Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Menedżer i audytor systemu zarządzania jakością
specjalność: zarządzanie jakością

Sylabus przedmiotu Modelowanie i symulacja procesów produkcyjnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Menedżer i audytor systemu zarządzania jakością
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk technicznych
Profil
Moduł
Przedmiot Modelowanie i symulacja procesów produkcyjnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Terelak-Tymczyna <Agnieszka.Terelak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 8 1,50,50zaliczenie
laboratoriaL1 12 2,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstwy organizacji systemów produkcyjnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zasad modelowania procesów produkcyjnych oraz prowadzenia badan symulacyjnych
C-2Zdobycie umiejętności opracowania modelu symulacyjnego oraz przeprowadzenia badań symulacyjnych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Opracowanie modelu symulacyjnego przykładowego procesu produkcyjnego z wykorzystaniem sieci Petriego. Weryfikacja i walidacja modelu symulacyjnego.6
T-L-2Opracowanie modelu przepływu materiałów w systemie produkcyjnym z wykorzystaniem programu Plan Simulation.6
12
wykłady
T-W-1System, modele, modelowanie. Symulacja komputerowa. Modelowanie procesów produkcyjnych z wykorzystaniem sieci Petriego. Komputerowe systemy wspomagające proces modelowania procesów produkcyjnych. Wykorzystaniem modelowa i badań symulacyjnych do analizy procesów produkcyjnych.8
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2Przygotowanie sprawozdań30
A-L-3Przygotowanie do zajęć20
62
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Studiowanie literatury18
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia12
38

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Cwiczenia praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Opracowanie i zaliczenie sprawozdań z wykładów i ćwiczeń.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ustne potwierdzające przysfojenie i zrozumienie wiedzy oraz posiadanie umiejętności.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10-_22_W01
Student uzyskuje wiedzę dotyczącą spsobów modelowania procesów przemysłowych.
MAS_10A_W01

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10-_22_U01
Student uzyskuje umiejętność budowy modeli symulacyjnych oraz prowadzenia badań symulacyjnych procesów produkcyjnych.
MAS_10A_U01, MAS_10A_U04

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
MAS_10-_22_K01
Student potrafi pracować w zespole.
MAS_10A_K01

Literatura podstawowa

  1. ZDANOWICZ R., Modelowanie i symulacja procesów wytwarzania., Wydawnictwa Politechniki Śląskiej, Opole, 2007, 2
  2. Jardzioch A., Sterowanie elastycznymi systemami obróbkowymi z zastosowaniem metod sztucznej inteligencji, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, Szczecin, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Opracowanie modelu symulacyjnego przykładowego procesu produkcyjnego z wykorzystaniem sieci Petriego. Weryfikacja i walidacja modelu symulacyjnego.6
T-L-2Opracowanie modelu przepływu materiałów w systemie produkcyjnym z wykorzystaniem programu Plan Simulation.6
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1System, modele, modelowanie. Symulacja komputerowa. Modelowanie procesów produkcyjnych z wykorzystaniem sieci Petriego. Komputerowe systemy wspomagające proces modelowania procesów produkcyjnych. Wykorzystaniem modelowa i badań symulacyjnych do analizy procesów produkcyjnych.8
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2Przygotowanie sprawozdań30
A-L-3Przygotowanie do zajęć20
62
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Studiowanie literatury18
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia12
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMAS_10-_22_W01Student uzyskuje wiedzę dotyczącą spsobów modelowania procesów przemysłowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_W01zna zaawansowane metody, techniki, narzędzia w obszarze inżynierii jakości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMAS_10-_22_U01Student uzyskuje umiejętność budowy modeli symulacyjnych oraz prowadzenia badań symulacyjnych procesów produkcyjnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_U01potrafi pracować indywidualnie i w zespole, kierować zespołami działalności twórczej w produkcji
MAS_10A_U04potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych technik i technologii w zakresie inżynierii jakości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaMAS_10-_22_K01Student potrafi pracować w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówMAS_10A_K01potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role oraz określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania