uczestniczy czynnie w zajęciach. | |
3,5 | Wciela się w przydzieloną rolę. | |
4,0 | Aktywnie uczestniczy w kreowaniu gry. | |
4,5 | Samodzielnie proponuje rozwiązania. | |
5,0 | Student potrafi skonstruować wnioski z gry i określić stopień spełnienia swojej roli. |
Literatura podstawowa
- A. Jashapara, Zarządzanie wiedzą: zintegrowane podejście, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 2006
- K. Perechuda, Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005