Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S1)

Sylabus przedmiotu Prawo pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria materiałowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prawo pracy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Mechanicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Edyta Engel <Edyta.Engel-Babska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 30 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogóna z zakresu szkoły średniej - wiedza o społeczeństwie - podstawy przedsiębiorczości

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi kategoriami prawa pracy, w tym: - poznanie takich pojęć jak nawiązanie, ustanie stosunku pracy, roszczenia ze stosunku pracy, rodzaje podstaw zatrudnienia, itp - rozgraniczanie instytucji z tej gałęzi prawa od prawa cywilnego i administracyjnego - zapoznanie z orzecznictwem Sądu Najwyższego w wybranych instytucjach prawa pracy

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Pojęcie i przedmiot, źródła i podstawowe zasady prawa pracy.2
T-W-2Pojęcie i cechy stosunku pracy. Pracodawca i pracownik - status i uwarunkowania prawne, w tym, formy prowadzonej przez pracodawci przez pracodawcę - przedsiębiorcę.2
T-W-3Powstanie stosunku pracy, w tym wymogi formalno - prawne dopuszczenia pracownika do pracy. Rodzaje i elementy umowy o pracę.2
T-W-4Wybór, mianowanie, powołanie, spółdzielcza umowa o pracę - cechy charakterystyczne.2
T-W-5Prawa i obowiązki stron stosunku pracy - rys ogólny. Odpowiedzialność stron - cechy charakterystyczne.2
T-W-6Zdarzenia powodujące ustanie stosunku pracy. Wypowiedzenie umowy o pracę ze szczególnym uwzględnieniem ochrony stosunku pracy.2
T-W-7Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia ze szczególnym uwzględnieniem regulacji art. 52 Kodeksu pracy.2
T-W-8Roszczenia stron wynikające z naruszeń prawa w związku z rozwiązaniem umowy bez i za wypowiedzeniem.2
T-W-9Zwolnienia z przyczyn nie dotyczących pracowników. Ochrona roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracowników.2
T-W-10Rola i pozycja związków zawodowych w zakłądzie pracy. Spory zbiorowe.2
T-W-11Nowe formy zatrudnienia. Tendencje i przyszłość prawa pracy.2
T-W-12Wynagrodzenie i czas pracy, zasady i cechy charakterystyczne.2
T-W-13Urlopy pracownicze. Status kobiety na rynku pracy.2
T-W-14Bezpieczeństwo i higiena pracy. Podstawowe założenia z uwaględnieniem kanonów wypadków przy pracy i chorób zawodowych.2
T-W-15Wykroczenia przeciwko prawom pracownika. Organy powołane do kontroli przestrzegania prawa pracy. Przedawnienie roszczeń.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do zaliczenia30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, pogadanka objaśnienia i wyjaśnienia, w tym metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca na bazie kolokwium pisemnego obejmującego przedmit wykładów poprzez sporządzenie pismenych wypowiedzi na 3 zagadnienia. Ocena jest średnią z odpowiedzi na każde pytanie.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C39-1_W01
Student powinien: - prawidłowo nazywać i objaśnić podstawowe instytucje prawa pracy - rozpoznać podstawy stosunku pracy i dostrzegać konsekwencje róźnic podstawy zatrudnienia - znać podstawowe zasady bezpieczeństwa i dopuszczalności pracy
IM_1A_W19, IM_1A_W16T1A_W06, T1A_W08, T1A_W11InzA_W03, InzA_W04C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-2M-1S-1
IM_1A_C39-1_W02
Studenet ma podtsawową wiedzę w zakresie prawnych uwarunkowań działaności inżynieryjnej, w tym gospodarczej i form jej wykonywania oraz zasad BHP i zagrożeń wynikających z z ich nie przestrzegania.
IM_1A_W19, IM_1A_W18, IM_1A_W16T1A_W06, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11InzA_W03, InzA_W04C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C39-1_U01
Student potrafi: - dobierać instytucje prawne do konkretnego stanu faktycznego - interpretować konsekwencje zawartych umów z zakresu prawa pracy i oceniać je z kontekście potrzeb stron stosunku pracy - analizować uprawnienia i obowiązki stron stosunku pracy
IM_1A_U20T1A_U11C-1T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1S-1
IM_1A_C39-1_U02
Student ma umiejętność samokrztałcenia się w zakresie objętym przedmiotem zajęć, a nadto - znając zasady BHP - doprowadzić do ich stosowania.
IM_1A_U06, IM_1A_U20T1A_U05, T1A_U11C-1T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IM_1A_C39-1_K01
Student dostrzega znaczenie prawa pracy w relacjach życia spolecznego, ma świaodmość konsekwencji powstania stosunku pracy, w tym praw i obowiązków stron stosunku pracy.
C-1T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1S-1
IM_1A_C39-1_K02
Student ma metodologiczne podstawy rozwoju wiedzy w związku ze zmianami przepisów, ma zdolność rozumienia konsekwencji nie dostosowywania zachowań w oparciu i na podstawie prawa.
IM_1A_K02, IM_1A_K04, IM_1A_K01T1A_K01, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04InzA_K01

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_1A_C39-1_W01
Student powinien: - prawidłowo nazywać i objaśnić podstawowe instytucje prawa pracy - rozpoznać podstawy stosunku pracy i dostrzegać konsekwencje róźnic podstawy zatrudnienia - znać podstawowe zasady bezpieczeństwa i dopuszczalności pracy
2,0Brak wiedzy ogólnrj jak i szczególnej w materii prawa pracy.
3,0Student powinien: - prawidłowo nazywać i objaśnić podstawowe instytucje prawa pracy - rozpoznać podstawy stosunku pracy i dostrzegać konsekwencje róźnic podstawy zatrudnienia - znać podstawowe zasady bezpieczeństwa i dopuszczalności pracy
3,5Jak wyżej plus zna podstawoe orzecznictwo dotyczące wypowiedzenia umowy o pracę.
4,0Jak wyżej plus zna podstawowe orzecznictwo dotyczące rozwiązania umowy bez wypowiedzenia.
4,5Jak wyżej, plus potrafi rozwiązywać kazusy oparte na wybranych stanach faktycznych.
5,0Jak wyże plus: znajomość orzecznictwa, literatury fachowej w wybranych zagadnieniach, krytycyzm w zakresie rozwiązań prawnych.
IM_1A_C39-1_W02
Studenet ma podtsawową wiedzę w zakresie prawnych uwarunkowań działaności inżynieryjnej, w tym gospodarczej i form jej wykonywania oraz zasad BHP i zagrożeń wynikających z z ich nie przestrzegania.
2,0
3,0Studenet ma podstawową wiedzę w zakresie prawnych uwarunkowań działaności inżynieryjnej, w tym gospodarczej i form jej wykonywania oraz zasad BHP i zagrożeń wynikających z z ich nie przestrzegania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_1A_C39-1_U01
Student potrafi: - dobierać instytucje prawne do konkretnego stanu faktycznego - interpretować konsekwencje zawartych umów z zakresu prawa pracy i oceniać je z kontekście potrzeb stron stosunku pracy - analizować uprawnienia i obowiązki stron stosunku pracy
2,0Student nie potrafi dobierać ani nie potrafi zdefiniować podstawowych instytucji z materii wykładowej.
3,0Student potrafi dobierać do poszczególnych stanów faktycznych podstawowe instytucje z prawa pracy.
3,5Jak wyżej, plus zna uprawnienia i obowiązki stron stosunku pracy.
4,0Jak wyżej plus rozróżnia różnice w podstawach zatrudnienia.
4,5Jak wyżej plus zna nowe formy zatrudnienia.
5,0Jak wyżej plus potrafi znakomicie dobierać i interpretować podstawowe instytucje prawa pracy, potrafi odnaleźć przepisy prawa, literaturę i orzecznictwo.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
IM_1A_C39-1_K01
Student dostrzega znaczenie prawa pracy w relacjach życia spolecznego, ma świaodmość konsekwencji powstania stosunku pracy, w tym praw i obowiązków stron stosunku pracy.
2,0Student nie dostrzega znaczenia prawa pracy w relacjach życia społecznego, nie ma świadomości konsekwencji powstania stosunku pracy.
3,0Student w podstawowym zakresie ma świadomość kanonów prawa pracy.
3,5Jak wyżej, ale w rozszerzonej wersji, w tym, potrafi rozróżnić zatrudnienie cywyilnoprawne od zatrudnienia na podstawie stosunku pracy.
4,0Jak wyżej, ale dodatkowo zna konsekwencje zatrudnienia i nie przestrzegania przepisów z zakresu prawa pracy.
4,5Jak wyżej, ale dodatkowo student dostrzga potrzebę uaktualniania wiedzy dla posiadania kompetencji z zakresu prawa pracy.
5,0Jak wyżej, z tym, że dodatkowo potrafi uwzględniać przy ocenie danego stanu orzecznistwo.

Literatura podstawowa

  1. M. Barzycka - Banaszczyk, Prawo pracy, C.H. Beck, Warszawa, 2010, 12
  2. L. Florek, Prawo pracy, C.H. Beck, Warszawa, 2010, 12
  3. P. Michoń, Praca matek w polityce krajów Unii Europejskiej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej e Poznaniu, Poznań, 2008, 1
  4. A. Chobot, Nowe formy zatrudnienia, Wydawnictwo Prawnicze PWN, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. M. Wujczyk, Prawo pracy - testy dla studentów, Oficyna, Warszawa, 2007, 1
  2. R. Tazbir, Ochrona interesów pracodawcy przed działanością konkurencyjną pracownika, Zakamycze, Kraków, 1999, 1

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie i przedmiot, źródła i podstawowe zasady prawa pracy.2
T-W-2Pojęcie i cechy stosunku pracy. Pracodawca i pracownik - status i uwarunkowania prawne, w tym, formy prowadzonej przez pracodawci przez pracodawcę - przedsiębiorcę.2
T-W-3Powstanie stosunku pracy, w tym wymogi formalno - prawne dopuszczenia pracownika do pracy. Rodzaje i elementy umowy o pracę.2
T-W-4Wybór, mianowanie, powołanie, spółdzielcza umowa o pracę - cechy charakterystyczne.2
T-W-5Prawa i obowiązki stron stosunku pracy - rys ogólny. Odpowiedzialność stron - cechy charakterystyczne.2
T-W-6Zdarzenia powodujące ustanie stosunku pracy. Wypowiedzenie umowy o pracę ze szczególnym uwzględnieniem ochrony stosunku pracy.2
T-W-7Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia ze szczególnym uwzględnieniem regulacji art. 52 Kodeksu pracy.2
T-W-8Roszczenia stron wynikające z naruszeń prawa w związku z rozwiązaniem umowy bez i za wypowiedzeniem.2
T-W-9Zwolnienia z przyczyn nie dotyczących pracowników. Ochrona roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracowników.2
T-W-10Rola i pozycja związków zawodowych w zakłądzie pracy. Spory zbiorowe.2
T-W-11Nowe formy zatrudnienia. Tendencje i przyszłość prawa pracy.2
T-W-12Wynagrodzenie i czas pracy, zasady i cechy charakterystyczne.2
T-W-13Urlopy pracownicze. Status kobiety na rynku pracy.2
T-W-14Bezpieczeństwo i higiena pracy. Podstawowe założenia z uwaględnieniem kanonów wypadków przy pracy i chorób zawodowych.2
T-W-15Wykroczenia przeciwko prawom pracownika. Organy powołane do kontroli przestrzegania prawa pracy. Przedawnienie roszczeń.2
30

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2przygotowanie do zaliczenia30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_1A_C39-1_W01Student powinien: - prawidłowo nazywać i objaśnić podstawowe instytucje prawa pracy - rozpoznać podstawy stosunku pracy i dostrzegać konsekwencje róźnic podstawy zatrudnienia - znać podstawowe zasady bezpieczeństwa i dopuszczalności pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_W19Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
IM_1A_W16Ma podstawową wiedzę niezbędną do pracy w środowisku przemysłowym, rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej; zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi kategoriami prawa pracy, w tym: - poznanie takich pojęć jak nawiązanie, ustanie stosunku pracy, roszczenia ze stosunku pracy, rodzaje podstaw zatrudnienia, itp - rozgraniczanie instytucji z tej gałęzi prawa od prawa cywilnego i administracyjnego - zapoznanie z orzecznictwem Sądu Najwyższego w wybranych instytucjach prawa pracy
Treści programoweT-W-1Pojęcie i przedmiot, źródła i podstawowe zasady prawa pracy.
