Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S2)
specjalność: komputerowe projektowanie form wtryskowych i wyrobów z tworzyw polimerowych

Sylabus przedmiotu Ekologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria materiałowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia
Specjalność recykling
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Materiałowej
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Piesowicz <Elzbieta.Senderek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 15 1,30,41zaliczenie
wykładyW1 30 1,70,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Chemia ogolna, podstawy nauki o materialach

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentow z problemami srodowiskowymi oraz metodami ich rozwiazywania, uksztaltowanie swiadomosci na problemy srodowiskowe jako przyszlych inzynierow i technologow.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka elementow srodowiska na wybranych przykladach1
T-A-2Relacje środowisko-przedsiębiorstwo; źródła energii2
T-A-3Ekologiczne ograniczenia wzrostu gospodarczego- wzrost zrównoważony1
T-A-4Ekozarządzanie i audyt środowiskowy2
T-A-5System zarządzania środowiskowego ( np. wg norm serii ISO 14000)2
T-A-6Integracja systemów zarządzania środowiskowego, jakością i bezpieczeństwem pracy1
T-A-7Systemy proekologiczne zarządzania przedsiębiorstwem- projekt6
15
wykłady
T-W-1Podstawy ekologii1
T-W-2Ekologia populacji1
T-W-3Czynniki ograniczające i zasoby środowiska tj.: powietrze, woda i gleba2
T-W-4Tolerancja na czynniki ograniczające i zasoby środowiska2
T-W-5Dopuszczalne poziomy zanieczyszczeń, sposoby określania wartości granicznych.2
T-W-6Efkt cieplarniany, kwaśne deszcze, dziura ozonowa, ozon przyziemny2
T-W-7Zanieczyszczenia przemysłowe i ich wpływ na środowisko. Ochrona przyrody i krajobrazu2
T-W-8Zanieczyszczenia komunalne i ich wpływ na środowisko1
T-W-9Gospodarka wodna. Wybrane metody oczyszczania cieczy (ścieków) i gazów.2
T-W-10Hałas- źródła i jego wpływ na organizm człowieka. Wibracje.1
T-W-11Wzrost zrównoważony- ekologiczne czyste technologie3
T-W-12Rozprzestrzenianie się i możliwe metody monitoringu zanieczyszczeń2
T-W-13Gospodarka odpadami. Recykling surowcowy i materiałowy.3
T-W-14Podstawy ekonomicznego zarządzania przedsiębiorstwem. Instrumenty ekonomiczne w ochronie środowiska.3
T-W-15Podstawy prawne ochrony środowiska w Polsce i UE.2
T-W-16Polityka ekologiczna państwa1
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Aktywne uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie się do kolokwium zaliczającego10
A-A-3Analiza literatury5
30
wykłady
A-W-1Aktywne uczestnictwo w wykładach i ćwiczeniach audytoryjnych30
A-W-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych, czytanie wskazanej literatury7
A-W-3Przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego z ćwiczeń audytoryjnych7
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu6
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podajaca- wyklad informacyjny, pogadanka metoda eksponujaca- film metoda praktyczna-cwiczenia przedmiotowe i seminaryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Test podsumowujacy zdobyta wiedze - 40 pytan kontrolnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_R/03_W01
Rozumie relacje między organizmami żywymi a środowiskiem Rozumie znaczenie ochrony środowiska we współczesnym świecie Charakteryzuje wplyw roznych czynnikow na stan srodowiska Zna metody oceny stopnia degradacji srodowiska
IM_2A_W06, IM_2A_W04, IM_2A_W05T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W08, T2A_W09, T2A_W10, T2A_W11C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-16, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_R/03_U01
Posiada umiejetnosci pozyskiwania danych o srodowisku w oparciu o rozne zrodla Szuka przyczyn i wskazuje skutki degradacji srodowiska
