Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria materiałowa (S1)
Sylabus przedmiotu Tworzywa ceramiczne:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Inżynieria materiałowa | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk technicznych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Tworzywa ceramiczne | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Inżynierii Materiałowej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jerzy Nowacki <Jerzy.Nowacki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Michał Kawiak <Michal.Kawiak@zut.edu.pl>, Sławomir Krajewski <Slawomir.Krajewski@zut.edu.pl>, Adam Sajek <Adam.Sajek@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy fizyki, chemii i nauki o materiałach |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie tworzyw ceramicznych technik ich wytwarzania oraz metod doboru |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności doboru tworzyw ceramicznych do zadanych warunków eksploatacji |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Klasyfikacja i właściwości tworzyw ceramicznych | 2 |
T-W-2 | Struktura i mikrostruktura tworzyw ceramicznych i szkieł | 2 |
T-W-3 | Ceramiki kowalencyjne i jonowe, stopy ceramiczne | 2 |
T-W-4 | Krzemiany i krzemionka | 2 |
T-W-5 | Szkła i dewitryfikaty | 4 |
T-W-6 | Ceramika glinokrzemianowa | 2 |
T-W-7 | Spieki cermiczne i nowoczesne tworzywa ceramiczne | 4 |
T-W-8 | Badania tworzyw ceramicznych | 4 |
T-W-9 | Tworzywa węglowe | 2 |
T-W-10 | Zastosowania tworzyw ceramicznych | 2 |
T-W-11 | Ceramika ogniotrwała | 2 |
T-W-12 | Ceramiczne materiały ścierne | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 30 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej lieratury | 30 |
A-W-3 | Przygotowanie się do kolokwiów | 30 |
90 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | film |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Klokwium sprawdzające w połowie semestru |
S-2 | Ocena podsumowująca: Kolokwium pod koniec semestru |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C09_W01 Ma wiedzę w zakresie struktury i właściowosci tworzyw ceramicznych metod badań tworzuw ceramicznych technik wytwarzania tworzyw ceramicznych | IM_1A_W04 | T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03 | — | C-1, C-2 | T-W-10, T-W-11, T-W-7, T-W-12, T-W-8, T-W-6, T-W-9, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C09_U01 potrafi dobrać parametry procesu technologicznego wytwarzania tworzyw ceramicznych | IM_1A_U09 | T1A_U12, T1A_U15, T1A_U16 | InzA_U04, InzA_U08 | C-1, C-2 | T-W-10, T-W-11, T-W-7, T-W-12, T-W-8, T-W-6, T-W-9, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IM_1A_C09_K01 potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy | IM_1A_K05 | T1A_K05, T1A_K06 | InzA_K02 | C-1, C-2 | T-W-10, T-W-11, T-W-7, T-W-12, T-W-8, T-W-6, T-W-9, T-W-5, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C09_W01 Ma wiedzę w zakresie struktury i właściowosci tworzyw ceramicznych metod badań tworzuw ceramicznych technik wytwarzania tworzyw ceramicznych | 2,0 | student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3 |
3,0 | student prezentuje schematyczną i podstawową wiedzę z zakresu przedmiotu | |
3,5 | student prezentuje ogólną wiedzę z zakresu przedmiotu | |
4,0 | student wykazuje dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia podstawowej analizy związków czynników wyjściowych i skutków | |
4,5 | student wykazuje ponad dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia średnio trudnej analizy związków czynników wyjściowych i skutków | |
5,0 | student wykazuje bardzo dobrą wiedzę z zakresu przedmiotu umożliwiającą interpretację związków czynników wyjściowych i skutków |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C09_U01 potrafi dobrać parametry procesu technologicznego wytwarzania tworzyw ceramicznych | 2,0 | student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3 |
3,0 | student prezentuje schematyczną i podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu przedmiotu | |
3,5 | student prezentuje ogólną wiedzę i umiejętności z zakresu przedmiotu | |
4,0 | student wykazuje dobrą wiedzę i umiejętności z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia podstawowej analizy związków czynników wyjściowych i skutków | |
4,5 | student wykazuje ponad dobrą wiedzę i umiejętności z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia średnio trudnej analizy związków czynników wyjściowych i skutków | |
5,0 | student wykazuje bardzo dobrą wiedzę i umiejętności z zakresu przedmiotu umożliwiającą interpretację związków czynników wyjściowych i skutków |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IM_1A_C09_K01 potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy | 2,0 | student nie spełnia wymagań uzyskania oceny 3 |
3,0 | student prezentuje schematyczną i podstawową wiedzę i kompetencje z zakresu przedmiotu | |
3,5 | student prezentuje ogólną wiedzę i kompetencje z zakresu przedmiotu | |
4,0 | student wykazuje dobrą wiedzę i kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia podstawowej analizy związków czynników wyjściowych i skutków | |
4,5 | student wykazuje ponad dobrą wiedzę i kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą przeprowadzenia średnio trudnej analizy związków czynników wyjściowych i skutków | |
5,0 | student wykazuje bardzo dobrą wiedzę i kompetencje z zakresu przedmiotu umożliwiającą interpretację związków czynników wyjściowych i skutków |
Literatura podstawowa
- Pampuch R., współczesne materiały ceramiczne, WNT, Warszawa, 2005
- Oszyna A., Ceramika supertwarda, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2001
Literatura dodatkowa
- Dobrzański L. A., Materiały Inżynierskie, WNT, Warszawa, 2007