Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Mechanika i budowa maszyn (N1)
Sylabus przedmiotu Podstawy technologii maszyn:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Mechanika i budowa maszyn | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy technologii maszyn | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Technologii Mechanicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Chmielewski <Krzysztof.Chmielewski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Daniel Grochała <Daniel.Grochala@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość podstaw grafiki inżynierskiej i technik wytwarzania. |
W-2 | Podstawy metrologii technicznej i obróbki ubytkowej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami projektowania procesów technologicznych. |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności projektowania procesów technologicznych maszyn. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie do ćwiczeń. | 2 |
T-L-2 | Badanie dokładności ustalania przedmiotów. | 2 |
T-L-3 | Nastawianie układów OUPN brabiarek. | 2 |
T-L-4 | Badanie pracochłonności i normowanie czasu pracy wybranych operacji technologicznych. | 2 |
T-L-5 | Technologia nagniatania. | 2 |
10 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Przedstawienie zakresu i formy projektu | 2 |
T-P-2 | Opracowanie projektu procesu technologicznego kształtowania przedmiotu o średnim stopniu trudności. | 13 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Proces wytwórczy jako rodzaj procesu produkcyjnego. Struktura procesu wytwórczego. Zadania i etapy technicznego przygotowania produkcji. | 2 |
T-W-2 | Proces technologiczny i jego elementy składowe: operacje, zabiegi, pozycje. | 2 |
T-W-3 | Program produkcyjny: produkcja jednostkowa, seryjna, masowa. Struktura procesu produkcyjnego: technologiczna, przedmiotowa, mieszana, technologia grupowa, klasyfikacja części, typizacja procesów technologicznych. | 2 |
T-W-4 | Technologiczność konstrukcji maszyn. Metodyka projektowania procesu technologicznego. | 1 |
T-W-5 | Rodzaje półfabrykatów. Naddatki obróbkowe, norma zużycia materiału. | 2 |
T-W-6 | Wybór techniki wytwarzania dla kształtowania części. Kryteria doboru urządzeń technologicznych. Dokładność obróbki. | 3 |
T-W-7 | Bazy. Zasady ustalania przedmiotów. | 3 |
T-W-8 | Normowanie czasu pracy | 1 |
T-W-9 | Ramowe procesy technologiczne dla typowych części maszyn. | 2 |
T-W-10 | Procesy technologiczne montażu maszyn. Jednostki montażowe, sporządzanie schematów montażu, operacje montażowe. Metody zamienności części. Formy organizacyjne montażu. Technologia montażu typowych połączeń mechanicznych | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych. | 10 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych. | 5 |
A-L-3 | Wykonanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. | 5 |
A-L-4 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych. | 8 |
A-L-5 | Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych. | 5 |
33 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | Realizacja projektu | 28 |
A-P-3 | Konsultacje projektu | 9 |
52 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Przygotowanie do egzaminu | 30 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach do wykładu | 4 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 3 |
67 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład: metoda podająca w postaci wykładu informacyjnego. |
M-2 | Projekty: metoda praktyczna w postaci projektu wykonywanego dla wskazanego przedmiotu. |
M-3 | Laboratoria: metoda praktyczna w postaci ćwiczeń laboratoryjnych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena poszczególnych etapów opracowywanego przez studenta projektu. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta na podstawie sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena projektu opracowanego przez studenta. |
S-4 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej obejmujące tematykę ćwiczeń. |
S-5 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny obejmujący zakres tematyczny wykładów i sprawdzający uzyskane efekty kształcenia. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C16_W01 Student potrafi opisać i scharakteryzować zasady projektowania procesu technologicznego kształtowania części maszyn i montażu oraz projektowania operacji technologicznych. | MBM_1A_W11, MBM_1A_W07 | T1A_W04, T1A_W07 | InzA_W05 | C-1 | T-P-2, T-W-1, T-W-2, T-W-9, T-W-7, T-W-6, T-W-10, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-5 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C16_U01 Student ma umiejętność opracowania procesów technologicznych z wykorzystaniem systemów CAx. | MBM_1A_U17 | T1A_U16 | InzA_U08 | C-2 | T-L-4, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-P-2, T-W-9, T-W-7, T-W-6, T-W-10, T-W-4, T-W-5 | M-2, M-3 | S-4, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MBM_1A_C16_K01 Rozumie związek postępu technologii z koniecznością ciągłego dokształcania się w zakresie technologii wytwarzania maszyn. Ma świadomość wpływu technologii i działalności inżynierskiej na otoczenie ludzkie i równowagę w środowisku naturalnym. | MBM_1A_K01, MBM_1A_K02 | T1A_K01, T1A_K02 | InzA_K01 | C-2 | T-P-2, T-W-6 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C16_W01 Student potrafi opisać i scharakteryzować zasady projektowania procesu technologicznego kształtowania części maszyn i montażu oraz projektowania operacji technologicznych. | 2,0 | Student nie potrafi podać podstawowych zasad projektowania procesu wytwarzania. |
3,0 | Student poprawnie opisuje podstawowe zasady projektowania procesu. | |
3,5 | Student potrafi scharakteryzować poprawnie przedstawione na zajęciach zasady projektowania procesów. | |
4,0 | Student nie tylko potrafi scharakteryzować zasady projektowania procesów ale również potrafi je uzasadnić. | |
4,5 | Student potrafi efektywnie analizować zaproponowane rozwiązanie procesów wytwarzania | |
5,0 | Student potrafi efektywnie analizowac i dyskutować o wariantowości prosesów wytwarzania |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C16_U01 Student ma umiejętność opracowania procesów technologicznych z wykorzystaniem systemów CAx. | 2,0 | Student zaprojektował proces technologiczny niewłaściwej strukturze operacji, niedokładnie ocenił technologiczność lub nie opracował kart instrukcyjnych dla podstawowych operacji. |
3,0 | Student zaprojektował proces o właściwej strukturze, dokonał poprawnej analizy technologiczności i wyboru półfabrykatu. Opracował karty instrukcyjne dla podstawowych operacji. | |
3,5 | Student zaprojektował proces o właściwej strukturze, dokonał poprawnej analizy technologiczności i wyboru półfabrykatu. Opracował karty instrukcyjne dla podstawowych operacji technologicznych z zaznaczonymi elementami ustalenia i mocowania. | |
4,0 | Student zaprojektował proces o właściwej strukturze, dokonał poprawnej analizy technologiczności i wyboru półfabtykatu. Opracował karty instrukcyjne dla podstawowych operacji technologicznych z zaznaczonymi elementami ustalenia i mocowania oraz określił parametry procesu. | |
4,5 | Student zaprojektował proces o właściwej strukturze, dokonał poprawnej analizy technologiczności i półfabrykatu. Opracował karty instrukcyjne dla podstawowych operacji technologicznych z zaznaczonymi elementami ustalenia i mocowania, określił parametry procesu. Opracawał karty instrukcyjne dla operacji kontroli jakości. | |
5,0 | Student zaprojektował proces o właściwej strukturze, dokonał poprawnej analizy technologiczności i wyboru półfabrykatu. Opracował karty instrukcyjne dla podstawowych operacji technologicznych z zaznaczonymi elementami ustalenia i mocowania, określił parametry procesu. Opracawał karty instrukcyjne dla operacji kontroli jakości. Określił normę czasu dla poszczególnych operacji. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
MBM_1A_C16_K01 Rozumie związek postępu technologii z koniecznością ciągłego dokształcania się w zakresie technologii wytwarzania maszyn. Ma świadomość wpływu technologii i działalności inżynierskiej na otoczenie ludzkie i równowagę w środowisku naturalnym. | 2,0 | Ujawnia brak przygotowania i zaangażowania w trakcie zajęć. |
3,0 | Ujawnia mierne przygotowanie i zaangażowanie w dyskusji opracowywanym projektem. | |
3,5 | ||
4,0 | Ujawnia dobre przygotowanie i aktywność w prezentacji opracowywanego projektu | |
4,5 | ||
5,0 | Ujawnia dobre przygotowanie i aktywnie prezentuje swój projekt, potrafi uzasadnić proponowane rozwiązania. |
Literatura podstawowa
- Feld M., Podstawy projektowania procesów technologicznych typowych części maszyn., WNT, Warszawa, 2003
- Feld M., Technologia budowy maszyn, WNT, Warszawa, 2000
- Choroszy B, Technologia maszyn, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2000
- Kapiński S., Skawiński P., Sobieszczański J., Sobolewski J., Projektowanie technologii maszyn., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej., Warszawa, 2002