T-W-3Powstanie stosunku pracy, w tym wymogi formalno - prawne dopuszczenia pracownika do pracy. Rodzaje i elementy umowy o pracę.
T-W-4Wybór, mianowanie, powołanie, spółdzielcza umowa o pracę - cechy charakterystyczne.
T-W-5Prawa i obowiązki stron stosunku pracy - rys ogólny. Odpowiedzialność stron - cechy charakterystyczne.
T-W-6Zdarzenia powodujące ustanie stosunku pracy. Wypowiedzenie umowy o pracę ze szczególnym uwzględnieniem ochrony stosunku pracy.
T-W-7Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia ze szczególnym uwzględnieniem regulacji art. 52 Kodeksu pracy.
T-W-8Roszczenia stron wynikające z naruszeń prawa w związku z rozwiązaniem umowy bez i za wypowiedzeniem.
T-W-9Zwolnienia z przyczyn nie dotyczących pracowników. Ochrona roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracowników.
T-W-10Rola i pozycja związków zawodowych w zakłądzie pracy. Spory zbiorowe.
T-W-11Nowe formy zatrudnienia. Tendencje i przyszłość prawa pracy.
T-W-12Wynagrodzenie i czas pracy, zasady i cechy charakterystyczne.
T-W-13Urlopy pracownicze. Status kobiety na rynku pracy.
T-W-14Bezpieczeństwo i higiena pracy. Podstawowe założenia z uwaględnieniem kanonów wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
T-W-15Wykroczenia przeciwko prawom pracownika. Organy powołane do kontroli przestrzegania prawa pracy. Przedawnienie roszczeń.
T-W-2Pojęcie i cechy stosunku pracy. Pracodawca i pracownik - status i uwarunkowania prawne, w tym, formy prowadzonej przez pracodawci przez pracodawcę - przedsiębiorcę.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, pogadanka objaśnienia i wyjaśnienia, w tym metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca na bazie kolokwium pisemnego obejmującego przedmit wykładów poprzez sporządzenie pismenych wypowiedzi na 3 zagadnienia. Ocena jest średnią z odpowiedzi na każde pytanie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Brak wiedzy ogólnrj jak i szczególnej w materii prawa pracy.
3,0Student powinien: - prawidłowo nazywać i objaśnić podstawowe instytucje prawa pracy - rozpoznać podstawy stosunku pracy i dostrzegać konsekwencje róźnic podstawy zatrudnienia - znać podstawowe zasady bezpieczeństwa i dopuszczalności pracy
3,5Jak wyżej plus zna podstawoe orzecznictwo dotyczące wypowiedzenia umowy o pracę.
4,0Jak wyżej plus zna podstawowe orzecznictwo dotyczące rozwiązania umowy bez wypowiedzenia.
4,5Jak wyżej, plus potrafi rozwiązywać kazusy oparte na wybranych stanach faktycznych.
5,0Jak wyże plus: znajomość orzecznictwa, literatury fachowej w wybranych zagadnieniach, krytycyzm w zakresie rozwiązań prawnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_1A_C39-1_W02Studenet ma podtsawową wiedzę w zakresie prawnych uwarunkowań działaności inżynieryjnej, w tym gospodarczej i form jej wykonywania oraz zasad BHP i zagrożeń wynikających z z ich nie przestrzegania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_W19Zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
IM_1A_W18Ma elementarną wiedzę w zakresie zarządzania, w tym zarządzania jakością i prowadzenia działalności gospodarczej
IM_1A_W16Ma podstawową wiedzę niezbędną do pracy w środowisku przemysłowym, rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej; zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi kategoriami prawa pracy, w tym: - poznanie takich pojęć jak nawiązanie, ustanie stosunku pracy, roszczenia ze stosunku pracy, rodzaje podstaw zatrudnienia, itp - rozgraniczanie instytucji z tej gałęzi prawa od prawa cywilnego i administracyjnego - zapoznanie z orzecznictwem Sądu Najwyższego w wybranych instytucjach prawa pracy
Treści programoweT-W-1Pojęcie i przedmiot, źródła i podstawowe zasady prawa pracy.
