Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Energetyka (S2)
specjalność: energetyka konwencjonalna

Sylabus przedmiotu Projektowanie i modelowanie maszyn przepływowych i tłokowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Energetyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie i modelowanie maszyn przepływowych i tłokowych
Specjalność energetyka konwencjonalna
Jednostka prowadząca Katedra Techniki Cieplnej
Nauczyciel odpowiedzialny Zbigniew Zapałowicz <Zbigniew.Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Radomir Kaczmarek <Radomir.Kaczmarek@zut.edu.pl>, Sławomir Wiśniewski <Slawomir.Wisniewski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP2 30 2,50,30zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,50,30zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Metody numeryczne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania maszyn wirnikowych i tłokowych
C-2Kształtowanie umiejętności projektowania i modelowania maszyn wirnikowych i tłokowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przyklady obliczeniowe dostosowane do treści wykładu15
15
projekty
T-P-1Wykonanie projektu dla wybranej maszyny wirnikowej lub tłokowej30
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie1
T-W-2Projektowanie i modelowanie pomp wirowych2
T-W-3Projektowanie i modelowanie pomp wyporowych2
T-W-4Projektowanie i modelowanie wentylatorów osiowych2
T-W-5Projektowanie i modelowanie wetylatorów promieniowych2
T-W-6Projektowanie i modelowanie sprężarek4
T-W-7Projektowanie i modelowanie turrbin parowych6
T-W-8Projektowanie i modelowanie turbin gazowych5
T-W-9Atlasy profili łopatkowych2
T-W-10Ogólne zasady projektowania silników spalinowych4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych15
A-A-2Uczestnictwo w konsultacjach5
A-A-3Studiowanie literatury przedmiotu8
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych15
A-A-5Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych2
45
projekty
A-P-1Uczestnictwo w konsultacjach15
A-P-2Studiowanie literatury przedmiotu10
A-P-3Wykonanie obliczeń i przygotowanie projektu40
A-P-4Przygotowanie prezentacji i zaliczenie projektu10
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykladach30
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach5
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu11
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykladu12
A-W-5Pisemne zailczenie wykładu2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera
M-3Projekt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykladu, sprawdzian kntrolny, System punktowy oceny sprawdzianu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_EK/02_W01
Student zna zasady, wskazówki i warunki projektowania i modelowania maszyn wirnikowych i tłokowych
ENE_2A_W03, ENE_2A_W01T2A_W01, T2A_W04C-1T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-5, T-W-9, T-W-3, T-W-8, T-W-2, T-A-1, T-W-4, T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_EK/02_U01
Student umie wykorzystać zasady i wskazówki przy projektowaniu maszyn wirnikowych i tłokowych
ENE_2A_U09T2A_U09, T2A_U17C-2T-P-1M-3, M-2S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ENE_2A_EK/02_K01
Student posiada kompetencje do projektowania złożonych problemów technicznych
ENE_2A_K01T2A_K06, T2A_K07C-2T-P-1M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_2A_EK/02_W01
Student zna zasady, wskazówki i warunki projektowania i modelowania maszyn wirnikowych i tłokowych
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_2A_EK/02_U01
Student umie wykorzystać zasady i wskazówki przy projektowaniu maszyn wirnikowych i tłokowych
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ENE_2A_EK/02_K01
Student posiada kompetencje do projektowania złożonych problemów technicznych
2,0Nie
3,0Tak
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Tuliszka E., Turbiny cieplne. Zagadnienia termodynamiczne i przepływowe, WNT, Warszawa, 1973
  2. Fortuna S., Wentylatory, Techwent, Kraków, 1999

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przyklady obliczeniowe dostosowane do treści wykładu15
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonanie projektu dla wybranej maszyny wirnikowej lub tłokowej30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie1
T-W-2Projektowanie i modelowanie pomp wirowych2
T-W-3Projektowanie i modelowanie pomp wyporowych2
T-W-4Projektowanie i modelowanie wentylatorów osiowych2
T-W-5Projektowanie i modelowanie wetylatorów promieniowych2
T-W-6Projektowanie i modelowanie sprężarek4
T-W-7Projektowanie i modelowanie turrbin parowych6
T-W-8Projektowanie i modelowanie turbin gazowych5
T-W-9Atlasy profili łopatkowych2
T-W-10Ogólne zasady projektowania silników spalinowych4
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych15
A-A-2Uczestnictwo w konsultacjach5
A-A-3Studiowanie literatury przedmiotu8
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych15
A-A-5Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w konsultacjach15
A-P-2Studiowanie literatury przedmiotu10
A-P-3Wykonanie obliczeń i przygotowanie projektu40
A-P-4Przygotowanie prezentacji i zaliczenie projektu10
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykladach30
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach5
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu11
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykladu12
A-W-5Pisemne zailczenie wykładu2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_2A_EK/02_W01Student zna zasady, wskazówki i warunki projektowania i modelowania maszyn wirnikowych i tłokowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_W03Ma szczegółową wiedzę w zakresie zasad budowy, modelowania, projektowania i eksploatacji elementów i systemów elektroenergetycznych
ENE_2A_W01Ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie matematyki obejmującą: elementy matematyki stosowanej, rachunku różniczkowego oraz metody optymalizacji, w tym metody numeryczne niezbędne do: 1) Opisu i analizy działania elementów i systemów energetycznych; 2) Opisu matematycznego przebiegu procesów fizycznych, chemicznych w tym elektrochemicznych oraz procesów energetycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami projektowania maszyn wirnikowych i tłokowych
Treści programoweT-W-6Projektowanie i modelowanie sprężarek
T-W-7Projektowanie i modelowanie turrbin parowych
T-W-10Ogólne zasady projektowania silników spalinowych
T-W-5Projektowanie i modelowanie wetylatorów promieniowych
T-W-9Atlasy profili łopatkowych
T-W-3Projektowanie i modelowanie pomp wyporowych
T-W-8Projektowanie i modelowanie turbin gazowych
T-W-2Projektowanie i modelowanie pomp wirowych
T-A-1Przyklady obliczeniowe dostosowane do treści wykładu
T-W-4Projektowanie i modelowanie wentylatorów osiowych
T-W-1Wprowadzenie
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykladu, sprawdzian kntrolny, System punktowy oceny sprawdzianu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_2A_EK/02_U01Student umie wykorzystać zasady i wskazówki przy projektowaniu maszyn wirnikowych i tłokowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_U09Potrafi dobrać metodę obliczeniową, wykorzystać odpowiednie oprogramowanie właściwe do rozwiązania określonego zagadnienia z uwzględnieniem nowych osiągnięć techniki i technologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
T2A_U17potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację złożonych zadań inżynierskich, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadań nietypowych, uwzględniając ich aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności projektowania i modelowania maszyn wirnikowych i tłokowych
Treści programoweT-P-1Wykonanie projektu dla wybranej maszyny wirnikowej lub tłokowej
Metody nauczaniaM-3Projekt
M-2Ćwiczenia przedmiotowe z użyciem komputera
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń przedmiotowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Opanowanie materiału w zakresie poniżej 60% punktów możliwych do zdobycia
3,0Opanowanie materiału w zakresie 60-68% punktów możliwych do zdobycia
3,5Opanowanie materiału w zakresie 69-76% punktów możliwych do zdobycia
4,0Opanowanie materiału w zakresie 77-84% punktów możliwych do zdobycia
4,5Opanowanie materiału w zakresie 85-92% punktów możliwych do zdobycia
5,0Opanowanie materiału w zakresie 93-100% punktów możliwych do zdobycia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaENE_2A_EK/02_K01Student posiada kompetencje do projektowania złożonych problemów technicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówENE_2A_K01Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy, rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących osiągnięć energetyki i gałęzi gospodarki z nią związanych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności projektowania i modelowania maszyn wirnikowych i tłokowych
Treści programoweT-P-1Wykonanie projektu dla wybranej maszyny wirnikowej lub tłokowej
Metody nauczaniaM-3Projekt
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie
3,0Tak
3,5
4,0
4,5
5,0