Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S2)
specjalność: komputerowe projektowanie form wtryskowych i wyrobów z tworzyw polimerowych

Sylabus przedmiotu Nanotechnologie materiałowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria materiałowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nanotechnologie materiałowe
Specjalność nanotechnologie materiałowe
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Materiałowej
Nauczyciel odpowiedzialny Anna Biedunkiewicz <Anna.Biedunkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Renata Chylińska <Renata.Chylinska@zut.edu.pl>, Małgorzata Garbiak <Malgorzata.Garbiak@zut.edu.pl>, Paweł Kochmański <Pawel.Kochmanski@zut.edu.pl>, Elżbieta Piesowicz <Elzbieta.Senderek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,25zaliczenie
projektyP1 15 1,30,33zaliczenie
wykładyW1 30 1,70,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu chemii, fizyki i matematyki oraz Podstaw Nauki o Materiałach.
W-2Wiedza z zakresu podstaw mechaniki i wytrzymałości materiałów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student uzyskuje wiedzę o technologiach wytwarzania nanoobiektów, nanomateriałów inżynierskich konstrukcyjnych i funkcjonalnych.
C-2Student poznaje terminologię oraz zjawiska, które wystepują w nauce o materiałach o strukturze nanometrycznej i procesach ich wytwarzania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wytwarzanie nanstrukturalnych materiałów metodą plazmową. Wytwarzanie nanstrukturalnych materiałów metodą zol-żel. Wytwarzanie nanstrukturalnych materiałów metodą osadzania chemicznego. Wytwarzanie nanstrukturalnych materiałów metodą wysokoenergetycznego mielenia. Wytwarzanie nanstrukturalnych materiałów metodą SLS i SLM. Pomiary gęstości nanomateriałów. Pomiary wielkości nanocząstek metodami AFM, dyfrakcyjnymi, spektroskopowymi, mikroskopowymi i techniką dynamicznego rozpraszania światła (Dynamic Light Scaterring).15
15
projekty
T-P-1Praktyczne wykorzystanie metod modelowania komputerowego do rozwiązywania zadań dotyczących projektowania procesów cząstkowych w technologii nanomateriałów.15
15
wykłady
T-W-1Klasyfikacja nanomateriałów. Inżynieria molekularna. Samoorganizacja. Technologie wytwarzania nanocząstek ceramicznych (nanorurki, fulereny, nanocrystaliczne diamenty, metalowych, tlenki, azotki węgliki, borki), polimerowych i metalicznych. Technologie wtwarzania kompozytowych nanocząstek. Nanotechnolgie dla medycyny, biologii, inżynierii biomedycznej, inżynierii materiałów konstrukcyjnych, wielofunkcyjnych i funkcjonalnych. Nowe wyzwania dla nauki, techniki i przemysłu w aspekcie wykorzystywania osiągnięć nanotechnologii. Zagrożenia wynikające z nanotechnologii.30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych i zaliczeniu ćwiczeń.15
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń na podstawie literatury. Opracowanie sprawozdania z przeprowadzonych badań lub pomiarów laboratoryjnych.13
A-L-3Udział w konsultacjach.2
30
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych.15
A-P-2Przygotowanie projektu.22
A-P-3Prezentacja projektu.1
A-P-4Udział w konsultacjach.2
40
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Studia literaturowe i przygotowanie do egzaminu.18
A-W-3Udział w konsultacjach.2
A-W-4Udział w egzaminie.2
52

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne. Analiza wyników eksperymentów połączona z dyskusją dydaktyczną (okrągłego stołu). Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonej analizy.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (9 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia.
S-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia.
S-3Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do egzaminu pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z egzaminu (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6).

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_NM/01_W01
Student ma wiedzę z zakresu technologii wytwarzania materiałów nanostrukturalnych, wiedzę o właściwościach wybranych grup materiałów, metodach ich charakteryzacji.
IM_2A_W02, IM_2A_W04, IM_2A_W01T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W07C-2, C-1T-W-1, T-P-1, T-L-1M-1, M-2, M-3S-2, S-4, S-1, S-3
IM_2A_NM/01_W02
Student ma wiedzę w zakresie zaawansowanych materiałów konstrukcyjnych i funkcjonalnych.
IM_2A_W06, IM_2A_W02, IM_2A_W05T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W08, T2A_W09, T2A_W10, T2A_W11C-2, C-1T-W-1, T-P-1, T-L-1M-1, M-2, M-3S-2, S-4, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_NM/01_U01
Student potrafi korzystać z nowoczesnych osiagnięć nauk podstawowych i stosowanych w procesie planowania nowych technologii i nowych materiałów wynikających z zapotrzebowania zgłaszanego przez przemysł i dotyczącego wymagań, których nie spełniają konwencjonalne materiały.
IM_2A_U07, IM_2A_U06, IM_2A_U01T2A_U01, T2A_U02, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U12, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17C-2, C-1T-W-1, T-P-1, T-L-1M-1, M-2, M-3S-2, S-4, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_2A_NM/01_K01
Student nabywa kreatywną podstawę do pracy w zespole oraz świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności.
IM_2A_K01, IM_2A_K03T2A_K01, T2A_K02, T2A_K05, T2A_K06C-2, C-1T-W-1, T-P-1, T-L-1M-1, M-2, M-3S-2, S-4, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_2A_NM/01_W01
Student ma wiedzę z zakresu technologii wytwarzania materiałów nanostrukturalnych, wiedzę o właściwościach wybranych grup materiałów, metodach ich charakteryzacji.
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu technologii wytwarzania materiałów nanostrukturalnych, nie ma wiedzy o właściwościach wybranych grup materiałów, metodach ich charakteryzacji.
3,0Student ma wiedzę z zakresu technologii wytwarzania materiałów nanostrukturalnych, wiedzę o właściwościach wybranych grup materiałów, metodach ich charakteryzacji.
3,5Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu technologii wytwarzania materiałów nanostrukturalnych, wiedzę o właściwościach wybranych grup materiałów, metodach ich charakteryzacji.
4,0Student ma szeroką wiedzę z zakresu technologii wytwarzania materiałów nanostrukturalnych, wiedzę o właściwościach wybranych grup materiałów, metodach ich charakteryzacji.
4,5Student ma szeroką wiedzę z zakresu technologii wytwarzania materiałów nanostrukturalnych, wiedzę o właściwościach wybranych grup materiałów, metodach ich charakteryzacji. Tłumaczy zjawiska przyczyniające sie do pojawiania się właściwości wynikających z nanostruktury.
5,0Student ma szeroką wiedzę z zakresu technologii wytwarzania materiałów nanostrukturalnych, wiedzę o właściwościach wybranych grup materiałów, metodach ich charakteryzacji. Wskazuje odpowiednie metody badań nanostrukturalnych obiktów i mateiałów funkcjonalnych. Tłumaczy zjawiska przyczyniające się do pojawiania właściwości wynikających z nanostruktury.
IM_2A_NM/01_W02
Student ma wiedzę w zakresie zaawansowanych materiałów konstrukcyjnych i funkcjonalnych.
2,0Student nie ma wiedzy w zakresie zaawansowanych materiałów konstrukcyjnych i funkcjonalnych.
3,0Student ma wiedzę w zakresie zaawansowanych materiałów konstrukcyjnych i funkcjonalnych.
3,5Student ma poszerzoną wiedzę w zakresie zaawansowanych materiałów konstrukcyjnych i funkcjonalnych.
4,0Student ma szeroką wiedzę w zakresie zaawansowanych materiałów konstrukcyjnych i funkcjonalnych.
4,5Student ma szeroką wiedzę w zakresie zaawansowanych materiałów konstrukcyjnych i funkcjonalnych. Tłumaczy zjawiska występujące w omawianych materiałach nanostrukturalnych.
5,0Student ma bardzo szeroką wiedzę w zakresie zaawansowanych materiałów konstrukcyjnych i funkcjonalnych. Tłumaczy zjawiska występujące w omawianych materiałach nanostrukturalnych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_2A_NM/01_U01
Student potrafi korzystać z nowoczesnych osiagnięć nauk podstawowych i stosowanych w procesie planowania nowych technologii i nowych materiałów wynikających z zapotrzebowania zgłaszanego przez przemysł i dotyczącego wymagań, których nie spełniają konwencjonalne materiały.
2,0Student nie potrafi korzystać z nowoczesnych osiagnięć nauk podstawowych i stosowanych w procesie planowania nowych technologii i nowych materiałów wynikających z zapotrzebowania zgłaszanego przez przemysł i dotyczącego wymagań, których nie spełniają konwencjonalne materiały.
3,0Student potrafi korzystać z nowoczesnych osiagnięć nauk podstawowych i stosowanych w procesie planowania nowych technologii i nowych materiałów wynikających z zapotrzebowania zgłaszanego przez przemysł i dotyczącego wymagań, których nie spełniają konwencjonalne materiały.
3,5Student potrafi korzystać z nowoczesnych osiagnięć nauk podstawowych i stosowanych w szerszym stopniu w procesie planowania nowych technologii i nowych materiałów wynikających z zapotrzebowania zgłaszanego przez przemysł i dotyczącego wymagań, których nie spełniają konwencjonalne materiały.
4,0Student potrafi elastycznie korzystać z nowoczesnych osiagnięć nauk podstawowych i stosowanych w procesie planowania nowych technologii i nowych materiałów wynikających z zapotrzebowania zgłaszanego przez przemysł i dotyczącego wymagań, których nie spełniają konwencjonalne materiały.
4,5Student potrafi elastycznie korzystać z nowoczesnych osiagnięć nauk podstawowych i stosowanych, w tym również zastosować zaawansowane programy komputerowe, w procesie planowania nowych technologii i nowych materiałów wynikających z zapotrzebowania zgłaszanego przez przemysł i dotyczącego wymagań, których nie spełniają konwencjonalne materiały.
5,0Student potrafi elastycznie korzystać z nowoczesnych osiagnięć nauk podstawowych i stosowanych, w tym również zastosować zaawansowane programy komputerowe, w procesie planowania nowych technologii i nowych materiałów wynikających z zapotrzebowania zgłaszanego przez przemysł i dotyczącego wymagań, których nie spełniają konwencjonalne materiały.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_2A_NM/01_K01
Student nabywa kreatywną podstawę do pracy w zespole oraz świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności.
2,0Student nie nabywa kreatywnej podstawy do pracy w zespole oraz świadomości potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności.
3,0Student nabywa kreatywną podstawę do pracy w zespole oraz świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności.
3,5Student nabywa kreatywną podstawę do pracy w zespole oraz świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności.
4,0Student nabywa kreatywną podstawę do pracy w zespole oraz świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności.
4,5Student nabywa kreatywną podstawę do pracy w zespole oraz świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności.
5,0Student nabywa kreatywną podstawę do pracy w zespole oraz świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności.

Literatura podstawowa

  1. Red.K.Kurzydłowski, M.Lewandowska, Nanomateriały inżynierskie konstrukcyjne i specjalne, PWN, Warszawa, 2010, I

Literatura dodatkowa

  1. Ed.H.S.Nalwa, Handbook of organic-inorganic hybrid materials and nanocomposites, American Scientific Publishers, Stevenson Ranch, USA, 2003, Vol.I & II
  2. Ed. C. Brechignac, P. Houdy, M. Lahmani, Nanomaterials and nanochemistry, Berlin Heidelberg New York, Berlin Heidelberg New York, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wytwarzanie nanstrukturalnych materiałów metodą plazmową. Wytwarzanie nanstrukturalnych materiałów metodą zol-żel. Wytwarzanie nanstrukturalnych materiałów metodą osadzania chemicznego. Wytwarzanie nanstrukturalnych materiałów metodą wysokoenergetycznego mielenia. Wytwarzanie nanstrukturalnych materiałów metodą SLS i SLM. Pomiary gęstości nanomateriałów. Pomiary wielkości nanocząstek metodami AFM, dyfrakcyjnymi, spektroskopowymi, mikroskopowymi i techniką dynamicznego rozpraszania światła (Dynamic Light Scaterring).15
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Praktyczne wykorzystanie metod modelowania komputerowego do rozwiązywania zadań dotyczących projektowania procesów cząstkowych w technologii nanomateriałów.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja nanomateriałów. Inżynieria molekularna. Samoorganizacja. Technologie wytwarzania nanocząstek ceramicznych (nanorurki, fulereny, nanocrystaliczne diamenty, metalowych, tlenki, azotki węgliki, borki), polimerowych i metalicznych. Technologie wtwarzania kompozytowych nanocząstek. Nanotechnolgie dla medycyny, biologii, inżynierii biomedycznej, inżynierii materiałów konstrukcyjnych, wielofunkcyjnych i funkcjonalnych. Nowe wyzwania dla nauki, techniki i przemysłu w aspekcie wykorzystywania osiągnięć nanotechnologii. Zagrożenia wynikające z nanotechnologii.30
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych i zaliczeniu ćwiczeń.15
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń na podstawie literatury. Opracowanie sprawozdania z przeprowadzonych badań lub pomiarów laboratoryjnych.13
A-L-3Udział w konsultacjach.2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych.15
A-P-2Przygotowanie projektu.22
A-P-3Prezentacja projektu.1
A-P-4Udział w konsultacjach.2
40
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Studia literaturowe i przygotowanie do egzaminu.18
A-W-3Udział w konsultacjach.2
A-W-4Udział w egzaminie.2
52
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_NM/01_W01Student ma wiedzę z zakresu technologii wytwarzania materiałów nanostrukturalnych, wiedzę o właściwościach wybranych grup materiałów, metodach ich charakteryzacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_2A_W02Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu budowy, struktury i morfologii materiałów niezbędną do projektowania nowoczesnych i zaawansowanych materiałów w tym biomateriałów i/lub wyrobów
IM_2A_W04Ma wiedzę z zakresu nowoczesnych technologii wytwarzania i przetwarzania materiałów niezbędną do projektowania procesu technologicznego i/lub wyrobu
IM_2A_W01Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu modelowania i optymalizacji niezbędną do projektowania nowoczesnych i zaawansowanych materiałów i/lub procesów technologicznych i/lub wyrobów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Student poznaje terminologię oraz zjawiska, które wystepują w nauce o materiałach o strukturze nanometrycznej i procesach ich wytwarzania.
C-1Student uzyskuje wiedzę o technologiach wytwarzania nanoobiektów, nanomateriałów inżynierskich konstrukcyjnych i funkcjonalnych.
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja nanomateriałów. Inżynieria molekularna. Samoorganizacja. Technologie wytwarzania nanocząstek ceramicznych (nanorurki, fulereny, nanocrystaliczne diamenty, metalowych, tlenki, azotki węgliki, borki), polimerowych i metalicznych. Technologie wtwarzania kompozytowych nanocząstek. Nanotechnolgie dla medycyny, biologii, inżynierii biomedycznej, inżynierii materiałów konstrukcyjnych, wielofunkcyjnych i funkcjonalnych. Nowe wyzwania dla nauki, techniki i przemysłu w aspekcie wykorzystywania osiągnięć nanotechnologii. Zagrożenia wynikające z nanotechnologii.
T-P-1Praktyczne wykorzystanie metod modelowania komputerowego do rozwiązywania zadań dotyczących projektowania procesów cząstkowych w technologii nanomateriałów.
T-L-1Wytwarzanie nanstrukturalnych materiałów metodą plazmową. Wytwarzanie nanstrukturalnych materiałów metodą zol-żel. Wytwarzanie nanstrukturalnych materiałów metodą osadzania chemicznego. Wytwarzanie nanstrukturalnych materiałów metodą wysokoenergetycznego mielenia. Wytwarzanie nanstrukturalnych materiałów metodą SLS i SLM. Pomiary gęstości nanomateriałów. Pomiary wielkości nanocząstek metodami AFM, dyfrakcyjnymi, spektroskopowymi, mikroskopowymi i techniką dynamicznego rozpraszania światła (Dynamic Light Scaterring).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne. Analiza wyników eksperymentów połączona z dyskusją dydaktyczną (okrągłego stołu). Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonej analizy.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z egzaminu (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6).
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (9 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia.
S-3Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do egzaminu pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu technologii wytwarzania materiałów nanostrukturalnych, nie ma wiedzy o właściwościach wybranych grup materiałów, metodach ich charakteryzacji.
3,0Student ma wiedzę z zakresu technologii wytwarzania materiałów nanostrukturalnych, wiedzę o właściwościach wybranych grup materiałów, metodach ich charakteryzacji.
3,5Student ma poszerzoną wiedzę z zakresu technologii wytwarzania materiałów nanostrukturalnych, wiedzę o właściwościach wybranych grup materiałów, metodach ich charakteryzacji.
4,0Student ma szeroką wiedzę z zakresu technologii wytwarzania materiałów nanostrukturalnych, wiedzę o właściwościach wybranych grup materiałów, metodach ich charakteryzacji.
4,5Student ma szeroką wiedzę z zakresu technologii wytwarzania materiałów nanostrukturalnych, wiedzę o właściwościach wybranych grup materiałów, metodach ich charakteryzacji. Tłumaczy zjawiska przyczyniające sie do pojawiania się właściwości wynikających z nanostruktury.
5,0Student ma szeroką wiedzę z zakresu technologii wytwarzania materiałów nanostrukturalnych, wiedzę o właściwościach wybranych grup materiałów, metodach ich charakteryzacji. Wskazuje odpowiednie metody badań nanostrukturalnych obiktów i mateiałów funkcjonalnych. Tłumaczy zjawiska przyczyniające się do pojawiania właściwości wynikających z nanostruktury.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_NM/01_W02Student ma wiedzę w zakresie zaawansowanych materiałów konstrukcyjnych i funkcjonalnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_2A_W06Ma wiedzę niezbędną do zrozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce
IM_2A_W02Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu budowy, struktury i morfologii materiałów niezbędną do projektowania nowoczesnych i zaawansowanych materiałów w tym biomateriałów i/lub wyrobów
IM_2A_W05Ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu inżynierii materiałowej niezbędną do zrozumienia zaawansowanych procesów technologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W05ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i pokrewnych dyscyplin naukowych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
T2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Student poznaje terminologię oraz zjawiska, które wystepują w nauce o materiałach o strukturze nanometrycznej i procesach ich wytwarzania.
C-1Student uzyskuje wiedzę o technologiach wytwarzania nanoobiektów, nanomateriałów inżynierskich konstrukcyjnych i funkcjonalnych.
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja nanomateriałów. Inżynieria molekularna. Samoorganizacja. Technologie wytwarzania nanocząstek ceramicznych (nanorurki, fulereny, nanocrystaliczne diamenty, metalowych, tlenki, azotki węgliki, borki), polimerowych i metalicznych. Technologie wtwarzania kompozytowych nanocząstek. Nanotechnolgie dla medycyny, biologii, inżynierii biomedycznej, inżynierii materiałów konstrukcyjnych, wielofunkcyjnych i funkcjonalnych. Nowe wyzwania dla nauki, techniki i przemysłu w aspekcie wykorzystywania osiągnięć nanotechnologii. Zagrożenia wynikające z nanotechnologii.
T-P-1Praktyczne wykorzystanie metod modelowania komputerowego do rozwiązywania zadań dotyczących projektowania procesów cząstkowych w technologii nanomateriałów.
T-L-1Wytwarzanie nanstrukturalnych materiałów metodą plazmową. Wytwarzanie nanstrukturalnych materiałów metodą zol-żel. Wytwarzanie nanstrukturalnych materiałów metodą osadzania chemicznego. Wytwarzanie nanstrukturalnych materiałów metodą wysokoenergetycznego mielenia. Wytwarzanie nanstrukturalnych materiałów metodą SLS i SLM. Pomiary gęstości nanomateriałów. Pomiary wielkości nanocząstek metodami AFM, dyfrakcyjnymi, spektroskopowymi, mikroskopowymi i techniką dynamicznego rozpraszania światła (Dynamic Light Scaterring).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne. Analiza wyników eksperymentów połączona z dyskusją dydaktyczną (okrągłego stołu). Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonej analizy.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z egzaminu (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6).
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (9 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia.
S-3Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do egzaminu pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy w zakresie zaawansowanych materiałów konstrukcyjnych i funkcjonalnych.
3,0Student ma wiedzę w zakresie zaawansowanych materiałów konstrukcyjnych i funkcjonalnych.
3,5Student ma poszerzoną wiedzę w zakresie zaawansowanych materiałów konstrukcyjnych i funkcjonalnych.
4,0Student ma szeroką wiedzę w zakresie zaawansowanych materiałów konstrukcyjnych i funkcjonalnych.
4,5Student ma szeroką wiedzę w zakresie zaawansowanych materiałów konstrukcyjnych i funkcjonalnych. Tłumaczy zjawiska występujące w omawianych materiałach nanostrukturalnych.
5,0Student ma bardzo szeroką wiedzę w zakresie zaawansowanych materiałów konstrukcyjnych i funkcjonalnych. Tłumaczy zjawiska występujące w omawianych materiałach nanostrukturalnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_NM/01_U01Student potrafi korzystać z nowoczesnych osiagnięć nauk podstawowych i stosowanych w procesie planowania nowych technologii i nowych materiałów wynikających z zapotrzebowania zgłaszanego przez przemysł i dotyczącego wymagań, których nie spełniają konwencjonalne materiały.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_2A_U07Potrafi oceniać i porównać wyrób ze względu na zadane kryteria użytkowe z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych
IM_2A_U06Potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne - w razie potrzeby odpowiednio je modyfikując – do analizy, projektowania i optymalizacji materiałów i/lub procesów technologicznych i/lub wyrobów
IM_2A_U01Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku obcym; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągnąć wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
T2A_U12potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć (technik i technologii) w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
T2A_U16potrafi zaproponować ulepszenia (usprawnienia) istniejących rozwiązań technicznych
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Student poznaje terminologię oraz zjawiska, które wystepują w nauce o materiałach o strukturze nanometrycznej i procesach ich wytwarzania.
C-1Student uzyskuje wiedzę o technologiach wytwarzania nanoobiektów, nanomateriałów inżynierskich konstrukcyjnych i funkcjonalnych.
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja nanomateriałów. Inżynieria molekularna. Samoorganizacja. Technologie wytwarzania nanocząstek ceramicznych (nanorurki, fulereny, nanocrystaliczne diamenty, metalowych, tlenki, azotki węgliki, borki), polimerowych i metalicznych. Technologie wtwarzania kompozytowych nanocząstek. Nanotechnolgie dla medycyny, biologii, inżynierii biomedycznej, inżynierii materiałów konstrukcyjnych, wielofunkcyjnych i funkcjonalnych. Nowe wyzwania dla nauki, techniki i przemysłu w aspekcie wykorzystywania osiągnięć nanotechnologii. Zagrożenia wynikające z nanotechnologii.
T-P-1Praktyczne wykorzystanie metod modelowania komputerowego do rozwiązywania zadań dotyczących projektowania procesów cząstkowych w technologii nanomateriałów.
T-L-1Wytwarzanie nanstrukturalnych materiałów metodą plazmową. Wytwarzanie nanstrukturalnych materiałów metodą zol-żel. Wytwarzanie nanstrukturalnych materiałów metodą osadzania chemicznego. Wytwarzanie nanstrukturalnych materiałów metodą wysokoenergetycznego mielenia. Wytwarzanie nanstrukturalnych materiałów metodą SLS i SLM. Pomiary gęstości nanomateriałów. Pomiary wielkości nanocząstek metodami AFM, dyfrakcyjnymi, spektroskopowymi, mikroskopowymi i techniką dynamicznego rozpraszania światła (Dynamic Light Scaterring).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne. Analiza wyników eksperymentów połączona z dyskusją dydaktyczną (okrągłego stołu). Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonej analizy.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z egzaminu (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6).
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (9 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia.
S-3Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do egzaminu pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi korzystać z nowoczesnych osiagnięć nauk podstawowych i stosowanych w procesie planowania nowych technologii i nowych materiałów wynikających z zapotrzebowania zgłaszanego przez przemysł i dotyczącego wymagań, których nie spełniają konwencjonalne materiały.
3,0Student potrafi korzystać z nowoczesnych osiagnięć nauk podstawowych i stosowanych w procesie planowania nowych technologii i nowych materiałów wynikających z zapotrzebowania zgłaszanego przez przemysł i dotyczącego wymagań, których nie spełniają konwencjonalne materiały.
3,5Student potrafi korzystać z nowoczesnych osiagnięć nauk podstawowych i stosowanych w szerszym stopniu w procesie planowania nowych technologii i nowych materiałów wynikających z zapotrzebowania zgłaszanego przez przemysł i dotyczącego wymagań, których nie spełniają konwencjonalne materiały.
4,0Student potrafi elastycznie korzystać z nowoczesnych osiagnięć nauk podstawowych i stosowanych w procesie planowania nowych technologii i nowych materiałów wynikających z zapotrzebowania zgłaszanego przez przemysł i dotyczącego wymagań, których nie spełniają konwencjonalne materiały.
4,5Student potrafi elastycznie korzystać z nowoczesnych osiagnięć nauk podstawowych i stosowanych, w tym również zastosować zaawansowane programy komputerowe, w procesie planowania nowych technologii i nowych materiałów wynikających z zapotrzebowania zgłaszanego przez przemysł i dotyczącego wymagań, których nie spełniają konwencjonalne materiały.