T-W-3Powstanie stosunku pracy, w tym wymogi formalno - prawne dopuszczenia pracownika do pracy. Rodzaje i elementy umowy o pracę.
T-W-4Wybór, mianowanie, powołanie, spółdzielcza umowa o pracę - cechy charakterystyczne.
T-W-5Prawa i obowiązki stron stosunku pracy - rys ogólny. Odpowiedzialność stron - cechy charakterystyczne.
T-W-6Zdarzenia powodujące ustanie stosunku pracy. Wypowiedzenie umowy o pracę ze szczególnym uwzględnieniem ochrony stosunku pracy.
T-W-7Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia ze szczególnym uwzględnieniem regulacji art. 52 Kodeksu pracy.
T-W-8Roszczenia stron wynikające z naruszeń prawa w związku z rozwiązaniem umowy bez i za wypowiedzeniem.
T-W-9Zwolnienia z przyczyn nie dotyczących pracowników. Ochrona roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracowników.
T-W-10Rola i pozycja związków zawodowych w zakłądzie pracy. Spory zbiorowe.
T-W-11Nowe formy zatrudnienia. Tendencje i przyszłość prawa pracy.
T-W-12Wynagrodzenie i czas pracy, zasady i cechy charakterystyczne.
T-W-13Urlopy pracownicze. Status kobiety na rynku pracy.
T-W-14Bezpieczeństwo i higiena pracy. Podstawowe założenia z uwaględnieniem kanonów wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
T-W-15Wykroczenia przeciwko prawom pracownika. Organy powołane do kontroli przestrzegania prawa pracy. Przedawnienie roszczeń.
T-W-2Pojęcie i cechy stosunku pracy. Pracodawca i pracownik - status i uwarunkowania prawne, w tym, formy prowadzonej przez pracodawci przez pracodawcę - przedsiębiorcę.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, pogadanka objaśnienia i wyjaśnienia, w tym metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca na bazie kolokwium pisemnego obejmującego przedmit wykładów poprzez sporządzenie pismenych wypowiedzi na 3 zagadnienia. Ocena jest średnią z odpowiedzi na każde pytanie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Studenet ma podstawową wiedzę w zakresie prawnych uwarunkowań działaności inżynieryjnej, w tym gospodarczej i form jej wykonywania oraz zasad BHP i zagrożeń wynikających z z ich nie przestrzegania.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_1A_C39-1_U01Student potrafi: - dobierać instytucje prawne do konkretnego stanu faktycznego - interpretować konsekwencje zawartych umów z zakresu prawa pracy i oceniać je z kontekście potrzeb stron stosunku pracy - analizować uprawnienia i obowiązki stron stosunku pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_U20Potrafi stosować obowiązujące zasady i prawa w miejscu pracy i/lub nauki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi kategoriami prawa pracy, w tym: - poznanie takich pojęć jak nawiązanie, ustanie stosunku pracy, roszczenia ze stosunku pracy, rodzaje podstaw zatrudnienia, itp - rozgraniczanie instytucji z tej gałęzi prawa od prawa cywilnego i administracyjnego - zapoznanie z orzecznictwem Sądu Najwyższego w wybranych instytucjach prawa pracy
Treści programoweT-W-4Wybór, mianowanie, powołanie, spółdzielcza umowa o pracę - cechy charakterystyczne.
T-W-5Prawa i obowiązki stron stosunku pracy - rys ogólny. Odpowiedzialność stron - cechy charakterystyczne.
T-W-6Zdarzenia powodujące ustanie stosunku pracy. Wypowiedzenie umowy o pracę ze szczególnym uwzględnieniem ochrony stosunku pracy.
