Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Transport (N2)

Sylabus przedmiotu Urządzenia elektroniczne w pojazdach samochodowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Transport
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Urządzenia elektroniczne w pojazdach samochodowych
Specjalność urządzenia mechatroniczne w transporcie samochodowym
Jednostka prowadząca Katedra Eksploatacji Pojazdów Samochodowych
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Stoeck <Tomasz.Stoeck@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Konrad Prajwowski <Konrad.Prajwowski@zut.edu.pl>, Mirosław Uzdowski <Miroslaw.Uzdowski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 5 0,70,44zaliczenie
wykładyW3 10 1,30,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Elektrotechnika i elektronika ogólna.
W-2Elektrotechnika i elektronika samochodowa.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z budową i działaniem urządzeń nie wchodzących w skład obwodów głównych pojazdów samochodowych.
C-2Ukształtowanie umiejętności badania i kontroli urządzeń standardowych oraz pomocniczych w pojeździe samochodowym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Organizacja ćwiczeń laboratoryjnych i szkolenie BHP1
T-L-2Badanie i kontrola sygnalizatorów ubytków płynów eksploatacyjnych1
T-L-3Badanie urządzeń standardowego wyposażenia pojazdu1
T-L-4Badanie urządzeń komfortu, bezpieczeństwa i dynamiki jazdy1
T-L-5Badanie i kontrola instalacji alarmowej1
5
wykłady
T-W-1Urządzenia kontrolno-pomiarowe pojazdów samochodowych m. in: paliwowskaz, prędkościomierz, obrotomierz, tachograf, mierniki ciśnienia i temperatury, wskaźniki poziomu płynów eksploatacyjnych.2
T-W-2Standardowe urządzenia pomocnicze pojazdów samochodowych: układy centralnego zamka, wycieraczki, elektryczna regulacja i mechanizmy pracy (lusterka, szyby, dach, fotele).2
T-W-3Układy bezpieczeństwa pojazdów samochodowych: instalacje alarmowe, transpondery aktywne i pasywne, poduszki i kurtyny gazowe, napinacze pasów.2
T-W-4Układy sterowania i dynamiki jazdy: ABS, ASR, EPS, blokada mechanizmu różnicowego.2
T-W-5Urządzenia lokalizacyjne (nawigacje samochodowe).2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-L-2Opracowanie wyników w formie sprawozdań.8
A-L-3Czytanie wskazanej literatury.8
21
wykłady
A-W-1Przygotowanie się do egzaminu w formie ustnej.19
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.10
A-W-3Uczestnictwo w zajęciach.10
39

