Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S2)
specjalność: inżynieria powierzchni
Sylabus przedmiotu Biomateriały:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biomateriały | ||
Specjalność | biomateriały i materiały opakowaniowe | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Polimerów | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mirosława El Fray <Miroslawa.ElFray@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu chemii i technologii polimerów oraz podstaw nauki o biomateriałach polimerowych |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z rodzajami matetiałów polimerowych stosowanych do wytwarzania biomateriałów |
C-2 | przygotowanie i prowadzenie prezentacji dotyczącej biomateriałów polimerowych stosowanych do rekonstrukcji tkanek, jako implanty, nośniki leków oraz elementy sprzętu i aparatury medycznej. |
C-3 | Ukształtowanie umiejętności z zakresu wytwarzania i oceny właściwości biomateriałów polimerowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Synteza biomedycznego poli(estro-eteru) typu Polyactive. | 6 |
T-L-2 | Otrzymywanie mikrokapsułek polimerowych | 6 |
T-L-3 | Ocena morfologii mikrokapsułek metodą mikroskopii optycznej | 6 |
T-L-4 | Oczyszczanie polimerów metodą ekstrakcji Soxhleta | 6 |
T-L-5 | Test przyspieszonej degradacji („boiling test”) materiałów polimerowych | 6 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe definicje i pojęcia (biomateriał, biokompatybilność, odpowiedź tkankowa, klasyfikacja biomateriałów). | 6 |
T-W-2 | Biomateriały polimerowe: polimery syntetyczne niedegradowalne stosowane jako implanty (materiały biostabilne w rekonstrukcji tkanki miękkiej i twardej). | 6 |
T-W-3 | Sprzęt i aparatura medyczna na bazie polimerów syntetycznych niedegradowalnych. | 6 |
T-W-4 | Polimery syntetyczne biodegradowalne (pojęcie i mechanizmy degradacji, nici chirurgiczne i rusztowania dla inżynierii tkankowej, układy dla kontrolowanego uwalniania leków). | 6 |
T-W-5 | Polimery naturalne (biopolimery): otrzymywanie i właściwości polisacharydów, polipeptydów, kauczuk naturalny i poliestry bakteryjne | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach laboratoryjnych | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie sprawozdań z laboratoriów | 15 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych | 15 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach | 30 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-3 | Przygotowanie i udział w zaliczeniu przedmiotu | 28 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykłady informacyjno-dydaktyczne w postaci prezentacji multimedialnej |
M-2 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena na podstawie wejściówki i sprawozdania |
S-2 | Ocena podsumowująca: pytania otwarte, zadania problemowe |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_BMP/01_W01 student potrafi definiować podstawowe grupy biomateriałów polimerowych | IM_2A_W01 | T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04 | C-1 | T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-5 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IM_2A_BMP/01_W02 student powinien umieć dobierać rodzaje materiałow polimerowych w zalażności do konkretnego zastosowania w medycynie | IM_2A_W02 | T2A_W02, T2A_W04, T2A_W07 | C-2, C-3 | T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-1, T-L-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IM_2A_BMP/01_W03 student potrafi scharakteryzować biomateriał polimerowy | IM_2A_W04 | T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06 | C-3 | T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-1 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_BMP/01_U01 w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi dobierać rodzaj materiału polimerowego do zastosowań medycznych | IM_2A_U01 | T2A_U01, T2A_U02, T2A_U07, T2A_U10 | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-L-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
IM_2A_BMP/01_U02 student potrafi klasyfikować podstawowe grupy biomateriałów polimerowych | IM_2A_U07 | T2A_U08, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17 | C-1, C-2 | T-W-2, T-W-4, T-L-1, T-L-2 | M-1, M-2 | S-1 |
IM_2A_BMP/01_U03 student potrafi analizować wyniki badań i na ich podstawie oceniać przydatność materiału polimerowyego do zastosowań medycznych | IM_2A_U07 | T2A_U08, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17 | C-2 | T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-L-5, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
IM_2A_BMP/01_K01 student potrafi pracować w zespole, jest przygotowany do wykorzystywania oraz ustawicznego zdobywania wiedzy w dowolnym środowsiku przemysłowym, zna zasady etyki zawadowej i bezpieczeństwa pracy | IM_2A_K02 | T2A_K07 | C-1, C-2, C-3 | T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-L-4, T-L-1, T-L-5, T-L-3, T-L-2 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_BMP/01_W01 student potrafi definiować podstawowe grupy biomateriałów polimerowych | 2,0 | student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu podstawowych grup biomateriałow polimerowych i ich zastosowań |
3,0 | student potrafi definiować podstawowe grupy biomateriałów polimerowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | student posiada wiedzę w zakresie jak wyżej, a ponadto potrafi opisać poszczególne grupy biomateriałow polimerowych a także wskazać ich obszary zastosowania | |