T-W-7Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia ze szczególnym uwzględnieniem regulacji art. 52 Kodeksu pracy.
T-W-8Roszczenia stron wynikające z naruszeń prawa w związku z rozwiązaniem umowy bez i za wypowiedzeniem.
T-W-9Zwolnienia z przyczyn nie dotyczących pracowników. Ochrona roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracowników.
T-W-10Rola i pozycja związków zawodowych w zakłądzie pracy. Spory zbiorowe.
T-W-11Nowe formy zatrudnienia. Tendencje i przyszłość prawa pracy.
T-W-12Wynagrodzenie i czas pracy, zasady i cechy charakterystyczne.
T-W-13Urlopy pracownicze. Status kobiety na rynku pracy.
T-W-14Bezpieczeństwo i higiena pracy. Podstawowe założenia z uwaględnieniem kanonów wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
T-W-15Wykroczenia przeciwko prawom pracownika. Organy powołane do kontroli przestrzegania prawa pracy. Przedawnienie roszczeń.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, pogadanka objaśnienia i wyjaśnienia, w tym metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca na bazie kolokwium pisemnego obejmującego przedmit wykładów poprzez sporządzenie pismenych wypowiedzi na 3 zagadnienia. Ocena jest średnią z odpowiedzi na każde pytanie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobierać ani nie potrafi zdefiniować podstawowych instytucji z materii wykładowej.
3,0Student potrafi dobierać do poszczególnych stanów faktycznych podstawowe instytucje z prawa pracy.
3,5Jak wyżej, plus zna uprawnienia i obowiązki stron stosunku pracy.
4,0Jak wyżej plus rozróżnia różnice w podstawach zatrudnienia.
4,5Jak wyżej plus zna nowe formy zatrudnienia.
5,0Jak wyżej plus potrafi znakomicie dobierać i interpretować podstawowe instytucje prawa pracy, potrafi odnaleźć przepisy prawa, literaturę i orzecznictwo.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_1A_C39-1_U02Student ma umiejętność samokrztałcenia się w zakresie objętym przedmiotem zajęć, a nadto - znając zasady BHP - doprowadzić do ich stosowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_U06Ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
IM_1A_U20Potrafi stosować obowiązujące zasady i prawa w miejscu pracy i/lub nauki
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi kategoriami prawa pracy, w tym: - poznanie takich pojęć jak nawiązanie, ustanie stosunku pracy, roszczenia ze stosunku pracy, rodzaje podstaw zatrudnienia, itp - rozgraniczanie instytucji z tej gałęzi prawa od prawa cywilnego i administracyjnego - zapoznanie z orzecznictwem Sądu Najwyższego w wybranych instytucjach prawa pracy
Treści programoweT-W-4Wybór, mianowanie, powołanie, spółdzielcza umowa o pracę - cechy charakterystyczne.
T-W-5Prawa i obowiązki stron stosunku pracy - rys ogólny. Odpowiedzialność stron - cechy charakterystyczne.
T-W-6Zdarzenia powodujące ustanie stosunku pracy. Wypowiedzenie umowy o pracę ze szczególnym uwzględnieniem ochrony stosunku pracy.
T-W-7Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia ze szczególnym uwzględnieniem regulacji art. 52 Kodeksu pracy.
T-W-8Roszczenia stron wynikające z naruszeń prawa w związku z rozwiązaniem umowy bez i za wypowiedzeniem.
T-W-9Zwolnienia z przyczyn nie dotyczących pracowników. Ochrona roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracowników.
T-W-10Rola i pozycja związków zawodowych w zakłądzie pracy. Spory zbiorowe.
T-W-11Nowe formy zatrudnienia. Tendencje i przyszłość prawa pracy.
T-W-12Wynagrodzenie i czas pracy, zasady i cechy charakterystyczne.
T-W-13Urlopy pracownicze. Status kobiety na rynku pracy.