IM_2A_U01T2A_U01, T2A_U02, T2A_U07, T2A_U10C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-16, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_R/03_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość dużego znaczenia problemów ekologii w przemyśle tworzyw polimerowych, posiądzie zdolność postępowania zgodnie z przepisami zawartymi w odpowiednich dokumentach regulujących zagadnienia ekologiczne
IM_2A_K03T2A_K01, T2A_K02, T2A_K05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-16, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_2A_R/03_W01
Rozumie relacje między organizmami żywymi a środowiskiem Rozumie znaczenie ochrony środowiska we współczesnym świecie Charakteryzuje wplyw roznych czynnikow na stan srodowiska Zna metody oceny stopnia degradacji srodowiska
2,0poniżej 18 pkt - student nie opanowałnawet w minimalnym stopniu podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu
3,018-21 pkt - student opanował w minimalnym stopniu podstawowe pojęcia z zakresu przedmiotu
3,522-25 pkt- student opanował podstawowe zagadnienia dotyczące przedmiotu i wykazał się wiedzą z zakresu norm tematycznych
4,026-29 pkt- student opanował w zadowalającym stopniu zagadnienia dotyczące przedmiotu, wykazuje się wiedzą z zakresu norm tematycznych i potrafi przeprowadzić analizę problemów ekologicznych
4,530-33 pkt- student opanował w zadowalającym stopniu zagadnienia dotyczące przedmiotu, wykazuje się wiedzą z zakresu norm tematycznych i potrafi przeprowadzić analizę problemów ekologicznych i wyeliminować je
5,034-40 pkt- student opanował w bardzo dobrym stopniu zagadnienia dotyczące przedmiotu, wykazuje się wiedzą z zatresu norm tematycznych i potrafi przeprowadzić analizę problemów ekologicznych, wyeliminować je i zaproponować ciekawe i realne rozwiązania ich

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_2A_R/03_U01
Posiada umiejetnosci pozyskiwania danych o srodowisku w oparciu o rozne zrodla Szuka przyczyn i wskazuje skutki degradacji srodowiska
2,0poniżej 18 pkt- brak wiedzy podstawowej z zakresu przedmiotu
3,018-21 pkt - student opanował w minimalnym stopniu podstawowe pojęcia z zakresu przedmiotu
3,522-25 pkt- student opanował podstawowe zagadnienia dotyczące przedmiotu i wykazał się wiedzą z zakresu norm tematycznych
4,026-29 pkt- student opanował w zadowalającym stopniu zagadnienia dotyczące przedmiotu, wykazuje się wiedzą z zakresu norm tematycznych i potrafi przeprowadzić analizę problemów ekologicznych
4,530-33 pkt- student opanował w zadowalającym stopniu zagadnienia dotyczące przedmiotu, wykazuje się wiedzą z zakresu norm tematycznych i potrafi przeprowadzić analizę problemów ekologicznych i wyeliminować je
5,034-40 pkt- student opanował w bardzo dobrym stopniu zagadnienia dotyczące przedmiotu, wykazuje się wiedzą z zatresu norm tematycznych i potrafi przeprowadzić analizę problemów ekologicznych, wyeliminować je i zaproponować ciekawe i realne rozwiązania ich

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_2A_R/03_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość dużego znaczenia problemów ekologii w przemyśle tworzyw polimerowych, posiądzie zdolność postępowania zgodnie z przepisami zawartymi w odpowiednich dokumentach regulujących zagadnienia ekologiczne
2,0poniżej 18 pkt- brak wiedzy podstawowej z zakresu przedmiotu
3,018-21 pkt - student opanował podstawowe pojęcia z zakresu przedmiotu
3,522-25 pkt- student opanował podstawowe zagadnienia dotyczące przedmiotu i wykazał się wiedzą z zakresu norm tematycznych
4,026-29 pkt- student opanował w zadowalającym stopniu zagadnienia dotyczące przedmiotu, wykazuje się wiedzą z zakresu norm tematycznych i potrafi przeprowadzić analizę problemów ekologicznych
4,530-33 pkt- student opanował w zadowalającym stopniu zagadnienia dotyczące przedmiotu, wykazuje się wiedzą z zakresu norm tematycznych i potrafi przeprowadzić analizę problemów ekologicznych i wyeliminować je
5,034-40 pkt- student opanował w bardzo dobrym stopniu zagadnienia dotyczące przedmiotu, wykazuje się wiedzą z zatresu norm tematycznych i potrafi przeprowadzić analizę problemów ekologicznych, wyeliminować je i zaproponować ciekawe i realne rozwiązania ich

Literatura podstawowa

  1. Odum E., pODSTAWY EKOLOGII, PWN, Warszawa, 1996
  2. Trojan P., Ekologia ogólna, PWN, Warszawa, 1975
  3. Kramer M. i inni, Międzynarodowe zarządzanie środowiskiem, Warszawa, 2005, Tom I i II
  4. Normy serii, ISO 14000, PKN, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Johanson A., CZYSTA TECHNOLOGIA-ŚRODOWISKO, TECHNIKA, PRZYSZŁOŚĆ, WNT, WARSZAWA, 1997
  2. Pluta Z., Słoneczne instalacje energetyczne, OW PW, Warszawa, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka elementow srodowiska na wybranych przykladach1
T-A-2Relacje środowisko-przedsiębiorstwo; źródła energii2
T-A-3Ekologiczne ograniczenia wzrostu gospodarczego- wzrost zrównoważony1
T-A-4Ekozarządzanie i audyt środowiskowy2
T-A-5System zarządzania środowiskowego ( np. wg norm serii ISO 14000)2
T-A-6Integracja systemów zarządzania środowiskowego, jakością i bezpieczeństwem pracy1
T-A-7Systemy proekologiczne zarządzania przedsiębiorstwem- projekt6
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy ekologii1
T-W-2Ekologia populacji1
T-W-3Czynniki ograniczające i zasoby środowiska tj.: powietrze, woda i gleba2
T-W-4Tolerancja na czynniki ograniczające i zasoby środowiska2
T-W-5Dopuszczalne poziomy zanieczyszczeń, sposoby określania wartości granicznych.2
T-W-6Efkt cieplarniany, kwaśne deszcze, dziura ozonowa, ozon przyziemny2
T-W-7Zanieczyszczenia przemysłowe i ich wpływ na środowisko. Ochrona przyrody i krajobrazu2
T-W-8Zanieczyszczenia komunalne i ich wpływ na środowisko1
T-W-9Gospodarka wodna. Wybrane metody oczyszczania cieczy (ścieków) i gazów.2
T-W-10Hałas- źródła i jego wpływ na organizm człowieka. Wibracje.1
T-W-11Wzrost zrównoważony- ekologiczne czyste technologie3
T-W-12Rozprzestrzenianie się i możliwe metody monitoringu zanieczyszczeń2
T-W-13Gospodarka odpadami. Recykling surowcowy i materiałowy.3
T-W-14Podstawy ekonomicznego zarządzania przedsiębiorstwem. Instrumenty ekonomiczne w ochronie środowiska.3
T-W-15Podstawy prawne ochrony środowiska w Polsce i UE.2
T-W-16Polityka ekologiczna państwa1
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Aktywne uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie się do kolokwium zaliczającego10
A-A-3Analiza literatury5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Aktywne uczestnictwo w wykładach i ćwiczeniach audytoryjnych30
A-W-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych, czytanie wskazanej literatury7
A-W-3Przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego z ćwiczeń audytoryjnych7
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu6
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_R/03_W01Rozumie relacje między organizmami żywymi a środowiskiem Rozumie znaczenie ochrony środowiska we współczesnym świecie Charakteryzuje wplyw roznych czynnikow na stan srodowiska Zna metody oceny stopnia degradacji srodowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_2A_W06Ma wiedzę niezbędną do zrozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce
IM_2A_W04Ma wiedzę z zakresu nowoczesnych technologii wytwarzania i przetwarzania materiałów niezbędną do projektowania procesu technologicznego i/lub wyrobu
IM_2A_W05Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu inżynierii materiałowej niezbędną do zrozumienia zaawansowanych procesów technologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
T2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentow z problemami srodowiskowymi oraz metodami ich rozwiazywania, uksztaltowanie swiadomosci na problemy srodowiskowe jako przyszlych inzynierow i technologow.
Treści programoweT-W-1Podstawy ekologii
T-W-2Ekologia populacji
T-W-4Tolerancja na czynniki ograniczające i zasoby środowiska
T-W-3Czynniki ograniczające i zasoby środowiska tj.: powietrze, woda i gleba
T-W-6Efkt cieplarniany, kwaśne deszcze, dziura ozonowa, ozon przyziemny
T-W-5Dopuszczalne poziomy zanieczyszczeń, sposoby określania wartości granicznych.
T-W-12Rozprzestrzenianie się i możliwe metody monitoringu zanieczyszczeń
T-W-13Gospodarka odpadami. Recykling surowcowy i materiałowy.
T-W-14Podstawy ekonomicznego zarządzania przedsiębiorstwem. Instrumenty ekonomiczne w ochronie środowiska.
T-W-15Podstawy prawne ochrony środowiska w Polsce i UE.
T-W-7Zanieczyszczenia przemysłowe i ich wpływ na środowisko. Ochrona przyrody i krajobrazu
T-W-8Zanieczyszczenia komunalne i ich wpływ na środowisko
T-W-9Gospodarka wodna. Wybrane metody oczyszczania cieczy (ścieków) i gazów.
T-W-10Hałas- źródła i jego wpływ na organizm człowieka. Wibracje.
T-W-11Wzrost zrównoważony- ekologiczne czyste technologie
T-W-16Polityka ekologiczna państwa
T-A-1Charakterystyka elementow srodowiska na wybranych przykladach
T-A-2Relacje środowisko-przedsiębiorstwo; źródła energii
T-A-3Ekologiczne ograniczenia wzrostu gospodarczego- wzrost zrównoważony
T-A-4Ekozarządzanie i audyt środowiskowy
T-A-5System zarządzania środowiskowego ( np. wg norm serii ISO 14000)
T-A-6Integracja systemów zarządzania środowiskowego, jakością i bezpieczeństwem pracy
T-A-7Systemy proekologiczne zarządzania przedsiębiorstwem- projekt
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca- wyklad informacyjny, pogadanka metoda eksponujaca- film metoda praktyczna-cwiczenia przedmiotowe i seminaryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test podsumowujacy zdobyta wiedze - 40 pytan kontrolnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0poniżej 18 pkt - student nie opanowałnawet w minimalnym stopniu podstawowych pojęć z zakresu przedmiotu
3,018-21 pkt - student opanował w minimalnym stopniu podstawowe pojęcia z zakresu przedmiotu
3,522-25 pkt- student opanował podstawowe zagadnienia dotyczące przedmiotu i wykazał się wiedzą z zakresu norm tematycznych
4,026-29 pkt- student opanował w zadowalającym stopniu zagadnienia dotyczące przedmiotu, wykazuje się wiedzą z zakresu norm tematycznych i potrafi przeprowadzić analizę problemów ekologicznych
4,530-33 pkt- student opanował w zadowalającym stopniu zagadnienia dotyczące przedmiotu, wykazuje się wiedzą z zakresu norm tematycznych i potrafi przeprowadzić analizę problemów ekologicznych i wyeliminować je
5,034-40 pkt- student opanował w bardzo dobrym stopniu zagadnienia dotyczące przedmiotu, wykazuje się wiedzą z zatresu norm tematycznych i potrafi przeprowadzić analizę problemów ekologicznych, wyeliminować je i zaproponować ciekawe i realne rozwiązania ich
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_R/03_U01Posiada umiejetnosci pozyskiwania danych o srodowisku w oparciu o rozne zrodla Szuka przyczyn i wskazuje skutki degradacji srodowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągnąć wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentow z problemami srodowiskowymi oraz metodami ich rozwiazywania, uksztaltowanie swiadomosci na problemy srodowiskowe jako przyszlych inzynierow i technologow.