5,0 | student posiada wiedzę w zakresie jak wyżej, a ponadto potrafi opisać poszczególne grupy biomateriałow polimerowych a także wskazać ich obszary zastosowania | |
IM_2A_BMP/01_W02 student powinien umieć dobierać rodzaje materiałow polimerowych w zalażności do konkretnego zastosowania w medycynie | 2,0 | student nie dysponuje wiedzą z zakresu doboru rodzajów materiałów polimerowych w |
3,0 | student umieć dobierać rodzaje materiałow polimerowych w zalażności do konkretnego zastosowania w medycynie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | student posiada wiedzę w zakresie jak wyżej,a ponadto potrafi dobrać rodzaje materiałow polimerowych w zależności od konkretnego zastosowania w medycynie | |
5,0 | student posiada wiedzę w zakresie jak wyżej,a ponadto potrafi dobrać rodzaje materiałow polimerowych w zależności od konkretnego zastosowania w medycynie | |
IM_2A_BMP/01_W03 student potrafi scharakteryzować biomateriał polimerowy | 2,0 | student nie dysponuje podstawową wiedzą w zakresie charakteryzowania biomateriałów polimerowych |
3,0 | student potrafi scharakteryzować biomateriał polimerowy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | student posiada wiedzę w zakresie jak wyżej, a ponadto potrafi charakteryzować biomateriały polimerowe | |
5,0 | student posiada wiedzę w zakresie jak wyżej, a ponadto potrafi charakteryzować biomateriały polimerowe |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_BMP/01_U01 w wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi dobierać rodzaj materiału polimerowego do zastosowań medycznych | 2,0 | student nie posiada umiejętności w zakresie doboru rodzaju materiału polimerowego do zastosowań medycznych |
3,0 | student posiada ograniczone umiejętności w zakresie jak wyżej | |
3,5 | student posiada podstawowe umiejętności w zakresie jak wyżej | |
4,0 | student posiada umiejętności w zakresie jak wyżej | |
4,5 | student posiada umiejętności w zakresie jak wyżej oraz ograniczone umiejętności w zakresie doboru różnych materiałów do zastosowań medycznych | |
5,0 | student posiada umiejętności w zakresie jak wyżej oraz podstawowe umiejętności w zakresie doboru różnych materiałów do zastosowań medycznych | |
IM_2A_BMP/01_U02 student potrafi klasyfikować podstawowe grupy biomateriałów polimerowych | 2,0 | student nie posiada umiejętności w zakresie klasyfikowania podstawowych grup biomateriałow polimerowych |
3,0 | student posiada ograniczone umiejetności w zakresie jak wyżej | |
3,5 | student posiada podstawowe umiejetności w zakresie jak wyżej | |
4,0 | student posiada umiejetności w zakresie jak wyżej | |
4,5 | student posiada umiejetności w zakresie jak wyżej oraz ograniczone umiejetności w zakresie klasyfikowania biomateriałów ze względu na czas kontaktu z tkankami pacjenta | |
5,0 | student posiada umiejetności w zakresie jak wyżej oraz podstawowe umiejetności w zakresie klasyfikowania biomateriałów ze względu na czas kontaktu z tkankami pacjenta | |
IM_2A_BMP/01_U03 student potrafi analizować wyniki badań i na ich podstawie oceniać przydatność materiału polimerowyego do zastosowań medycznych | 2,0 | student nie posiada umiejętności w zakresie analizy wyników badań i oceny na ich podstawie przydatności materiału polimerowego do zastosowań medycznych |
3,0 | student posiada ograniczone umiejętności w zakresie jak wyżej | |
3,5 | student posiada podstawowe umiejętności w zakresie jak wyżej | |
4,0 | student posiada umiejętności w zakresie jak wyżej | |
4,5 | student posiada umiejętności w zakresie jak wyżej oraz ograniczone umiejętności w zakresie analizy statystycznej wyników badań | |
5,0 | student posiada umiejętności w zakresie jak wyżej oraz podstawowe umiejętności w zakresie analizy statystycznej wyników badań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_2A_BMP/01_K01 student potrafi pracować w zespole, jest przygotowany do wykorzystywania oraz ustawicznego zdobywania wiedzy w dowolnym środowsiku przemysłowym, zna zasady etyki zawadowej i bezpieczeństwa pracy | 2,0 | student nie wykazuje kreatywności i umiejętności pracy w zespole, nie zna zasad etyki zawodowej i bezpieczeństwa pracy |
3,0 | student posiada ograniczoną kreatywność i umiejetność pracy w zespole oraz znajomośc zasad etyki zawodowej i bezpieczeństwa pracy | |
3,5 | student posiada kreatywność i umiejetność pracy w zespole oraz znajomośc zasad etyki zawodowej i bezpieczeństwa pracy | |
4,0 | student posiada kreatywność i umiejetność pracy w zespole oraz znajomośc zasad etyki zawodowej i bezpieczeństwa pracy, a także jest przygotowywany do zdobywania wiedzy w danym środowisku przemysłowym | |
4,5 | student posiada kreatywność i umiejetność pracy w zespole oraz znajomośc zasad etyki zawodowej i bezpieczeństwa pracy, a także jest przygotowywany do zdobywania wiedzy w dowolnym środowisku przemysłowym | |
5,0 | student posiada kreatywność i umiejetność pracy w zespole oraz znajomośc zasad etyki zawodowej i bezpieczeństwa pracy, a także jest przygotowywany do wykorzystywania i ustawicznego zdobywania wiedzy w dowolnym środowisku przemysłowym |
Literatura podstawowa
- S. Błażewicz, L. Stoch, BIOCYBERNETYKA I INŻYNIERIA BIOMEDYCZNA 2000, Tom 4. Biomateriały, Exit, Kraków, 2000, I
- M. Darowski, T. Orłowski, A. Weryński, J.M. Wójcicki, BIOCYBERNETYKA I INŻYNIERIA BIOMEDYCZNA 2000, Tom 3. Sztuczne narządy, Exit, Kraków, 2000, I
Literatura dodatkowa
- Wise D.L, Biomaterials and Bioengineering Handbook, Marcel Dekker, New York, 2000