Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (S1)
Sylabus przedmiotu Niekonwencjonalne metody obróbki ubytkowej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Niekonwencjonalne metody obróbki ubytkowej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Janusz Cieloszyk <Janusz.Cieloszyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstawowych technik wytwarzania |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi elementami procesów wytwarzania, sposobami wytwarzania części, narzędzi lub urządzeń w zakresie obróbki niekonwencjonalnej. Ukształtowanie umiejętności wstępnego wyboru i kształtowania procesu wytwarzania wybranych części, zespołów z wykorzystaniem niekonwencjonalnych metod obróbki |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Plastyczna obróbka gwintów na obrabiarkach skrawających. Porównanie metod obróbki gwintów skrawanie z nagniataniem na obr. skrawających .Obróbka nietypowych materiałów konstrukcyjnych (guma, nadstopy, drewno, stopy lekkie . Badania doświadczalne tokarskich narzędzi SPRTBadania doświadczalne frezarskich narzędzi SPRT.Obróbka nagniataniem narzędziami hybrydowymi Frezowanie z jednoczesnym nagniataniem. Obróbka nagniataniem na obrabiarkach skr. Obróbka powierzchni 3D. Obróbka termowierceniem | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Niekonwencjonalne hybrydowe - metody ubytkowe obróbki materiałów: obróbka skrawaniem z podgrzewaniem, obróbka skrawaniem plazmowo- mechaniczna¸ obróbka skrawaniem laserowo- mechaniczna, obróbka skrawaniem z jednoczesnym nagniataniem. Zastosowanie, zalety, wady. Wpływ różnorodnych czynników na efekty i wydajność obróbki.Obróbka skrawaniem nowoczesnych i nietypowych materiałów: ceramiki technicznej, węglików, szkła, tworzyw sztucznych, materiałów kompozytowych, gumy. Dobór warunków obróbki. Obróbka narzędziami SPRT: noże, wiertła, frezy. Obróbka HSC, HSM. Teromowiercenie. Obróbka plastyczna na obrabiarkach skrawających; obróbka dowolnych powierzchni walacowych, otworów, powierzchni przestrzennych 3D, obróbka gwintów, dogniatanie uzębień. Zastosowanie, zalety, wady. Wpływ różnorodnych czynników na efekty i wydajność obróbki. Narzędzia konwencjonalne i niekonwecjonalne. Obróbka erozyjna | 30 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie do zaliczanie laboratoriów | 30 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach, | 30 |
A-W-2 | Studia literatury | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, wykład problemowy, pokazy, filmy, symulacje komputerowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: obecność na wszystkich zajęciach laboratoryjnych, uzyskanie pozytywnej oceny zaliczeń zajęć laboratoryjnych i wykładów. Obecność na wykładach nieobowiązkowa. Na ocenę końcową składa się: ocena zaliczenia laboratoriów (50%), ocena zaliczenia treści wykładów (50%). Zaliczenie ćwiczeń odbywa się w czasie całego semestru, jak również na zakończenie tej formy zajęć. Zaliczenie wykładów odbywa się na końcu semestru na ostatnich zajęciach. Składa się z dwóch części: pisemnej i ustnej. Na zaliczeniu ustnym obowiązuje znajomość zagadnień z wykładów i podstawowa z ćwiczeń laboratoryjnych. Przykładowe zagadnienia: dla dowolnej części: korpusu, wałka, koła zębatego omówić: sposoby, metody wytwarzania, przebieg procesu, parametry procesu. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C30-4_W01 Rozróżnia zasadnicze niekonwencjonalne sposoby obróbki | MBM_1A_W07 | T1A_W04 | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
