Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Menedżer i audytor systemu zarządzania jakością
specjalność: Lean management
Sylabus przedmiotu Auditowanie jakości:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Menedżer i audytor systemu zarządzania jakością | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Auditowanie jakości | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Terelak-Tymczyna <Agnieszka.Terelak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza dotycząca systemu zarządzania jakością wg normy ISO 9001. Znajomość norm serii ISO9000 |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z metodyką przeprowadzania auditów wewnętrznych |
C-2 | Przedstawienie uporządkowanej wiedzy o auditowaniu i doskonaleniu jakości. Zapoznanie słuchaczy z wymaganiami dotyczącymi dokumentacji potwierdzającej realizacje wymagań norm w zakresie auditowania i doskonalenia jakości |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Audit- definicje, rodzaje auditów. Wymogi normy ISO 19011:2011.Ocena adekwatności ( audit wstępny) i ocena zgodności ( audit na miejscu) systemu zarządzania przez jakość. Przygotowanie auditu: cele auditu, program auditu , odpowiedzialność ,zasoby i procedury związane z programem auditu , wdrożenie programu auditu. Zapisy dotyczące programu auditów. Monitorowanie i przeglądy programu auditów. Kompetencje auditorów. Utrzymywanie i doskonalenie kompetencji auditorów. Ocena auditorów. Wyznaczenie spośród studentów auditorów wiodących i powołanie zespołów auditowych. Przekazania studentom księgi jakości i procedur przykładowej firmy do praktycznej oceny przeglądu dokumentacji- auditu adekwatności . Określenie celów, zakresu i kryteriów auditu w przykładowej firmie. Przekazanie dokumentów auditu. Praca w grupach. Zbieranie i weryfikowanie informacji -techniki stawiania pytań. Technika prowadzenia wywiadu -komunikowanie się w czasie auditu. Prezentacje- techniki prezentacji. | 10 |
10 | ||
warsztaty | ||
T-WR-1 | Przeprowadzenie przez studentów auditu adekwatności na podstawie przekazanych dokumentów. Spotkanie otwierające. Symulacja spotkań otwierających w przykładowej firmie, przez zespoły auditowe. Opracowywanie ustaleń z auditu. Przygotowanie wniosków z auditu. Spotkanie zamykające. Przekazanie studentom pisemnych informacji uzyskanych podczas symulowanego auditu zgodności w przykładowej firmie oraz dokumentów do oceny zgodności. Przygotowanie, zatwierdzenie i rozpowszechnianie raportu z auditu. Działania korygujące. Przeprowadzenie przez studentów auditu zgodności na podstawie przekazanych dokumentów. Ustalenie i uzasadnienie stwierdzonych niezgodności, sporządzenie raportu z auditu .Symulacja spotkań zamykających w przykładowej firmie, przez zespoły auditowe. Prezentacja wyników auditu przez studenckie zespoły auditowe. Analiza spotkań otwierających i zamykających audit. | 20 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-W-2 | Studiowanie literatury | 35 |
A-W-3 | Przygotowanie się do zaliczenia | 5 |
50 | ||
warsztaty | ||
A-WR-1 | uczestnictwo w zajęciach | 20 |
A-WR-2 | Analiza danych i dokumentacji | 55 |
A-WR-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 25 |
100 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Metoda przypadków |
M-3 | Ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzaminy – testy wielokrotnego wyboru |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektów |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MAS_10A_ZJ/03_W01 Zasady przeprowadzania auditu systemu zarządzania jakością. Techniki prowadzenia auditów . Ustalanie dowodów z auditu. Przeglądy i monitorowanie auditów. Wymogi kwalifikacji i doskonalenia auditorów. | MAS_10A_W01, MAS_10A_W05 | — | C-2 | T-W-1, T-WR-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MAS_10A_ZJ/03_U01 Umiejętność analizowania i interpretacji wymogów normy ISO 9001 dla ustalenia zgodności i niezgodności systemu zarządzania jakością wg wymagań normy ISO 9001.Umiejętność pracy w zespołach auditowych.. Umiejętność analizowania dokumentów systemu zarządzania jakością w odniesieniu do wymagań normy ISO 9001. Umiejętność opracowywania pytań kontrolnych i pisania raportów z auditu. | MAS_10A_U01, MAS_10A_U02 | — | C-1 | T-W-1, T-WR-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
MAS_10A_ZJ/03_K01 Praca w zespołach. Świadomość rozróżniania obserwacji i faktów stanowiących dowody obiektywne. Prezentacja wyników. | MAS_10A_K01 | — | C-1 | T-WR-1 | M-2, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MAS_10A_ZJ/03_W01 Zasady przeprowadzania auditu systemu zarządzania jakością. Techniki prowadzenia auditów . Ustalanie dowodów z auditu. Przeglądy i monitorowanie auditów. Wymogi kwalifikacji i doskonalenia auditorów. | 2,0 | |
3,0 | Student zna w stopniu podstawowym zasady przeprowadzania auditu systemu zarządzania jakością, techniki prowadzenia auditów, ustalanie dowodów z auditu, sposoby przeprowadzania przeglądów i monitorowania auditów, wymogi kwalifikacji i doskonalenia auditorów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MAS_10A_ZJ/03_U01 Umiejętność analizowania i interpretacji wymogów normy ISO 9001 dla ustalenia zgodności i niezgodności systemu zarządzania jakością wg wymagań normy ISO 9001.Umiejętność pracy w zespołach auditowych.. Umiejętność analizowania dokumentów systemu zarządzania jakością w odniesieniu do wymagań normy ISO 9001. Umiejętność opracowywania pytań kontrolnych i pisania raportów z auditu. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową umiejętność analizowania i interpretacji wymogów normy ISO 9001 dla ustalenia zgodności i niezgodności systemu zarządzania jakością wg wymagań normy ISO 9001.Umiejętność pracy w zespołach auditowych. Umiejętność analizowania dokumentów systemu zarządzania jakością w odniesieniu do wymagań normy ISO 9001. Umiejętność opracowywania pytań kontrolnych i pisania raportów z auditu. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MAS_10A_ZJ/03_K01 Praca w zespołach. Świadomość rozróżniania obserwacji i faktów stanowiących dowody obiektywne. Prezentacja wyników. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje się umejętnością pracy w gupie. Ma świadomość rozróżniania obserwacji i faktów stanowiących dowody obiektywne. Potrafi prezentować uzyskane wyniki w stopniu dostatecznym. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- ISO, Norma PN-EN ISO 19011:2012 – Wytyczne dotyczące auditowania jakościowego i środowiskowego, 2012
- Alina Matuszak Flajszman, Audit narzędziem utrzymania i doskonalenia znormalizowanych systemów zarządzania, Wyd.PZITS, 2010
- M.Lewandowski,I.Ochyra, D.Konkolewska, Audio wewnętrzny wg normy ISO - planowanie, realizacja, dokumentowanie i ocen, Wyd.WIP, 2011