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego.
M-2Metoda praktyczna w postaci ćwiczeń laboratoryjnych.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń objętych planem laboratorium.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_UMTS/08-1_W01
Student potrafi scharakteryzować i opisać budowę oraz zasadę działania elementów i podzespołów nie wchodzących w skład obwodów głównych pojazdu.
T_2A_W03T2A_W02C-1, C-2T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_UMTS/08-1_U01
Student potrafi wskazać i eleiminować typowe usterki elementów obwodów pomocniczych nie wchodzących w skład obwodów głównych, jak również wykazać się umiejętnościami prowadzenia pomiarów prostych i złożonych.
T_2A_U07T2A_U07C-1, C-2T-L-1, T-L-3, T-L-4M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
T_2A_UMTS/08-1_K01
Student potrafi pracować w zespole.
T_2A_K03, T_2A_K05T2A_K03, T2A_K05C-2T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_UMTS/08-1_W01
Student potrafi scharakteryzować i opisać budowę oraz zasadę działania elementów i podzespołów nie wchodzących w skład obwodów głównych pojazdu.
2,0Brak wiedzy podstawowej z zakresu materiału przerobionego na wykładach i ćwiczeniach laboratoryjnych.
3,0Student potrafi przedstawić budowę i zasadę działania najważniejszych elementów pomocniczych pojazdu, wykazując minimum programowe.
3,5Student potrafi przedstawić budowę i zasadę działania najważniejszych elementów pomocniczych pojazdu w odniesieniu do innych podzespołów.
4,0Student potrafi przedstawić budowę i zasadę działania większości elementów pomocniczych pojazdu, scharakteryzować ich parametry robocze oraz ocenić wpływ na działanie innych podzespołów.
4,5Student potrafi przedstawić budowę i zasadę działania wszystkich elementów pomocniczych pojazdu, scharakteryzować ich parametry robocze i charakterystyki pracy oraz ocenić i omówić wpływ na działanie innych podzespołów.
5,0Student potrafi przedstawić budowę i zasadę działania wszystkich elementów obwodów pomocniczych pojazdu, scharakteryzować ich parametry robocze, charakterystyki pracy i warunki doboru dla danego rozwiązania. Potrafi również ocenić i omówić wpływ na działanie innych podzespołów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_UMTS/08-1_U01
Student potrafi wskazać i eleiminować typowe usterki elementów obwodów pomocniczych nie wchodzących w skład obwodów głównych, jak również wykazać się umiejętnościami prowadzenia pomiarów prostych i złożonych.
2,0Student nie potrafi wskazać możliwych usterek i nie orientuje się w sposobie prowadzenia podstawowych pomiarów.
3,0Student potrafi wskazać ważniejsze usterki elementów obwodów pomocniczych i przeprowadzić elementarne pomiary przy ich kontroli.
3,5Student potrafi wskazać ważniejsze usterki elementów obwodów pomocniczych i przeprowadzić większość wymaganych pomiarów.
4,0Student potrafi wskazać większość usterek elementów obwodów pomocniczych i zaproponować możliwości ich usunięcia. Posiada również umiejętność prowadzenia pomiarów alternatywnych dla weryfikacji badanych urządzeń.
4,5Studen potrafi wskazać i scharakteryzować niemal wszystkie usterki obwodów pomocniczych i zaproponować możliwości ich usunięcia. Posiada również umiejętność prowadzenia pomiarów alternatywnych dla weryfikacji badanych urządzeń.
5,0Student potrafi wskazać, scharakteryzować i naprawić wszyskie usterki obwodów pomocniczych. Posiada również umiejętność prowadzenia pomiarów alternatywnych, z gruntowną znajomością stosowanych przyrządów kontrolno-pomiarowych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
T_2A_UMTS/08-1_K01
Student potrafi pracować w zespole.
2,0Student nie potrafi pracować w grupie, jak również nie zna podstawowych przepisów wymaganych przy przeprowadzaniu pomiarów elektrycznych.
3,0Student potrafi pracować w grupie i zna podstawowe przepisy wymagane przy przeprowadzaniu pomiarów elektrycznych.
3,5Student potrafi pracować w grupie, jak również przedstawić i omówić przepisy wymagane przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
4,0Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją do aktywnego działania i zadbać o własny warsztat pracy. Potrafi przedstawić i omówić przepisy wymagane przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
4,5Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją da aktywnego działania, zadbać o wspólny warsztat pracy. Potrafi przedstawić i omówić przepisy wymagane przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
5,0Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją do efektywnego działania, zadbać o wspólny warsztat pracy i wprowadzić usprawnienia poprawiające wydajność zespołu. Potrafi przedstawić i omówić przepisy wymagane przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.

Literatura podstawowa

  1. Herner Anton, Riehl Hans-Jurgen, Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych, WKiŁ, Warszawa, 2007, 4
  2. Dziubiński Mieczysław, Badanie elektronicznych urządzeń pojazdów samochodowych, Wydawnictwo naukowe Gabriel Borowski, Lublin, 2004, 1
  3. Gajek Zdzisław, Juda Andrzej, Czujniki. Mechatronika samochodowa, WKiŁ, Warszawa, 2008, 1

Literatura dodatkowa

  1. Krzysztof Pacholski, Elektryczne i elektroniczne wyposażenie pojazdów samochodowych., WKiŁ, Warszawa, 2011, 1
  2. Praca zbiorowa, Układy bezpieczeństwa i komfortu jazdy, WKiŁ, Warszawa, 2008, 3
  3. Deh Urlich, Klimatyzacja w samochodzie, WKiŁ, Warszawa, 2008, 3

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Organizacja ćwiczeń laboratoryjnych i szkolenie BHP1
T-L-2Badanie i kontrola sygnalizatorów ubytków płynów eksploatacyjnych1
T-L-3Badanie urządzeń standardowego wyposażenia pojazdu1
T-L-4Badanie urządzeń komfortu, bezpieczeństwa i dynamiki jazdy1
T-L-5Badanie i kontrola instalacji alarmowej1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Urządzenia kontrolno-pomiarowe pojazdów samochodowych m. in: paliwowskaz, prędkościomierz, obrotomierz, tachograf, mierniki ciśnienia i temperatury, wskaźniki poziomu płynów eksploatacyjnych.2
T-W-2Standardowe urządzenia pomocnicze pojazdów samochodowych: układy centralnego zamka, wycieraczki, elektryczna regulacja i mechanizmy pracy (lusterka, szyby, dach, fotele).2
T-W-3Układy bezpieczeństwa pojazdów samochodowych: instalacje alarmowe, transpondery aktywne i pasywne, poduszki i kurtyny gazowe, napinacze pasów.2
T-W-4Układy sterowania i dynamiki jazdy: ABS, ASR, EPS, blokada mechanizmu różnicowego.2
T-W-5Urządzenia lokalizacyjne (nawigacje samochodowe).2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.5
A-L-2Opracowanie wyników w formie sprawozdań.8
A-L-3Czytanie wskazanej literatury.8
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie się do egzaminu w formie ustnej.19
A-W-2Czytanie wskazanej literatury.10
A-W-3Uczestnictwo w zajęciach.10
39
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_UMTS/08-1_W01Student potrafi scharakteryzować i opisać budowę oraz zasadę działania elementów i podzespołów nie wchodzących w skład obwodów głównych pojazdu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_W03ma szczegółową wiedzę z wybranych zagadnień pokrewnych kierunków studiów powiązanych z obszarem studiowanej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i działaniem urządzeń nie wchodzących w skład obwodów głównych pojazdów samochodowych.
C-2Ukształtowanie umiejętności badania i kontroli urządzeń standardowych oraz pomocniczych w pojeździe samochodowym.
Treści programoweT-L-1Organizacja ćwiczeń laboratoryjnych i szkolenie BHP
T-L-3Badanie urządzeń standardowego wyposażenia pojazdu
T-L-4Badanie urządzeń komfortu, bezpieczeństwa i dynamiki jazdy
T-W-1Urządzenia kontrolno-pomiarowe pojazdów samochodowych m. in: paliwowskaz, prędkościomierz, obrotomierz, tachograf, mierniki ciśnienia i temperatury, wskaźniki poziomu płynów eksploatacyjnych.
T-W-2Standardowe urządzenia pomocnicze pojazdów samochodowych: układy centralnego zamka, wycieraczki, elektryczna regulacja i mechanizmy pracy (lusterka, szyby, dach, fotele).
T-W-3Układy bezpieczeństwa pojazdów samochodowych: instalacje alarmowe, transpondery aktywne i pasywne, poduszki i kurtyny gazowe, napinacze pasów.
T-W-4Układy sterowania i dynamiki jazdy: ABS, ASR, EPS, blokada mechanizmu różnicowego.
T-W-5Urządzenia lokalizacyjne (nawigacje samochodowe).
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna w postaci ćwiczeń laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń objętych planem laboratorium.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak wiedzy podstawowej z zakresu materiału przerobionego na wykładach i ćwiczeniach laboratoryjnych.
3,0Student potrafi przedstawić budowę i zasadę działania najważniejszych elementów pomocniczych pojazdu, wykazując minimum programowe.
3,5Student potrafi przedstawić budowę i zasadę działania najważniejszych elementów pomocniczych pojazdu w odniesieniu do innych podzespołów.
4,0Student potrafi przedstawić budowę i zasadę działania większości elementów pomocniczych pojazdu, scharakteryzować ich parametry robocze oraz ocenić wpływ na działanie innych podzespołów.
4,5Student potrafi przedstawić budowę i zasadę działania wszystkich elementów pomocniczych pojazdu, scharakteryzować ich parametry robocze i charakterystyki pracy oraz ocenić i omówić wpływ na działanie innych podzespołów.
5,0Student potrafi przedstawić budowę i zasadę działania wszystkich elementów obwodów pomocniczych pojazdu, scharakteryzować ich parametry robocze, charakterystyki pracy i warunki doboru dla danego rozwiązania. Potrafi również ocenić i omówić wpływ na działanie innych podzespołów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_UMTS/08-1_U01Student potrafi wskazać i eleiminować typowe usterki elementów obwodów pomocniczych nie wchodzących w skład obwodów głównych, jak również wykazać się umiejętnościami prowadzenia pomiarów prostych i złożonych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i działaniem urządzeń nie wchodzących w skład obwodów głównych pojazdów samochodowych.
C-2Ukształtowanie umiejętności badania i kontroli urządzeń standardowych oraz pomocniczych w pojeździe samochodowym.
Treści programoweT-L-1Organizacja ćwiczeń laboratoryjnych i szkolenie BHP
T-L-3Badanie urządzeń standardowego wyposażenia pojazdu
T-L-4Badanie urządzeń komfortu, bezpieczeństwa i dynamiki jazdy
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna w postaci ćwiczeń laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń objętych planem laboratorium.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wskazać możliwych usterek i nie orientuje się w sposobie prowadzenia podstawowych pomiarów.
3,0Student potrafi wskazać ważniejsze usterki elementów obwodów pomocniczych i przeprowadzić elementarne pomiary przy ich kontroli.
3,5Student potrafi wskazać ważniejsze usterki elementów obwodów pomocniczych i przeprowadzić większość wymaganych pomiarów.
4,0Student potrafi wskazać większość usterek elementów obwodów pomocniczych i zaproponować możliwości ich usunięcia. Posiada również umiejętność prowadzenia pomiarów alternatywnych dla weryfikacji badanych urządzeń.
4,5Studen potrafi wskazać i scharakteryzować niemal wszystkie usterki obwodów pomocniczych i zaproponować możliwości ich usunięcia. Posiada również umiejętność prowadzenia pomiarów alternatywnych dla weryfikacji badanych urządzeń.
5,0Student potrafi wskazać, scharakteryzować i naprawić wszyskie usterki obwodów pomocniczych. Posiada również umiejętność prowadzenia pomiarów alternatywnych, z gruntowną znajomością stosowanych przyrządów kontrolno-pomiarowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaT_2A_UMTS/08-1_K01Student potrafi pracować w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówT_2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T_2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności badania i kontroli urządzeń standardowych oraz pomocniczych w pojeździe samochodowym.
Treści programoweT-L-1Organizacja ćwiczeń laboratoryjnych i szkolenie BHP
T-L-3Badanie urządzeń standardowego wyposażenia pojazdu
T-L-4Badanie urządzeń komfortu, bezpieczeństwa i dynamiki jazdy
T-W-1Urządzenia kontrolno-pomiarowe pojazdów samochodowych m. in: paliwowskaz, prędkościomierz, obrotomierz, tachograf, mierniki ciśnienia i temperatury, wskaźniki poziomu płynów eksploatacyjnych.
T-W-2Standardowe urządzenia pomocnicze pojazdów samochodowych: układy centralnego zamka, wycieraczki, elektryczna regulacja i mechanizmy pracy (lusterka, szyby, dach, fotele).
T-W-3Układy bezpieczeństwa pojazdów samochodowych: instalacje alarmowe, transpondery aktywne i pasywne, poduszki i kurtyny gazowe, napinacze pasów.
T-W-4Układy sterowania i dynamiki jazdy: ABS, ASR, EPS, blokada mechanizmu różnicowego.
T-W-5Urządzenia lokalizacyjne (nawigacje samochodowe).
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna w postaci ćwiczeń laboratoryjnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie wszystkich ćwiczeń objętych planem laboratorium.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin ustny.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi pracować w grupie, jak również nie zna podstawowych przepisów wymaganych przy przeprowadzaniu pomiarów elektrycznych.
3,0Student potrafi pracować w grupie i zna podstawowe przepisy wymagane przy przeprowadzaniu pomiarów elektrycznych.
3,5Student potrafi pracować w grupie, jak również przedstawić i omówić przepisy wymagane przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
4,0Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją do aktywnego działania i zadbać o własny warsztat pracy. Potrafi przedstawić i omówić przepisy wymagane przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
4,5Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją da aktywnego działania, zadbać o wspólny warsztat pracy. Potrafi przedstawić i omówić przepisy wymagane przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.
5,0Student potrafi pracować w grupie, mobilizować ją do efektywnego działania, zadbać o wspólny warsztat pracy i wprowadzić usprawnienia poprawiające wydajność zespołu. Potrafi przedstawić i omówić przepisy wymagane przy prowadzeniu pomiarów elektrycznych.