MBM_1A_C30-4_W02 Przedstawia warunki realizacji i efekty technologiczne podstawowych niekonwecjonalnych sposobów obróbki | MBM_1A_W07 | T1A_W04 | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
MBM_1A_C30-4_W03 Charakteryzuje podstawowe procesy niekonwencjonalnego wytwarzania w obróbce elementów z różnych materiałów konstrukcyjnych | MBM_1A_W07 | T1A_W04 | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
MBM_1A_C30-4_W04 Definiuje niekonwencjonalne procesy wytwarzania w obróbce części maszyn i urządzeń | MBM_1A_W07 | T1A_W04 | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C30-4_U01 Zastosuje niekonwencjonalne metody obróbki, warunki jej realizacji w przypadku typowych elementów | MBM_1A_U07 | T1A_U07 | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
MBM_1A_C30-4_U02 Zaprojektuje ogólną postać niekonwencjonalnych procesów wytwarzania wybranych części | MBM_1A_U07 | T1A_U07 | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
MBM_1A_C30-4_U03 Dobierze elementy układu OUPN (obrabiarka , uchwyt, narzędzie, przedmiot) dla przejść, operacji w róznych sposobach niekonwencjonalego wytwarzania | MBM_1A_U13 | T1A_U13 | InzA_U05 | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
MBM_1A_C30-4_U04 Oszacuje wpływ postawowych czynników na przebieg i efekty obróbki poszczególnego przejścia, zbiegu lub operacji w róźnych sposobach obróbki części i montażu | MBM_1A_U15, MBM_1A_U16 | T1A_U14, T1A_U15 | InzA_U06, InzA_U07 | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
MBM_1A_C30-4_U05 Zastosuje niekonwencjonalne metody obróbki w przypadku wybranych części i zespołów | MBM_1A_U15, MBM_1A_U16, MBM_1A_U17 | T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08 | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C30-4_K01 Oceni relacje między kosztami i cechami dowolnych części a technikami ich wytwarzania. | MBM_1A_K04 | T1A_K04 | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
MBM_1A_C30-4_K02 Zrozumie wagę i uwarunkowania technik wytwarzania w procesie powstawania dowolnych wyrobów w przemyśle maszyniowym | MBM_1A_K04 | T1A_K04 | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
MBM_1A_C30-4_K03 zastosuje i oceni wstępnie wymagane niekonwencjonalne procesy technologiczne dla wytworzenia wyrobów w przemyśle maszynowym | MBM_1A_K06 | T1A_K06 | InzA_K02 | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C30-4_W01 Rozróżnia zasadnicze niekonwencjonalne sposoby obróbki | 2,0 | Student nie rozróżnia żadnych zasadniczych sposobów obróbki |
3,0 | Student rozróżnia tylko wybrane najważniejsze sposoby obróbki | |
3,5 | Student rozróżnia większość sposobów obróbki | |
4,0 | Student rozróżnia wszystkie sposoby obróbki | |
4,5 | Student rozróżnia wszystkie sposoby obróbki , podając uzasadnienie. | |
5,0 | Student biegle rozróżnia wszystkie sposoby obróbki , podając szerokie uzasadnienie. | |
MBM_1A_C30-4_W02 Przedstawia warunki realizacji i efekty technologiczne podstawowych niekonwecjonalnych sposobów obróbki | 2,0 | Student nie umie przedstawia warunków realizacji i efektów technologicznych żadnego podstawowego sposobu obróbki |
3,0 | Student umie przedstawić główne warunki realizacji i efekty technologiczne tylko wybranych podstawowych sposobów obróbki | |
3,5 | Student umie przedstawić główne warunki realizacji i efekty technologiczne większości podstawowych sposobów obróbki | |
4,0 | Student umie przedstawić warunki realizacji i efekty technologiczne większości podstawowych sposobów obróbki | |
4,5 | Student umie przedstawić warunki realizacji i efekty technologiczne wszystkich podstawowych sposobów obróbki | |
5,0 | Student umie przedstawić wyczerpująco warunki realizacji i efekty technologiczne wszystkich podstawowych sposobów obróbki | |
MBM_1A_C30-4_W03 Charakteryzuje podstawowe procesy niekonwencjonalnego wytwarzania w obróbce elementów z różnych materiałów konstrukcyjnych | 2,0 | Student nie umie charakteryzować żadnego niekownecjonalnego procesu wytwarzania |
3,0 | Student umie charakteryzować wybrane niekownecjonalne procesu wytwarzania | |
3,5 | Student umie charakteryzować niekownecjonalne procesy wytwarzania. | |
4,0 | Student umie efektywnie charakteryzować wszystkieniekownecjonalne procesy wytwarzania. Potrafi podać elementarne przykłady takich procesów. | |
4,5 | Student umie efektywnie charakteryzować wszystkie niekownecjonalne procesy wytwarzania. Potrafi podać przykłady takich procesów. | |
5,0 | Student umie efektywnie charakteryzować wszystkie niekownecjonalne procesy wytwarzania. Potrafi podać liczne przykłady takich procesów i je przeanalizować | |
MBM_1A_C30-4_W04 Definiuje niekonwencjonalne procesy wytwarzania w obróbce części maszyn i urządzeń | 2,0 | Student nie umie definiować żadnego niekownecjonalnego procesu wytwarzania |
3,0 | Student umie definiować wybrane niekownecjonalne procesu wytwarzania | |
3,5 | Student umie efektywnie definiować podstawoe niekownecjonalne procesy wytwarzania. | |
4,0 | Student umie efektywnie definiować wszystkie niekownecjonalne procesy wytwarzania. Potrafi podać elementarne przykłady takich procesów. | |
4,5 | Student umie efektywnie definiować wszystkie niekownecjonalne procesy wytwarzania. Potrafi podać przykłady takich procesów. | |
5,0 | Student umie efektywnie definiować niekownecjonalnego procesy wytwarzania. Potrafi podać liczne przykłady takich procesów i je przeanalizować |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C30-4_U01 Zastosuje niekonwencjonalne metody obróbki, warunki jej realizacji w przypadku typowych elementów | 2,0 | Student nie umie zastosować żadnej niekownecjonalnej metody obróbki, warunków jej realizacji w przypadku nawet typowych wyrobów, elementów |
3,0 | Student umie zastosować tylko wybrane niekownecjonalne metody obróbki, w przypadku pojedyńczych typowych elementów | |
3,5 | Student umie zastosować tylko wybrane niekownecjonalne metody obróbki, warunki ich realizacji w przypadku pojedyńczych typowych elementów | |
4,0 | Student umie zastosować tylko wybrane niekownecjonalne metody obróbki, warunki ich realizacji w przypadku typowych elementów | |
4,5 | Student umie zastosować wszystkie niekownecjonalne metody obróbki, warunki ich realizacji w przypadku typowych elementów | |
5,0 | Student umie zastosować wszystkie niekownecjonalne metody obróbki, warunki ich realizacji w przypadku dowolnych typowych elementów | |
MBM_1A_C30-4_U02 Zaprojektuje ogólną postać niekonwencjonalnych procesów wytwarzania wybranych części | 2,0 | Student nie umie zaprojektować ogólnej postać niekownecjonalnego procesu wytwarzania żadnej typowej części |
3,0 | Student umie zaprojektować ogólną postać niekownecjonalne procesu wytwarzania tylko wybranych części | |
3,5 | Student umie zaprojektować cząstkwą formę ogólnej postać niekownecjonalnego procesu wytwarzania typowych części | |
4,0 | Student umie zaprojektować z drobnymi brakami ogólną postać niekownecjonalnego procesu wytwarzania typowych części | |
4,5 | Student umie zaprojektować pełną formę ogólnej postaci niekownecjonalnego procesu wytwarzania typowych części | |
5,0 | Student umie zaprojektować pełną formę ogólnej postać niekownecjonalnego procesu wytwarzania dowolnych części | |
MBM_1A_C30-4_U03 Dobierze elementy układu OUPN (obrabiarka , uchwyt, narzędzie, przedmiot) dla przejść, operacji w róznych sposobach niekonwencjonalego wytwarzania | 2,0 | Student nie dobierze żadnego wariantu elementów układu OUPN (obrabiarka , uchwyt, narzędzie, przedmiot) dla żadnej typowej operacji w żadnym sposobie obróbki |
3,0 | Student dobierze tylko wybrane elementy układu OUPN (obrabiarka , uchwyt, narzędzie, przedmiot) dla pojedyńczych operacji realizowanych elementarnymi sposobami wytwarzania | |
3,5 | Student dobierze tylko najwazniejsze elementy układu OUPN (obrabiarka , uchwyt, narzędzie, przedmiot) dla wybranych typowych operacji w niektórych sposobach wytwarzania | |
4,0 | Student dobierze elementów układu OUPN (obrabiarka , uchwyt, narzędzie, przedmiot) dla wybranych typowych operacji w głównych sposobach wytwarzania | |
4,5 | Student dobierze elementy układu OUPN (obrabiarka , uchwyt, narzędzie, przedmiot) dla wybranych typowych operacji w różnych sposobach wytwarzania | |
5,0 | Student dobierze kilka wariantów elementów układu OUPN (obrabiarka , uchwyt, narzędzie, przedmiot) dla wybranych typowych operacji w róznych sposobach wytwarzania | |
MBM_1A_C30-4_U04 Oszacuje wpływ postawowych czynników na przebieg i efekty obróbki poszczególnego przejścia, zbiegu lub operacji w róźnych sposobach obróbki części i montażu | 2,0 | Student nie oszacuje wpływ żadnych czynników na przebieg i efekty obróbki poszczególnego przejścia w żadnym sposobie niekownecjonalnej obróbki |
3,0 | Student oszacuje wybiórczo wpływ elementarnych czynników na przebieg i efekty obróbki poszczególnego przejścia w tylko wybranych sposobach niekownecjonalnej obróbki | |
3,5 | Student oszacuje wpływ wybranych czynników na przebieg i efekty obróbki poszczególnego przejścia w niektórych sposobach niekownecjonalnej obróbki | |
4,0 | Student oszacuje wpływ najważniejszych czynników na przebieg i efekty obróbki poszczególnego przejścia w głównych sposobach niekownecjonalnej obróbki | |
4,5 | Student oszacuje wpływ wszystkich czynników na przebieg i efekty obróbki poszczególnego przejścia w róźnych sposobach niekownecjonalnej obróbki | |
5,0 | Student wyczerpująco oszacuje wpływ wszystkich czynników na przebieg i efekty obróbki poszczególnego przejścia w róźnych sposobach niekownecjonalnej obróbki | |
MBM_1A_C30-4_U05 Zastosuje niekonwencjonalne metody obróbki w przypadku wybranych części i zespołów | 2,0 | Student nie umie zastosować żadnej metody obróbki, warunków jej realizacji w przypadku nawet typowych elementów |
3,0 | Student umie zastosować tylko wybrane metody obróbki, w przypadku pojedyńczych typowych elementów | |
3,5 | Student umie zastosować tylko wybrane metody obróbki, warunki ich realizacji w przypadku pojedyńczych typowych elementów | |
4,0 | Student umie zastosować tylko wybrane metody obróbki, warunki ich realizacji w przypadku typowych elementów | |
4,5 | Student umie zastosować wszystkie metody obróbki, warunki ich realizacji w przypadku typowych elementów | |
5,0 | Student umie zastosować wszystkie metody obróbki, warunki ich realizacji w przypadku dowolnych typowych elementów |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C30-4_K01 Oceni relacje między kosztami i cechami dowolnych części a technikami ich wytwarzania. | 2,0 | Nie oceni relacje między kosztami i cechami dowolnych części a technikami ich wytwarzania. |