Treści programoweT-W-1Podstawy ekologii
T-W-2Ekologia populacji
T-W-4Tolerancja na czynniki ograniczające i zasoby środowiska
T-W-3Czynniki ograniczające i zasoby środowiska tj.: powietrze, woda i gleba
T-W-6Efkt cieplarniany, kwaśne deszcze, dziura ozonowa, ozon przyziemny
T-W-5Dopuszczalne poziomy zanieczyszczeń, sposoby określania wartości granicznych.
T-W-12Rozprzestrzenianie się i możliwe metody monitoringu zanieczyszczeń
T-W-13Gospodarka odpadami. Recykling surowcowy i materiałowy.
T-W-14Podstawy ekonomicznego zarządzania przedsiębiorstwem. Instrumenty ekonomiczne w ochronie środowiska.
T-W-15Podstawy prawne ochrony środowiska w Polsce i UE.
T-W-7Zanieczyszczenia przemysłowe i ich wpływ na środowisko. Ochrona przyrody i krajobrazu
T-W-8Zanieczyszczenia komunalne i ich wpływ na środowisko
T-W-9Gospodarka wodna. Wybrane metody oczyszczania cieczy (ścieków) i gazów.
T-W-10Hałas- źródła i jego wpływ na organizm człowieka. Wibracje.
T-W-11Wzrost zrównoważony- ekologiczne czyste technologie
T-W-16Polityka ekologiczna państwa
T-A-1Charakterystyka elementow srodowiska na wybranych przykladach
T-A-2Relacje środowisko-przedsiębiorstwo; źródła energii
T-A-3Ekologiczne ograniczenia wzrostu gospodarczego- wzrost zrównoważony
T-A-4Ekozarządzanie i audyt środowiskowy
T-A-5System zarządzania środowiskowego ( np. wg norm serii ISO 14000)
T-A-6Integracja systemów zarządzania środowiskowego, jakością i bezpieczeństwem pracy
T-A-7Systemy proekologiczne zarządzania przedsiębiorstwem- projekt
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca- wyklad informacyjny, pogadanka metoda eksponujaca- film metoda praktyczna-cwiczenia przedmiotowe i seminaryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test podsumowujacy zdobyta wiedze - 40 pytan kontrolnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0poniżej 18 pkt- brak wiedzy podstawowej z zakresu przedmiotu
3,018-21 pkt - student opanował w minimalnym stopniu podstawowe pojęcia z zakresu przedmiotu
3,522-25 pkt- student opanował podstawowe zagadnienia dotyczące przedmiotu i wykazał się wiedzą z zakresu norm tematycznych
4,026-29 pkt- student opanował w zadowalającym stopniu zagadnienia dotyczące przedmiotu, wykazuje się wiedzą z zakresu norm tematycznych i potrafi przeprowadzić analizę problemów ekologicznych
4,530-33 pkt- student opanował w zadowalającym stopniu zagadnienia dotyczące przedmiotu, wykazuje się wiedzą z zakresu norm tematycznych i potrafi przeprowadzić analizę problemów ekologicznych i wyeliminować je
5,034-40 pkt- student opanował w bardzo dobrym stopniu zagadnienia dotyczące przedmiotu, wykazuje się wiedzą z zatresu norm tematycznych i potrafi przeprowadzić analizę problemów ekologicznych, wyeliminować je i zaproponować ciekawe i realne rozwiązania ich
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_R/03_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie świadomość dużego znaczenia problemów ekologii w przemyśle tworzyw polimerowych, posiądzie zdolność postępowania zgodnie z przepisami zawartymi w odpowiednich dokumentach regulujących zagadnienia ekologiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_2A_K03Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu oraz ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje; rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentow z problemami srodowiskowymi oraz metodami ich rozwiazywania, uksztaltowanie swiadomosci na problemy srodowiskowe jako przyszlych inzynierow i technologow.
Treści programoweT-W-1Podstawy ekologii
T-W-2Ekologia populacji
T-W-4Tolerancja na czynniki ograniczające i zasoby środowiska
T-W-3Czynniki ograniczające i zasoby środowiska tj.: powietrze, woda i gleba
T-W-6Efkt cieplarniany, kwaśne deszcze, dziura ozonowa, ozon przyziemny
T-W-5Dopuszczalne poziomy zanieczyszczeń, sposoby określania wartości granicznych.
T-W-12Rozprzestrzenianie się i możliwe metody monitoringu zanieczyszczeń
T-W-13Gospodarka odpadami. Recykling surowcowy i materiałowy.
T-W-14Podstawy ekonomicznego zarządzania przedsiębiorstwem. Instrumenty ekonomiczne w ochronie środowiska.
T-W-15Podstawy prawne ochrony środowiska w Polsce i UE.
T-W-7Zanieczyszczenia przemysłowe i ich wpływ na środowisko. Ochrona przyrody i krajobrazu
T-W-8Zanieczyszczenia komunalne i ich wpływ na środowisko
T-W-9Gospodarka wodna. Wybrane metody oczyszczania cieczy (ścieków) i gazów.
T-W-10Hałas- źródła i jego wpływ na organizm człowieka. Wibracje.
T-W-11Wzrost zrównoważony- ekologiczne czyste technologie
T-W-16Polityka ekologiczna państwa
T-A-1Charakterystyka elementow srodowiska na wybranych przykladach
T-A-2Relacje środowisko-przedsiębiorstwo; źródła energii
T-A-3Ekologiczne ograniczenia wzrostu gospodarczego- wzrost zrównoważony
T-A-4Ekozarządzanie i audyt środowiskowy
T-A-5System zarządzania środowiskowego ( np. wg norm serii ISO 14000)
T-A-6Integracja systemów zarządzania środowiskowego, jakością i bezpieczeństwem pracy
T-A-7Systemy proekologiczne zarządzania przedsiębiorstwem- projekt
Metody nauczaniaM-1Metoda podajaca- wyklad informacyjny, pogadanka metoda eksponujaca- film metoda praktyczna-cwiczenia przedmiotowe i seminaryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Test podsumowujacy zdobyta wiedze - 40 pytan kontrolnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0poniżej 18 pkt- brak wiedzy podstawowej z zakresu przedmiotu
3,018-21 pkt - student opanował podstawowe pojęcia z zakresu przedmiotu
3,522-25 pkt- student opanował podstawowe zagadnienia dotyczące przedmiotu i wykazał się wiedzą z zakresu norm tematycznych
4,026-29 pkt- student opanował w zadowalającym stopniu zagadnienia dotyczące przedmiotu, wykazuje się wiedzą z zakresu norm tematycznych i potrafi przeprowadzić analizę problemów ekologicznych
4,530-33 pkt- student opanował w zadowalającym stopniu zagadnienia dotyczące przedmiotu, wykazuje się wiedzą z zakresu norm tematycznych i potrafi przeprowadzić analizę problemów ekologicznych i wyeliminować je
5,034-40 pkt- student opanował w bardzo dobrym stopniu zagadnienia dotyczące przedmiotu, wykazuje się wiedzą z zatresu norm tematycznych i potrafi przeprowadzić analizę problemów ekologicznych, wyeliminować je i zaproponować ciekawe i realne rozwiązania ich