5,0Student potrafi elastycznie korzystać z nowoczesnych osiagnięć nauk podstawowych i stosowanych, w tym również zastosować zaawansowane programy komputerowe, w procesie planowania nowych technologii i nowych materiałów wynikających z zapotrzebowania zgłaszanego przez przemysł i dotyczącego wymagań, których nie spełniają konwencjonalne materiały.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_2A_NM/01_K01Student nabywa kreatywną podstawę do pracy w zespole oraz świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
IM_2A_K03Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu oraz ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje; rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Student poznaje terminologię oraz zjawiska, które wystepują w nauce o materiałach o strukturze nanometrycznej i procesach ich wytwarzania.
C-1Student uzyskuje wiedzę o technologiach wytwarzania nanoobiektów, nanomateriałów inżynierskich konstrukcyjnych i funkcjonalnych.
Treści programoweT-W-1Klasyfikacja nanomateriałów. Inżynieria molekularna. Samoorganizacja. Technologie wytwarzania nanocząstek ceramicznych (nanorurki, fulereny, nanocrystaliczne diamenty, metalowych, tlenki, azotki węgliki, borki), polimerowych i metalicznych. Technologie wtwarzania kompozytowych nanocząstek. Nanotechnolgie dla medycyny, biologii, inżynierii biomedycznej, inżynierii materiałów konstrukcyjnych, wielofunkcyjnych i funkcjonalnych. Nowe wyzwania dla nauki, techniki i przemysłu w aspekcie wykorzystywania osiągnięć nanotechnologii. Zagrożenia wynikające z nanotechnologii.
T-P-1Praktyczne wykorzystanie metod modelowania komputerowego do rozwiązywania zadań dotyczących projektowania procesów cząstkowych w technologii nanomateriałów.
T-L-1Wytwarzanie nanstrukturalnych materiałów metodą plazmową. Wytwarzanie nanstrukturalnych materiałów metodą zol-żel. Wytwarzanie nanstrukturalnych materiałów metodą osadzania chemicznego. Wytwarzanie nanstrukturalnych materiałów metodą wysokoenergetycznego mielenia. Wytwarzanie nanstrukturalnych materiałów metodą SLS i SLM. Pomiary gęstości nanomateriałów. Pomiary wielkości nanocząstek metodami AFM, dyfrakcyjnymi, spektroskopowymi, mikroskopowymi i techniką dynamicznego rozpraszania światła (Dynamic Light Scaterring).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z użyciem środków audiowizualnych, tj. filmy dydaktyczne, prezentacje komputerowe.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne. Wykonywanie ekperymentów w laboratorium.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne. Analiza wyników eksperymentów połączona z dyskusją dydaktyczną (okrągłego stołu). Prezentacje sprawozdań z przeprowadzonej analizy.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne. Na podstawie wykonanych wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych oraz prezentacji sprawozdań w formie pisemnej i ustnej student uzyskuje zaliczenie ćwiczenia.
S-4Ocena podsumowująca: Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z egzaminu (współczynnik wagi 1,0) oraz ćwiczeń laboratoryjnych (współczynnik wagi 0,6).
S-1Ocena formująca: Ćwiczenia laboratoryjne : Na podstawie krótkich sprawdzianów wiedzy przygotowanej do ćwiczeń (9 sprawdzianów) student uzyskuje ocenę z ćwiczenia.
S-3Ocena podsumowująca: Wykład. Po uprzednim zaliczeniu ćwiczeń laboratoryjnych student przystępuje do egzaminu pisemnego; ocenę pozytywną otrzymuję po uzyskaniu co najmiej połowy punktów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabywa kreatywnej podstawy do pracy w zespole oraz świadomości potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności.
3,0Student nabywa kreatywną podstawę do pracy w zespole oraz świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności.
3,5Student nabywa kreatywną podstawę do pracy w zespole oraz świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności.
4,0Student nabywa kreatywną podstawę do pracy w zespole oraz świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności.
4,5Student nabywa kreatywną podstawę do pracy w zespole oraz świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności.
5,0Student nabywa kreatywną podstawę do pracy w zespole oraz świadomość potrzeby poszerzania własnej wiedzy i umiejętności.