3,0 | W pojedyńczych aspektach oceni relacje między kosztami i cechami dowolnych części a technikami ich wytwarzania. | |
3,5 | Oceni relacje między kosztami i cechami dowolnych części a technikami ich wytwarzania z pominieciem wyranych aspektów | |
4,0 | Oceni relacje między kosztami i cechami dowolnych części a technikami ich wytwarzania. | |
4,5 | W pełni oceni relacje między kosztami i cechami dowolnych części a technikami ich wytwarzania. | |
5,0 | W pełni oceni relacje między kosztami i cechami dowolnych części a technikami ich wytwarzania. Poda wyczerpujące uzasadnienia | |
MBM_1A_C30-4_K02 Zrozumie wagę i uwarunkowania technik wytwarzania w procesie powstawania dowolnych wyrobów w przemyśle maszyniowym | 2,0 | Nie rozumie wagi i uwarunkowań technik wytwarzania w procesie powstawania dowolnych wyrobów w przemyśle maszyniowym |
3,0 | Rozumie wagę i uwarunkowania technik wytwarzania w procesie powstawania wyrobów w przemyśle maszyniowymw wybranych aspektach | |
3,5 | Rozumie wagę i uwarunkowania technik wytwarzania w procesie powstawania dowolnych wyrobów w przemyśle maszyniowym | |
4,0 | Rozumie wagę i uwarunkowania technik wytwarzania w procesie powstawania dowolnych wyrobów w przemyśle maszyniowym podając podstawowe uzasadnienia | |
4,5 | Rozumie wagę i uwarunkowania technik wytwarzania w procesie powstawania dowolnych wyrobów w przemyśle maszyniowym podając szersze uzasadnienia | |
5,0 | W pełni i szeroko zrozumie wagę i uwarunkowania technik wytwarzania w procesie powstawania dowolnych wyrobów w przemyśle maszyniowym, podając wyczerpujace uzasadnienia | |
MBM_1A_C30-4_K03 zastosuje i oceni wstępnie wymagane niekonwencjonalne procesy technologiczne dla wytworzenia wyrobów w przemyśle maszynowym | 2,0 | Nie zastosuje i nie oceni wstępnie wymaganych niekonwencjonalnych procesów technologicznych dla wytworzenia wyrobów w przemyśle maszynowym |
3,0 | zastosuje i oceni wstępnie wymagane niekonwencjonalne procesy technologiczne dla wytworzenia tylko pojedyńczych przypadków | |
3,5 | zastosuje i oceni wstępnie wymagane niekonwencjonalne procesy technologiczne dla wytworzenia tylko pojedyńczych przypadków , podając przykłady i uzasadnienia | |
4,0 | zastosuje i oceni wstępnie wymagane niekonwencjonalne procesy technologiczne dla wytworzenia wyrobów w przemyśle maszynowym | |
4,5 | zastosuje i oceni wstępnie wymagane niekonwencjonalne procesy technologiczne dla wytworzenia wyrobów w przemyśle maszynowym, podając przykłady i uzasadnienia | |
5,0 | zastosuje i oceni wstępnie wymagane niekonwencjonalne procesy technologiczne dla wytworzenia wyrobów w przemyśle maszynowym, podając liczne przykłady i uzasadnienia |
Literatura podstawowa
- Filipowski R., Marciniak M., Techniki obróbki mechanicznej i erozyjnej, Oficyna wydwanicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2000, 1
- Jemielniak Krzysztof., Obróbka skrawaniem, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 1998
- Erbla J, Encyklopedia technik wytwarzania stosowanych w przemyśle maszynowym, t. II, Obróbka skrawaniem, montaż, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2001
- Jemielniak Krzysztof., Obróbka skrawaniem, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 1998
- Erbla J, Encyklopedia technik wytwarzania stosowanych w przemyśle maszynowym, t. II, Obróbka skrawaniem, montaż, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Materiały firm ESPRIT, strony WWW, 2011
- Materiały firm narzędziowych: Sandvik, Iskar, SECO, Pafana, strony WWW, 2011
- SECO, Materiały firm narzędziowych: SECO, Sandvik, Iskar, Pafana, strony WWW, 2011