Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S2)
specjalność: nanotechnologie materiałowe
Sylabus przedmiotu Materiały opakowaniowe:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Materiały opakowaniowe | ||
Specjalność | recykling | ||
Jednostka prowadząca | Centrum Bioimmobilizacji i Innowacyjnych Materiałów Opakowaniowych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Artur Bartkowiak <Artur-Bartkowiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Artur Bartkowiak <Artur-Bartkowiak@zut.edu.pl>, Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie zajęć podstawowych z chemii i fizyki na pierwszym stopniu studiów |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zdobycie wiedzy ogólnej z zakresu inżynierii opakowań, technologii otrzymywania materiałów opakowaniowych i opakowań, określania właściwości materiałów opakowaniowych, chemii i technologii materiałów opakowaniowych ze szczególnym uwzględnieniem polimerów i materiałów celulozowych, studenci zdobędą umiejętność określania podstawowych właściwości materiałów opakowaniowych oraz na tej podstawie doboru odpowiedniego materiału i jego formy do pakowania określonego produktu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wprowadzenie - najważniejsze grupy materiałów opakowaniowych w tym definicje oraz funkcje opakowań podstawowe terminy związane z opakowaniami. | 2 |
T-L-2 | Opakowania metalowe, cykl technologiczny otrzymywania puszek aluminiowych i stalowych, rodzaje opakowań metalowych, metody badań puszek metalowych, wady technologiczne puszek metalowych. | 2 |
T-L-3 | Opakowania szklane, określanie podstawowych właściwości opakowań szklanych, rodzaje i metody badań opakowań szklanych, wady technologiczne opakowań szklanych. | 2 |
T-L-4 | Opakowania papierowe: rodzaje materiału i określanie właściwości wyrobów celulozowych, podstawowe grupy opakowań jednostkowych i transportowych, projektowanie i wady technologiczne oraz najważniejsze metody określania ich właściwości. | 3 |
T-L-5 | Opakowania z tworzyw sztucznych: podstawy identyfikacji najważniejszych tworzyw sztucznych, metod formowania opakowań, rodzaje opakowań - terminologia, wady technologiczne opakowań z tw. sztucznych. | 3 |
T-L-6 | Metody badanie nietypowych właściwości materiałów opakowaniowych: przenikalność gazów, migracja i odporność na działanie zw. chemicznych | 2 |
T-L-7 | Zaliczenie | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie. Rola i funkcje współczesnych opakowań, podział i przegląd konwencjonalnych materiałów do produkcji opakowań jednostkowych. | 3 |
T-W-2 | Opakowania metalowe | 2 |
T-W-3 | Opakowania szklane | 2 |
T-W-4 | Opakowania drewniane i papierowe | 4 |
T-W-5 | Opakowania z tworzyw sztucznych i polimerowe materiały opakowaniowe | 4 |
T-W-6 | Techniki wytwarzania w produkcji opakowań z tworzyw sztucznych | 4 |
T-W-7 | Wytyczne do projektowania i doboru opakowań (podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym, wybrane własności pakowanych produktów oraz ich zmiany w czasie przechowywania) | 2 |
T-W-8 | Wybrane systemy pakowania towarów w tym specyficzne systemy pakowania produktów | 3 |
T-W-9 | Certyfikacja materiałów opakowaniowych oraz aspekty ekologiczne związane z zastosowaniem opakowań. | 2 |
T-W-10 | Materiały biodegradowalne w opakowalnictwie. | 2 |
T-W-11 | Nowe kierunki pakowania i zastosowania materiałów opakowaniowych (nowe trendy w opakowalnictwie, technologie alternatywne) | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 14 |
A-L-2 | udział w zaliczeniu | 1 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 14 |
A-L-4 | Przygotowanie sprawozdań | 10 |
39 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | Studia literaturowe | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia i zaliczenie | 11 |
51 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjno-dydaktyczny w postaci prezentacji multimedialnej |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: test wyboru |
S-2 | Ocena podsumowująca: test wyboru |
S-3 | Ocena formująca: sprawozdania z ćwiczeń |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_R/02_W01 Student potrafi definiować podstawowe grupy materiałów opakowaniowych | IM_2A_W02 | T2A_W02, T2A_W04, T2A_W07 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IM_2A_R/02_W02 Student powinien wymienić podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym | IM_2A_W04 | T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06 | C-1 | T-W-7, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_R/02_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi dobierać rodzaj materiału opakowaniowego | IM_2A_U07 | T2A_U08, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-2 | S-1, S-2, S-3 |
IM_2A_R/02_U02 Student potrafi ocenić i dobrać zakres wymagań stawianym materiałom opakowaniowym | IM_2A_U07 | T2A_U08, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-2 | S-1, S-2, S-3 |
IM_2A_R/02_U03 Student umie dobierać metody badawcze do charakteryzacji określonych właściwości materiałów opakowaniowych | IM_2A_U09 | T2A_U12, T2A_U16, T2A_U18, T2A_U19 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_R/02_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: chętny do współpracy w grupie, dbałość o formę realizowanych zadań, kreatywność w rozwiązywaniu zadań, zdeterminowany, zdolność do podejmowania samodzielnych decyzji, zorientowanie na praktyczne rozwiązywanie zadań | IM_2A_K01 | T2A_K06 | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7 | M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_R/02_W01 Student potrafi definiować podstawowe grupy materiałów opakowaniowych | 2,0 | |
3,0 | minimum 50% prawidłowych odpowiedzi w teście wyboru | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IM_2A_R/02_W02 Student powinien wymienić podstawowe wymagania stawiane materiałom opakowaniowym | 2,0 | |
3,0 | minimum 50% prawidłowych odpowiedzi w teście wyboru | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_R/02_U01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi dobierać rodzaj materiału opakowaniowego | 2,0 | |
3,0 | przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych zgodnie z wytycznymi instrukcji do ćwiczeń i minimum 50% prawidłowych odpowiedzi w teście wyboru | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IM_2A_R/02_U02 Student potrafi ocenić i dobrać zakres wymagań stawianym materiałom opakowaniowym | 2,0 | |
3,0 | przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych zgodnie z wytycznymi instrukcji do ćwiczeń i minimum 50% prawidłowych odpowiedzi w teście wyboru | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
IM_2A_R/02_U03 Student umie dobierać metody badawcze do charakteryzacji określonych właściwości materiałów opakowaniowych | 2,0 | |
3,0 | przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych zgodnie z wytycznymi instrukcji do ćwiczeń i minimum 50% prawidłowych odpowiedzi w teście wyboru | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_R/02_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: chętny do współpracy w grupie, dbałość o formę realizowanych zadań, kreatywność w rozwiązywaniu zadań, zdeterminowany, zdolność do podejmowania samodzielnych decyzji, zorientowanie na praktyczne rozwiązywanie zadań | 2,0 | |
3,0 | przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych zgodnie z wytycznymi instrukcji do ćwiczeń | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Witold Nierzwicki [et al.]., Opakowania, Gdynia : Wyższa Szkoła Morska, 1997
- pod red. Bohdana Czerniawskiego i Jana Michniewicza, Opakowania żywności, Agro Food Technology, Czeladź, 1998
Literatura dodatkowa
- Joseph F. Hanlon, R. J. Kelsey, H. E. Forcinio, J. F. Hanlon, Robert J. Kelsey, Hallie E. Forcinio, Handbook of Package Engineering, CRC Press, 1998
- Oprac. zbiorowe, Cartons, Crates and Corrugated Board: Handbook of Paper and Wood Packaging Technology, DEStech Publications, Inc, 2004