Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S2)
specjalność: recykling

Sylabus przedmiotu Materiały opakowaniowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria materiałowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Materiały opakowaniowe
Specjalność biomateriały i materiały opakowaniowe
Jednostka prowadząca Centrum Bioimmobilizacji i Innowacyjnych Materiałów Opakowaniowych
Nauczyciel odpowiedzialny Artur Bartkowiak <Artur-Bartkowiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Artur Bartkowiak <Artur-Bartkowiak@zut.edu.pl>, Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 1,30,38zaliczenie
wykładyW1 30 1,70,62egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie zajęć podstawowych z chemii i fizyki na pierwszym stopniu studiów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zdobycie wiedzy ogólnej z zakresu inżynierii opakowań, technologii otrzymywania materiałów opakowaniowych i opakowań, określania właściwości materiałów opakowaniowych, chemii i technologii materiałów opakowaniowych ze szczególnym uwzględnieniem polimerów i materiałów celulozowych, studenci zdobędą umiejętność określania podstawowych właściwości materiałów opakowaniowych oraz na tej podstawie doboru odpowiedniego materiału i jego formy do pakowania określonego produktu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie - najważniejsze grupy materiałów opakowaniowych w tym definicje oraz funkcje opakowań podstawowe terminy związane z opakowaniami.2
T-L-2Opakowania metalowe, cykl technologiczny otrzymywania puszek aluminiowych i stalowych, rodzaje opakowań metalowych, metody badań puszek metalowych, wady technologiczne puszek metalowych.2
T-L-3Opakowania szklane, określanie podstawowych właściwości opakowań szklanych, rodzaje i metody badań opakowań szklanych, wady technologiczne opakowań szklanych.2
T-L-4Opakowania papierowe: rodzaje materiału i określanie właściwości wyrobów celulozowych, podstawowe grupy opakowań jednostkowych i transportowych, projektowanie i wady technologiczne oraz najważniejsze metody określania ich właściwości.3
T-L-5Opakowania z tworzyw sztucznych: podstawy identyfikacji najważniejszych tworzyw sztucznych, metod formowania opakowań, rodzaje opakowań - terminologia, wady technologiczne opakowań z tw. sztucznych.3
T-L-6Metody badanie nietypowych właściwości materiałów opakowaniowych: przenikalność gazów, migracja i odporność na działanie zw. chemicznych2
T-L-7Zaliczenie1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie. Rola i funkcje współczesnych opakowań, podział i przegląd konwencjonalnych materiałów do produkcji opakowań jednostkowych.3
T-W-2Opakowania metalowe2
T-W-3Opakowania szklane2
T-W-4Opakowania drewniane i papierowe4
T-W-5Opakowania z tworzyw sztucznych i polimerowe materiały opakowaniowe4
T-W-6Techniki wytwarzania w produkcji opakowań z tworzyw sztucznych4
T-W-7Wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, wybrane własności pakowanych produktów oraz ich zmiany w czasie przechowywania)2
T-W-8Wybrane systemy pakowania towarów w tym specyficzne systemy pakowania produktów3
T-W-9Certyfikacja materiałów opakowaniowych oraz aspekty ekologiczne związane z zastosowaniem opakowań.2
T-W-10Materiały biodegradowalne w opakowalnictwie.2
T-W-11Nowe kierunki pakowania i zastosowania materiałów opakowaniowych (nowe trendy w opakowalnictwie, technologie alternatywne)2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach14
A-L-2udział w zaliczeniu1
A-L-3Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych14
A-L-4Przygotowanie sprawozdań10
39
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studia literaturowe10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie11
51

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjno-dydaktyczny w postaci prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: test wyboru
S-2Ocena podsumowująca: test wyboru
S-3Ocena formująca: sprawozdania z ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_BMP/02_W01
Student potrafi definiować podstawowe grupy materiałów opakowaniowych
IM_2A_W02T2A_W02, T2A_W04, T2A_W07C-1T-W-4, T-W-11, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-9, T-W-1, T-W-8, T-W-6, T-W-7, T-W-10M-1, M-2S-1
IM_2A_BMP/02_W02
Student powinien wymienić podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym
IM_2A_W04T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06C-1T-W-9, T-W-7M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_BMP/02_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi dobierać rodzaj materiału opakowaniowego
IM_2A_U07T2A_U08, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17C-1T-L-5, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-1, T-L-6, T-L-7M-2S-2, S-3
IM_2A_BMP/02_U02
Student potrafi ocenić i dobrać zakres wymagań stawianym materiałom opakowaniowym
IM_2A_U07T2A_U08, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17C-1T-L-3, T-L-2, T-L-6, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-7M-2S-2, S-3
IM_2A_BMP/02_U03
Student umie dobierać metody badawcze do charakteryzacji określonych właściwości materiałów opakowaniowych
IM_2A_U09T2A_U12, T2A_U16, T2A_U18, T2A_U19C-1T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-4, T-L-6, T-L-1, T-L-7M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_BMP/02_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: chętny do współpracy w grupie, dbałość o formę realizowanych zadań, kreatywność w rozwiązywaniu zadań, zdeterminowany, zdolność do podejmowania samodzielnych decyzji, zorientowanie na praktyczne rozwiązywanie zadań
IM_2A_K01T2A_K06C-1T-L-3, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-6, T-L-5, T-L-7M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_2A_BMP/02_W01
Student potrafi definiować podstawowe grupy materiałów opakowaniowych
2,0
3,0minimum 50% prawidłowych odpowiedzi w teście wyboru
3,5
4,0
4,5
5,0
IM_2A_BMP/02_W02
Student powinien wymienić podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym
2,0
3,0minimum 50% prawidłowych odpowiedzi w teście wyboru
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_2A_BMP/02_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi dobierać rodzaj materiału opakowaniowego
2,0
3,0przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych zgodnie z wytycznymi instrukcji do ćwiczeń i minimum 50% prawidłowych odpowiedzi w teście wyboru
3,5
4,0
4,5
5,0
IM_2A_BMP/02_U02
Student potrafi ocenić i dobrać zakres wymagań stawianym materiałom opakowaniowym
2,0
3,0przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych zgodnie z wytycznymi instrukcji do ćwiczeń i minimum 50% prawidłowych odpowiedzi w teście wyboru
3,5
4,0
4,5
5,0
IM_2A_BMP/02_U03
Student umie dobierać metody badawcze do charakteryzacji określonych właściwości materiałów opakowaniowych
2,0
3,0przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych zgodnie z wytycznymi instrukcji do ćwiczeń i minimum 50% prawidłowych odpowiedzi w teście wyboru
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_2A_BMP/02_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: chętny do współpracy w grupie, dbałość o formę realizowanych zadań, kreatywność w rozwiązywaniu zadań, zdeterminowany, zdolność do podejmowania samodzielnych decyzji, zorientowanie na praktyczne rozwiązywanie zadań
2,0
3,0przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych zgodnie z wytycznymi instrukcji do ćwiczeń
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Witold Nierzwicki [et al.]., Opakowania, Gdynia : Wyższa Szkoła Morska, 1997
  2. pod red. Bohdana Czerniawskiego i Jana Michniewicza, Opakowania żywności, Agro Food Technology, Czeladź, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Joseph F. Hanlon, R. J. Kelsey, H. E. Forcinio, J. F. Hanlon, Robert J. Kelsey, Hallie E. Forcinio, Handbook of Package Engineering, CRC Press, 1998
  2. Oprac. zbiorowe, Cartons, Crates and Corrugated Board: Handbook of Paper and Wood Packaging Technology, DEStech Publications, Inc, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie - najważniejsze grupy materiałów opakowaniowych w tym definicje oraz funkcje opakowań podstawowe terminy związane z opakowaniami.2
T-L-2Opakowania metalowe, cykl technologiczny otrzymywania puszek aluminiowych i stalowych, rodzaje opakowań metalowych, metody badań puszek metalowych, wady technologiczne puszek metalowych.2
T-L-3Opakowania szklane, określanie podstawowych właściwości opakowań szklanych, rodzaje i metody badań opakowań szklanych, wady technologiczne opakowań szklanych.2
T-L-4Opakowania papierowe: rodzaje materiału i określanie właściwości wyrobów celulozowych, podstawowe grupy opakowań jednostkowych i transportowych, projektowanie i wady technologiczne oraz najważniejsze metody określania ich właściwości.3
T-L-5Opakowania z tworzyw sztucznych: podstawy identyfikacji najważniejszych tworzyw sztucznych, metod formowania opakowań, rodzaje opakowań - terminologia, wady technologiczne opakowań z tw. sztucznych.3
T-L-6Metody badanie nietypowych właściwości materiałów opakowaniowych: przenikalność gazów, migracja i odporność na działanie zw. chemicznych2
T-L-7Zaliczenie1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie. Rola i funkcje współczesnych opakowań, podział i przegląd konwencjonalnych materiałów do produkcji opakowań jednostkowych.3
T-W-2Opakowania metalowe2
T-W-3Opakowania szklane2
T-W-4Opakowania drewniane i papierowe4
T-W-5Opakowania z tworzyw sztucznych i polimerowe materiały opakowaniowe4
T-W-6Techniki wytwarzania w produkcji opakowań z tworzyw sztucznych4
T-W-7Wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, wybrane własności pakowanych produktów oraz ich zmiany w czasie przechowywania)2
T-W-8Wybrane systemy pakowania towarów w tym specyficzne systemy pakowania produktów3
T-W-9Certyfikacja materiałów opakowaniowych oraz aspekty ekologiczne związane z zastosowaniem opakowań.2
T-W-10Materiały biodegradowalne w opakowalnictwie.2
T-W-11Nowe kierunki pakowania i zastosowania materiałów opakowaniowych (nowe trendy w opakowalnictwie, technologie alternatywne)2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach14
A-L-2udział w zaliczeniu1
A-L-3Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych14
A-L-4Przygotowanie sprawozdań10
39
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studia literaturowe10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie11
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_BMP/02_W01Student potrafi definiować podstawowe grupy materiałów opakowaniowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_2A_W02Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu budowy, struktury i morfologii materiałów niezbędną do projektowania nowoczesnych i zaawansowanych materiałów w tym biomateriałów i/lub wyrobów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1zdobycie wiedzy ogólnej z zakresu inżynierii opakowań, technologii otrzymywania materiałów opakowaniowych i opakowań, określania właściwości materiałów opakowaniowych, chemii i technologii materiałów opakowaniowych ze szczególnym uwzględnieniem polimerów i materiałów celulozowych, studenci zdobędą umiejętność określania podstawowych właściwości materiałów opakowaniowych oraz na tej podstawie doboru odpowiedniego materiału i jego formy do pakowania określonego produktu
Treści programoweT-W-4Opakowania drewniane i papierowe
T-W-11Nowe kierunki pakowania i zastosowania materiałów opakowaniowych (nowe trendy w opakowalnictwie, technologie alternatywne)
T-W-3Opakowania szklane
T-W-2Opakowania metalowe
T-W-5Opakowania z tworzyw sztucznych i polimerowe materiały opakowaniowe
T-W-9Certyfikacja materiałów opakowaniowych oraz aspekty ekologiczne związane z zastosowaniem opakowań.
T-W-1Wprowadzenie. Rola i funkcje współczesnych opakowań, podział i przegląd konwencjonalnych materiałów do produkcji opakowań jednostkowych.
T-W-8Wybrane systemy pakowania towarów w tym specyficzne systemy pakowania produktów
T-W-6Techniki wytwarzania w produkcji opakowań z tworzyw sztucznych
T-W-7Wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, wybrane własności pakowanych produktów oraz ich zmiany w czasie przechowywania)
T-W-10Materiały biodegradowalne w opakowalnictwie.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjno-dydaktyczny w postaci prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: test wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0minimum 50% prawidłowych odpowiedzi w teście wyboru
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_BMP/02_W02Student powinien wymienić podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_2A_W04Ma wiedzę z zakresu nowoczesnych technologii wytwarzania i przetwarzania materiałów niezbędną do projektowania procesu technologicznego i/lub wyrobu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
Cel przedmiotuC-1zdobycie wiedzy ogólnej z zakresu inżynierii opakowań, technologii otrzymywania materiałów opakowaniowych i opakowań, określania właściwości materiałów opakowaniowych, chemii i technologii materiałów opakowaniowych ze szczególnym uwzględnieniem polimerów i materiałów celulozowych, studenci zdobędą umiejętność określania podstawowych właściwości materiałów opakowaniowych oraz na tej podstawie doboru odpowiedniego materiału i jego formy do pakowania określonego produktu
Treści programoweT-W-9Certyfikacja materiałów opakowaniowych oraz aspekty ekologiczne związane z zastosowaniem opakowań.
T-W-7Wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, wybrane własności pakowanych produktów oraz ich zmiany w czasie przechowywania)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjno-dydaktyczny w postaci prezentacji multimedialnej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: test wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0minimum 50% prawidłowych odpowiedzi w teście wyboru
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_BMP/02_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi dobierać rodzaj materiału opakowaniowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_2A_U07Potrafi oceniać i porównać wyrób ze względu na zadane kryteria użytkowe z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1zdobycie wiedzy ogólnej z zakresu inżynierii opakowań, technologii otrzymywania materiałów opakowaniowych i opakowań, określania właściwości materiałów opakowaniowych, chemii i technologii materiałów opakowaniowych ze szczególnym uwzględnieniem polimerów i materiałów celulozowych, studenci zdobędą umiejętność określania podstawowych właściwości materiałów opakowaniowych oraz na tej podstawie doboru odpowiedniego materiału i jego formy do pakowania określonego produktu
Treści programoweT-L-5Opakowania z tworzyw sztucznych: podstawy identyfikacji najważniejszych tworzyw sztucznych, metod formowania opakowań, rodzaje opakowań - terminologia, wady technologiczne opakowań z tw. sztucznych.
T-L-3Opakowania szklane, określanie podstawowych właściwości opakowań szklanych, rodzaje i metody badań opakowań szklanych, wady technologiczne opakowań szklanych.
T-L-4Opakowania papierowe: rodzaje materiału i określanie właściwości wyrobów celulozowych, podstawowe grupy opakowań jednostkowych i transportowych, projektowanie i wady technologiczne oraz najważniejsze metody określania ich właściwości.
T-L-2Opakowania metalowe, cykl technologiczny otrzymywania puszek aluminiowych i stalowych, rodzaje opakowań metalowych, metody badań puszek metalowych, wady technologiczne puszek metalowych.
T-L-1Wprowadzenie - najważniejsze grupy materiałów opakowaniowych w tym definicje oraz funkcje opakowań podstawowe terminy związane z opakowaniami.
T-L-6Metody badanie nietypowych właściwości materiałów opakowaniowych: przenikalność gazów, migracja i odporność na działanie zw. chemicznych
T-L-7Zaliczenie
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: test wyboru
S-3Ocena formująca: sprawozdania z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych zgodnie z wytycznymi instrukcji do ćwiczeń i minimum 50% prawidłowych odpowiedzi w teście wyboru
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_BMP/02_U02Student potrafi ocenić i dobrać zakres wymagań stawianym materiałom opakowaniowym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_2A_U07Potrafi oceniać i porównać wyrób ze względu na zadane kryteria użytkowe z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1zdobycie wiedzy ogólnej z zakresu inżynierii opakowań, technologii otrzymywania materiałów opakowaniowych i opakowań, określania właściwości materiałów opakowaniowych, chemii i technologii materiałów opakowaniowych ze szczególnym uwzględnieniem polimerów i materiałów celulozowych, studenci zdobędą umiejętność określania podstawowych właściwości materiałów opakowaniowych oraz na tej podstawie doboru odpowiedniego materiału i jego formy do pakowania określonego produktu
Treści programoweT-L-3Opakowania szklane, określanie podstawowych właściwości opakowań szklanych, rodzaje i metody badań opakowań szklanych, wady technologiczne opakowań szklanych.
T-L-2Opakowania metalowe, cykl technologiczny otrzymywania puszek aluminiowych i stalowych, rodzaje opakowań metalowych, metody badań puszek metalowych, wady technologiczne puszek metalowych.
T-L-6Metody badanie nietypowych właściwości materiałów opakowaniowych: przenikalność gazów, migracja i odporność na działanie zw. chemicznych
T-L-1Wprowadzenie - najważniejsze grupy materiałów opakowaniowych w tym definicje oraz funkcje opakowań podstawowe terminy związane z opakowaniami.
T-L-4Opakowania papierowe: rodzaje materiału i określanie właściwości wyrobów celulozowych, podstawowe grupy opakowań jednostkowych i transportowych, projektowanie i wady technologiczne oraz najważniejsze metody określania ich właściwości.
T-L-5Opakowania z tworzyw sztucznych: podstawy identyfikacji najważniejszych tworzyw sztucznych, metod formowania opakowań, rodzaje opakowań - terminologia, wady technologiczne opakowań z tw. sztucznych.
T-L-7Zaliczenie
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: test wyboru
S-3Ocena formująca: sprawozdania z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych zgodnie z wytycznymi instrukcji do ćwiczeń i minimum 50% prawidłowych odpowiedzi w teście wyboru
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_BMP/02_U03Student umie dobierać metody badawcze do charakteryzacji określonych właściwości materiałów opakowaniowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_2A_U09Potrafi zaplanować proces badania wyrobu pod kątem właściwości użytkowych i cyklu życia oraz aspektów pozatechnicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
T2A_U19potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty pozatechniczne - zaprojektować złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związane z zakresem studiowanego kierunku studiów, oraz zrealizować ten projekt - co najmniej w części - używając właściwych metod, technik i narzędzi, w tym przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe narzędzia
Cel przedmiotuC-1zdobycie wiedzy ogólnej z zakresu inżynierii opakowań, technologii otrzymywania materiałów opakowaniowych i opakowań, określania właściwości materiałów opakowaniowych, chemii i technologii materiałów opakowaniowych ze szczególnym uwzględnieniem polimerów i materiałów celulozowych, studenci zdobędą umiejętność określania podstawowych właściwości materiałów opakowaniowych oraz na tej podstawie doboru odpowiedniego materiału i jego formy do pakowania określonego produktu
Treści programoweT-L-2Opakowania metalowe, cykl technologiczny otrzymywania puszek aluminiowych i stalowych, rodzaje opakowań metalowych, metody badań puszek metalowych, wady technologiczne puszek metalowych.
T-L-3Opakowania szklane, określanie podstawowych właściwości opakowań szklanych, rodzaje i metody badań opakowań szklanych, wady technologiczne opakowań szklanych.
T-L-5Opakowania z tworzyw sztucznych: podstawy identyfikacji najważniejszych tworzyw sztucznych, metod formowania opakowań, rodzaje opakowań - terminologia, wady technologiczne opakowań z tw. sztucznych.
T-L-4Opakowania papierowe: rodzaje materiału i określanie właściwości wyrobów celulozowych, podstawowe grupy opakowań jednostkowych i transportowych, projektowanie i wady technologiczne oraz najważniejsze metody określania ich właściwości.
T-L-6Metody badanie nietypowych właściwości materiałów opakowaniowych: przenikalność gazów, migracja i odporność na działanie zw. chemicznych
T-L-1Wprowadzenie - najważniejsze grupy materiałów opakowaniowych w tym definicje oraz funkcje opakowań podstawowe terminy związane z opakowaniami.
T-L-7Zaliczenie
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: test wyboru
S-3Ocena formująca: sprawozdania z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych zgodnie z wytycznymi instrukcji do ćwiczeń i minimum 50% prawidłowych odpowiedzi w teście wyboru
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_BMP/02_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: chętny do współpracy w grupie, dbałość o formę realizowanych zadań, kreatywność w rozwiązywaniu zadań, zdeterminowany, zdolność do podejmowania samodzielnych decyzji, zorientowanie na praktyczne rozwiązywanie zadań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1zdobycie wiedzy ogólnej z zakresu inżynierii opakowań, technologii otrzymywania materiałów opakowaniowych i opakowań, określania właściwości materiałów opakowaniowych, chemii i technologii materiałów opakowaniowych ze szczególnym uwzględnieniem polimerów i materiałów celulozowych, studenci zdobędą umiejętność określania podstawowych właściwości materiałów opakowaniowych oraz na tej podstawie doboru odpowiedniego materiału i jego formy do pakowania określonego produktu
Treści programoweT-L-3Opakowania szklane, określanie podstawowych właściwości opakowań szklanych, rodzaje i metody badań opakowań szklanych, wady technologiczne opakowań szklanych.
T-L-1Wprowadzenie - najważniejsze grupy materiałów opakowaniowych w tym definicje oraz funkcje opakowań podstawowe terminy związane z opakowaniami.
T-L-2Opakowania metalowe, cykl technologiczny otrzymywania puszek aluminiowych i stalowych, rodzaje opakowań metalowych, metody badań puszek metalowych, wady technologiczne puszek metalowych.
T-L-4Opakowania papierowe: rodzaje materiału i określanie właściwości wyrobów celulozowych, podstawowe grupy opakowań jednostkowych i transportowych, projektowanie i wady technologiczne oraz najważniejsze metody określania ich właściwości.
T-L-6Metody badanie nietypowych właściwości materiałów opakowaniowych: przenikalność gazów, migracja i odporność na działanie zw. chemicznych
T-L-5Opakowania z tworzyw sztucznych: podstawy identyfikacji najważniejszych tworzyw sztucznych, metod formowania opakowań, rodzaje opakowań - terminologia, wady technologiczne opakowań z tw. sztucznych.
T-L-7Zaliczenie
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: sprawozdania z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych zgodnie z wytycznymi instrukcji do ćwiczeń
3,5
4,0
4,5
5,0