T-W-14Bezpieczeństwo i higiena pracy. Podstawowe założenia z uwaględnieniem kanonów wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
T-W-15Wykroczenia przeciwko prawom pracownika. Organy powołane do kontroli przestrzegania prawa pracy. Przedawnienie roszczeń.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, pogadanka objaśnienia i wyjaśnienia, w tym metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca na bazie kolokwium pisemnego obejmującego przedmit wykładów poprzez sporządzenie pismenych wypowiedzi na 3 zagadnienia. Ocena jest średnią z odpowiedzi na każde pytanie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_1A_C39-1_K01Student dostrzega znaczenie prawa pracy w relacjach życia spolecznego, ma świaodmość konsekwencji powstania stosunku pracy, w tym praw i obowiązków stron stosunku pracy.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi kategoriami prawa pracy, w tym: - poznanie takich pojęć jak nawiązanie, ustanie stosunku pracy, roszczenia ze stosunku pracy, rodzaje podstaw zatrudnienia, itp - rozgraniczanie instytucji z tej gałęzi prawa od prawa cywilnego i administracyjnego - zapoznanie z orzecznictwem Sądu Najwyższego w wybranych instytucjach prawa pracy
Treści programoweT-W-4Wybór, mianowanie, powołanie, spółdzielcza umowa o pracę - cechy charakterystyczne.
T-W-5Prawa i obowiązki stron stosunku pracy - rys ogólny. Odpowiedzialność stron - cechy charakterystyczne.
T-W-6Zdarzenia powodujące ustanie stosunku pracy. Wypowiedzenie umowy o pracę ze szczególnym uwzględnieniem ochrony stosunku pracy.
T-W-7Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia ze szczególnym uwzględnieniem regulacji art. 52 Kodeksu pracy.
T-W-8Roszczenia stron wynikające z naruszeń prawa w związku z rozwiązaniem umowy bez i za wypowiedzeniem.
T-W-9Zwolnienia z przyczyn nie dotyczących pracowników. Ochrona roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracowników.
T-W-10Rola i pozycja związków zawodowych w zakłądzie pracy. Spory zbiorowe.
T-W-11Nowe formy zatrudnienia. Tendencje i przyszłość prawa pracy.
T-W-12Wynagrodzenie i czas pracy, zasady i cechy charakterystyczne.
T-W-13Urlopy pracownicze. Status kobiety na rynku pracy.
T-W-14Bezpieczeństwo i higiena pracy. Podstawowe założenia z uwaględnieniem kanonów wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
T-W-15Wykroczenia przeciwko prawom pracownika. Organy powołane do kontroli przestrzegania prawa pracy. Przedawnienie roszczeń.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, pogadanka objaśnienia i wyjaśnienia, w tym metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena podsumowująca na bazie kolokwium pisemnego obejmującego przedmit wykładów poprzez sporządzenie pismenych wypowiedzi na 3 zagadnienia. Ocena jest średnią z odpowiedzi na każde pytanie.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dostrzega znaczenia prawa pracy w relacjach życia społecznego, nie ma świadomości konsekwencji powstania stosunku pracy.
3,0Student w podstawowym zakresie ma świadomość kanonów prawa pracy.
3,5Jak wyżej, ale w rozszerzonej wersji, w tym, potrafi rozróżnić zatrudnienie cywyilnoprawne od zatrudnienia na podstawie stosunku pracy.
4,0Jak wyżej, ale dodatkowo zna konsekwencje zatrudnienia i nie przestrzegania przepisów z zakresu prawa pracy.
4,5Jak wyżej, ale dodatkowo student dostrzga potrzebę uaktualniania wiedzy dla posiadania kompetencji z zakresu prawa pracy.
5,0Jak wyżej, z tym, że dodatkowo potrafi uwzględniać przy ocenie danego stanu orzecznistwo.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaIM_1A_C39-1_K02Student ma metodologiczne podstawy rozwoju wiedzy w związku ze zmianami przepisów, ma zdolność rozumienia konsekwencji nie dostosowywania zachowań w oparciu i na podstawie prawa.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówIM_1A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera – technologa materiałów, w tym jej wpływ na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
IM_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadą pracy w zespole i ponoszenie odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
IM_1A_K01Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) – podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje